Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

    Korting op 420shop
    Theoretisch is het mogenlijk om door middel van een druk toenamen, de hoeveelheid CO2 per cm3 te verhogen. Klinkt heel mooi, maar er zit toch nog een addertje onder het gras. Bij mensen noemt men dit de Cassionziekte(http://nl.wikipedia.org/wiki/Caissonziekte), dit wil je je schatjes toch niet aan doen. Hier is wel om heen te werken door b.v.: in mijn geval een extern reservoir aan te sluiten op mijn earoponic systeem, de lamp electrisch in hoogte te verstellen,met autoflowers te gaan kweken, of enkel de laaste 5 weken van bloei de druk verhogen....
    Afbeelding 1538.jpg
    Hier een schematische tekening, waar dus nog het een en ander aan ontbreekt.
    Had zelf ook nog zitten denken om net als in een lab, met lange luchtdicht handschoenen en een doorgeef luik te hobbyen, maar dat moet ik dan minimaal 3x uitvoeren om overal bij te kunnen(gaat hem niet worden).

    Een vergelijkbaar hobbyhok staat er dus op mijn verlanglijstje, maar wou het ook ff delen......

    P.s.: zou een vd mods ff de titel kunnen verbeteren, tnx.

    Grtz.
    Last edited by Poffertjesporem; 9 March 2012, 14:26.

    #2
    Re: CO2 cosentratie verhogen door middel van druk.

    Heeeeel tof idee! Maar of het haalbaar is... Even een paar kanttekeningen:

    - Over caissonziekte hoef je je niet veel zorgen te maken. Dat verschijnsel treedt pas op als je dieper duikt dan 10 meter, dus als de druk hoger is dan 2 bar. (1 bar atmosferisch, en 1 bar waterdruk). Als je binnen de 2 bar blijft, en niet al te snel ontlucht, dan gaat dat wel goed.

    - Technisch is 2 bar heel veel. Even aangenomen dat je een overdruk bedoelt van 1 bar: Als je daar een hand met een handschoen naar binnen wilt persen, en aangenomen dat je dat doet door een gat van 10x10 centimeter, moet je een kracht van 100 kilo overwinnen om je hand naar binnen te drukken. Dat gaat niet werken. Voor zover ik weet worden dat soort handschoenen vooral gebruikt in ruimtes met een lichte onderdruk, wat ook normaal is als je werkt met radioactief, chemisch of biologisch gevaarlijk materiaal.

    - Op een deurtje van een vierkante meter komt een kracht van 10.000 (ja, tienduizend) kilo. Ik zou maar stevige scharnieren aanschaffen, of ergens een compressietank ritselen met zo'n ronde deur en een enorm sluitwiel.

    - Je zult nog steeds dezelfde hoeveelheid lucht moeten verversen, tegen die overdruk in. Je zult een beest van een compressor nodig hebben. Ik wil me even niet wagen aan een berekening van het energieverbruik van zo'n compressor.

    - Je planten verdampen slechter bij die druk. Dat zouden ze wel eens onprettig kunnen vinden.

    Maar toch: Ik volg met belangstelling.

    Comment


      #3
      Re: CO2 cosentratie verhogen door middel van druk.

      Zou overdruk iets uitmaken? Normaal bevat lucht ongeveer 350 ppm CO2. Als de lucht wordt gecomprimeerd dan blijft volgens mij de verhouding nog steeds 350 ppm. Bovendien krijg je wel een scheve verhouding in je VPD.

      Comment


        #4
        Re: CO2 cosentratie verhogen door middel van druk.

        De relatieve hoeveelheid in ppm of procent verandert niet, maar de absolute hoeveelheid verandert wel. Of dat uitmaakt? Geen idee.

        Comment


          #5
          Re: CO2 cosentratie verhogen door middel van druk.

