Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Noodstroom voor je fan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Noodstroom voor je fan

    Korting op 420shop
    Een paar weken geleden, toen het huis vol visite zat, viel hier opeens de stroom uit.
    Probleem wat je als wietkwekert dan al snel hebt, behalve dat de muziek stopt, is de geur die zich gaat verspreiden, en daar wil ik wat aan doen.
    Dat het licht eens uitvalt, of de bodemverwarming is niks om over te janken, maar als de afzuiger/filter een uur niet draait ga ik risico lopen.

    Het idee bestaat uit een accu, druppellader, omvormer, een relais en wat draadjes en rommeltjes.
    Mijn accu is een AGM accu van 45Ah. Omvormer is 600W gemodificeerde sinus. Of de slak daarop werkt moet ik nog testen.

    Een 12 volt 45 Ah accu heeft dus een inhoud van 540 watt-uur. (12x45)
    Hij kan dus theoretisch een uur lang 540 watt leveren, of 9 uur lang 60 watt.
    In theorie, want de accu mag nooit helemaal leeg. Hiervoor zit een beveiliging in de omvormer.

    Ik heb voor mezelf even een simpel tekeningetje gemaakt in paint
    De aarde moet je er even bij denken en hier en daar nog een 230~ aansluiting maar voor de techneuten is het wel te volgens hoop ik.

    fan-backup.jpg
    Als het relais normaal voeding heeft, staat de fan op de netstroom geschakeld.
    Valt de stroom uit, springt het relais om en krijgt de fan spanning van de omvormer.

    Aight...voor de techies: Zie ik iets over het hoofd, ben ik iets vergeten ?
    Laat het maar weten, ik sta open voor suggesties en verbeteringen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    #2
    Last edited by Bombadil; 21 November 2013, 01:19.
    "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

    Comment


      #3
      Re: Noodstroom voor je fan

      Yeah, ik hou daar wel van hoor, een beetje Mcgyveren.
      Als het niet bestaat dan kun je het altijd nog zelf maken.

      Aight, eerste wat ik ga doen is dus die fan aansluiten op de omvormer en zien/horen wat het doet.
      Er staat trouwens ook nog een Variac voor de fan, die zorgt dat deze op 110V draait.

      Vanavond als het licht aan gaat eens testen.
      Als ik voor die tijd niet in slaap dommel op de bank.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Noodstroom voor je fan

        http://www.airflowtec.nl/index.php/ct-menu-item-3

        Dit is een noodventilator. Speciaal gemaakt voor stroomstoringen

        Comment


          #5
          Re: Noodstroom voor je fan

          Dat ding kost 300 euro!

          Die zelfgemaakte UPS is wel cool. Wil ook nog een keer een UPS hebben voor mijn boel. Ook omdat een stroomstoring de Arduino besturing/datalogger zou storen.

          Vraag me alleen wel af, is zo'n omvormer niet al net zo duur als een standaard UPS (zoals gebruikt voor PC's en servers)? Die heb je al voor 50 euro voor een beetje formaat en dan heb je ook alles netjes/veilig in een kastje.

          Had toevallig net zo'n ding weggegooid vlak voordat ik begon met kweken. Moet ook nooit iets weg gooien

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #6
            Re: Noodstroom voor je fan

            Ah, heb je een prijs gevonden.
            Ik had de dealers geprobeerd, maar al die sites werken niet of zijn groothandel.

            De prijs van een omvormer valt reuze mee, ja, als je van scratch begint zijn er wel wat kosten, maar zeker niet meer dan een nieuwe (computer) UPS met gelijkwaardig vermogen.
            En het is geen vereiste natuurlijk. Ik zocht iets om te voorkomen dat er een wietgeur rond mijn huis hangt als de stroom eens een paar uur uit valt.
            Apart is dat bij zo'n gebeurtenis mensen vaak de straat op gaan of buiten met de buren gaan staan praten. "Heb jij ook geen stroohoom?"

            Een simpele omvormer heb je vanaf +/- 35 euro tot een paarhonderd.
            Het is natuurlijk wel sterk afhankelijk van het vermogen wat je nodig hebt en of je er een nodig hebt met zuivere sinus of dat je met een modded sinus afkan.
            Een geschikte accu is de grootste kostenpost denk ik.
            Omdat dit in mijn kelder is wil ik geen ontplofbare gassen uit m'n accu hebben en gebruik ik een AGM accu. (ondanks dat de filter er vlak boven hangt)

            Ik heb een omvormer met gemodificeerde sinus en die heb ik voor het weekend even 10 minuutjes getest.
            Dat werkte prima. Heb een tijdje met m'n oor op de afzuigbox gezeten en kon geen vreemde veranderingen of geluiden waarnemen.
            De variac die ertussen staat gaf wel een spanningsval aan van zo'n 10 Volt.
            Da's op zich geen ramp, de afzuiger draait hier meestal op zo'n 50%, rond de 115V dus, en bij overschakeling gaf het display 105V aan.
            Ruim voldoende om te blijven draaien en onderdruk te houden in m'n kelder.

            Een langere echte test is voor aankomende week.
            Ik ga eerst even bijkomen van papa-weekend

            Paar sfeerplaatjes..
            fanbaqup05.jpg fanbaqup04.jpg
            Adereindhulsjes FTW!
            Heerlijk werkt dat, ik hou wel van netjes.

            fanbaqup03.jpg fanbaqup02.jpg
            "Ingebouwd" in oude softbox die al dienst deed als filterstandaard.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Noodstroom voor je fan

              Ja, bij Rajatrading noemde ze een prijs (eerste Google hit). Weet niet of dat een groothandel is, maar echt bizar wat ze durven te vragen voor zoiets simpels. Dan moet je de accu er zelf nog bij kopen.

