Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zors kweekkast 80x80x180 hps

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zors kweekkast 80x80x180 hps

    Korting op 420shop
    Beste forumvrienden!

    Bij deze het begin van een "verslagje" over de ombouw, eigenlijk verder afwerken, van mijn kweekkast.
    Het kastje op zich is iets wat ik kunnen recyclen heb van betontriplex dus stevig materiaal. De kast heb. Ik wel in 2 helften tegen elkaar moeten maken maar we dichten dit wel af!
    DIt kastje is snel samen geflanst en in gang gestoken als test... heb zelfs als wandbekleding een oude kweektent aan flarden gesneden dus dit zal nu vervangen worden door zelfklevende radiatorfolie.


    Even de setup.


    Voorgroeilamp tneon 110w
    Bloeilamp 400 w hps met VSA (niet dimbaar)Afzuiger 250 M3 softbox
    Filter 300 M3 (prima klima)
    Ventilator met 2 standen

    Potten 18l

    wat er bij komt.

    Gtools timer/schakelrelais
    warmtekabel 50w
    ​​​​​​Bleumat water systeem

    Bedoeling is om een bak te maken waar de potten in verzonken zitten. Vast in de kast, zo heb ik niet veel aanpassingen nodig.
    Deze bak zal voorzien worden van een warmtekabel met een zand laagje erover.
    De afzuiging zal beter gepositioneerd worden zodat de filter rechtstreeks op afzuiger zit zonder bochten flexibele darmen.
    ​​​​​

    Ook zou ik mijn poort van de garage, waar mijn kast staat, isoleren en deze voorzien van een 150 w warmte lamp.

    Ik begin eerst met de kast dit kerstverlof dus vanaf volgende week volgen de eerste updates!



    Wees welkom!
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 3 photos.

    #2
    Zou geen radiatorfolie gebruiken voor de wanden, dat wordt na 1 kweek al dof en na 2 kweken reflecteert het net zo goed als een aardappel.
    Het makkelijkste is mat-wit schilderen. Dat is al een stuk beter dan radiatorfolie.
    Dat geeft een diffuse reflectie, wat dus het licht verstrooid. Je krijgt dan ook geen hotspots.

    Het beste reflecteert een spiegelwand, maar dat heeft ook wat nadelen.
    Het is veel duurder, moet je continue schoonhouden, geeft hotspots, en met fotos moet je oppassen voor reflectie.

    Dat glimmend kweektentmateriaal is ook wel een leuke oplossing, zelfs dat is beter dan dat bubbeltjes-radiatorfolie.

    Nb.
    Veel mensen kiezen radiatorfolie omdat ze de kast meteen denken te isoleren, maar je hoeft je kast niet te isoleren.
    Die warmte hou je niet binnen. Ook niet met 10cm steenwol isolatie. Je hoeft je kweekruimte alleen licht-dicht te maken.
    Last edited by Nederhigh; 1 January 2022, 14:00. Reden: Post terugzetten.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Wegen wit of instrooien met glasparel
      Op brengen met blok witter grof en dan instrooien

    • Zors
      Zors commented
      Editing a comment
      Ok, bedankt! Zou ook liever schilderen maar dacht dat dit niet genoeg reflecteerde. Vind het sowieso aangenamer dan die blinkende wanden.

    #3
    Even vraagje over welke bleumats ik zou kopen. Ik zie zo'n probeersysteem van 22 euro maar vraag mij af als dit wel degelijk werkt...

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      Hee zors is zo iets niks voor je auto pots super makkelijk en zo simpel dat het haast niet miss kan gaan wel.iets duurder dan de blu mats ik ga sparen voor deze irrigatsie systeem van growland super spul

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      Hoe zit dat met die probeer set moet je dsar nog voedings vat bij bestellen of kan je de blumats zo gebruikenstaat niet echt duidelijk op de site ben wel nieuwschierig voor die prijs wil ik er ook nog wel overnadenken om te proberen
      Last edited by Tijnie82; 22 December 2021, 20:19.

    #4
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.
    Last edited by Nederhigh; 24 December 2021, 20:45.

    Comment


    • Zors
      Zors commented
      Editing a comment
      Ziet er idd interessant uit maar ik denk dat ik een goedkoper versie ga nemen. Dit omdat ik nog moet investeren in een warmtekabel en thermostaat en de kosten zullen dan iets te hoog oplopen.

