Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De basis

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De basis

    Korting op 420shop
    Goedemorgen,

    Ik ben bezig met een tent samen te stellen.
    Had al verschillende vragen hier op het forum gesteld en met die antwoorden en veel lezen ben ik op het volgende uitgekomen.

    >tent jardin Darkstreet 120x120x198
    > lamp 2x mars hydro 300w

    dan kom ik bij mijn twijfel punt. Omdat de gene bij wie ik kan kijken een kleinere afmeting heeft als dat ik van plan ben de “afzuiging”
    de prima klima 680m3 pk125 ec-tc
    of de metalen softbox 750m3 silent fan.

    over de reflector ben ik ook nog niet helemaal uit heeft iemand daarin nog advies voor mij ?

    irrigatieset met rp pomp tot 10 planten.
    en De timerbox tot 2x 600w 3 continu 6amp

    doel is om zeker 3 a 400gr droog te kweken per ronde en als het goed is moet dat hier mee wel lukken.




    #2
    Hoi!
    Waarom ga je voor 2x300w ledbakken in plaats van 1 grotere ledbak? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik maakte in het begin zelf rekenfouten met de hoeveelheid licht die ik nodig had voor mn 150x150cm en haalde een mars hydro ts1000. Toen nog een erbij, en toen nog 2 erbij, voor ik ze alle 4 verkocht voor een spiderfarmer sf-4000

    En in wat voor kamer komt die tent te staan? Kelder? Slaapkamer van een appartement op 10 hoog? Dat maakt uit voor de afzuiging en voor of je evt nog een luchtontvochtiger nodig gaat hebben.

    Reflector heb je volgens mij niet nodig bij ledbakken, die bakken waar de ledstrips in zitten zijn al reflecterend net als de binnenkant van je tent.
    Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

    Comment


      #3
      Hoi,

      aah dat is mooi met de reflector bespaard me weer wat.

      2 bakken had ik gedacht omdat ik aan 1 niet genoeg heb maar wel goeie reacties hier op het forum en van een maatje gekregen had. Heb net die bak opgezocht die jij hebt en die staat me ook wel aan (is goed koper en voldoet precies aan m’n afmeting van de tent)
      Hoe is die qua stroom verbruik? Die marshydro moesten zuinig zijn wat dat betreft.

      de tent komt boven te staan in een kledingkamer het huis is goed geïsoleerd en is een schone droge ruimte waar ik als het goed is geen koeling of ontvochter nodig heb, maar dat zal de tijd leren.

      Comment


      • parakweker
        parakweker commented
        Editing a comment
        Ik heb geen energiemeters in 't stopcontact dus kan niet zeggen hoeveel wattage die lamp daadwerkelijk verbruikt maar kijkend naar m'n energierekening verbruik ik nu meer dan met de 4 Mars Hydro ts1000 lampen die elk 100w zouden zijn (waar ik nog wel over twijfel gezien de tegenvallende opbrengsten toen).

        Dus dat ze zuinig zijn is niet positief, je wilt gewoon een lamp die precies verbruikt waarmee geadverteerd wordt.

      #4
      Spiderfarmer sf4000 is een 400W lampje, dus 400W.

      Indd, wat parakweker zegt sluit ik me bij aan. Met dit formaat tent ga je het beste voor 1 lamp.

      2x een 300W mars hydro.. Hmm.. Ik ken 3 modellen van Mars die 300W doen, dus welke je precies bedoelt weet ik niet.
      De tsl3000 zou je opzich 2x in een 120x120 kunnen hangen voor mooie lichtverdeling, met de rest van de modellen beter niet.

      Maar eerlijk gezegd vind ik 600W aan LED nogal overkill als je 400gr wilt oogsten.
      Als je zometeen de slag van het kweken goed te pakken hebt oogst je met een goeie led 1,3 tot 2,1 gram per wat van je lamp.
      Dat zal in het begin wellicht niet meteen lukken, met een goeie 600W heb je 1,2kg oogstpotentie.


      De Mars Hydro FC(E)4800 Is trouwens een heel mooi alternatief voor de spiderfarmer. Wat nieuwer/efficienter, en net wat meer vermogen. Eigenlijk beter in alle opzichten.

      Wat ga je ook alweer doen qua afzuiging? Als je de lucht in de ruimte gaat circuleren moet je of een raam open kunnen zetten, of je hebt een dikke ontvochtiger nodig


      Edit- :
      Omdat het topic vooral over setup gaat heb ik hem verplaatst naar De kweekruimte
      Last edited by Nederhigh; 1 August 2022, 15:20.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


        #5
        Wauw het wordt steeds mooier😂 nog beter en goedkoper, leer veel vandaag.
        heb de mars hydro fc e 4800 net bekeken, had hem nog nergens gezien bedankt voor de tip!
        1,2kg klinkt ook niet verkeerd😏 wordt wat meer cake bakken en olie maken dan. Maar belangrijker vind ik het verbruik. Is dat een aanzienlijk verschil op de eind afrekening tussen een 400 en een 600w?
        zag dat die hydro 4800 480w heeft dus die zit er dan mooi tussen in.

