Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aan en afzuiging in tent omdraaien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Aan en afzuiging in tent omdraaien

    Korting op 420shop
    Ik heb vandaag een mammoth classic+80 gehaald, maar had niet gekeken waar de lucht afvoer zat en die zit dus aan de verkeerde kant, heel dom ik weet het.

    Normaal gesproken doe je de afvoer boven en de invoer beneden, heeft dit een reden?

    Als je de afvoer beneden doet dan trek je de "warme lucht" door de plant en werkt het meteen als ventilator lijkt me of zou dat te veel van het goede zijn?

    Ter info
    Tent 80x80x180
    Led 150watt
    Afzuiging garden highpro 220/280m3
    4 planten.
    Last edited by Skanti; 23 November 2023, 14:29.

    #2
    Omgekeerd is of hoort dat idd deels als 2 in een klap mits de uitslaat goed afgesteld op de invier. hmm denk dat ze het liever van beneden naar boven hebben, kleiner kijken naar verdamping en ritme vd natuur.
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment


      #3
      Kun je het tentje niet retourneren en kijken naar eentje waarvan de gaten wel goed uitkomen?
      Lucht die langs onder wordt ingeblazen en langs boven wordt afgezogen lijkt mij toch wel het beste.

      Je lamp hangt ook aan de bovenkant dus de warmte die hier af komt wordt dan ook beter weggezogen, anders moet die langs de planten passeren en dat lijkt me juist minder goed.. of je moet ergens in een koude omgeving zitten?
      De verse lucht kan ook van onder naar boven door de planten passeren.

      Idealiter blaas je bv. links onder verse lucht binnen en rechts boven zuig je het dan weer af, diagonaal. Zo doe ik het tenminste.

      Correct me if i'm wrong ik ben geen expert.



      Hier een plaatje van rqs, ze hebben ook een heel artikel over ventilatie.
      ​​​​​​image.png

      Comment


      • Skanti
        Skanti commented
        Editing a comment
        De tent staat op een onverwarmde zolder dus een beetje extra warmte van de ledlamp kunnen ze denk ik wel gebruiken.

      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Op de tekening is de inlaat nog altijd vlak onder de afvoer, het gaat over een 80 tentje, dat mag je meer als een rechtstreekse afzuiging zien welke goed op elkaar afgestemd zoals 2 passieve inlaten(buis bijleggen)langs 1 kant of 1 actieve maar dan ook aan de ander onderkant zorgen voor een gunstiger s-vorm airflow in dat kleine ttentje. Dat kan dan wss ook omgekeerd, enkel de filter verhangen dan.

      #4
      Ik heb het ook andersom, dat werkt prima hoor.
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


        #5
        Ik ga vandaag of morgen even beide mogelijkheden proberen en kijken wat het temperatuur verschil is. Wellicht valt hier een klein beetje temperatuur winst te behalen.

        Laatste mogelijkheid is dat ik de slangen in de tent zelf anders laat lopen, dus afzuiging boven en dan in de tent de slang naar de onderste doorvoer daar is ruimte voor. De dakdoorvoer naar buiten toe zit ook laag dus naar beneden moet die sowieso.

        Als ik het zou doen zoals het "hoort" loopt er een slang voor m'n raam en komt de tent 10cm voor het raam te staan.

        Comment


          #6
          Waarom moeilijk doen als je het gewoon kunt omdraaien? Mijn kweek is al bijna ten einde en heb geen verschil gemerkt met de 'gewone' opstelling.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment

          Bezig...
          X