Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Test : zaailingen, lichtsterkte ventilatie en EC waarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Test : zaailingen, lichtsterkte ventilatie en EC waarde

    Korting op 420shop
    Doel van de test : het optimaliseren van plantontwikkeling onder ledverlichting, en het verkorten van de totale tijd van zaad tot oogst, en dus het efficienter inzetten van ledverlichting.

    Toelichting:Een zaailing gaat direct met een grote hoeveelheid licht geconfronteerd worden, die veel groter is dan de door ledlamp fabrikanten gegeven sterktes voor zaailingen. Ik meet 138200 lux. onder m'n leds. IMG20221010154209.jpg Om verbranding van de plant te voorkomen is de EC waarde van de grond drastisch omlaag gebracht en een continue stroom van lucht toegepast. de luchtvochtigheid wordt genegeerd. de grondtemperatuur is ongeveer 20 graden
    Een zaailing gaat van start onder 18 leds die samen op een ronde schijf zitten en onder een grote PC ventilator zitten , de ventilator koelt de leds en de plant door van boven naar onder te blazen.

    De EC waarde van de cocosgrond heb ik met behulp van spoelen in een zeefzak omlaag gebracht van EC 5 naar EC 1 ongeveer


    Het materiaal voor de test :

    IMG_0033.jpg
    Last edited by atmosphere1; 27 October 2022, 18:47.

    #2
    Altijd leuk zoiets te testen, heb dit twee jaar geleden getest met zaad. 800 watt led power uit Samsung F serie strips Gen 3 direct vol op de zaailingen. De groei ging in de breedte en de plant begon misvormd blad aan te maken, maar de hoogte gingen ze niet of nauwelijks in.

    De groei stagneerde, máár mogelijk was de Ec te hoog. Ben dus benieuwd naar jouw bevindingen.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #3
      De lichtsterkte is echt over de top , de zon kwam vandaag, eind middag niet aan de lichtsterkte die het plantje krijgt .

      2e dag nu : IMG20221011202421.jpg

      Comment


      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        atmosphere1 ik zie dat je die UNI-T luxmeter hebt. Als je toevallig een android telefoon hebt kun je daar een app voor installeren die via BT met je luxmeter connect en aan de hand van het type lichtspectrum wat je instelt in de app kun je direct lux omzetten in ppfd. yt MIGRO heeft er een aantal videos over.

      #4
      In de natuur kunnen zaden gewoon in de volle zon boven komen en opgroeien , dus waarom moeten wij binnen met onze planten de verlichting in het begin gaan dimmen ? Dat is wat we overal veel en vaak lezen online .
      Dat was de grote vraag achter deze test . Het verschil met buiten in de natuur is dat ventilatie en luchtverversing buiten gemiddeld veel beter is en de EC van de grond veel lager, dat in ieder geval.

      Tot dusver verloopt de test heel goed, nog beter als verwacht met zo veel licht .
      De start fase met zaden , de eerste 4 weken is per definitie inefficiënt het is dan goedkoper om je led te dimmen, hoor je ook wel , maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
      De planten hebben veel baat bij direct veel licht op alle denkbare manieren, dat is hetgeen waar ik van overtuigd ben, en wil aantonen.

      Comment


        #5
        Ook niet onbelangrijk het gekozen medium en pot. Als je zuurstof en verversing bekijkt. Mooiste voorbeeld heb ik hier met kamerplanten. Palletje ok potgrond gekocht, perliet en vermiculiet toegevoegd per zak maak ik de grond beter. Maar de alocasia in de grow bag is na 4 maand dubbel zo groot geworden. Zelfde combo en ec in gelijk welke pot, maar de textuur van de pot is gewoon vele malen beter in mijn ogen. Pvc houdt de groei tegen vind ik.
        Ganja always does the trick.

        Comment


        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Zeker , ze staan dan ook in grond die ik zo heb samengesteld dat er een grote hoeveelheid lucht in blijft zitten . Het kan niet verstopt raken zeg maar. Het is voornamelijk cocos gruis, dat een heel andere structuur heeft als de grond uit de zak.

