Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sea of green en kweektent/hok.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Sea of green en kweektent/hok.

    Korting op 420shop
    introductie
    Hey allemaal,
    Dit is naast de introductie mijn eerste post op dit forum. Om mijzelf toch nog even kort voor te stellen, ik ben mcqueen (ga liever niet met echte naam online), ik woon nog bij mijn ouders maar heb toestemming om kleinschalig te kweken. Ik heb in het verleden een paar plantjes in de tuin gehad, zonder groot succes maar ik moet bekennen er nooit de tijd of moeite in te hebben gestoken die ervoor nodig was. Nu heb ik toestemming om een klein kweek hokje/tentje op mijn kamer te zetten, onder de voorwaarde dat niet hele huis gaat stinken, maar ik denk dat dat wel moet lukken.

    Ik beschouw mijzelf zeker als een beginnende kweker, maar ik wist niet goed of de vragen ook onder het kopje beginnende kweker thuis horen. Ik leer het forum nog een beetje kennen, maar besloot het toch maar in dit kopje te posten.

    plan en methode.
    Ik hoop dat jullie een beeld hebben van de situatie, ik zal nu mijn plan en bijbehoren vragen neerzetten.
    Aankomende herfst ben ik van plan om een eigen binnen k weekje te starten op mijn slaapkamer, aangezien ik niet heel veel blow of er (fysiek) van afhankelijk ben, is de opbrengst voor mij niet super belangerijk, alhoewel we daar natuurlijk wel naar streven, ik doe het vooral omdat ik het erg leuk en interessant vind, en wel op zoek ben naar een leuke bezigheid, dit wordt natuurlijk extra interessant als je hier ook je eigen toppen voor krijgt!

    online kwam ik meerdere methodes tegen om binnen te kweken. Ik kwam ook op de sea of green (SOG) methode terecht. Ik zal hiervan plaatje in de post zetten. Dit sprak mij ontzettend aan en ben van plan om volgens de methode in een 60x60 9 plantjes neer te zetten. Ik las dat het voordeel van de methode vooral de tijdswinst is, door de planten veel eerder in de bloei te zetten, en de opbrengst niet veel meer is dan een grote plant op dezelfde afmetingen.
    Dat deze methode meer werk/inspanning zou kunnen nemen is geen probleem, het lijkt mij vooral leuk, en daar gaat het bij mij vooral om. Ik dacht dat deze informatie van belang kan zijn bij de vragen in mijn stukje hieronder.

    ​​​​​​​materiaal
    De beschikbare ruimte die ik heb is ongeveer 60x60x (in hoogte kan de hele kamer) zo’n 220. nou kwam ik online redelijk wat complete sets tegen, zoals deze: https://kwekenmetled.nl/kweektent-co...-quantum-board (zou deze bijbehorende verlichting genoeg zijn om de plantjes goed te laten groeien?)
    Mijn budget is ongeveer tot 350€, exclusief de potten en zaden grond etc.
    het zelf bouwen van een kast lijkt mij ook best leuk, en hier wil ook wel de moeite voor doen, ook al ben ik niet erg technisch. Mijn vader wil mij ook wel helpen bij het bouwen, maar ook bij is niet erg technisch.
    Nu vraag ik me af:
    ​​​​​​​De complete set ziet er heel aantrekkelijk uit, vooral voor een beginnende kweker zoals ik. Weet iemand misschien of deze complete sets in kwaliteit (of prijs/kwaliteit verhouding) het waard zijn? Of is het prijs verschil met een zelfgebouwde kast zo groot dat ik beter de moeite zal nemen in het bouwen ervan?

    Mocht ik het tweede doen, welke verlichting raden jullie mij aan voor een 60x60 met de aangegeven methode, voor een niet al te hoge prijs?
    (ik zou het liefst niet teveel watt gebruiken, maar licht is ook gewicht natuurlijk.)
    zou ik moeten kijken naar led, hps, of misschien gewoon spaarlampen?


    mijn vragen komen misschien voor de ervaren kweker wat dom over, maar iedereen begint ergens.
    Ik wil jullie heel erg bedanken voor het lezen, en mocht iemand antwoord hebben op (een van) mijn vragen of andere tips hebben, laat het weten!
    Met vriendelijke groet,
    McQueen


    ​​​​​​

    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Die tent in je kamer gaat wel geluid maken de hele tijd. Afzuiging en filter is noodzakelijk.

    Dat setje gaat wel werken, en je gaat daar mooie wiet mee kunnen kweken. Zelf zou ik iets meer investeren in een betere lamp.

    Een kast bouwen gaat duurder zijn als dat tentje (60€ dat tentje?) en ik zou sowieso voor LED gaan.

