Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De verlichting in je kweekruimte

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De verlichting in je kweekruimte

    Korting op 420shop
    Licht is gewicht

    Wit licht bevordert gezonde groei, geel licht is belangrijk voor de bloeifase. TL-buizen kunnen worden gebruikt als witte lichtbron voor geel licht zijn er de Natrium-hogedruklampen of HPS Verlichting. TL wordt voor de bloei altijd afgeraden, het lukt wel (met juiste kleurcode) maar opbrengst zal lager zijn.
    Dus voor groei: natrium of tl,
    en voor bloei: natrium.

    Hoeveel uur licht hebben de planten nodig ?

    18 uur licht per 24 uur tijdens de groeifase.
    12 uur licht per 24 uur in de bloeifase.
    Deze periodes moeten aaneengesloten zijn !

    Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

    250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2
    400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2
    600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

    Afstand tussen lamp en plant ?

    250Watt: minimaal 25cm
    400 Watt: minimaal 45 cm
    600 Watt: minimaal 55 cm
    1000 Watt: minimaal 90 cm
    TL tussen 5-10 cm.

    Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb) dan kun je ze lager hangen.

    Kan je kweken onder tl ?

    Ja, kan wel maar dan met name voor de groei, beter niet voor bloei. Lichtkleuren 11 (daylight), 21 (coowhite), 31, 33 (coolwhite), 82 (warmwit, bloei) zijn de meest gebruikte.

    Nog enkele codes en quotering.

    33 - neutraal - matig
    82(7) - extra warm wit - goed
    83(0) - warm wit - goed
    84(0) - koelwit - goed
    865 - daglicht - zeer goed
    93(0) - warm wit - zeer goed
    94(0) - koelwit - zeer goed
    95(0) - daglicht - zeer goed
    96(5) - daglicht - zeer goed

    Je hebt in TL-buizen verschillende lengtes:
    - 59cm => 18W
    - 90cm => 30W
    - 120cm => 36W
    - 150cm => 58W (circa 5200 lumen)
    (combinaties 1:2 warm/koelwit schijnen beter te werken)

    Bij tl raadzaam om afstand lamp-plant 5, max 10 cm te houden.

    Grtz
    Last edited by westport; 13 February 2013, 04:07.

    #2
    Re: De velichting in je kweekruimte

    Je hebt verschillende hps lampen voor groei en bloei.



    Wat is het verschil tussen de MASTER SON-T PIA Plus en de MASTER SON-T PIA Green Power?De MASTER SON-T PIA Green Power is een verbeterde versie van de Plus die speciaal is aangepast aan de wensen in de tuinbouw (tijdens de servicelevensduur stabiele lumen-maintenance voor een gelijkmatige opbrengst van het gewas en hogere lichtopbrengst meer groeilicht voor hogere opbrengst dan bij de MASTER SON-T Plus).

    Wat is het verschil tussen de MASTER SON-T PIA Agro en de MASTER SON-T PIA Green Power en welke lamp kan ik het beste toepassen?
    Last edited by westport; 30 July 2009, 21:00.

    Comment


      #3
      Re: De velichting in je kweekruimte

      Leerzaam topic, thanks bobo.

      peace


      PS: In je 1ste zin val je in herhaling .

      Je hebt verschillende hps lampen voor groei en bloei of voor groei en bloei.

      Comment


        #4
        Re: De velichting in je kweekruimte

        Tnx Smokey, bij deze opgelost

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: De velichting in je kweekruimte

          thx bobo, hier was ik al naar op zoek, ik kon niet echt wijs worden uit google

          thx

          Comment


            #6
            Re: De velichting in je kweekruimte

            Heb zo'n aquarium tl lamp es bekeken, er staat het volgende op:
            Standard
            F15W/154 - T8 en aan de andere kant van de lamp:34
            Met welke lamp heb ik te maken en zou deze voldoende zijn voor de groeiperiode van een plant of niet?

            greetzzz

            Comment


              #7
              Re: De velichting in je kweekruimte

              F15W/154-T8 daylight 300 lumen. Kan gebruikt worden om zaailingen of stekjes te plaatsen. Maar voor de groei moet je er niet veel verwachten.

              Grtz

              Comment


                #8
                Re: De velichting in je kweekruimte

                handige topic man... Merci
                Enig idee hoeveel zo'n lamp van 59cm kost?



                , Michiel

                Zeg, ik snap je aanrader van die combinaties niet zo goed... bedoel je dat het beter is om 2 kleuren te combineren?
                Groeten
                grow da weed, smoke it's buds

                Comment


                  #9
                  Re: De velichting in je kweekruimte

                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                  Licht is gewicht

                  Kan je kweken onder tl ?

                  Ja, kan wel maar dan met name voor de groei, beter niet voor bloei. Lichtkleuren 11 (daylight), 21 (coowhite), 31, 33 (coolwhite), 82 (warmwit, bloei) zijn de meest gebruikte.

                  Nog enkele codes en quotering.

