Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Berekenen van luchtafvoer bij LED

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Berekenen van luchtafvoer bij LED

    Korting op 420shop
    Goedemiddag beste mede growers!
    Ik ben momenteel mijn eerste kweektent aan het samen stellen en van 2 dingen ben ik (quasi) zeker:
    - Lumatek Zeus 600w pro 2.9
    - 120 x 1,20 x 200 tent

    Nu lees ik dat om je optimale afvoer te berekenen je moet tellen op de lucht een 3 tot 5x te verversen per minuut.
    Mijn kweektent zou 2,88m³ inhoud hebben, als ik dat x3 x60 doe dan kom ik op 518m³/min uit. Dat is al redelijk wat lijkt me.

    Echter lees ik nu juist op cnbs.nl dat je voor led maar 1x per minuut hoeft te tellen, als ik dan 2,88x60 doe kom ik uit op 172m³/min. Dat zou direct een heel stuk goedkoper zijn voor zover ik kan zien.

    Klopt het artikel van cnbs.nl? Iemand toevallig aanraders?

    BTW het gaat over dit artikel:
    https://www.cnnbs.nl/kies-de-juiste-afzuiger/

    En dit stukje bedoel ik:
    • Wanneer je bijvoorbeeld met LED-kweeklampen kweekt en warmte geen probleem is (denk aan een aparte groeiruimte) en je alleen de lucht ververst om de planten van voldoende CO2 te voorzien, heb je een afzuiger nodig die de inhoud van de kweekruimte 1 keer per 5 minuten ververst. In dit geval zou je in dezelfde kweekruimte van 1 x 1 x 2 meter voldoende afzuiging hebben met een afzuiger met een capaciteit van 24 kubieke meter.

    tl;dr: Hoef je met LED een minder zware afzuiging als voor HPS, en zoja, hoeveel minder mag dat zijn?


    Stonede groetjes!

    #2
    Ik heb zelf ene afzuiger van 550 m3 in een 120 x 120 x 200 cm tent en dat gaat vooralsnog prima.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #3
      Bedankt voor je reactie!

      Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en gewoon uitgaan van minstens 3x per minuut de growtent leegtrekken.
      Het zal wss deze worden
      https://www.greensell.nl/a-44282883/...r/#description

      De tent komt in mijn bureau te staan dus geluid is een klein beetje een issue, maar deze zou wel stil moeten zijn en ik lees hier op het forum goede ervaringen ermee.

      Comment


      • Kunichika
        Kunichika commented
        Editing a comment
        Hoe wil je je tent in je bureau zetten? En geloof me ze gaat niet stil zijn. Ik vind het knap van je dat direct voor de 600gaat als je nog nooit hebt gekweekt. Ik ga je kweekverslag met veel smart tegenmoet zien!!! Succes

      #4
      Kunichika Ik heb maar heel beperkt ruimte op zolder maar voor de rest best grote kamers. De poetsvrouw komt elke week dus ik kan de tent niet in een kamer zetten waar zij ook komt, blijft me enkel men bureaukamer over. Daar komt ze nooit aangezien ik en mijn vriendin daar werken en omdat de hond daar ook ligt. Die kamer doen we zelf btw :p

      Maar dus, op men bureaukamer heb ik nog een mooi plekje waar 1,2x1,2x2,0 kan staan.

      Ik ga direct voor 600 watt omdat opbrengst toch wel een belangrijk punt voor mij is. Ik rook samen met mijn vriendin +- 250gr elke 3 maanden en ik wil liefst enkel een paar oogsten doen in de zonnige maanden wanneer mijn zonnepanelen dit opvangen.

      Het zal wel mijn eerste eigen oogst zijn maar ik krijg hulp van een vriend die al langer deze hobby heeft

      Heb je zelf zo een primaklima? Enig idee hoe luid hij precies zal zijn? Ik vond nu niet direct een db-waarde bij de specificaties.

      Comment


      • Kunichika
        Kunichika commented
        Editing a comment
        Dan neem ik aan dat je ook een airco op je werkkamertje hebt, Anders ga je kapot lijkt me. Nee ik heb er zelf geen maar ik hoor van meerdere hier op het forum dat die dingen flink lawaai maken. Je kan er een variac tussenzetten, dat is zo'n regelbare trafo uit de koude oorlog met hier en daar een beetje kruppstahl(bij wijze van spreken) dan houd je als je gelukt hebt een vervelende brom over. Maar het lijkt me niet handig om de hele dag met zo'n brom te werken. Een softbox is vaak wat stiller, maar de mijne maakt ook nog wel kabaal hoor. Maar als je vriend meer ervaring heeft zal hij je dit ook wel adviseren.

        Als je mooi 6planten in die tent zet dan hebben ze genoeg ruimte, meer planten betekent niet per dag meer opbrengst. En ja 50gr per plant zal met die lumatec geen probleem zijn, dan kom je makkelijk aan je 250gr per 3maanden. Als je alles wat je bespaart met zelf kweken afzet tegen je energierekening.....Die zonnepanelen helpen dan wel. Maar geloof me als je eenmaal een kweekje gedaan hebt dan ga je ook ik de winter kweken😎.

      #5
      Die primaklima is echt stil, dacht zo'n 40db max, afhankelijk of die op vol vermogen staat, minder power betekent ook stiller.
      Als je dan de sonodec luchtslang gebruikt, dan zit je qua geluid wel goed.

      https://www.nomercyshop.nl/index.php...roduct_id=1590

      Heb je wel rekening gehouden met de warmte ontwikkeling van die 600 watter, want het kan in de zomer makkelijk 40⁰C+ worden in de tent.

      Alvast veel succes

      Comment


        #6
        Goedkoopste primaklima hier, die je op stand 1 en 2 kan zetten, 420m3 en 800m3 dacht ik, dus niet regelbaar 160mm flens. Hoogste db meting was 57 gemiddeld 50 , wel met gratis apps gemeten. Een regelbare is stiller nog. 40 zou wel kunnen dan.
        Ganja always does the trick.

        Comment


          #7
          Bedankt voor jullie feedback! Die sonodec luchtslang heb ik even een bookmarkje van gemaakt

          Op mijn bureaukamer hangt momenteel nog geen airco maar deze is wel redelijk koel, ik zou alsnog de luchtslang naar het raam kunnen leggen maar ik snap wel wat je bedoeld.

          Misschien is de bureaukamer niet de optimale plek en verhuist alles na een eerste oogst 40dbA kan ik zeer easy mee overweg aangezien ik quasi heel de dag een koptelefoon op heb. Mijn "idee" is dat de LED lamp maar een fractie van wamte zou opwekken vergeleken met een HPS lamp, dat ik met 680m³ die zichzelf kan regelen zwaar overkill heb waardoor de afzuiger ook niet constant op volle toeren moet draaien. Eventueel voeg ik nog wat fresh air intake toe.
          De 600W lumatek zou zo'n dikke 2046 BTU/uur aan warmte afstralen.

          Ik ga het allemaal eens bezien, ook die softbox optie ga ik nog eens bekijken!

          In mijn kweekverslagje zal ik dan ook mijn keuze beargumenteren!

          Comment


            #8
            Mocht je toch voor de 600w hps lamp gaan, is het denk ik ook verstandig om m.n. in de zomer een cooltube te gebruiken, dat scheelt ook behoorlijk.

            https://www.growland.nl/Prima-Klima-...xoC3vUQAvD_BwE

            ​​​​​​​Succes

            Comment


              #9
              Of 2x 300 voor nog betere spreiding.

              Comment

              Bezig...
              X