Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tube Heater, Do or Don't?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Tube Heater, Do or Don't?

    Korting op 420shop
    Hoe warm ik de kamer waar mijn tentje staat nachts ook hou, de tent koelt na het uitgaan van het licht razendsnel af.
    Ondanks dat ik de kamers nachts bijvoorbeeld 18,5c hou, tikt de tent toch de 16 graden aan.
    Ook de luchtvochtigheid blijft hoger dan me lief is wat straks een probleem gaat worden bij de bloei.

    Zou het helpen om een tube theater in de tent te gooien?
    Ik zie dat die relatief goedkoop zijn niet teveel stroom gebruiken en het lijkt me daarnaast een veilige oplossing:

    https://www.kweekit.nl/tube-heaters-...w/a1184?c=3671

    Ik ben al dik tevreden als ik daarmee de temperatuur in mijn 60x60x160 twee graden omhoog kan krijgen waardoor ook de luchtvochtigheid hopelijk wat daalt...

    Ik heb uiteraard al op ervaringen gezocht maatkom wat tegenstrijdige posts tegen.
    Volgens mij heeft of had Kunichika er een?
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

    #2
    Ja zo eentje heb ik een tijdje gebruikt, zette niet echt zoden aan de dijk. Bij stond hij tussen de 4 potten in. Alleen aan de zijdes van de potten waar de heater dus langs lag warme paar graden op. Aan de andere kant van de potten bijna niks ja 0,2graad. Ik denk ook dat dat wel eens de reden is geweest waarom ik 2hermas ertussen had. Te veel verschil qua worteltemp. Ik denk toch echt dat je een kacheltje moet gaan gebruiken, doe je bijvoorbeeld 15min aan zet dan half uur uit ofzo. Heb je de worteltemperuur al eens gemeten. Ik had er standaard zo'n vlees of taart thermometer in de grond. Of overdag de lamp uit en inbde avond/nacht aan

    Comment


      #3
      Watt in is watt in, of je nu een 150 Watt lamp hebt of een 150 wat CPU, of 150W tube, alles wordt warmte, een Watt is immers Joule per seconde, energie blijft behouden dit dat... je weet wel

      Wat wel is, een lamp geeft stralingswarmte en kan lokaal dus hogere temperaturen veroorzaken, maar, ook het licht dat op je bladeren valt wordt warmte, dus, nou (let wel, warmte en temperatuur zijn twee verschillende dingen, steek je hand maar eens in een oven van honderd graden, of in een emmer water van 100 graden ).

      Die Tubes schakelen zelf in en uit, dus verbruiken niet volcontinu hun vermogen. Daarnaast is het verspilling van energie als je dan ook nog een smaximaal ventileert, dus ik regel mijn ventilatie terug bij nacht en verwarm bij met de tubes. Ik realiseer hiermee ruim 3 tot 4 graden verhoging.

      afbeelding.png​Blauw is Kast, Paars is schuur btw

      edit:

      Dit is het verbruik van twee keer 45 W

      afbeelding.png
      edit II (2 in het frans)

      afbeelding.png

      De Lv
      Last edited by KritischeMassa; 3 January 2023, 14:43.

      Comment


        #4
        Dit vraagstuk heb ik inmiddels redelijk onder controle.

        Ik heb de temperatuur in mijn tent met zeker 2 graden verhoogt door de aanzuiging zo hoog mogelijk te maken. Dat kwartje viel toen ik op een laddertje stond om iets van een kast te pakken en ik voelde hoe warm het tegen het plafond was (duh!).

        Onder die aanzuiging staat naast de tent de ontvochtiger, die blaast ook warme lucht uit.
        Zodra de lamp uit gaat koelt de tent in razend tempo af, stijgt de RH boven de 65% en slaat de ontvochtiger aan (100 watt).
        Dat scheelt echt een slok op een borrel. Hiervoor tikte ik de 16 graden aan 'snachts, nu komt de temperatuur niet onder de 18 graden.


        Scherm­afbeelding 2023-01-03 om 18.28.43.png
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

        Comment


        • JimBean
          JimBean commented
          Editing a comment
          Daarom heb ik hem buiten de tent staan, onder de inlaat.
          Wel moet je zorgen dat hij geschakeld wordt door het klimaat in de tent.

        • Wesley pipes
          Wesley pipes commented
          Editing a comment
          Grote inlaat of valt dat mee? Wat moeilijker in mijn setup maar ik bekijk het ff, thx !

        • JimBean
          JimBean commented
          Editing a comment
          Mijn inlaat is een 1 meter lange 100mm slang (in het begin verkeerd besteld, had 125 moeten zijn).
          De rest van de tent zit potdicht.
          Aanzuiging is nu nog een Winflex Mini op ca. 200 volt met een Prima Klima filtertje van 180m3.
          Dit wordt voor de volgende ronde flink opgewaardeerd.
      Bezig...
      X