Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

    Korting op 420shop
    Hoi allemaal,

    Ik ben al een tijdje aan het werken aan een controller voor m'n kweektentje om wat dingetjes in de gaten te houden:

    - Verlichting
    - Ventilatie
    - Temperatuur
    - Luchtvochtigheid

    Ik heb al 2 versies gebouwd (en weer afgebroken) dus met de opgedane kennis van ronde 2 ben ik nu begonnen aan ronde 3.
    Dus dacht ik: laten we dit even delen met de wereld

    De hardware ben ik al uit.
    - Een temp/lv sensor voor in de tent
    - Een temp/lv sensor voor "buiten" de tent
    - Een arduino mini
    - Een LCD schermpje
    - Een Real Time Clock (met batterij)
    - Een rotaty encoder met toets om instellingen te wijzigen
    - 8 x 10A/250V relais

    IMAG0254.jpg

    De bedoeling is alle schema's, code etc beschikbaar te maken onder open source.
    Alle onderdelen zijn makkelijk te vinden op sites als conrad en ebay dus iedereen kan het nabouwen (en verbeteren!)

    Waarom al deze moeite? Ik heb een paar kweekjes gedaan met timers, relais, natte handdoeken en kacheltjes om toch maar te proberen om de dames gelukkig te houden.
    Genoeg van dat. Ik wil een kastje waarop ik temp en lv kan instellen en het ding regelt het wel.
    Deze kastjes bestaan wel maar kosten je een arm en een been dus ben ik maar begonnen aan een low-cost oplossing.

    Ik ben benieuwd naar de reacties. En dan nu terug naar mijn secret lair om aan de software te werken!

    Gr,
    raiven
    Luiheid leid tot efficientie

    #2
    Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

    Leuk, ik ben wel voor techniek laten werken voor je.
    Dit lijkt een beetje op die elektrodozen die je vroeger voor je 10e verjaardag kreeg..
    Er komt toch wel soldeertin aan te pas eh ? Die heerlijke dampende hars is ook een soort verslaving.
    Ik had vroeger op m'n rechter wijsvinger en duim geen profiel van het vele hobbyen met de (veel-te-hoog-wattage) soldeerbout
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

      Ha cool, een mede Arduin fan!

      Ik ben mijn opstelling nu alleen nog als datalogger/monitor aan het gebruiken, maar heb inderdaad ook spullen liggen om de apparaten te laten controleren door de Arduino.

      Ben op dit moment de sensor batterij voor onder de lamp om te zetten van breadboard naar prototype print.

      Heb in mijn kweekverslag wel wat foto's staan.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

        Hoi QnQ,

        Volledig met je eens! Waarom zelf doen als het automatisch kan.
        In dit stadium komt er nog geen soldeerijzer aan te pas, een breadboard is insteken en klaar. Ideaal voor prototyping.
        Wanneer ik wat verder ben zal ik wel een printplaatje maken.

        Wietefras,
        Ik had je posts al gezien (daarom wist ik dat ik niet alleen zou zijn). Gebruik je de mega die ik op je buro zal liggen?
        Een mini is voldoende voor mij op dit moment. Ik heb ook een Uno R3, een ethernet shield en een DHT22 sensor in mn tentje steken voor monitor.
        Makkelijk je temp/lv aflezen op je telefoon terwijl je op het werk zit

        Effe een update:
        Ik heb gisteren nog wat liggen rommelen en heb alle componenten apart getest met de arduino. Werkt toppie.
        Ben nog bezig met de software te plannen. Deel neem ik over van V2 van mijn project maar ik wil toch enkele verbeteringen.

        Kwestie uitgangen van de relais ben ik er uit:

        1 - Lamp
        2 - Ventilator langzaam/snel
        3 - Verwarming
        4 - Koeling
        5 - luchtbevochtiger
        6 - luchtontvochtiger
        7 - pomp (voor hydro/aero). ik gebruik het niet maar er zijn nog relais over...
        8 - hier heb ik nog niks voor kunnen vinden. suggesties zijn welkom

        Voor het menu en de instellingen heb ik dit bedacht (in het engels. Professionele handicap. Software in het nederlands voelt gewoon vreemd aan)

        menu.jpg


        Belangrijkste wijziging tov V2 is het apart instellen van dag/nacht variabelen. Temp, LV en watering (voor hydro/aero) zijn apart in te stellen voor dag en nacht.

        Monitoring en datalogging ben ik nog niet uit. Ik betwijfel zelfs of de arduino mini genoeg geheugen heeft om deze functie nog toe te voegen.
        Misschien de data serieel doorgeven aan een andere arduino die dan de logging op een SD kaartje doet met een web interface.
        hmm... food for thought...

        Anywayz, tijd om te stoppen met lullen en er aan te gaan werken

        Gr,
        Raiven
        Luiheid leid tot efficientie

        Comment


          #5
          Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

          Ik gebruik nu nog een Uno R3, maar ik heb waarschijnlijk meer analoge ingangen nodig en dan ga ik over op een Mega. Alhoewel ik ook nog zit te denken aan een kleine Arduino voor de ADC conversie en die dan als slave via de I2C poort op de "master" Arduino aansluiten. Heb ik ook geen problemen met draadlengtes enzo. Eerst de boel maar eens wat steviger in elkaar zetten en een keer een kweek kijken hoe het dan gaat.

          De hele zooi ligt nu inderdaad uit elkaar op mijn bureau, dus dat moet wel snel weer weg. Wordt er ook een beetje panisch van dat ik mijn hok niet in de gaten kan houden

          Met die breadboards had ik er nogal last van dat er af en toe draden los vielen. Dus ben de spullen nu toch maar vast aan het zetten op prototype pcb's. In ieder geval de sensoren.

