Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Als je ventilator kapotgaat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Als je ventilator kapotgaat...

    Korting op 420shop
    M'n ventilator werkt nog prima hoor. En mijn controller ook. Ik zat alleen te denken: ALS een van die twee nou kapotgaat (en alles gaat een keer kapot) hoe warm wordt dan mijn hok? Gaan mijn plantjes (en mijn kast) voorbarig in rook op?

    Ik lees op dit forum veel over extra zekeringen, extra relais, goede aarding en dikke kabels, maar heeft iemand hier een overtemperatuur-beveiliging?

    Conrad heeft temperatuurschakelaars (16 ampere) die uitslaan bij bijvoorbeeld 50 of 60 graden. Ze kosten maar een paar euro. Ik denk erover er een te installeren om de lamp uit te schakelen... of zie ik spoken?

    #2
    Re: Als je ventilator kapotgaat...

    Je ziet spoken....
    En wij ook, want wat heb je eigenlijk in je hok hangen of zitten?
    Als je een vraag stelt geef je er ook de nodige info bij, wel zo gemakkelijk

    Comment


      #3
      Re: Als je ventilator kapotgaat...

      Oh? Maakt dat uit dan, of ik een 50W UFO of een 1000W HPS heb hangen?

      Ik heb een houten kast van 100x80x180 met een 400W HPS. De VSA hangt aan de buitenkant.
      Last edited by ceBep; 16 July 2011, 11:40. Reden: quote verwijderd, lees ff het topic over quoten

      Comment


        #4
        Re: Als je ventilator kapotgaat...

        Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
        hoe warm wordt dan mijn hok? Gaan mijn plantjes (en mijn kast) voorbarig in rook op?
        Als je vraagt hoe warm het in je hok wordt, is het wel belangrijk om te weten wat voor lamp er hangt... een LED genereert beduidend minder warmte dan een 1kW HPS, begrijp je?

        Comment


          #5
          Re: Als je ventilator kapotgaat...

          M'n grapje kwam niet over. Kan gebeuren...

          Zoals ik zei: Ik heb een 400W HPS in een kast van 80x100x180. De VSA hangt buiten de kast.

          De kast is grotendeels van 8mm MDF, met een bakstenen achterkant.
          Last edited by Blani; 16 July 2011, 12:19.

          Comment


            #6
            Re: Als je ventilator kapotgaat...

            Ik heb ongeveer dezelfde opstelling als jou, je spreekt over wat als je ventilator uitvalt? Als mijn ventilator uitvalt, valt mijn 'wind' weg, maar mijn afzuiging doet het nog en heb nog actieve inlaat die lucht inblaast, moesten die alledrie uitvallen, dan heb ik een probleem en dan zou er wel eens een brandje kunnnen ontstaan. ALs er eentje van de drie uitvalt, trekken ze het nog wel even, hoop dat dit je verder helpt!

            Comment


              #7
              Re: Als je ventilator kapotgaat...

              Okee, ik had moeten zeggen: Als je afzuiging uitvalt.

              Als je zowel een actieve inlaat als een afzuiging hebt is het inderdaad geen probleem.

              Ikzelf heb alleen een afzuiging. Ik heb ondertussen een bimetaal-schakelaar in het snoer van de VSA gezet, die uitslaat bij 50 graden, en pas weer inschakelt bij 35. Ik had liever 40 en 30 graden gehad - maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken. Ik kreeg 'em cadeau bij mijn electronica-zaak. Ik slaap een stuk rustiger.

