Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

    beter geen advies over elektriciteit dan half advies...
    In a democracy you are allowed to say whatever you think but if it's smart thats the second.

    Comment


      #17
      Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

      Ik ben aardig thuis in elektra, maar zal nooit via een post advies geven hierover.
      Sluit me aan bij Vale, klussers die dan denken te weten wat ze doen staan binnen no time met rook in hun haar of zonder zolderverdieping met 20 brandweer mannetjes.

      grt.

      Comment


        #18
        Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

        @En je kan ook een blauwe draad gebruiken om te aarden... de kleur doet er zo ni toe (buiten dan om standaarden te volgen wat het voor vakmensen makkelijker maakt) het is eerder de plaats waar je deze aansluit toch?@Xtreme: Als je problemen hebt met de discussie over gloeilampen, post dat dan in het betreffende topic in plaats van hier te gaan lopen stoken.

        In dat topic heb ik in heel eenvoudige bewoordingen geprobeerd aan je verstand te peuteren hoe een serieschakeling werkt. Ik heb zelfs de moeite genomen om dit te documenteren aan de hand van lesstof, die je prompt als foutief aanmerkte. Je reageert evenwel niet meer op mijn laatste bericht. Ben je te onnozel om te onderkennen dat je faliekante onzin aan het uitkramen was of ben je te koppig om te erkennen dat je er volkomen naast zat? Van iemand die pretendeert elementaire kennis van elektriciteit te bezitten -getuige het feit dat je van oordeel bent dat je je tot leken richt- verwacht ik een uiteenzetting die congrueert met de wetmatigheden van de elektriciteit. Bovendien vind ik je stelling dat 220 volt niet gevaarlijk is volstrekt onjuist. De meeste mensen zullen het inderdaad wel overleven, die het niet overleven hebben dan kennelijk pech. Ik heb bij het lassen wel eens een optater gehad van gelijkgerichte 3 fasen stroom. Hoewel de spanning daarbij slechts 30 volt is ben ik blij het overleefd te hebben.Overigens valt het me op dat je volstrekt niet ingaat op mijn argumenten: ingeval je die niet steekhoudend vindt kun je die te allen tijde beargumenteerd weerspreken.

        On topic

        Geschoond van alle franje en onzin zal ik de oorspronkelijke vraag beantwoorden: een 250 watt HPS-lamp, mits deskundig geaard, is net zo veilig in gebruik als elk willekeurig huishoudelijk apparaat dat geaard is.
        Last edited by Xtreme; 17 July 2011, 10:32.

        Comment


          #19
          Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

          Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
          Je reageert evenwel niet meer op mijn laatste bericht.
          Die discussie heeft (sinds gisteren) een pagina 2 waarin ik keurig reageer op jouw misvattingen. JIJ reageert niet op dat laatste bericht.

          Ben je te onnozel om te onderkennen dat je faliekante onzin aan het uitkramen was of ben je te koppig om te erkennen dat je er volkomen naast zat? Van iemand die pretendeert elementaire kennis van elektriciteit te bezitten -getuige het feit dat je van oordeel bent dat je je tot leken richt- verwacht ik een uiteenzetting die congrueert met de wetmatigheden van de elektriciteit.
          En dat kun JIJ beoordelen?

          Comment


            #20
            Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

            Persoonlijk lijkt het me verstandiger om de oorzaak van de lekstroom en het uitslaan van de aardlek te verhelpen dan aarden op blauw!

            beetje ontopic blijven is ook wel gewenst lijkt me, persoonlijke meningsverschillen kunnen denk ik beter via PM. de topic starter vraagt niet om jullie onderlinge meningsverschillen maar of een aardlek nodig is bij 250 wat. Ik geef toe een woning zonder aardlek lijkt me stug maar dat was zijn vraag.

            Comment


              #21
              Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

              Ach ja, NEN-1010...

              Ik heb 20 jaar geleden mijn huis gekocht, met een afgekeurde electrische installatie. Onder toezicht van een electricien heb ik een complete nieuwe installatie aangelegd. De electricien is een paar keer op bezoek geweest om te kijken hoe het ging. Tijdens 1 van die bezoekjes:
              - Electricien: "Waar komt je buitenlamp?"
              - Ik: "Een buitenlamp!? Ik heb 2 lantaarnpalen voor de deur! Waarom zou ik een buitenlamp willen!?
              - Electricien: "Omdat NEN-1010 dat zegt. Maar als je aan de voorkant al licht hebt, dan zet je de lamp toch gewoon aan de achterkant?"

              Goed: Ik heb een buitenlamp aangesloten. Na de controle door het energiebedrijf (die 5 minuten duurde: Even de aarde in de badkamer controleren) heb ik die buitenlamp weer gedemonteerd. Ik WILDE geen buitenlamp.

              (Diezelfde nacht had ik een nachtmerrie. Ik was bezig die lamp te demonteren. De controleur tikte me op mijn schouder en zei " Hela, Terugzetten!" Ik stond m'n knieen in de leidingen en draden en wist niet waar ik moest beginnen...)

              Dus ja: Ik neem NEN-1010 soms met een korreltje zout. Net als onze landelijke wetten: Ik loop soms door rode lichten, ik fiets soms zonder licht, ik blow.

              Wat aarding (op blauw) betreft kwam ik nog iets aardigs tegen:
              http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet#Veiligheidsaarde
              "In oude huizen zie je nog wel eens dat er geen aardelektrode aanwezig is, maar dat de waterleiding gebruikt wordt als aarding. Toen de waterleidingen ook ondergronds nog van koper gemaakt waren gaf dat een prima aardleiding, met de huidige kunststof leidingen kan en mag dat niet meer. Op plaatsen waar het niet lukte om te aarden (door de gesteldheid van de ondergrond) werd soms "geaard" op de nulfase."

