Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies nieuwe led kweeklamp (upgrade)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Advies nieuwe led kweeklamp (upgrade)

    Korting op 420shop
    Goedemiddag allemaal,

    Ik ben een tijdje geleden begonnen met het kweken van een wietplant. De eerste plant was een Amnesia haze plantje en momenteel groeit er een cookies gelato plantje, die over enkele weken klaar zal zijn. Origineel heb ik een goedkopere lamp (https://www.amazon.com/BESTVA-Spectr...s%2C250&sr=8-3) gekocht die achteraf niet helemaal de juiste leek voor onze doeleinden. De lamp heeft namelijk in aantal graden een minder breed bereik waardoor niet het hele oppervlak van onze plant tijdens lst goed licht krijgt.

    Bij de huidige plant hebben we fimmen met daarna lst toegepast in de hoop op die manier een grotere oogst te verwezenlijken. Als gevolg hiervan heb en we een erg mooie plant gekregen met een veel dichter bladerdek dan voorheen. Het gevolg van het vastbinden volgens lst is wel dat niet het gehele oppervlak van onze plant nu goed licht krijgt omdat de lamp dus niet erg breed schijnt. Daarnaast verliest de lamp snel aan kracht des te hoger we deze hangen. Dit is dus niet ideaal. Daarnaast ben ik in de toekomst ook van plan hier nog een 2e of 3e plantje bij te zetten, en omdat ik verwacht dat dat dus ook problematisch zal zijn met deze lamp ben ik nu alvast aan het rondkijken voor een nieuwe.

    Wat informatie over mijn huidige kweemruimte:
    - kweekruimte 1.6x1x1.7m
    - Bestva 600w growlight
    - Geen kweektent
    - In de toekomst 2/3 plantjes
    - Kweekmethodes: fimmen + lst
    - Budget ~ 300 euro

    Ik heb hier op het forum en elders al wat onderzoek gedaan en zag lampen als de Mars Hydro FC 3000 en mars Hydro TS 3000 als goede optie. Ik heb ook een aantal sites van verkopers bekeken en zag daar lampen van onder andere Lumeri, viparspectra en sanlight. Echter zijn er zo veel verschillende keuzes en opties dat ik deze lastig uit elkaar te zetten vind.

    Ik ben dus eigenlijk opzoek naar advies van meer ervaren kwekers ten aanzien van zowel de bovengenoemde lampen als andere lampen die passend zouden zijn bij de geschetste situatie.

    Als er nog informatie ontbreekt of iemand vragen heeft hoor ik het graag.

    Alvast bedankt voor jullie tijd,
    Sneeuwvlokje
    Last edited by Sneeuwvlokje; 29 November 2021, 12:56.

    #2
    Goed dat je ff een topic aanmaakt dan.
    Een goeie lamp uitkiezen is inderdaad al snel ingewikkeld, en er zijn enorm veel lampen te koop die geadverteert worden als toplampen, terwijl het pure zooi is.

    De lampen van Lumeri zou ik je sowieso afraden. Die zijn nog minder efficient dan hps. Eigenlijk gewoon troep .
    Viparspectra ben ik ook geen fan van. Ze maken tegenwoordig redelijke quantum boards, maar die van Mars Hydro zijn eigenlijk nog altijd beter.
    Sanlight is goed, maar ook enorm duur..
    Die Bestva die je had laat aardig wat ruimte voor verbetering over.
    Dat is een 135W blurple die ook niet bepaald efficient is.
    Met blurple bedoel ik zo'n paarse lamp. Eigenlijk zijn ongeveer alle paarse lampen achterhaald.
    IK ken er geen 1 die qua efficientie op kan tegen een gewone wit licht lamp.

