Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buisventilator in box bouwen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    buisventilator in box bouwen?

    Korting op 420shop
    hallo kweekertjes,
    wil starten met het bouwen van m'n eigen wietje,maar eerst moet ik aan de kweekruimte bouwen .Ben al tijdje aan het zoeken voor spullen.Heb een buisventilator op het oog van Ruck een etaline zou energiezuinig zijn en is van metaal ziet er gewoon ook robuust uit.Nu is mijn vraag of ik die ook gewoon in een box kan bouwen zoals een slakventilator of word het dan te heet.?Zou gaan voor 2x600W in ruimte van 120x200,moet die afzuiger dan echt 1000cm zijn?Zou ook een adjust a wing reflector willen nemen iemand ervaring met die dingen?Laatste vraagje Cli mate heeft twee frequentieregelaars een analoge(IP44) en een digitale(IP20),moet m'n spullen mee in het hok hangen kan dat dan geen kwaad voor het vocht die digitale met IP20 hier zij linkies naar de toestellen
    digitaal http://www.cli-mate.nl/home/producten/2
    analoog http://www.cli-mate.nl/home/producten/3
    Zoals je kan zien is die digitale nogal aan de open kant opzij terwijl de analoge gesloten is
    Zo dat was het zo'n beetje(voor nu althans)

    Wie o wie kan me raad geven alvast bedankt en een goede kweek allemaal

    Seppe

    #2
    Re: buisventilator in box bouwen?

    Yep, je kan ze zo in een box bouwen en helemaal vol purren.Is ook al vaker gedaan, als je even googelt kom je ze vast wel tegen.

    btw. Elektra hoort eigenlijk niet in je hok dus daar zou ik geen risico mee nemen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: buisventilator in box bouwen?

      Om met de deur in huis te vallen: Als je met 2X 600watt aan de slag wilt dan zou ik kijken naar een boxafzuiger.
      Deze zijn op alle fronten (geluidsproductie e.d) kwalitatief beter dan een buisafzuiger.
      Met 1x 600watt moet je al gauw denken aan een 500m3 afzuiger, al is dat aan de krappe kant. Zeker als je in de zomer een kweek wilt draaien.
      Dus een afzuiger van 1000m3 is wel minimaal waaraan je moet denken. Ik raad je eerder overcapaciteit aan, zo heb je altijd capaciteit achter de hand. Ik zou gaan voor 1200-1500m3.
      Overigens zit ik zelf met een 750m3 boxafzuiger @ 400watt
      En kwa fancontroller zou ik voor de digitale Cli-mate gaan, ben jaloers op je zoals zo velen
      Die staat ook bovenaan op mijn verlanglijstje.

      Daarnaast: Kijk eens wat je allemaal nodig hebt om zo'n buisafzuiger in een box te bouwen en bereken wat dat allemaal bij elkaar kost.
      Een buisafzuiger alleen al kost je -wat zal het zijn ~60-80 piek- en dan heb je nog 't hout nodig, isolatiemateriaal, flenzen en misschien nog wat anders als wat ik over 't hoofd zie.
      En als je je bedenkt dat d'r wel degelijk goedkope boxafzuigers zijn voor de prijs van een buisafzuiger dan is de keus snel gemaakt lijkt me.
      Mij lijkt 't i.i.g dan niet rendabel om dan zelf te klussen, al kan ik dat prima.

      Ik zou hier eens kijken > http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttec...fzuigers-hout/

      ---------- Post added at 15:47 ---------- Previous post was at 15:28 ----------

      Die 60-80 piek is bij nader inzien niet correct. Jij had het over de stalen varianten van de buisafzuiger en ik ging uit van de kunststoffen.

      Een stalen kost dus, uitgaande van die minimale 1000m3 kost hier bijna 124 Euro > http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttec...-1000m3-staal/
      Een boxafzuiger van 1500m3 kost 134 Euro > http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttec...x-mdf-1500-m3/
      Dus prijstechnisch en kwalitatief zou ik voor een boxafzuiger gaan, zo heb je een overcapaciteit die je straks kan terugdimmen met je Cli-mate, perfect!
      En je hoeft zelf niet te klooien, dus waar zou je 't dan nog voor doen

      Cheers!
      Last edited by WeedoHolic; 30 March 2012, 21:36.
      Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
      Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: buisventilator in box bouwen?

          Seppe dude, een VSA in je kweekruimte hangen = no way!! No....FKN...way! Got that?
          Je VSA, relais en stekkerdoos moeten sowieso buiten de ruimte, daar is geen discussie over mogelijk. Het best schroef je dat allemaal op een plank welke je vervolgens aan de muur hangt. Een 'schakelbord'.
          Een uitzondering daarop is een fancontroller. Zoals zo velen heb ik een el-cheapo Davin fancontroller, deze heeft geen sensor welke je in je ruimte kan hangen maar een korte gedraaide op de controller zelf.
          Dus dan ben je genoodzaakt om deze in je ruimte te hangen.

          Shit men -dat is ook nog eens zuur- dat zo'n buisventilator en een frequentieschakelaar niet samen werken. Wattun poopapparaat. Dat is het eerste wat er van bij me opkomt.
          Over welke (soft)boxventilator je het best kan nemen heb ik onlangs geleden een topic geopend.
          Hierover werd ik door QnQ geadviseerd om gewoon die goedkope boxventilator te halen in plaats van een dure softbox.
          Deze dude heeft volgens mij beide in gebruik (softbox en boxafzuiger, geen metalen) en naar zijn weten maakt het niks uit kwa geluid. De goedkopere houten (MDF) boxafzuiger van 134piek nemen dus.
          Uiteindelijk heb ik gewoon die boxafzuiger van 750m3 besteld en 't bevalt me prima. D'r staat hier niks te trillen ofzo ook niet als 'ie op max draait, heb ook geen last (overmatig) kabaal. Nope, helemaal niks.
          Goed z'n poen waard dat ding, ik zou niet voor duurder gaan. Of als je toch onnodig van je poen af wil dan heb ik nog wel een nummertje voor je, PM me maar

          Ik moet erbij zeggen dat het best een compact apparaat is wat je gamakkelijk in je kweekruimte kwijt kan; 35x35x35cm


          Last edited by WeedoHolic; 1 April 2012, 04:23.
          Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
          Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

          Comment


            #6
            Re: buisventilator in box bouwen?

            Een VSA kan beter niet in je kweekruimte hangen, omdat 'ie nogal wat warmte afgeeft. Je zit zowiezo met een overschot aan warmte in je kast (vanwege de lamp) dus andere warmtebronnen kun je beter er buiten houden.

            Over electra in je kast moet je weer niet te moeilijk doen: Een kweekkast is geen zwembad. Wat betreft luchtvochtigheid, water en temperatuur lijkt een kweekkast meer op een keuken, dus ik zou dezelfde regels hanteren als voor een keuken: Hou de electra hoog (zodat het niet in je sproeiwater hangt) en zorg voor goede aarding.

            Comment

            Bezig...
            X