Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De fan zelf of de fancontroller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De fan zelf of de fancontroller?

    Korting op 420shop
    Welke van de twee maakt nu eigenlijk die brom? Ik heb een G-Tools buisafzuiger met controller op het apparaat zelf, dus ik kan niet beoordelen welke van de twee nou bromt. Eerst dacht ik dat het de controller moest zijn, aangezien je bromvrije controllers kunt kopen (voor veel geld), maar ook lees ik dat de controller de FAN doet brommen.

    Dus hoe zit het nou? Misschien brommen ze allebei?

    #2
    Re: De fan zelf of de fancontroller?

    Het is de condensator in je afzuiger, waneer deze bij een te laag voltage (dit door fan controller(analoge)) vonken gaat trekken tussen de rotor en stator vd afzuiger motor.....Dus het is de afzuiger maar komt door de controller...

    Grtz.

    Comment


      #3
      Re: De fan zelf of de fancontroller?

      Bij mij was het de controller die de fan liet brommen. Makkelijk te testen, door de fan een keer zonder controller direct in het stopcontact te steken.

      De brom wordt veroorzaakt doordat de controller niet netjes de spanning verlaagt, maar de spanning 100 keer per seconde in- en uitschakelt.

      Ik heb ook een oplossing gepost voor een goedkope, brom-vrije fan-controller:
      http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...fan-controller

      Comment


        #4
        Re: De fan zelf of de fancontroller?

        De brom wordt veroorzaakt doordat de controller niet netjes de spanning verlaagt, maar de spanning 100 keer per seconde in- en uitschakelt.
        In Nederland is de AC (wisselspanning) 50hz, dus 100 keer in en uit schakelen per seconde, zit er niet in......En als ik mij goed herinner, regel je een afzuiger met condensator brom vrij af, met een frequentie regelaar.

        Grtz.

        Comment


          #5
          Re: De fan zelf of de fancontroller?

          Vijftig herz klopt, maar dat betekent dat de spanning 100x per seconde door 0 gaat, en de controller dus 100 keer per seconde schakelt.

          Comment


            #6
            Re: De fan zelf of de fancontroller?

            , een controller regelt het voltage, en laat de frequentie met rust.


            Grtz.

            Comment


              #7
              Re: De fan zelf of de fancontroller?

              Een (normale) controller regelt niet het voltage, maar SCHAKELT.
              Hier is een aardig verhaal over de werking van dimmers:
              http://www.hometoys.com/htinews/apr9...y/kingery2.htm

              Comment


                #8
                Re: De fan zelf of de fancontroller?

                It is well known that "shaded pole" and "permanent split capacitor" type motors are the best candidates for use with triac based (X-10) dimmers.
                .

                Best lastig lullen zo, engelse termen in nederlandse zinnen....

                Idd controller schakelt (digitaal), maar door de spannig tijdelijk te onderbreken, verlaagt deze de het gemiddelde voltage en laat de frequentie met rust.

                Vergeet niet dat de maximale spannig van een fase meer dan 400v is, wand 3 fase 220v is 380 volt.

                Grtz.

                Comment


                  #9
                  Re: De fan zelf of de fancontroller?

                  Gewoon zo eentje halen, heerlijk regelen, zonder brom.
                  gallery_6976_381_35512.jpg link: Variac.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: De fan zelf of de fancontroller?

                    Mooi ding, zo'n regelbare trafo... Alleen kun je die niet op je thermostaat aansluiten. Je zult erbij moeten blijven om je temperatuur te regelen.

                    Nog even over spanningen en frequentie van dimmers: Een plaatje zegt meer dat 1000 woorden. Hieronder een grafiek van:
                    - Een normale 220 volt sinus spanning. Er staat bij "0,02 sec."; dat stuk van de sinus krijg je dus 50 keer per seconde. Dat heet "50 hertz".
                    - Een verlaagde spanning, zoals een dimmer die NIET levert;
                    - Een geschakelde spanning zoals een dimmer die WEL levert. Je ziet dat er in 0.02 seconde 2 maal geschakelt wordt; vandaar die 100 schakelingen per seconde.

                    Nog vragen? Nee? Dat dacht ik al.dimmer.jpg

                    Comment


                      #11

                      Comment


                        #12
                        Re: De fan zelf of de fancontroller?

                        @Bloppie: Heb je de link gevolgd naar de goedkope, brom-vrije fan-controller? http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...fan-controller

                        Je zou kunnen beginnen met alleen maar een gloeilamp in serie te zetten met je fan. (Een serie-schakeling leg ik zorgvuldig uit in die link: Met een schroevendraaier en een stukje snoer moet je dat best zelf kunnen maken.) Een gloeilamp van honderd watt zou een goed begin moeten zijn.

                        Met alleen een gloeilamp heb je natuurlijk geen controller, en zonder controller kan je de temperatuur niet meer regelen. Dat lijkt me toch jammer.

                        Comment

                        Bezig...
                        X