              Comment


                #8
                Re: Als je ventilator kapotgaat...

                gaat niet goed aflopen zo, wat je niet wil, is dat je lamp uitgaat wanneer hij eigenlijk moet branden, als je zo te werk gaat, kun je beter ineens de boel afbreken en stoppen met wat je bezig bent.
                je moet je lichtcyclus constant houden, zorgen dat je afzuiging constant aanstaat, en zorgen voor verse lucht, zonder mogelijk daglicht mee binnen te krijgen, want daar kunnen je planten niet tegen,
                je zult iig meer moeite moeten doen en beetje knutselen om een constant klimaat te creeeren.
                En als je schrik hebt brand te veroorzaken, spaar dan even wat langer en koop u ineens wat je nodig hebt.
                Ik zou er niet rustiger van worden als ik zou weten dat, wanneer het 35 graden is in mijn tentje, mijn lampen uitspringen, dan moet net je afzuiging harder gaan draaien of je actieve inlaat aanslaan, maar het laatste waar in aan zou denken is om men lampen te laten uitgaan, daarom er zit iets fout in je opstelling, maak er werk van en het rezultaat zal velen malen beter zijn dan waar je nu gaat eindigen.
                groeten

                Comment


                  #9
                  Re: Als je ventilator kapotgaat...

                  @Smokin' : Misschien wat minder blowen voordat je post?

                  De lamp gaat uit bij 50 graden, niet 35. Ik hou mijn temperatuur keurig tussen 25 en 28 graden, dus als de temp stijgt naar 50 dan is er iets grondig mis en zijn mijn plantjes al half verbrand. Lijkt je dat echt een slecht moment om de lamp maar eens uit te doen?

                  Comment


                    #10
                    Re: Als je ventilator kapotgaat...

                    kan kloppen

                    je moet gewoon zorgen dat het geen 50 graden kan worden, daar doelde ik naar, als je alles goed regeld binnenin heb je geen bi-metaalschakelaar nodig, als is het misschien geen overbodige luxe.

                    Comment


                      #11
                      Re: Als je ventilator kapotgaat...

                      lees eens de titel man.

                      Comment


                        #12
                        Re: Als je ventilator kapotgaat...

                        Weet je: Ik heb 15 jaar gewerkt in de automatisering van raffinaderijen en chemische fabrieken. De instelling daar is: ALLES gaat een keer kapot, en wat er ook kapot gaat, het mag NIET eindigen in een brand, lek of explosie. Het hele chemische proces wordt netjes bestuurd door computers, maar daarbovenop zit nog een veiligheidssysteem van eenvoudige sensors en schakelaars, met meestal heel eenvoudige functies, zoals:

                        - Temperatuur te hoog? Verwarming UIT.
                        - Te veel vloeistof in tank? Inlaat DICHT.
                        - Druk te hoog? Veiligheidsventiel OPEN.

                        In normaal bedrijf zullen die veiligheden nooit van zich laten spreken - maar als er iets mis gaat, dan zorgen ze dat er in ieder geval voor dat er niet te veel mis gaat.

                        Vertaal dat naar een kweekkast: iedere afzuiging en iedere fan-controller kan kapot gaan, hoe duur ze ook zijn. Er kan een stekker losschieten, je kan een instellings-fout maken, er kan een vogel in de schoorsteen vallen... Als er 1 zo'n ding gebeurt, dan wordt je kast te heet. Is 'ie goed geisoleerd, dan gaat 'ie in de hens.

                        Zet je er een extra schakelaar tussen, dan mag opeens ieder onderdeel kapot gaan zonder dat de kast in de hens gaat. Valt de afzuiging uit, dan zorgt de schakelaar ervoor; gaat de schakelaar kapot, dan zorgt de normale ventilatie dat de kast op temperatuur blijft.

                        Pas als de schakelaar en de afzuiging tegelijk kapot gaan dan gaan mijn planten voortijdig in rook op. Die kans is astronomisch klein, als ik beide systemen nu en dan controleer.

                        Da's nogal een winst in veiligheid voor een schakelaar van 2 euro bij Conrad.

                        Comment


                          #13
                          Re: Als je ventilator kapotgaat...

                          steel of koop een automatische brandblusser
                          Last edited by sjino; 1 August 2011, 23:26.

                          Comment


                            #14
                            Re: Als je ventilator kapotgaat...

                            Ja, een plons water is ook een manier om je lamp uit te zetten...

                            Comment

                            Bezig...
                            X