        #6
        Het plantje doet het zonder problemen , en is erg kort en gedrongen , en heeft geen paarse steel zoals helemaal in het begin vaak wel het geval is.
        Ze heeft zich direct moeten aanpassen aan de grote hoeveelheid licht en ventilatie , en heeft daardoor het vermogen om snel door te ontwikkelen.
        Het plantje heeft bewezen dat je je ledlamp wel degelijk direct op 100 % kan zetten, zij het met de genoemde aanpassingen.

        Ik zag voor HPS lampen ook al dimmers voor de beginfase van zaailingen , daarvan weet ik helemaal zeker dat het onzinnig is voor de wat meer gevorderde kweker

        IMG20221012170157.jpg

        Comment


        • Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Zelfs de cosmorrow led strip op 30 cm deed mijn zaailingen verbranden met weken stilstand tot gevolg...

        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ja zeker atmosphere1 maar ik was als hpskweker van dezelfde school als jij: dicht er op met die lamp zodra het kan want dikke stelen betere sapstroom etc etc. Bij led werkt dat anders, die 800 watt vol op die kopjes had tot gevolg dat ze nagenoeg niet de hoogte in gingen maar in de breedte en heel raar blad aanmaakten. Wesley pipes dat heb ik deze huidige ronde gehad met als gevolg dat mijn zaailingen van vier weken oud zo groot zijn als ze normaal al na anderhalve week zijn. Nee, ik ben wat dat betreft verandert van mening over de hoeveelheid licht. Nu heb ik 220 watt en zelfs dat vinden de jonkies al veel van het goede.

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Het is ook maar net op welke afstand je lamp hangt . En natuurlijk hoe de andere omstandigheden zijn! nogmaals goed geventileerde zaailingen in lage EC grond of ander medium kunnen dezelfde lichtsterkte verdragen als bloeiende planten. En dan bedoel ik echt gelijk als ze ontluiken ! in hun 1e levensuur. Maar met al die verschillende led lampen valt er niet precies aan te geven wat de optimale afstand is of hoe veel je moet dimmen of niet . Een PAR meter zou uitkomst bieden.

        #7
        Picking Your Soil


        What your seedling grows in, and where it harvests nutrients and water from, is paramount to its development. It’s recommended that seedlings be grown in a well aerated, light, and slightly acidic soil with a PH of 6-6.5. Seedlings are extremely sensitive to nutrients at this time, and water uptake is directly correlated with nutrient delivery, so it is best to avoid using any clay-based soils as these will retain water and affect drainage. Also, it is important that you wait to add any additional nutrients and that you do not use nutrient-rich soil until the plants develop further- otherwise, you may shock and even kill them.
        https://bioslighting.com/how-to-use-...grow-lighting/

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          No eengliesj plies.

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Dat was ter ondersteuning van mijn beweringen over de startfase en het belang van een lage EC waarde

        #8
        Cannabis kan direct heel veel licht verwerken , ook als zaailing en zelfs als stek wanneer de andere factoren optimaal zijn/ er op afgesteld zijn.

        In deze video https://www.youtube.com/watch?v=ID9rE5JewVg Dr Bruce Bugbee uitleg over ledverlichting , en nog veel meer . Hij is een wetenschappelijk toponderzoeker op het gebied van Cannabis en is verbonden aan een Universiteit in de VS die legaal onderzoek mag doen naar live planten. Er zit veel voor ons relevante informatie tussen, maar het is helaas in het Engels.

        Met de ledlampen die we nu hebben kunnen we de bladeren rond de toppen makkelijk verbranden, en daarmee de productie van toppen drastisch remmen. Dit is te voorkomen door op maat te bemesten , en niet op goed geluk of op voorraad . Alles wat je te veel aan voeding geeft blijft in je grond zitten , het wordt niet verwerkt in dode grond (potgrond) maar zal gedurende de kweek steeds verder oplopen tot toxische waarden voor de plant, met als gevolg bladverbranding . Deze test was om te laten zien dat je bij de start al voordeel kunt behalen door op een lage EC grond te starten . Je kunt bijvoorbeeld van die cocos bricks zonder voeding er in kopen en 50/50 met potgrond mengen om de EC de halveren .

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Hydrokweek en hydro voeding niet vergeten in je vergelijkingen/testen.