              Jullie mogen me dan proberen af te schilderen als een gevaarlijke gek - maar volgens mij ben ik zowat de enige met een temperatuur-beveiliging in zijn hok, zodat mijn kast niet uitbrand als de afzuiging uitvalt. Weten jullie hoe warm een kast kan worden, met een 400 of 600 watt lamp en zonder afzuiging? Wie is er nou gevaarlijk?

              Comment


                #22
                Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

                Blani, naar mijn oordeel ben je zeker geen gevaarlijke gek. Ik zal dan ook nog met -een mea culpa maxima- reageren op ons verschil in inzicht m.b.t. de serieschakeling. Op het verkeerde been gezet door 3 afzonderlijke websites was ik achteraf bezien volstrekt onjuist van oordeel dat je er faliekant naast zat. Ik ben oud en wijs genoeg om mijn ongelijk te erkennen. Ik hoop dat er geen "hard feelings" resteren.
                On topic

                Comment


                  #23
                  Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

                  Jullie mogen me dan proberen af te schilderen als een gevaarlijke gek - maar volgens mij ben ik zowat de enige met een temperatuur-beveiliging in zijn hok, zodat mijn kast niet uitbrand als de afzuiging uitvalt. Weten jullie hoe warm een kast kan worden, met een 400 of 600 watt lamp en zonder afzuiging? Wie is er nou gevaarlijk?
                  ik schilder je niet af als gevaarlijk, ben zelf een leek in elektriciteit. Kan je verhaal wel volgen maar vond het weg halen van een aardlek omdat de wasmachine sowieso lekt een rare uitleg, vandaar mijn reactie. Leuk om te zien dat jullie beide er uiteindelijk wel uitkomen op een nette manier , ga zo door.

                  Comment


                    #24
                    Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

                    Over die wasmachine...

                    Bij het aanleggen van mijn electrische installatie had ik de keus om een extra groep te leggen, BUITEN de aardlekschakelaar, voor mijn wasmachine. M'n electricien raadde dat aan, omdat wasmachines zowiezo een beetje lekken. Ik heb dat niet gedaan, vooral omdat het zetten van beugeltjes over de leidingen (om de 40 cm horizontaal, 50 cm verticaal...) me allang m'n neus uitkwam.

                    Vervolgens bleek mijn oude wasmachine (niet geheel onverwacht) te veel te lekken. Ik had de keus tussen:
                    - Alsnog een extra groep leggen (beugeltjes, beugeltjes...)
                    - De wasmachine helemaal niet aarden
                    - Een nieuwe wasmachine kopen
                    - Iets creatiefs bedenken.

                    M'n verbouwing had ondertussen al zoveel geld en tijd gekost dat ik er helemaal doorheen zat. Ik wilde gewoon wonen, en daarbij een was kunnen draaien en op m'n stoel, bij een lamp, een boek kunnen lezen. Ik heb dus gekozen voor de eenvoudigste, goedkoopste oplossing - met daarbij een beetje burgelijke ongehoorzaamheid tegen die verdomde NEN-1010.

                    Aarde op blauw dus. Kan ik op die manier een enorme stroom afvoeren naar de blauwe draad? Ja, maar dat doe ik zowiezo als ik electra gebruik, dan gaat ALLE stroom van de machine naar de blauwe draad.
                    Door te aarden op blauw omzeil ik alleen interne lekken van de machine. Lekt het ding extern, naar de ruimte of naar mezelf, dan springt alsnog de aardlekschakelaar eruit.
                    Sinds 10 jaar heb ik overigens een nieuwe machine die netjes volgens de regels aan de groen/gele aarde hangt.

                    Comment


                      #25

                      Comment


                        #26
                        Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                        buitenlampen worden volgens mij niet voorgeschreven door Nen 1010, maar door plaatselijke bouwverordeningen.
                        Toch echt NEN-1010. Bijlage NL8.720 - Aansluitmogelijkheden in tot bewoning bestemde gebouwen, woonschepen en logiesverblijven (normatief). PDF toegevoegd, uit de 2005-versie van NEN-1010. Buitenlichtpunt verplicht, met de opmerking "deze voorziening is niet vereist ter plaatse van een vluchtweg".

                        nl8_720.pdf

                        Comment


                          #27
                          Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

                          Aarde,

                          Er bestaat ook nog zoiets als een zwevend net. Hier wordt juist de nul draad als aarde draad gebruikt. Dit is gewoon legaal en goedgekeurd. Echter in de scheepsbouw.
                          In huis is dit geen aanrader.

                          Comment


                            #28
                            Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

                            Ik wil niet stoken, maar de aarde kan wel aan de nul liggen, dan spreekt men over directe aarde ( als me geheugen nog goed is ).
                            Dus een huis installatie zonder aardlekken bestaan, en mag ook nog ten miste een paar jaar geleden nog wel, volgens mij moest je aarde wel kleiner als zoveel ohm wezen.
                            en industrie bedrijven hebben het ook vaak.
                            volgens mij was de aarddraad in je meterkast naar buiten toe ook dikker dan, maar dat weet ik niet zeker meer.

                            Comment


                              #29
                              Re: Geen aardlek schakelaar 250 watt kweek. probleem?

                              In het leven van iedere goede nerd is er een moment dat je zowel je TV als je computer op je grote speakers wilt aansluiten. Dan kom je er (met een schok) achter dat de aarde van de KPN en de Ziggo zowat 50 volt uit elkaar liggen, en dat als je daarom alles aan de CV knoopt de aardlekschakelaar eruit klapt.

                              (Oplossing: Ziggo opzeggen.)

                              De moraal: Electriciteit is zweveriger dan je denkt.

                              Comment

                              Bezig...
                              X