    Comment


    • Mcqueen
      Mcqueen commented
      Editing a comment
      Hey , als eerst bedankt voor je reactie. Ja die complete set was 300€, maar na wat opgezocht te hebben en wat advies van andere mensen op het forum ben ik er wel achter dat dat niet de beste optie is. Ik ben nu van plan er wat meer geld voor uit te strekken, en een TS1000 te kopen, op advies van nederhigh. En toch zelf een kast te bouwen, met betere (stillere) afzuiging. Mvg

    #3
    de kweekruimte
    Verhuis omdat het vooral over een setup gaat.

    Denk dat 350 euro wel eens aan de krappe kant kan zijn.
    Zeker als je een enigzins stille afzuiger wilt.
    (die dingen maken meestal vrij veel lawaai)
    Voor een leuke budget lamp zou je eens kunnen kijken naar de mars hydro ts1000. Eigenlijk is dat the go to budget optie voor een 60x60 tentje.
    ​​​​Wordt veel gebruikt, met veel goeie resultaten.
    Ook met sog een prima lamp.

    Die complete sets zijn vaak erg.. Nja goedkoop is duurkoop gaat gok ik zo wel op bij die sets.
    ​​​​​​
    Bijna altijd achterhaalde kweeklampen, skeerre tentjes die makkelijk stuk gaan, lawaai ventilatoren, of een afzuiger die klinkt als je ma's stofzuiger etc..

    Aan de andere kant is het wel lekker goedkoop, en maybe een goeie manier om ff te kijken of deze hobby wat voor je is zonder er direct een bak geld tegenaan te smijten..
    Maar als je op je slaapkamer gaat kweken kan ik je die winflex 185mh/3 met alle liefde afraden.
    Die hoor je beneden op de gang nog.

    Ik zou er nog ff goed op plannen en denken.
    Soms is het best een lastige afweging, en hoe meer kennis van zaken te krijgt, hoe moeilijker het gaat lijken om een keus te maken.


    Heb er zelf zo'n 2 jaar over gedaan voordat ik wist hoe en wat aangaande een binnententje.
    Last edited by Nederhigh; 11 August 2021, 09:06.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Mcqueen
      Mcqueen commented
      Editing a comment
      Bedankt voor je reactie! Over die complete sets had ik dat eigenlijk wel verwacht, maar toch fijn om daar even een comformatie op te krijgen. Ik kan ook prima een wat groter budget uitstrekken, maar had eig niet verwacht dat het allemaal zo prijzig was (enigszins door de prijs van die set).
      Ik denk dat ik met deze informatie zelf een kast ga bouwen, ook wel een leuk project. ik zal zeker ook eens gaan kijken de ts1000, en mijn geld zal investeren in een goede afzuiger. Ik denk dat niemand inderdaad zit te wachten op een stofzuiger op de slaapkamer. Heb je toevallig een goede afzuiger aan te raden?
      Mvg

    #4
    Met een budget van slechts 350 euro kan je beter led vergeten en voor een 400 watt hps lamp gaan.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Ivory60
      Ivory60 commented
      Editing a comment
      Ik heb zelf een 60x60x160 met een TS1000. Houd er rekening mee dat het filter en ventilator (bij mij) in de tent tegen het plafond hangen en daaronder de TS1000. Hierdoor raak ik zo’n 40 cm hoogte kwijt als de lamp in de hoogste stand hangt, net niet tegen het filter ivm warmte. De TS1000 trekt maximaal 150 Watt.

    • Mcqueen
      Mcqueen commented
      Editing a comment
      Thanks ivory, goed om te weten. Vooral omdat ik de kast zelf ga bouwen, kan ik daar nu goed rekening houden. Omdat ik een sea of green wil gaan doen, is de hoogte niet super belangerijk omdat de plantjes dan toch maar 30-50cm worden. Maar mocht ik ooit andere plannen krijgen is het toch handig. Thx

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Als je toch zelf gaat bouwen maar die kast dan liever 1 x 1 of 1.20 x 1.20m. Deze afmetingen zijn gemakkelijker meer van te oogsten dan 60 x 60cm.

    #5
    Ik gebruik zelf de *pk 125 ec tc". Daar ben ik wel heel tevreden over. In combinatie met sonoconnect slangen. (luchtslang met geluidsisolatie) is dat aardig stil te krijgen.
    ​​​​​​Maar zelfs dan zou ik er persoonlijk niet naast willen slapen. Het bewegen en verplaatsen van lucht maakt gewoon lawaai zeker als het door goedkope slangen geperst wordt etc..
    ​​​​​​De afzuigkap in de keuken is ool niet stil.

    En dan zit je ook aan 250 euro voor alleen je afzuiger.. Daarnaast is dat ding eigenlijk gewoon te goed voor een simpel 60x60 tentje. Met led moet je aan 200m3/h ruim voldoende hebben. Die 125 ec doet 680m3 op vol vermogen.
    ​​​​​​Verder ken ik niet veel stille afzuigers.
    De *whisper gold* serie schijnt vrij stil te zijn.