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Zeker niet , maar daarbij is de EC in het begin al veel lager , en komt als je het goed doet ook niet boven EC 2,5 gedurende de hele teelt , dus speelt het probleem al veel minder.

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Als je ontkiemt onder een volle bak licht misschien niet, maar dat moet ik mij toch wel eerst effe aan leren.

          Dat ontkiemen onder tl licht was natuurlijk veel voordeliger en minder warm dan hps.

        #9
        Gedurende de bloei zal stikstof N geleidelijk minder nodig zijn en P en K steeds wat meer , de NPK verhouding veranderd dus langzaam. Je zou dit zelf ook kunnen benaderen door je gewone bloei voeding geleidelijk te verminderen steeds iets meer PK 13/14 te geven. of door met 2 bloeivoedingen te werken , eentje met veel stikstof en eentje met weinig , en deze dan geleidelijk in elkaar te laten overlopen. Op deze manier kun je meer op maat voeden , zodat er minder ongebruikte voeding in je grond blijft hangen.

        Comment


        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          In het begin van de bloei neem ik aan?

        • Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Plagron houdt sugar royal aan gedurende de gehele ronde npk 9-0-0...

        • atmosphere1
          atmosphere1 commented
          Editing a comment
          Maar dat is in een erg lage dosis.

          Maar al die voedingsschema's en adviezen houden geen rekening met de EC die je grond al heeft, of met het formaat van je planten.
          Last edited by atmosphere1; 16 October 2022, 11:13.

        #10
        Een grondkweek waarbij ik maar heel weinig voeding gebruikte , slechts 1 keer per week wateren met EC 1,5 en de rest van de week gewoon kraanwater. Er was geen groeiperiode toegepast, onder led zou dit nog beter moeten kunnen , want deze planten werden wat te lang door het vele rood in de HPS verlichting. med_gallery_4254_232_93581 (1).jpg

        Comment


          #11
          Het leuke van zaailingen die niet getopt zijn en een erg korte voorgroei periode kregen is dat ze soms reuze toppen aanmaken, en niet alleen bovenin de plant.

          Comment


            #12
            Hoe gaat het met de zaailingen en hun blue world?

            Comment


            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Maar met al die verschillende led lampen valt er niet precies aan te geven wat de optimale afstand is of hoe veel je moet dimmen of niet . Een PAR meter zou uitkomst bieden. Ik heb hier een lux meter gebruikt en de grens van wat de plant aankan opgezocht.

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Zou je eventueel een vel papier boven een plant kunnen houden, als een parasol, als je aan je grenzen zit.

            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Ja, in het geval van een hoogte tekort zou dat zeker kunnen .

            #13
            IMG20221024200013.jpg Je kunt net een beetje lichtschade zien , omdat ik over de grens van het maximale ben gegaan , anders kan ik ook niet waarnemen waar dat precies is. Maximum is zo'n 100.000 lux

            Comment


            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Ik volg je even niet.

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Dat je de schade kan zien die je nu niet waarneemt.

            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              aha , ok

            #14
            1 blaadje is per ongeluk gesneuveld, maar het werkt goed op grond met een EC die 3 keer zo laag is als die van potgrond onder veel licht en ventilatie. Er blaast een grote pc fan continu tegenaan.

            De hoogtes die fabrikanten van ledlampen opgeven met een percentage dimmen voor zaailingen zijn dus zeker niet optimaal , het licht kan intenser wanneer je de andere omstandigheden aanpast . De groei verloopt dan sneller , met alle voordelen van dien.
            IMG_0061.jpg

            Comment


              #15
              Niet om je te demotiveren maar ik vind de zaailing er niet zo happy uitzien zoals deze bijvoorbeeld..

              IMG_8714.jpg
              Horks Fototopic 2.0

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                O.

                Die.

                Trouwens, over hoogte van de lamp gesproken.

                Weleens een doorgroei gehad die je hele hok vulde, tot boven de lamp?

              • atmosphere1
                atmosphere1 commented
                Editing a comment
                Nee , nog nooit eigenlijk.

              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Misschien eens een microgrow doen?

                Max 1 kuub, kijken welke problemen jij tegen komt.
            Bezig...
            X