    #5
    Net warmtekabel 50 w en thermostaat besteld.
    Het watersysteem zal nog even moeten wachten. Nu, tegen dat de volgende kweek in gang is en dan nog goed ingewaterd is kan ik wel nog even wachten. Ik zal wel de gaten voorzien om de slangen door te steken.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 2 photos.
    Last edited by Zors; 21 December 2021, 11:36.

    Comment


      #6
      Gisteren alvast de kast gestript en het verlaagde plafond eruit gehaald. Dit was omdat de afzuiger oorspronkelijk op de kast stond en het plafond iets te laag is. Die 10 cm die ik nu ga winnen kan ik gebruiken om de geïsoleerde zandbodem te maken.
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 2 photos.

      Comment


        #7
        Vandaag weer enkele werken gedaan...

        Nieuw gat gemaakt om de afzuiging en de filter te installeren. Zo zal de filter horizontaal hangen en rechtstreeks zonder bochten of andere verbinding gekoppeld worden. Geen verlies van capaciteit meer
        ​​​​​
        ​​​​​​Ook een plaat gemaakt waar de potten in passen. Dit zal het deksel worden van de geïsoleerde bak waar ze in komen te staan.

        Zo zal de uiteindelijke ruimte waar de planten staan weer kleiner worden waardoor mijn afzuiger nu zeker zwaar genoeg zal zijn. 1,3m x 0,77 x 0,79x60x5 = 237m3 (ong) en mijn afzuiger is 250 M3.
        De beschikbare ruimte voor de planten blijft dus ongeveer gelijk als vroeger. Plafond hoger en planten ook.

        De warmtekabel van 7 m / 50 w die in de bak komt is ook al aangekomen .
        ​​​​​
        De bak zal geïsoleerd worden met steenwol matten van 5 CM dik. Op 1 van de foto's heb ik al even de bodem bedekt.
        De kast zelf komt nog op isolatie platen te staan en ik ben iets aan het bedenken om de inlaat te verwarmen...maar eerst dit project afwerken

        Dan de isolatie terug weggehaald om de kast te kunnen dichtkitten en schilderen.

        Morgen normaal gezien de bak maken waar de potten in zullen staan. Het zal geen uitneembaare bak zijn wat ik heb geen plaats genoeg. Maar het deksel kan eraf dus ik kan hem reinigen na elke kweek.

        Ook de gaten voorzien voor de warmtekabel en andere kabels naar binnen te trekken. De bedoeling is dat er zoveel mogelijk elektrische componenten buiten de kasten hangen. In de kast enkel ventilator en lamp.
        VSA, schakelrelais en de thermostaat. Deze likt me wel vet aangezien je met deze de temp altijd kan aflezen en bijregelen via een app op de smartphone, lijkt me wel handig. Ook data word bijgehouden in een grafiek. Lijkt me heel erg handig. Zeker voor de prijs van, denk snel gezegd, 64 euro...ne mens kan nie sukkelen zeggen ze hier dan :p
        De warmtekabel kost zo'n 36 euro dus voor 100 euro ben ik er voorlopig weer vanaf aangezien ik, alle andere materialen die ik nu nodig had, van mijn pa gekregen heb. Waarvoor dank!

        Nu, over het volgende zit ik nu mijn kop te breken
        Hoe zal ik de warmtekabel in de bodem van de plantenbak installeren? Met zand en folie? Of mss toch maar een plaatje in een bepaald materiaal dat goed geleid erop?
        Morgen zal het een beslissing van het moment worden want de kast moet zeker tegen volgende week af zijn want mijn verlof duurt niet eeuwig dus moet het wat vooruit gaan. Ook om de volgende kweek zo snel mogelijk te kunnen starten uiteraard

        ​​​​​
        ​​​
        Attached Files
        Last edited by Zors; 24 December 2021, 00:03.

        Comment


          #8
          Update:

          De werken gaan goed vooruit

          Vandaag de bak geïsoleerd waar de potten in komen.
          Daar mijn winkelhaakjes (metalen haakjes), kweet niet hoe jullie dit noemen maar wij noemen dat zweetjes, iets te lang waren heb ik dan maar nog een isolatie plaat onder de mat gelegd. De onderkant is dus dubbel geïsoleerd. Wat niet slecht is want de "koude" lucht komt van onder de bodem.

