Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag omtrent elektriciteit in kweekkast..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vraag omtrent elektriciteit in kweekkast..

    Korting op 420shop
    Hoi mede kwekers,

    nou ben ik bezig met de voorbereiding van een (micro) kweekkast met 2 (2x55W) Duo Fluor's en nu vroeg ik me af hoe ik de bedrading van de armaturen, fan's en SMS twin controller (max 1000W) het beste kan laten lopen ivm lekken lucht/onderdruk en vocht/elektriciteit.
    Is het nou het beste om in me kast van die contactdozen (met van die klepjes er voor) te monteren en dan natuurlijk aan de buitenkant van de kast ook een contactdoos te plaatsen en zo dan de apparatuur zoals timer voor lampen en de fan-controller verder aan te sluiten?
    Een gat maken daar alle kabels doorheen trekken, gat provisorisch dichten en zo verder alles aansluiten is gemakkelijker maar om genoeg (onder)druk in me kast te houden lijk me dit nou ook niet echt optimaal werken..iemand suggesties?

    BVD, Dennis

    #2
    Re: Vraag omtrent elektriciteit in kweekkast..

    Een beetje extra ventilatie kan helemaal geen kwaad. Wat dat betreft kun je rustig gaten maken in je tent.
    Veel groter probleem is licht: Je moet alle doorvoeren lichtdicht maken.

    Verder heb je weer helemaal gelijk: Het is een afweging tussen veiligheid en gemak...

    Comment


      #3
      Re: Vraag omtrent elektriciteit in kweekkast..

      Het word een kast van 22mm dik MDF, dus even wat gaten maken is er niet bij
      De kamer waarin de kast komt te staan is al vrij donker, maar om zoveel mogelijk alle licht buiten te sluiten neem ik voor de fan's aan de buitenkant van die ventilatieroosters.
      Voor wat extra ventilatie (buiten de in-en uitgang fan's) neem ik een clip-fan. Verder maak ik de kast zelf luchtdicht dmv kit, hij wordt gegrond en afgelakt in mat wit en rondom de deurtjes monteer ik een tochtstrip.
      Dit alles moet er toch wel voor zorgen dat de kast lucht-en lichtdicht word, alleen nu komt het..de kabels van alle apparatuur..hoe krijg ik die een beetje deugdelijk gemonteerd en weggewerkt naar buiten de kast? Zonder al te veel moeilijke fratsen uit te moeten halen. Is wat ik eerder aanhaalde..zo'n buitenstopcontact (met zo'n klepje) aan de binnenkant, dan naar buiten, aangesloten op een contactdoos buiten..de enige veilige oplossing of zijn er nog meer goede opties?

      BVD, Dennis

      Comment


        #4
        Re: Vraag omtrent elektriciteit in kweekkast..

        hey dennis , ik heb zelf ook een kastje staan gemaakt van 8 mm mdf , ik heb er enkel een spat waterdicht stopcontact in voor de fan en een kabel voor mijn lamp , de doorvoor heb ik gewoon gemaakt dmv een gaatje boren kabel er door en af kitten lijkt mij toch best wel veilig en licht en lucht dicht .

        Comment


          #5
          Re: Vraag omtrent elektriciteit in kweekkast..

          hoi dennis,
          zelf heb ik geen kast maar een tent, mijn gevoel zegt me om stopcontacten buiten je kast te plaatsen.
          Ik zie wel regelmatig foto's van anderen hun kast/tent waar wel alle verbindingen binnen worden gemaakt zodat je enkel een kabel voor het stopcontact naar buiten moet brengen.
          Het is minder werk omdat je minder moet boren, maar mijn buikgevoel zegt om al het elektrisch gedoe buiten de kast te monteren.
          Ken je niet iemand met een degelijk boormachientje zodat je door je plaat geraakt?
          De ventilatierooster die je aanhaalt gaat niet veel licht tegenhouden vrees ik, je zou dan een zogenaamd "labyrinth" moeten hebben...
          als ik me vergis dat iemand me dan alstublieft verbetert, zou geen verkeerde info de wereld in willen sturen ^^

          Comment


            #6
            Re: Vraag omtrent elektriciteit in kweekkast..

            Beide bedankt voor jullie reactie!

            @paps: zo iets als wat jij aanhaalt zal het ook wel gaan worden, alleen ik zit met wat meer stekkers. Sowieso 2 voor de Duo Fluor's (die ik buiten de kast aansluit op een timer) en 3 voor de ventilatoren (2x in-en uitgang en 1x clip fan), die eerste 2 sluit ik ook buiten de kast aan op een SMS twin controller en daarvan gaat weer een sonde terug de kast in. Humm dat word nog even puzzelen

            @straycat: Boormachine heb ik, alleen ik ben nog al een Pietje Precies en plan de kast dus zorgvuldig. Een goede voorbereiding is het halve werk ey, maar je heb gelijk wat betreft elektriciteit en vocht, je kan nooit voorzichtig genoeg zijn.
            Zo'n doofhofje in een doos heb ik welles voorbij zien komen op het forum maar dat is geen optie voor mij. Ik wil de kast zo maken dat je niet ziet dat het een kweekkast is, hij staat dan wel niet in de woonkamer maar in onze 2de slaapkamer. Hoe dat ik de kast in me gedachten heb zal hij nagenoeg niet opvallen tussen de andere spullen, dus ik wil zo weinig mogelijk in het zicht hebben snappie.
            Die controller en timer enzo komen dan ook allemaal aan de kant van de fan-uitgang (rechts boven in)..30cm van een hoek in de kamer, daar zit trouwens ook het stopcontact.
            Het enige wat dus een beetje in het zicht zit is het gat van de fan-ingang..nouja nog marres goed over na gaan denken en rondkijken hoe of wat te doen hiermee.

            Comment

            Bezig...
            X