Mededeling
Collapse
No announcement yet.
gemotoriseerde lichtrails
Collapse
X
-
Re: gemotoriseerde lichtrails
Gewoon twee schakelaartjes op de omkeerpunten en twee relais om de stroom om te kunnen draaien. Dat lijkt me het minste probleem
Het loopwerk lijkt me persoonlijk het lastigste. Vandaar dat ik zelf dacht om gewoon de lamp te laten hangen en die dan heen en weer te zwieberen. Sowieso moet je de lamp ook niet te ver bewegen lijkt me. Dan komen er toch al snel planten in de schaduw te staan aan de uiteinden.
Comment
-
Ik wil gewoon een recht stuk van 1, 5m rails want in een rondje word misschien wat lastig met de grote van een adjust a wing kap+ dat je stroomsnoer op een gegeven moment in de knoei komt te zitten met je kettingen. Het moet dus sowiewo 1tj worden die stopt en de andere kant op gaat maar die motertjes van de intellidrive kosten 140 euro los.....
Weet niemand de naam van dit soort motortjes die uit zichzelf de andere kant op gaan bij het eind?
Comment
-
@QnQ, ik dacht een kabel aan de lamp en die dan heen en weer bewegen. Dat kan dan zo snel als je wil
@psychedelic1988, Dat stoppen gebeurt toch normaal gesproken met schakelaars. Zou zelf een Arduino pakken, geared motortje eraan, 2 schakelaars en 2 relais.
Je zou ook een soort zuiger beweging kunnen nabootsen.
Is anderhalve meter rail niet wat veel trouwens? Dan krijg je al snel dat bepaalde delen veel minder belicht worden. Zul je toch zeker ook moeten zorgen dat de lamp op de uiteinden even wacht om daar wat meer licht te geven. Anders wordt het "midden" veel meer belicht dan de uiteinden.
Comment
-
Arduino schijnt nogal ingewikkeld te wezen als ik af en toe die verhalen zie. En het is uiteraard wel de bedoeling dat we stukke goedkoper uitkomen dan die 240 euro voor een compleet setje. 1m moet de rails sowieso zijn moet ook ff kijken wat de optimale belichting is van een adjust a wing.
Er komt in ieder geval meer bij kijken dan ik dacht:p
Comment
-
Ik liep ook al te denken over zoiets. Niet dat ik beter licht wil verdelen, maar een bewegende lamp schijnt een hogere en snellere opbrengst te leveren.
Ik heb een ander idee over dat heen-en-weer bewegen: Ik zou willen dat tijdens de "dag" de lamp de ene kant op beweegt, en tijdens de "nacht" de andere kant op. Mijn motortje zou dus mogen schakelen met de lamp: Ieder 12 uur omkeren, of steeds 12 uur draaien en 12 uur terugdraaien door zwaartekracht of een veer.
Misschien levert dat iemand anders inspiratie?
Comment
-
Zo moeilijk is Arduino niet hoor. Mijn zoontje van 10 kan Arduino projecten bouwen
Een Arduino Uno kost 8 euro (of 3 euro voor een mini), 2 kanaals relais module is 2 euro, motortje 9 euro, doosje eromheen, 2 micro schakelaartjes en wat draadjes. Moet alles bij elkaar voor 25 euro toch wel te doen zijn. Dan nog een rails en wieltjes enzo.
Maar ja, er komt nog wel wat bij kijken inderdaad
Kijk anders bijvoorbeeld op de site van Lightrail hoe dat ding van hun in elkaar zit:
Comment
-
ik denk niet dat 1 lamp op een rail voldoende is om het dubbel aantal planten van licht te voorzien zoals op de website aangegeven..
al zeker niet op een rechte heen en weer rail ..
waar ik wel ik geloof is dat je lamp bewegen een meeropbrengst opleverd.
deze twee gegevens combineren laat ja ook toe met minder lampen meer planten te beschijnen al denk ik hier dan meer aan de manier die ed rosenthal beschrijft .. een circulaire rail met daarop drie ipv vier lampen kan misschien wel ..
X X
X X
vier lampen die op deze manier ophangen zou je kunnen opvangen met drie mobiele op een ronde rail om dezelfde opbrengst te verkrijgen ..
die 1 op 2 gaat niet op denk ik.
Comment
-
Ik las heel veel verschillende meningen of het nou wel of niet zou werken. Sommige kwekers gaven aan dat ze minder oogsten in een groter hok met een rail dan in een kleiner hok zonder (zelfde lamp). Andere kwekers zweren erbij en claimen tientallen procenten extra oogst.