          De ventilator heb ik opgehangen aan een fietselastiek zodat er geen trillingen zijn. Deze kan ook op en neer verplaatst worden.
          .
          Ook het rooster gemaakt waar de warmte kabel op gemonteerd zal worden. Het lijkt mss wat klungelig maar ik heb het gedaan met hetgeen ik nog liggen heb. Recup materiaal dus wel stevig genoeg om de kavel vast te houden en een keer het zand erop ligt ziet men daar toch niks meer van.
          Nu nog vijver folie of plastic eronder en dan zand erop.

          Ook even het sgrognetje en de lamp gepresenteerd...
          Dit wordt knallen de volgende kweek! De hoogte van het net is alleszins ideaal voor mijn rug wat te ontlasten bij het binden...en er moet nog een plaat van 4 cm onder de kast komen.

          Ik ben alvast tevreden tot nu toe!
          Attached Files

          Comment


          • Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Als je mij even een pb-tje stuurt krijg je van mij mijn rekeningnummer. Dan stuur ik je 4 blumats op tegen de geldende verzendkosten. Je mag ze ook komen halen maar dat lijkt me een beetje veel moeite

          #9
          Kerstdag = knutseldag

          Vandaag de afzuiger en de filter geïnstalleerd.
          Ook de elektriciteit aangesloten.
          2 stekkers in de kast geplaatst voor de ventilator en de tneon lamp voor de eerste weken.
          Men zou zich kunnen afvragen waarom er 2 tijdklokjes op de schakelrelais zitten maar dit is omdat de stekkers niet passen...ik zal de 2 stekkers nog moeten vervangen. Voorlopig tussen gestoken om de kast te kunnen proberen. De VSA staat op metalen profielen verhoogd dus niet direct op de plaat, dit om te kunnen koelen.
          Is nog niet helemaal af maar de kast is ondertussen al aan het proefdraaien

          ​​​​​​De inlaat vanachter dicht gedaan met een hor die in hier nog liggen had. Paste perfect dus dit was weer een meevaller . Beetje silicone eraan en ertegen geschroefd. Ik zal waar de lucht binnen komt onderaan de kast nog een 2 de netje steken zodat er geen bladeren in de dubbele bodem kunnen vallen.


          Overmorgen doe ik verder.
          Dan nog de warmtekabel en voeler van de thermostaat plaatsen. Nog wat zand en plastic en we zijn er bijna.

          ​​​​​​Alhoewel, ik denk dat ik de zijkant rechts naast de kast helemaal ga dicht maken en daar mijn voorgroeikastje inbouwen vanboven en een deurtje eronder waar het vaatje komt voor de bleumats.
          alles rond de kast helemaal dicht maken.
          Ook zou ik dan in dit hokje naast de kast een warmtelamp hangen om het vaatje warm te houden en ook de inlaatlucht een beetje op te warmen.

          Nog werk voor de boeg!

          Ik vraag me wel af waar ik best de voeler van de thermostaat steek of hang. In het zand of gewoon tussen te potten hangen?

          Bleumats komen er ook aan mede dankzij Voor het eerst ​​​​​waarvoor eeuwige dank!
          Attached Files
          Last edited by Zors; 25 December 2021, 18:18.

          Comment


            #10
            Ondertussen eens de temperatuur wat temperaturen gemeten. Zal wel nog niet veel zeggen maar toch al iets...

            ​​​​​Met licht aan, denk zo'n uur of 2 nu.

            Inlaatlucht: 17°
            Onder de potten: 23°
            Bovenop de potten 26,5 dit is wel in direct licht natuurlijk.

            Dit zit wel snor denk ik
            Attached Files

            Comment


              #11
              Iemand ervaring met deze? Ik krijg hem maar niet gekoppeld met mijn smartphone...al gegoogeld als een gek maar vind de oplossing niet.
              Attached Files

              Comment


              • Zors
                Zors commented
                Editing a comment
                Heb hem er zelfs al bovenop gelegd...niks werkt

              • Voor het eerst
                Voor het eerst commented
                Editing a comment
                android? of apple?

