Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

G-tools kwaliteit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    G-tools kwaliteit

    Korting op 420shop
    Hallo iedereen,

    Ik zit al even met het idee om een op maat gemaakte kast te maken. Voornaamste reden is omdat ik in de living van mijn appartement de hobby uitoefen en die tent is eigenlijk toch echt geen zicht.
    In principe hebben die gtools kasten mijn voorkeur omdat alles daar 'plug & play' is. Ze zijn natuurlijk wel niet zo goedkoop en daarom dat ik eerst hier eens kom vragen of iemand ervaring heeft met die kasten.


    Ik zoek dus GEBRUIKERSERVARINGEN van mensen die deze kast effectief hebben (of in het slechtste geval meermaals per week zien bij een maat)
    Zou je ze opnieuw kopen moest je kunnen herbeginnen?
    Wat kan er volgens jou beter?
    De kast is 100% lichtdicht veronderstel ik? Mag ik toch hopen voor dat geld..
    Na een paar kweekjes gedraaid te hebben, merk je verschil nu tegenover je eerste kweek? Ik bedoel hiermee of de materialen er nog steeds even goed uitzien of er ergens slijtage begint op te treden.. bv aan de schuifdeuren of scharniertjes.. een plafond/onderkant die begint te buigen of dergelijke..


    Alvast bedankt.








    #2
    Is echt genoeg over geschreven hoor, effe goed zoeken.

    Comment


    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      Dat is correct, heb ook wel degelijk de zoekfunctie gebruikt hoor. Maar stoners praten nu eenmaal liever over hoe dik hun toppen zijn als over de bouwkwaliteit van hun kast
      Daarom dat ik het hier nog ff specifiek vraag. Ik was ook meer geïnteresseerd in de vraag; Wat kan er beter volgens jou of zou je anders doen?
      Ik kon ook specifieke vragen beginnen stellen in KritischeMassa of remco hun topic, maar dat is een kweekverslag vervuilen met je eigen vragen vind ik. En ondertussen mis ik misschien de meningen van andere mensen die ook ervaringen hebben met deze kast.

      Aangezien het een (relatief duur) DIY projectje gaat worden, vraag ik het liever aan de mensen die effectief zo een kast hebben of al gebruikt hebben in het verleden. Net omdat deze personen wss wel hier en daar een ergernis hebben met de kast die misschien kan vermeden worden als je ze zelf bouwt.

      Een uitgebreid antwoord zoals hieronder met wat beter kan, daar was ik dus voornamelijk naar op zoek.

    #3
    Hey.

    Ik kweek in een Gtools Bonanza 60x60 en ik heb daarnaast een custom G-Tools propagatieruimte van 60x45x55 of iets daarheen. Kijk in mijn topic (micro kweekverslagen, daar zie je wat foto's)

    Wat ik nu opnieuw zou doen? Nou ik ben op zich redelijk tevreden over de algemene bouwkwaliteit, dat is, tot de deurtjes. De Bonanza is opgebouwd uit kunststof sandwich panelen, en ook de deurtjes bestaan uit dit materiaal. Het is heel licht, dus, het is net of je een kartonnen doos openvouwt. Daarnaast, de scharniertjes zitten vast met kleine parkerschroefjes die alleen grip hebben in de eerst 1 mm hard plastic, dus, al tijdens de eerste ronde had ik problemen en moest ik wat verzinnen.

    De propagator heb ik naar eigen inzicht samengesteld, en ik heb gekozen voor HPL (Trespa) platen, want dat leek me fantastisch.

    Nou, dat is het ook wel, maar het is zo onhandelbaar zwaar dat ik zelfs de propagator nauwelijks baas kan (nu ben ik absoluut geen beer van een vent dus ja, maar dan nog, denk dat dat kreng zo 40 kilo weegt.)

    Ik zou dus nooit meer voor HPL gaan, maar wat ik wel leerde met mijn propagator is dat schuifdeuren wel wat robuuster zijn, al is het ongelofelijk onhandig t.o.v. de Bonanza klapdeur, dat is omdat je met schuifdeuren minder dan de helft aan werkruimte hebt, dat is echt wurmen af en toe, maar, het is wel robuust. En dat is wel mijn uitgangspunt, ik heb helemaal geen hekel aan iets kopen ( ) ik heb wel een hekel aan dingen weggooien, of vervangen.

    Wel dus, ik zou als ik zelf opnieuw zou gaan bouwen gaan voor een custom G-Tools, of een Wing van G-Tools, die brede kasten, maar ok dat zijn meteen hele slagschepen vrees ik.