    Als je de FC3000 kunt bemachtigen is dat een heel mooi lampje! Een hele verbetering met wat je nu hebt.
    De FC300 is daadwerkelijk 300W, die 300W wordt goed gebruikt. Aardig efficient lampje! Denk 2.5 keer zo efficient als wat je nu gebruikt

    De ts3000 is ook een prima lamp, maar wat minder efficient. Je oogst met de FC3000 dus waarschijnlijk meer gr/w.
    De ts3000 is dan wel weer een stukje krachtiger met 450W, maar ook wat duurder. (120x120)

    Mars Hydro heeft sinds enige tijd ook de FC-E3000, Die zijn iets goedkoper dan de FC3000, maar alsnog hele goeie lampen! (90x90)
    (Gebruikt bridgelux diodes ipv samsungs)

    Die mars hydro's gaan al een enorme verbetering zijn met wat je nu hebt.

    Maar om je hele ruimte echt effectief te belichten zit je eigenlijk toch wel in een andere prijscategorie..
    Minimaal boven de 600 euro..
    Lumatek zeus 600W pro.
    Lumatek compact pro 480W
    Migro array 8.
    Octopus G8 660W
    Last edited by Nederhigh; 29 November 2021, 14:42.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      SP6000, .... 300 euro is te weinig ig om dat oppervlak goed te verlichten.

    #3
    Sp van van mars is de nieuwe ts he. Vind de sp3000 wel tof ook. Rond de 300 met wat korting. Er zijn idd veel mooie lampen te vinden, succes !
    Ganja always does the trick.

    Comment


      #4
      Sp series zijn lengtematen en komen minder gunstig uit qua lichtverdeling.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #5
        Je budget is te beperkt voor de ruimte. De SP3000 is een fijne lamp maar bestraald over de breedte amper aan de 60cm (Lengte tot 120 cm is ok). De TSL 2000 zelfde verhaal maar al iets breder (goede resultaten behaald op 80x120cm). Je oppervlak is vrij groot dus eigenlijk zou ik er wel minstens 450W in willen hebben en dan zou de TS3000 een goede optie kunnen zijn maar zelfs dan ga je voor bloei maar tot 120x120.

        Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor 2x een TSL 2000. Is qua dekking nog krap en je red het niet met je budget maar feitelijk probeer je om voor 0,50 per watt een lamp te kopen... Dat lukt niet altijd of je moet rechtstreeks in China bestellen.

        Ik zou je ook wel een Meiju LED durven adviseren op basis van wat ik tot nog toe zie in mijn huidige ronde maar ik heb daar nog niet onder afgebloeid. Anderzijds het zijn wel originele LM301H leds dus ik heb er wel vertrouwen in. Stel dat ik die voor je zou bestellen dan zit je rond de 450 voor 600 watt inclusief verzending en inklaring. Uiteraard kan je ook zelf even op Alibaba kijken maar sommigen vinden het lastig om daar te bestellen.
        Lopend Verslag

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          O jee, corona gevalletje?

        • HardHouse
          HardHouse commented
          Editing a comment
          Oke en dan heb je het over quantum boards denk ik, als ik voor dat geld een lamp had was t makkelijk
          Van Kingbrite heb ik een offerte voor 305 euro all in voor 320w met 6 strips van 56 cm, op Meijiu zit ik nog te wachten..

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          ja klopt, zie ook mijn kweekverslag

        #6
        Je hoeft natuurlijk niet perse je hele oppervlak effectief te belichten.
        Met zo'n oppervlak zit je dan ook al snel aan een kilo > oogstpotentie.
        Je kunt jezelf beter afvragen hoeveel wiet je ongeveer wilt oogsten.
        Als je aan 3/500 gram per ronde genoeg hebt moet je gewoon een FC(E)3000 nemen ofzo.
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

        Comment


          #7
          Ik wil iedereen super bedanken voor de reacties. Ik zie inderdaad ook in dat het budget voor die ruimte misschien een beetje te beperkt is. Achja ik kan ook altijd minder in gebruik nemen met dit budget inderdaad. Ik ga nog even goed nadenken en hopelijk binnenkort een nieuwe lamp bestellen.

          Nogmaals dank,
          Sneeuwvlokje

          Comment


            #8
            Als je maar 2 of 3 dames wil is je ruimte dan ook niet wat te groot?

            Comment

            Bezig...
            X