              • Zors
                Zors commented
                Editing a comment
                Android...ik lees al reviews dat het bedrog is Ed. Geen wifi maar enkel chinese namaak om uw gegevens te kunnen verzamelen..weet niet of dit waar is maar doet me wel een beetje huiveren

              #12
              Sorry dat ik een nieuw bericht aanmaak maar dat maakt afbeeldingen posten net wat makkelijker. Ik neem aan dat je dit al gezien hebt?
              Schermafbeelding 2021-12-26 om 20.19.02.png Schermafbeelding 2021-12-26 om 20.18.51.png
              Lopend Verslag

              Comment


              • Zors
                Zors commented
                Editing a comment
                Geen probleem, blij dat je moeite doet om me te helpen! In heb al een paar van die schermen gezien alleszins en ook al de pro app geprobeerd. Ik volg even deze instructie en laat iets weten. Hartelijk dank alvast!

              • Zors
                Zors commented
                Editing a comment
                Ok, heb net door door dat ik deze al 100 keer geprobeerd heb. Lukt echt niet. Ik denk dat er een probleem zal zijn met onze modem zelf want het is al een oud beestje...ik zal mss eens proberen bij iemand met een recentere modem. Nu, als hij zijn werk doet en de wortels op temperatuur houd ben ik al tevreden...al heb ik wel speciaal deze gekozen om alles via gsm te kunnen volgen.

              #13
              Voor het eerst zal de inkbird terug sturen via den bol.com en investeren in een goedkopere thermostaat van root-it. Leek me leuk maar ik krijg het echt niet voor elkaar...ben nochtans geen noob in zo'n dingen maar heb er mij nu al in gefrustreerd. Heb ik niet nodig tijdens een kweek
              Heb dan weer wat budget vrij voor eventueel wat meetapparatuur of mss wel een davin om mijn afzuiger degelijk te kunnen sturen. Wie weet

              Bedankt voor je hulp alleszins!

              Comment


              • Zors
                Zors commented
                Editing a comment
                Alee, ik geef het nog 1 kans vandaag en als het niet lukt stuur ik hem terug

              #14
              Vandaag de zandbodem erin gedaan.
              Onder het zand wat plastic . Dan een laagje zand van 4cm ongeveer. Kabel erop en dan nog een laagje zand van 1cm. Op het zand heb ik 2 schaaltjes gezet zodat het water opgevangen worden. De potten hangen ong een cm of 2 boven de schaaltjes dus ze zullen niet in hun eigen water blijven staan.
              Nu de kast even laten testdraaien deze nacht. Vanaf 5 u gaat de lamp uit.

              Eens benieuwd wat de temperatuur in de zandbak zal worden. Ik zit nu aan een 14,4 graden en kom van 13...
              Het zand kwam wel van buiten en had dus redelijk koud dus denk ik dat het wel even zal duren voor de hele zandmassa is opgewarmd. Ofwel zal de kabel te licht zijn (50w). Dit moet ik nu eerst uitpluizen voor ik veder afwerk.
              Morgen ga ik normaal aan de rechterkant van de kast nog een hok maken waar dan de voorgroeikast zal ingebouwd worden.
              Attached Files

              Comment


                #15
                Ondertussen toch al 18,7 op de zandbodem
                In de bak zelf is het nu ongeveer 21° maar dit zal nog geen exacte meting zijn aangezien er nog geen aarde in de potten zit en de potten door de lamp ook opwarmen.

                Alvast eens het stuk "afval" ,die ik over heb van de kast te maken, eens naast de kast gezet.
                Bedoeling is dat de voorgroeikast hier dus vanboven ingebouwd zal worden en onderaan een deurtje komt om bij de elektriciteit en het watervaatje te kunnen.
                Dit hok zal ik dan helemaal dicht maken en daar een warmtelamp in hangen zodat de inlaatlucht wat warmer zal zijn. Ook het vaatje zal hierdoor op een aangename temperatuur blijven.
                De warmtekabel ook op de thermostaat aangesloten en ingesteld op 22°.... spannend!

                En die doek rond de afzuiger, geen paniek deze is er af, was even om te horen wat het geluidsverschil was, zou niet echt veilig zijn anders.
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 5 photos.
                Last edited by Zors; 27 December 2021, 17:45.

                Comment

                Bezig...
                X