    Dus ik zou gaan voor een minimaal 1,5 Bonanza setup, 60 cm diep, dat is een prettige diepte en hang je niet met een paarse kopf in die kast om bij de achterste blaadjes te komen

    En breder dan 90 cm, zodat je minstens 42 cm deuropening hebt.

    Daarnaast zou ik gaan voor de standaard sandwich panelen, HPL lijkt luxe en dat is het ook, maar het is ook weer geen bom test ruimte, want god ik geloof zo dat je kleine nucleaire bommen kan testen in die propagator

    Verder, de afzuiging van de bonanza is in principe afdoende, ik heb geen klachten over de kwaliteit, maar wel over de geluidsdruk bij standaard gebruik, dat ding is absoluut niet stil

    Maar, dan ook weer, ik suggereer zeker een fan controller, zeker gezien het feit dat je in zo'n kast hooguit 150W aan led hebt is het heel goed mogelijk stabiele temperaturen te regelen met een goeie regelaar.

    Nogmaals, kijk eens in mijn topic, foto's te over.



    Edit:

    wat ik nog vergat, doordat het zo modulair is, is slijtage niet een probleem he, je kan panelen makkelijk vervangen, dat is nu ook weer niet meteen een maand niet eten zeg maar
    Last edited by KritischeMassa; 3 January 2023, 14:53.

    Comment


    • Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      KritischeMassa ik was me al een paar dagen de hersenen aan t kraken wie o wie ookalweer die propegatorkast had gemaakt 😂😂
      Found it😅 mooi dingetje

    • KritischeMassa
      KritischeMassa commented
      Editing a comment
      Ja leuk he hij doet ook prima dienst als drooghokje, echt erg blij mee, en best goedkoop gedaan door die bon van G-Tools

      Blijf een hollander he

      Hij heeft nu een eigen TRv unit, net als in de Bonanza en ook een eigen verbruiksmeter sinds kort...

      Ik knutsel graag he

    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      Heb je topic al meerdere keren doorlopen, daarom speel ik weer met het idee van mijn kast te laten maken bij G-tools ipv alles zelf te liggen kloten en doen.
      Ik ging ook eerst HPL/volkern platen gebruiken en deze dan mooi verbinden met 2020 extrusieprofielen. Toen ik begon te rekenen kwam het mij eigenlijk goedkoper uit dan een kast van Gtools maar moest dan wel alles zelf nog uitrekenen, zagen etc en het gewicht schrikte mij ook beetje af


      Zou de kast wel sowieso leeg kopen. Heb nog een softbox van 500m³/H en een 3d printer waar ik die passieve inlaten wel zelf mee print. Die afzuigers van Gtools brommen toch lees ik overal zodra je gaat dimmen. Dat hebben we niet nodig in de living

      Afmetingen van de kast waarvoor ik een offerte gevraagd heb (EDIT: ondertussen binnen gekregen, zou op een 860€ komen voor enkel het plaatmateriaal, alu en verbinders. Dus zonder de verluchtingsgaten die ik zelf ga printen op de 3dprinter)

      Lengte: 174cm
      Diepte: 75 cm
      Hoogte: 170 cm

      Komt neer op een oppervlakte van 1.3m² en met 75cm diepte heb ik idd ook rekening gehouden met wat je zei over niet te diep te gaan voor je rug te sparen.
      Ik heb op dit moment een tentje van 90 en 60 cm diepte, vandaar de gulden middenweg genomen



      Over die 150W aan licht.. Ik zat eerder te denken aan een nieuwe 600w DIY led lamp, uiteraard wel te dimmen (ik heb eigenlijk alle strips en voedingen al, is in totaal iets meer dan 600W)
      Last edited by DerpiE; 3 January 2023, 16:37.

    #4
    Ik vind de kast van Remco er op zijn foto's nog steeds mooi uitzien, en die gaat volgens mij al flink wat kweken mee.

    Comment


    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      Ja maar foto kan soms nog al eens verschillen vd realiteit. Ook zie je op zo een kweekverslagen vooral foto's vd planten terwijl ik hier vooral de bouwkwaliteit eens wil bespreken Als ik mij trouwens niet vergis, was het remco zijn bodem niet dat begon door te buigen? Ik kan verkeerd zijn hoor maar heb dat hier of daar gelezen bij een verslag in een gtools kast.