    Als je het echt allemaal goedkoop wilt, en toch goed..
    Dan moet je aan de studie, en aan de DIY.
    Zelf een softbox maken voor de afzuiger.
    En zelf een diy led lamp maken met led strips.
    Dat is veel werk, veel leren. Maar t scheelt mogelijk wel geld.

    Edit:- verplaatst naar de kweekruimte.
    Last edited by Nederhigh; 11 August 2021, 20:48.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zelf goeie leds maken is ook nog niet zo goedkoop. Voor led mag je gewoon een paar centen uittrekken, dat verdient zichzelf wel terug.

    #6
    Sea of green zou ik voor een beginner niet aanraden, zeker niet als je nog thuis woont.
    Hoe klein je ruimte ook is, als je, zoals op die foto, 25 plantjes erin hebt, en je krijgt ongewenst bezoek.....
    Dan is de kans erg groot dat je samen met je hele familie uit huis wordt gezet en dat je wordt je aangemerkt en berecht als professioneel kweker.

    DIY is altijd duurder, heb je onlangs nog de prijzen van materiaal bij de Praxis/Gamma/Hubo/yippieyippiejee bekeken ?
    Zeker met 4 linkerhanden, als je niet links bent, en je nog geen idee hebt, heb je minstens het dubbele budget nodig. 3x dat budget is dichter in de buurt.
    Het is ook veel beter natuurlijk, mits je weet wat je doet.
    Weet je al wat je doet, wat een plant doet, wat er nodig is ?

    Een compleet tentje kun je ook weer verkopen als je het niks vind.
    Tentje, 4 plantjes, (geen autoflowers) en gaan.
    K.I.S.S.

    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Mcqueen
      Mcqueen commented
      Editing a comment
      Hey, bedankt voor je reactie! Ik heb met wat spul dat ik dat ik nog had liggen maar eens gaan bouwen, ik ben al best redelijk op weg en het gaat de goede kant op! (Gelukkig met wat hulp van me vader ) Bedankt voor je info over die sea of green, ik heb nog 2 milkshake kush zaadjes liggen, ik denk dat ik die dan maar ga planten. Hoeveel watt raad je me aan om te gebruiken? Ik heb van me oom wat gekregen , dat is in totaal 75 watt aan led, maar ik vraag me af of ik daarmee succes zal behalen. Mvg! (Ps . Sorry dat ik er nu pas op reageer, was even druk met school en sport, maar heb nu weer wat tijd en ben er wel vol op mee bezig.

    #7
    Bouwmaterialen staan wel gratis op marktplaats. Wie weet kun je ergens een leuk eikenhouten parketvloertje scoren.
    Voor ijzerwaren kun je goedkoop terecht bij de Ikea. Daar kun je voor twee euro een riante zak vullen. Met dat spul kun je de boel ook weer demonteren.
    Mylar folie kost niet zo gek veel, waarmee je voor een appel en een ei een kweekhok kunt bouwen (als je het gereedschap hebt of kunt lenen).

    Comment


      #8
      DIY is indd duurder als je alles bij de bouwmarkt gaat halen. Maar als je een beetje creatief bent met het verzamelen van spulletjes kan dat weer heel anders zijn.
      Als je indd een volledig arsenaal aan gereedschap en materialen moet gaan kopen, dan moet je het niet voor de prijs doen..
      Last edited by Nederhigh; 13 August 2021, 21:27.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Is ook waar natuurlijk.
        Omdat het beide geen dhzers zijn ga ik er vanuit dat ze beperkt gereedschap hebben.
        Ik snap wel als je de tijd hebt om alles gratis te verzamelen dat je goedkoper uit bent.
        En als je je aan je plan houdt om voor 60x60 te gaan, maarja....als je toch aan het bouwen gaat kan die ook wel 2x zo groot
        En waarom 2 maanden wachten tot je alles hebt...ja de kosten...maar geduld is erg zeldzaam bij elke beginnende kweker

      #9
      Oorspronkelijk geplaatst door GroteSmurf View Post
      Bouwmaterialen staan wel gratis op marktplaats. Wie weet kun je ergens een leuk eikenhouten parketvloertje scoren.
      Voor ijzerwaren kun je goedkoop terecht bij de Ikea. Daar kun je voor twee euro een riante zak vullen. Met dat spul kun je de boel ook weer demonteren.
      Mylar folie kost niet zo gek veel, waarmee je voor een appel en een ei een kweekhok kunt bouwen (als je het gereedschap hebt of kunt lenen).
      Helemaal mee eens. En een paar hardhouten platen van de bouwmarkt kost ook het meeste niet.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment

      Bezig...
      X