                  33 - neutraal - matig
                  82(7) - extra warm wit - goed
                  83(0) - warm wit - goed
                  84(0) - koelwit - goed
                  865 - daglicht - zeer goed
                  93(0) - warm wit - zeer goed
                  94(0) - koelwit - zeer goed
                  95(0) - daglicht - zeer goed
                  96(5) - daglicht - zeer goed
                  Bobo,

                  ik ben momenteel aan mijn eerste plantjes (3 dames)bezig en dit onder 3 x 60cm TL lampjes (1x33 en 2x827), verluchting wordt voorzien door 3 pc fannetjes (2x in en 1x uitvoer) gevoed door een adapter.
                  Dit is inderdaad allemaal very 'low cost' en dit is eigenlijk mijn eerste 'experimentje' waarvan ik eigenlijk niet helemaal dacht dat het zou lukken, maar... mijn eerste plantje zal morgen geoogst worden.
                  ik heb inderdaad gemerkt dat het wel allemaal een beetje langer duurt dan wat ik zoal op internet lees van anderen en ik denk ook wel dat mijn opbrengst wat aan de lage kant is, desondanks schat ik zo een grammetje of 10-15 per plant (zal dat pas helemaal zeker weten na mijn oogst).

                  Mijn keuze voor TL was bewust (electriciteits rekening, veiliger, minder last van teveel warmte in mijn 'kast bak',etc...), niet bepaald om de aanschafprijs van de lampen op zich want dit zal niet zoveel verschillen voor 1 Natrium met armatuur of 3 TL met armatuur.
                  Nu overweeg ik alsnog de aanschaf van een Natrium enkel en alleen om de opbrengst per plant te verhogen maar ik zie dat jij ook spreekt over andere kleuren (93, 94,...).

                  Zou het de moeite lonen om naar Natrium over te stappen? of beter zo verder werken of enkel andere buizen?
                  Of zijn er misschien ook andere manieren om de opbrengst te verhogen?

                  Grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: De velichting in je kweekruimte

                    kijk hps is gewoon 1 lamp met de wattage die je wilt ze zijn sowiso hoger dan spaarlampen en tl dat weet jij ook wel

                    maar de opbrengst zal ook wel hoger liggen maar dat ligt ook helemaal aan jezelf hoe je ze verzorgt

                    mischien een idee om een wat hogere opbrengst te komen =

                    scrogg
                    en bijv 2 extra spaarlampen er naast zetten en dan ook nog is scrogg dan kan je plant klein houden maar wel dat ie extra breed groeit

                    Comment


                      #11
                      Re: De velichting in je kweekruimte

                      Met HPS wordt inderdaad de hoogste opbrengsten gescoord, in optimale omstandigheden kan je een gram per wat scoren. Dus een 250 w HPS zou 250 gram droog moeten opbrengen. Bij tl-licht heb je bijna geen diepte straling zodat je onderste toppen wat los van structuur zijn. Dus de extra grammen van de HPS komen van je onderste toppen en natuurlijk ook de bovenste toppen die ook groter en harder van structuur worden.

                      Grtz

                      Comment


                        #12
                        Re: De velichting in je kweekruimte

                        "Dus een 250 w HPS zou 250 gram droog moeten opbrengen" Per plant?

                        Enig idee hoeveel dit is per spaarlampen / TL? X,X/Watt?
                        [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                        Comment


                          #13
                          Re: De velichting in je kweekruimte

                          dat kan je nog niet uitrekene alleen pas aan het einde als je geoogst heb maar kan je max 1 gram per watt halen het is bijna het zelfde als een hps alleen de kleur is ff wat anders de temp is anders en de wattage

                          kijk okiwiet doet het ook met spaarlampen die heeft 80 watt aan spaarlampen maar die haalt per kweek zo een kleine 70 gram er toch nog af

                          ik zit nog ff te wachten totdat mijn kweek klaar is want die doe ik ook met spaarlampen maar ik had maar 40 watt aan spaarlmapen

                          Comment


                            #14
                            Re: De velichting in je kweekruimte

                            Okay Darkies, ik zal 'm volgen. Ik ga mss in de toekomst ook een spaarlamp / tl kweekje houden. 70 Gram met 80 watt is zeker niet slecht! 0,875/Watt
                            [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                            Comment


                              #15
                              Re: De velichting in je kweekruimte

                              Je kan onder die 250 w HPS 1 plant plaatsen, die een maand laten voorgroeien onder 18/6 en dan in bloei zetten of je plaats er 25 planten onder laat ze 4 dagen voorgroeien en dan in bloei. De opbrengst zal gelijk liggen. Zit je wel met het feit dat je bij 1 plant langer op 18/6 draait en duurder is in electriciteit, maar anderzijds je met 1 plant binnen de normen van het gedoogbeleid blijft.
                              Zet je er 25 planten onder zal je electriciteit verbruik lager liggen, maar is de kans er als je bezoek krijgt van de smurfen er al dan niet lichte boete aan vast hangt.

                              Grtz

                              Comment

                              Bezig...
                              X