    • KritischeMassa
      KritischeMassa commented
      Editing a comment
      Ik geloof zo dat die bodem buigt bij voldoende oppervlak, daar zou je eventueel wel een HPL voor kunnen nemen he, dat is zo hard als beton zowat op 8mm

      en qua rekenen, ik heb destijds een sheetje gemaakt die gewoon uitrekende welke platen je moet hebben, wil ik je best bij helpen hoor

    #5
    Ik heb de offerte ondertussen binnen en het zou me op een €860 komen. Veel geld langs 1 kant, langs de andere kant zou het mij met allemaal HPL denk ik even duur uitkomen, enkel dat ik dan zelf nog alles moet gaan zagen en dat het veel zwaarder gaat zijn.

    Ik heb gezien op de offerte dat er extra alu bij zit voor de versteviging van de bodem en voor bovenaan mn softbox te bevestigen dus dat komt wel goed. Ik zal preventief wel een paar pootjes printen voor in het midden te zetten, ben van plan ook mijn verluchtingsroosters zelf te printen. Niet voor geld uit te sparen maar gewoon omdat het kan
    Dan komen er nog van die bakjes incl sensor bij zodat we alles beetje mooi kunnen opvolgen en eventueel aansturen maar dat is stap 2 van het plan ​

    Comment


    • KritischeMassa
      KritischeMassa commented
      Editing a comment
      Die uitgave aan die kast is over een jaar nihil, let op mijn woorden. Zorg dat ie naar je zin is voor dat geld, dat is veel belangrijker. Nu 30 euro besparen, of 100, en dan spijt is dom.

      Enne, die kurken van Gtools, ik zou het wel doen, ze zijn echt wel ideaal.

      Je snapt dat ik je topic aandachtig ga volgen he

    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      Haha besparen gaan we niet doen hoor, maar ik heb op het werk een CNC machine waarmee ik die gaten ook perfect kan maken waar ik ze precies wil. Lijkt me ook leuker om alles voor de rest zoveel mogelijk zelf te doen & printen. Heb laatst nog een passieve inlaat geprint en die liet geen licht binnen. Die 'kurken' van Gtools kan je zo te zien wel regelen. Misschien maak ik ze wel gewoon na, lijkt me niet zo moeilijk

      En volgen mag je zeker. Ik ben ook van plan van het bouwproces beetje bij te houden want die kast is eigenlijk stap 1, stap 2 is dan de huidige 320w lamp upgraden tot 600w en stap 3 is het monitoren en eventueel automatiseren. Als je nog suggesties hebt in dat creatieve brein mag je ze altijd posten

    • KritischeMassa
      KritischeMassa commented
      Editing a comment
      oh wees maar niet bang dat ik te weinig kwaak in zulk ein topiek

    #6
    Ziezo, mailtje verstuurd. Heb toch besloten van die ventilatiegaten & doppen erbij te nemen zoals je zei. Voor die 50 a 100€ ga ik zelf niet beginnen kloten.

    Mag in principe toe, zal de rest wel updaten in mijn verslag zodra ik eraan begin.

    Comment


    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      Op maat laten maken omdat ik op een appartement woon en mijn hoogte beperkt is helaas.
      174cm in lengte dus zal wel plaats genoeg hebben om te werken met schuifdeuren van rond de 85cm. 75 diep en 170cm hoog
      Het is eigenlijk een Bonanza model met iets hogere bodem en dan schuifdeuren tot boven.

      Het plan is van de softbox er ook in te hangen dus verlies al 40cm in de hoogte, is ene van 500m³/h maar door de beperkte hoogte van de kast verwacht ik eigenlijk wel dat die gaat volstaan.

    • Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      En wa mag da dan wel kosten ??

    • DerpiE
      DerpiE commented
      Editing a comment
      €920 euro voor enkel de kast leeg.
      Soft box van 500m³/H heb ik al en de lamp ga ik zelf maken. Zou in totaal een kleine 600w aan licht inkomen: kleuren 3000k-3500k-5500k en dan nog osrams 660nm erbij
      Lamp zal op een 1€/W komen. Ik vermoed dat de kast volledig afgewerkt toch tegen de €2000 zal zijn. Dan heb ik wel de afmetingen die ikzelf wil met de lamp die speciaal voor die kast gemaakt is en waarvan ik dus zeker ben dat de verdeling ook optimaal is. Veel geld maar met de ventilators uit vermoed ik dat een leek er naast mag staan zonder dat hij iets zal doorhebben wat er vanbinnen instaat.

    #7
    Succes ermee. Ben relatief content met mijn 60x60 bonanza.

    Alle afzuigers maken geluid volgens mij.

    Comment

    Bezig...
    X