          Voor de webinterface heb ik nu een Ethernet shield. Al had ik de boel waarschijnlijk ook via serieel of I2C aan een raspberry pi kunnen hangen. Die heb ik er trouwens ook naast staan voor webcam en als webserver. Voor de webgrafieken is dat ding alleen wel erg traag.

          Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

            leuk dit idee!!!


            heb me zelf al vaak dood liggen piekeren over automatiseren en monitoren van m'n kast, en dat liefst ook op afstand. En dan ook nog lampen in hoogte verstellen watergeef systemen.. cameras enz

            arduino, raspberry pi, ethernet IP plc`s , gsm modules en gsm plc`s geweldig al die technieken en mogelijk heden. Al zit er toch al snel wel een behoorlijk kosten plaatje aan vast.


            ga deze zeker volgen ben benieuwd wat je er van maken gaat. En hopelijk inspireer je zo nog meer mensen!

            Comment


              #7
              Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

              Hoi allemaal,

              Leuk om te zien dat er wel interesse is. Ik hoop inderdaad dat er iemand vruchten kan plukken van mijn gepruts (pun intended )


              Korte update:

              Ik heb alle hardware aan de praat gekregen. Sensoren, encoder, lcd, relais,...
              Jammer genoeg niet veel tijd gehad deze week om verder te werken aan de software (life got in the way...)
              Op het moment ben ik bezig met het maken van een class om de menu structuur in onder te brengen, maakt de rest van de code wat eenvoudiger.

              In het weekend nog een paar uurtjes vinden om dit af te maken... wil lampjes zien knipperen!
              Luiheid leid tot efficientie

              Comment


                #8
                Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                Daar zijn we weer met een update. Later dan gepland maarja...

                Update van vandaag: Let there be light!
                De basis dingen werken. Klok, temp en lv van beide sensoren. Ik wou aan het menu beginnen maar moest eerst een klein probleem uit de weg helpen.
                De sensoren die ik gebruik (DHT22) zijn erg gevoelig. Zelfs een kleine verandering in luchtstroom is merkbaar. Om te vermijden dat de controller te sterk reageert op kleine veranderingen (denk aan een ventilator in je hok) neemt de controller nu het gemiddelde van de laatste 10 metingen (Elke meting gebeurd om de 6 seconden).

                Het was effe wat gepiel om dit voor mekaar te krijgen in software maar hij doet het (eindelijk...)

                Dan nog maar even een foto (om het visueel wat aantrekkelijk te houden )
                IMAG0268.jpg
                Luiheid leid tot efficientie

                Comment


                  #9
                  Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                  Lekker bezig!

                  Gebruik je een PID systeem om je ventilator te regelen op basis van de temperatuur of heb je zelf een algoritme verzonnen?

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #10
                    Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                    leuk om mensen zo bezig te zien !!

                    kan ik nog iets van leren :d

                    doe zo verder

                    groetjes
                    Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

                    Comment


                      #11
                      Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                      Werkelijk waar prachtig om te zien hoe jullie dat allemaal uitvogelen en zou het zeker na willen bouwen, mar ik heb letterlijk 2 linker handen.. Dus bij mij wordt dat niks haha! Hopen dat het helemaal goed komt
                      Vrijheid van meningsuiting, je hoeft het niet met mij eens te zijn.

                      Mike's 5x special kush #1 (RQS)

                      Comment


                        #12
                        Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                        Ik heb geen bal verstand van electronica maar kan wel solderen en dergelijke meer dus 'k ga dit volgen...
                        Louter informatief: Als je goedkoop Arduino spullen zoekt met gratis shipping moet je eens zoeken op http://dx.com/s/arduino
                        Wel dubbel checken of 't goed spul is want die chinezen zijn soms nogal geniepige zakskes...
                        Als ik daarmee iemand geholpen heb: Graag gedaan, plaats je nadien een post waarin alle schema's en onderdelen staan en een linkje naar de code? Thx man

                        Edit: Dit is bv wel de moeite dunkt me?
                        http://dx.com/p/freaduino-soil-humid...o-white-147817
                        Last edited by atzerath; 10 August 2013, 20:09.

                        Comment


                          #13
                          Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                          Ik koop zelf eigenlijk steeds minder bij Dealextreme. Aliexpress en eBay gaan sneller en zijn goedkoper.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #14
                            Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                            Hallo raiven,ik neem aan dat jij in jouw kweekruimte de gaso lampen gebruikt.
                            deze geven zoveel warmte af, wat de klimaatbeheersing lastig en duur maakt.
                            ik heb een ledverlichting gemaakt van 250W, levert ruim 27.000 lux.
                            dit geeft zo weinig warmte af dat dit recirculatie mogelijk maakt.
                            de opnieuw ingeblazen lucht loopt langs een simpele (goedkope thermostaat)
                            en wordt afgekoeld met een peltier element, welke tegenwoordig flink vermogen kunnen
                            leveren.
                            opgenomen in het bestaande afzuig systeem, kan hier prima gekoeld mee worden, en is
                            het belangrijkste, de bovengrens temperatuur geregeld.
                            de luchtvochtigheid regel je gewoon met de planten te voeden.
                            dit even in een notendop verteld.

                            Groeten Hans.

                            Comment


                              #15
                              Re: Kweekruimte automatiseren dmv Arduino

                              Als je je, op zich interessante, verhaal over die zelf gebouwde lamp nou even in een eigen topic plaatst? Het slaat hier een beetje als een tang op een varken. Of heb je ook een Arduino bordje gebruikt om die lamp te regelen oid?

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment

                              Bezig...
                              X