Ik heb toch zelf het idee dat als je de lamp over grotere afstanden gaat bewegen om het licht meer te verdelen (en lampen uit te sparen) dat je dan uiteindelijk toch gewoon nog steeds minder licht beschiklbaar dan als je meer lampen ophangt. Daarom was ik zelf meer geneigd om te werken aan kleine bewegingen om te zorgen dat het licht meer door het bladerdek komt en dan ook iets lager op de plant komt.
Je kunt het beste even kijken op de forums in de VS. Ik kan me herinneren dat er daar zat kweekverslagen waren met die dingen. Volgens mij hadden ze daar ook wel wat zelfgebouwde oplossingen.
Comment
-
1:2 uhh
Dat werkt niet. Je zult 2x zoveel planten zetten met als resultaat dat je alle planten maar met 300watt belicht.
Theoretisch gezien dan he.
Als je 1minuut aan de ene kant doet en dan 1minuut weer de andere kant hebt je 50% al is het 600w
600/2 delen planten is 300watt per deel.....
Totaal is dan 300wat per deel verspilling.
De opbengst is dus evenveel dan met gewoon 1deel planten onder 600w en alles stabiel.
2x300=600 dus kom je op exact dezelvde opbrengst voor meer planten dus meer risico
Beste is dus 2x 300w op een rails te plaatsen waardoor elk deel constant in het licht staat.
Zo oogt je elk deel met een opbrengst van 300w. Dan zit je met 2delen op je 600w...
Bij 2 delen 1lamp altijd je wattage delen door 2 ongeacht hoelang je elke kant belicht.
Bij 2delen en 2lampen 100% rekenen.
Wat wel kan de planten draaibaar te maken zodat deze rondjes draaien. Motor onder de pot. Zo krijgen meer toppen de 600w en zul je meer erafhalen als met rails. De hoofdtop blijft namelijk belicht.
Success iig
Comment
-
Het werkt waarschijnlijk wel als je toch al meer licht per vierkante meter hebt dan je voor een optimale oogst nodig hebt (meer dan zeg 400W/m2).
Wat het achterliggende idee ook is is dat je de lamp veel dichter op het gewas kan houden. De planten verbranden dan niet zo snel omdat de lamp steeds in beweging is. Je hebt dan minder verlies op de muren en potentieel dus meer opbrengst.
Maar goed, ik had ook zo mijn bedenkingen en heb het verder maar opgegeven. Kon er niet eens meer links van vinden in mijn favorieten. Ben meer onder de indruk van de resultaten van een verbeterde lichtverdeling zoals bijvoorbeeld de "Blani kap". Als ik nog ergens wat spiegelende platen op de kop weet te tikken dan moet dat er nog eens van komen
Comment
-
Thnx voor het meedenken als het door gaat zal het arduino worden met een cursus denk:p.
Ook houden we de 2 lampen op een ronde rail in het achterhoofd.
Een large wing kap is 55x68cm en belicht 1.5x2m met een 600w (afhankelijk van de hoogte)
Mijn ruimte is 1.5x1,6m dus alleen die adjust a wing zou mijn hele hok belichten dus een beetj heen en weer of rondjes zou de buitenste toppen alleen maar meer belichten en de rest dan ook nog.
Hoeveel rondjes binnen de 12 uur zou het meest effectieve zijn?
Ik denk dat als de adjust a wing ze werk goed doet dat dit perfect zou werken in mijn hokje
In ieder geval bedankt voor het meedenken we gaan nog even brainstormen
Comment
-
Als je hulp nodig hebt met Arduino dan weet je me te vinden (pm of forum). Daar komen we echt wel uit
Voor hoe je die lichtrail exact moet gebruiken zou ik niet meer weten. Is alweer een half jaar geleden dat ik daarmee bezig was
Ik had op de amerikaanse forums zitten neuzen en ze bewogen daar die lampen nog best rap. Dan blijft de lamp een halve minuut ofzo stil staan en dan weer terug. Ik heb echter geen flauw idee of de snelheid uitmaakt. Misschien hou je de planten (photosyntese) dan beter op gang dan als je de lampen langzaam gedurende de "dag" beweegt? Steeds een duwtje zeg maar.
Die lightrail site geeft ook nog best wat info met de handleidingen enzo.
Comment
-
Last edited by psychedelic1988; 15 January 2014, 19:42.
Comment

Comment