              Die 45Ah is wel een lekker flinke accu. Die PC UPS dingen hebben inderdaad normaal gesproken maar een 12V 7Ah accu aan boord. Of twee. Dan heb je maar een uurtje of hooguit 2 noodstroom. Al heb ik daar ook wel eens een grotere (externe) accu aan gehangen en dat werkte ook prima.

              Uit het stopcontact komt tegenwoordig 230V, wellicht dat die omvormers nog 220V leveren? Ik heb zo'n ding voor in de auto en daar komt ook 220V uit. Maakt inderdaad niet zoveel uit.

              Mooi gemaakt. Zo ingebouwd in een doos zijn de draden ook wel veilig weg.

              Enige probleem wat ik altijd heb met die dingen is dat de accu over een aantal jaren toch terug loopt. Dan gaat zo'n UPS piepen. Hoe heb je nu door dat je accu niet goed genoeg meer is? Gaat die druppelladen knipperen ofzo?

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #8
                Re: Noodstroom voor je fan

                Is dit niet een idee?
                http://www.alternate.nl/Trust/600VA_.../?event=search
                Je heb deze als het goed is ook in zwaardere modellen, word gebruikt voor als pc's ineens zonder stroom zitten.

                Comment


                  #9
                  Re: Noodstroom voor je fan

                  Zoiets is wat ik ook bedoelde inderdaad. Daar zit dan dus alleen wel een vrij kleine accu in. 12V 7.2Ah. Dan ben je bij 60W met een uur a anderhalf wel door je accu heen. Zal bij de meeste storingen wel voldoende zijn, maar ik heb toch wel storingen van een paar uur meegemaakt.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #10
                    fanbaqup06.jpg
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Noodstroom voor je fan

                      Op zich werkt zo'n UPS wel. Zeker als je niet al teveel stroom verbruikt. Met 20 watt verbruik kun je op zo'n 100 Watt uur UPS toch wel wat hebben. Bovendien had ik er dus een zwaardere accu aan gehangen. Dat werkte op zich ook prima.

                      Dat de stroom wat terug valt als je er een belasting op zet is wellicht wel normaal? Dat zie je bij simpele DC voedingen ook. Alleen een gereguleerde voeding blijft op voltage. Daar heb je duurdere componenten voor nodig.

                      Paar volt meer of minder maakt toch ook niet uit voor een noodoplossing? Of ben je bang dat er ergens iets stuk gaat?

                      Al is het wel raar dat het voltage zo ver onder de 220 terugvalt.

                      Dat relais is toch gewoon een schakelaar? Die kan daar toch geen invloed op hebben?

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #12
                        Re: Noodstroom voor je fan

                        Nee, onbelast geeft de omvormer ook 190V.
                        Denk dat die euthanasie heeft gepleegd ofzo.

                        Ik heb een variac voor de fan staan die normaal op zo'n 115V staat. Fan draait dan dus op 50%.
                        Als de ingangsspanning 30 volt daalt, is de spanning na de variac opeens nog maar 85V en da's net buiten m'n comfortzone omdat ik m'n fan liefst rond de 50% houdt ivm de levensduur.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Noodstroom voor je fan

                          Allright, even een kleine update.
                          Ander omvormertje gevonden, aanbieding bij Halfords

                          fanbaqup07.jpg

                          Natuurlijk even open gemaakt, daar vraag je om als er niks verzegeld is.
                          Dit is een 150W omvormertje zonder actieve koeling.
                          Da's niet veel, maar m'n fan trekt nog niet de helft, dus het moet voldoende zijn.

                          fanbaqup08.jpg

                          Ingebouwd in de oude softbox, klep dicht en niet meer aankomen.
                          Het werkt goed, ik trek de stekker er uit, fan gaat zonder onderbreking door.
                          Voltage is ook bij deze omvormer niet optimaal, maar 210V resulteert in ieder geval in een mindere spanningsval.

                          Nu nog een keer testen hoe lang de fan draait op die accu.
                          Da's voor de volgende x.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #14
                            Re: Noodstroom voor je fan

                            Ik zou misschien juist voor die "kapotte" omvormer hebben gekozen. De fan kan daar best tegen. Zolang 'ie draait, hoe langzaam ook, is er niks aan de hand.
                            Met een lagere spanning draait 'ie dan wat langzamer, maar als het goed is ook een stuk langer voor je accu leeg is. In een noodsituatie hoef je maar net genoeg af te zuigen om de stank niet door te deuren te laten sijpelen. Toch?

                            Comment


                              #15
                              Re: Noodstroom voor je fan

                              Daar zit ik nu ook mee , is er zoiets als een minimum snelheid dat je fan moet draaien ivm levensduur? Ik hoor erg veel wilde verhalen en vooral dan die 50% grens.

                              Wel benieuwd want dan moet ik mijne wat hoger zetten. De fan draait bij mij ong rond de 40% en minder zou ook nog kunnen momenteel gezien de dames nog klein zijn.

                              Die noodoplossing vind ik verder wel top. Niet dat ik daar in zou slagen ben nogal een nul op dat gebied.
                              Maar heb nog van die batterijen liggen van me voerboten. Maak je zo geen plug and play setje op aanvraag q? ^^

                              Gz


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

                              Comment

                              Bezig...
                              X