Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goedkoop en effectief flexibel vers luchtcirculatie-inlaat systeem

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Goedkoop en effectief flexibel vers luchtcirculatie-inlaat systeem

Korting op 420shop
    Hoi hobbyisten,

Ik heb een eigen luchtcirculatiesysteempje gemaakt.

benodigdheden:
    - buisventilator 125 of 100 mm bij bouwmarkt sanitair-badkamer afdeling;
    - 3 meter afzuigkap slang 125 of 100 mm bij bouwmarkt sanitair-badkamer afdeling;
    - 3 tyraps-slangenklemmen;
    - schaar;

De actieve buisventilator laat je lucht inblazen bij de ingang van de tent.

De gaten maak je in 1 rechte lijn in de afzuigkapslang. Dit doe je pas nadat je de buisventilator aan de slang hebt en je hem aan het stopcontact hebt aangesloten.

Zo kun je de luchtverdeling gelijkmatig verdelen over de gehele 3 meter luchtslang.

De flexibele slang met gaten leg je daar in je ruimte, waar je ventilatie nodig hebt. Bijvoorbeeld rondom in je tentje of tussen de potten.

Succes!

Werkt heel leuk dit en 185 m3 actieve verse lucht erbij

1.jpg2.jpg
    Last edited by Cruzie; 12 June 2012, 13:53.

Re: Goedkoop en effectief flexibel vers luchtcirculatie-inlaat systeem

P1090288.jpg
    Ik heb het hier als volgt gedaan met afzuigbuizen die voor een afzuigkap bedoeld zijn als men te weinig plaats heeft voor een ronde pijp.
    Door de bijde doorvoeren onder in de tent steken twee 90 graden bochten die van rond 100 mm naar de rechthoek verlopen. Aan de buitenkant van de tent zitten er links en rechts op deze bochten twee 100M3/h buisventilatoren op die de lucht dus beide in tegengestelde richting in de rechthoekige buis blazen. hierdoor bouw ik toch een redelijke druk op en de buis.

Ik kan door er langere verticale tussenstukken tussen te zetten, er ook voor kiezen om het geheel hoger te laten uitblazen. Dit kan in de zomer als het erg warm is voordelig zijn omdat anders de koelere inblaas lucht als een deken onderin blijft en de warme lucht zich bovenin opstuwt. Blaas je dan je koelere lucht boven in dan zakt deze koelere lucht vanzelf naar beneden en drukt dan ook meteen de reeds wat opgewarmde maar nog tussen de planten hangende lucht naar boven. Hierdoor krijg je een veel betere en gelijkmatigere luchtcirculatie en temperatuurverdeling in je tent.

Ik blaas dus met 200 m3/h in en zuig met 360 m3/h maximaal af. maar de afzuiger staat momenteel flink gedimd zodat ik net nog iets onderdruk creëer in de tent. Achterin de tent staat ook nog 1 flap als passieve inlaat open met een lichtval erachter zodat ik wanneer ik wel op volle capaciteit moet afzuigen geen te hoge onderdruk opbouw. Zorg er dus voor dat een inblazer ongeveer 60% cappaciteit heeft tov de afzuiger bv u heeft een 1000m3 afzuiger dus zal u een 600m3 inblazer nodig hebben om niet teveel onderdruk in de ruimte te krijgen.

Werk je enkel met een passieve inlaat, dit wil zeggen dat de lucht door openingen aangezogen wordt door de onderdruk die ontstaat door de afzuiger, dan moet de oppervlakte van de passieve inlaat 3 tot 5 x groter zijn dan het oppervlakte van de afzuigbuis. Anders ontstaat er een veel te hoge luchtsnelheid (te hoge verdamping en windbrand) in je tent en creëer je een te grote onderdruk wat weer nadelig is voor de co2 opname en het geeft een te hoge celstrekking.

Let wel! 3 maal de diameter van een cirkel staat niet gelijk aan het oppervlak, maar aan de omtrek.
    Omtrek=2
    r
    Oppervlakte=
    r2

Diameter mm / oppervlak cm2
    125 mm - 122.7 cm2
    160 mm - 201.1 cm2
    200 mm - 314.2 cm2
    250 mm - 490.9 cm2

Bij een 3 maal zo grote oppervlakte voor de passieve inlaat kom je dan op het volgende:

Afzuigbuisdiameters - capaciteiten - oppervlakte passieve inlaat:

125 mm – tot 400 m3/h - 368 cm2
    160 mm – tot 500 m3/h - 603,3 cm2
    200 mm – tot 700 m3/h - 942,6 cm2
    250 mm – tot 1200 m3/h - 1472,7 cm2
    Attached Files
    Last edited by monty; 12 June 2012, 14:49.

Comment

Re: Goedkoop en effectief flexibel vers luchtcirculatie-inlaat systeem

Indien je buis te dik is is zou je ook met een verloop en met kleinere gelijmde PVC riool pijpen een kleiner lucht systeem kunnen maken.

Met afsluitdoppen zou je dan op niveaus kunnen sturen in je tent...dan heb je ook in de hoogte luchtsturing vanuit je hoeken...

(mooi Monty!)

Comment

Bezig...
      X