          @Blani: Bedankt voor het mee denken, de waardes waren enkel als voorbeeld. Welke druk het gaat worden is natuurlijk afhakelijk van het type pomp, en de afdichtingen.
          Als ik een deurtje er in ga hobbyen, scharnierd deze naar binnen open, en is deze groter dan de opening.
          Ik verwacht(en hoop) dat de celdruk evenredig zal oplopen met de luchtdruk.

          @Xtreme: Wat de VPD betreft, zal ik deze in stand proberen te houden, door in mijn huidige tentje de lucht voor te verwarmen, en te bevochtigen tot de gewenste waardes, voordat ik deze aanbied aan de invoer pomp.

          Grtz.

          Comment


            #6
            Re: CO2 cosentratie verhogen door middel van druk.

            Dit ga ik zonder meer volgen.

            Comment


              #7
              Re: CO2 cosentratie verhogen door middel van druk.

              Moet eerst nog ff gespaard worden, maar met een beetje geluk word dit vd zomer in elkaar geknutselt.

              Grtz.

              Comment


                #8
                Re: CO2 cosentratie verhogen door middel van druk.

                ipv de druk te verhogen om meer co2 te bekomen zijn er wel andere en simpelere methoden.

                gewoon een grotere hoeveelheid lucht ventileren zou al volstaan (zo biedt je ook meer co2 aan). Daarbuiten moeten er nog andere parameters in orde zijn om die extra hoeveelheid co2 ook ten gelde te kunnen maken.

                een brug te ver vrees ik.

                grtn

                Comment


                  #9
                  Re: CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

                  hyperbarisch kweken... interessante gedachte maar of het gaat werken ? Ik denk niet dat je plantjes het aan zouden kunnen, als je het technisch al voor mekaar zou krijgen. Kweken in een gesloten systeem met co-2 toevoeging en onder atmosferische condities of heel lichte onderdruk is dan realistischer denk ik. Want co2 produktie is nou ook weer niet zo ingewikkeld om dan maar meteen de technisch meest uitdagende oplossing te gaan zoeken.

                  in de volgstand dus, leuk topic poffert !
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

                    Kast/tentje op de slaapkamer en 's nachts, als jij ligt te snurken, draaien.
                    Dat brengt ook een verhoging van de CO2 met 3 of 4x voor de plantjes, en kost niets, en geen stinkende gist-smurrie in je hok.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

                      @cplifj:Ik gebruik nu al 2 buisventilatoren (100mm en 125mm)om het drukverval niet al te groot te laten worden bij een hogere fancontroler instelling, persoonlijk gebruik ik deze energie liever om de druk te verhogen.

                      @MW: Denk dat warneer de druk constant blijft, de dames het wel overleven. Bier brouwen staat ook nog op het verlanglijstje, alcohol en C02 mmmm.

                      QNQ:Kweek overdag (is voor mij een hobby), en moet zoizo geen herrie in mijn slaapkamer. Je kunt je Gist C02 onder water afblazen, zodat de geur word geapsorbeerd.

                      Grtz.

                      Comment


                        #12
                        Re: CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

                        De dubbelfun staat momenteel op overdruk. Tent staat lekker bol en ik blaas door me filters, buiten de tent af. Zo heel veel MiliBar overdruk zal het niet zijn maar in elk geval geen onderdruk. Geurlekken valt ook reuze mee.

                        Comment


                          #13
                          Re: CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Poffertjesporem View Post
                          QNQ:Kweek overdag (is voor mij een hobby), en moet zoizo geen herrie in mijn slaapkamer. Je kunt je Gist C02 onder water afblazen, zodat de geur word geapsorbeerd.
                          Grtz.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #14
                            Re: CO2 concentratie verhogen door middel van druk.

                            @Monty: Alle kleine beetjes helpen, maar hou er wel rekening mee dat je tentje door errosie, steeds meer gaat lekken.

                            @QnQ: Het geld boeid mij niet, vind het veel leuker om warneer ik dat wil ff te gaan gluren.

                            Grtz.

                            Comment

                            Bezig...
                            X