        In de kamer waar de tent komt te staan staat altijd de raam op kiep, Dus hoop dat dat voldoende is.

        Comment


        • parakweker
          parakweker commented
          Editing a comment
          Mijn tent staat in een kleine slaapkamer waar ook een raam permanent op kiepstand staat. Ik neem aan dat je de buis niet letterlijk uit het raam kunt hangen ivm zichtbaarheid voor buren, dus dat je net als ik de buis op de kier van het raam moet richten. Daarmee hercirculeert een deel van de lucht in de kamer, daarmee ook de luchtvochtigheid. Of dat een probleem gaat worden kan ik je niet garanderen, ik zit op 5 hoog waar de lucht sowieso al wat vochtiger is, maar momenteel zit ik in de bloeifase en trek ik dagelijks zo'n 5 liter water uit de lucht. Gisteravond vergeten te legen en vanochtend stond de luchtvochtigheid in de tent op 72% (mede omdat het buiten geregend heeft). Inmiddels weer gedaald naar 48% na 7 uur. Om je een beeld te geven.

          Nog een ander bijkomend probleem is dat een luchtontvochtiger warme lucht uitblaast en daarmee bijdraagt aan een hogere temperatuur. Ik moet vaak de afweging maken (vooral in de zomer) of ik de deur van de kweekkamer open zet naar de rest van m'n appartement om door te luchten en de temperatuur te doen dalen, maar daarmee zal de luchtvochtigheid weer stijgen want de ontvochtiger die ik heb is gemaakt voor 1 kamer, of om de deur dicht te laten om de luchtvochtigheid beter in check te kunnen houden maar waarmee de temperatuur weer enkele graden zal stijgen.

          edit:
          Oja, 400w en 600w is op de energierekening denk ik een keer 10-15 euro verschil op maandbasis. Ik ging toen ik m'n setup compleet draaiende had van +/-40eu per maand aan totaal energieverbruik naar +/-80eu. Maakt natuurlijk verschil of je in groei of bloeifase zit (12u licht vs 18u en in bloeifase gebruik ik de luchtontvochtiger die ook flink wat stroom vreet)
          Last edited by parakweker; 1 August 2022, 16:18.

        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          In de winter gaat t wel snel koud worden met het raam open.

        • parakweker
          parakweker commented
          Editing a comment
          klopt Nederhigh, daar kun je haast niet tegen stoken, ik niet althans met m'n vloerverwarming. Ben om die reden aan 't proberen voldoende te kweken om in de wintermaanden daar niet mee bezig te hoeven zijn want m'n gasrekening was afgelopen jaar niet zo leuk

        #6
        Aah zo te zien is die lucht ontvochter wel echt een must dan. Hoopte dat op te lossen met de raam en evt de deur open​​​​​​. Moet ik me ook maar eens in gaan verdiepen dan.. heb jij nog voorkeur voor bepaalde modellen?
        maand kosten vallen me beetje tegen, is aanzienlijk meer als een maatje van me die een hok van 60x120x180 heeft. Hoop dat de zonnepanelen het goed opkunnen vangen.

        Comment


        #7
        Nederhigh

        heeft dat veel effect?

        Comment


        • Nederhigh
          Nederhigh commented
          Editing a comment
          Zolang je op momenten kweekt dat het buiten niet zo warm of koud is dat je geen raam open kunt doen zit je wel goed. Anders is een ontvochtiger wel een must... Hoeveek effect dat heeft durf ik niet te zeggen, dat ligt aan zoveel factoren... He groot je kamer is, hoeveel vocht je dames af gaan stoten, hoe je huis geïsoleerd is etc..

        • Bo$wachter
          Bo$wachter commented
          Editing a comment
          Aah zo oké duidelijk, bedankt

        #8
        parakweker

        tnx man ga dat me is rustig bekijken zo allemaal.
        wil toch eind september wel alles hebben staan🙂

        Comment


          #9
          Wat zou jij aanraden qua afzuiging? Ik heb liever overcapaciteit als dat ik het net zou halen zeg maar.

          had nu de metalen softbox 750m3 &silent fan in gedachten.

          Comment


          • parakweker
            parakweker commented
            Editing a comment
            Geen idee, heb daar weinig verstand van. Ik heb zelf een ac infinity cloudline t4 en ben daar erg tevreden mee. Had opzich wel een slagje groter gekund, maar het werkt goed genoeg.

          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Beide opties die je noemde zullen voldoende zijn. Softbox maakt minder lawaai

          • Bo$wachter
            Bo$wachter commented
            Editing a comment
            Oké dan kan ik vooruit bedankt voor de info
        Bezig...
        X