Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagje retro-reflectie materiaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

    Serieus, hoe meer ik er over na ga denken - met een spiegel kun je schijnen, met wit is/lijkt de boel lichter - hoe leiper ik er van wordt.

    Ik denk als je een emmer in die tenten zet, die ook beter te zien/verlicht zal zijn in de witte, dan in die zilverkleurige (minder schaduw etc)


    Maar heb het gevoel dat je gelijk hebt, dat het schijnen/reflecteren van de spiegel wint.


    Je schijnt immers hetzelfde licht, dat je op je platen schijnt, op de spiegel. En dat reflecteert dan toch gewoon?

    Het licht wat over de planten heen schijnt, schijnt dan ook weer schuin naar benden op de planten.


    Als het licht difuus moet zijn, voorzover ik kan lezen is dat het voordeel van mat wit, dan wil je toch ook difuus licht rechtstreeks op je planten laten schijnen?

    Waarom maak je je lamp dan niet zo, dat het difuus licht uitstraalt? Of zou dat eigenlijk het ideaalste zijn, en is dat niet mogelijk ivm verlies van licht.


    Verder is het ook gemeten, en dat is sowieso in het voordeel van de spiegel. Al weet ik niet hoe en wat ie gebruikt heeft, en hoe betrouwbaar de resultaten zijn.



    Maar misschien moet ik er ook niet over nadenken, als jullie er niet unaniem uitkomen, zal ik het waarschijnlijk sowieso niet snappen.

    Fuck die shit, ik rol me er eentje en hou er mee op voor vandaag


    Edit: Negeer me maar eerst, voordat je weer met hele verhalen, mij dingen probeert duidelijk te maken don't waste your time.

    Als ik zin heb lees ik dit topic nog een keer, alles wat ik hier vraag staat volgens mij al in uitgelegd (krijg die logica gewoon nog niet in mijn hoofd).
    Last edited by Faach Viechuur; 24 September 2015, 20:58.

    Comment


      #62
      Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

      Ik vind het heel simpel ,een spiegel spiegelt naar 1 bepaald punt en thats it ,als de zon schijnt en ge wilt eens mensen kloten kan je met spiegel ook in de ogen gaan schijnen ermee ,het schijnt naar 1 punt ,het punt (hoek) waarin je hem plaatst en dat is het dan ook.
      Zal zeker shinne maar zie daar geen goeds in ,die dikkere folie die je kan kopen in de GS of tuinwinkel reflecteerd het volgens mij meer verspreid terug.
      Witte plastiek zal ook niet slecht zijn ,zolang je geen zwart wit gebruikt maar ganse witte (voor-achterkant) en een beetje van dikte ,geen dunne brol.
      En als je kan verven waar je growt (als de situatie dat toelaat) zal dat misschien nog 1 van de beste manieren zijn ,en goedkoopst en makkelijkst te onderhouden en etc etc.

      We kunnen hier blijven over lullen toch ,denk dat het wel gezegd geweest is nu ,en nog even mee delen ,er worden hier veel termen en scheikundige toestanden vernoemt en mee in de antwoorden op vragen gestoken MAAR een persoon die hiervan niks kent ,kan daar ook weinig info uithalen ,om de simpele reden dat het CHINEES is voor velen.

      Iets uit leggen in verstaanbare taal zou leuker zijn soms maar ja ...

      We zijn allemaal geen rekenknobbels en scheikundigen he !!!

      En copie / paste valt om de duur ook op als je veel opzoek werk doet en hier veel leest zie je wel eens een slimme die slim wil zijn en de info gaat pikken en zelf niet eens begrijpt wat de inhoud er van is ... #LOLZ

      Comment


        #63
        Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

        Ok nog een ding, over die spiegel, en jouw opmerking over die hoek:


        Als je met je rug naar de zon toe staat, en je gezicht naar een muur.

        Weet ik zeker dat je meer verblind wordt door een spiegelmuur dan door een witte muur.

        Maakt niet uit op welke plek/hoek je gaat staan denk ik. De spiegel zal feller zijn, en meer pijn aan je ogen doen, dus meer licht terug schijnen.


        Maarja in een witte tent is het volgens mij lichter dan in een zilverkleurige... fuuccckk diieee shit...
        Last edited by Faach Viechuur; 24 September 2015, 21:32.

        Comment


          #64
          Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

          Zal het toch nog een keer proberen zonder natuurkundige termen dan

          Ten eerste de opmerking dat het lichter lijkt en dat dat een voordeel zou zijn. Dat is echt niet zo. Probeer echt te begrijpen waar dat licht wat je op de wanden ziet dan vandaan komt (of waar het dus niet naartoe gaat). Je ogen zitten boven de planten en doorgaans zelfs boven de lamp. Dus als je ogen licht zien van de wanden dan ging dat licht per definitie niet (meer) omlaag. Dat is voor de planten dus juist verloren licht.

          De planten of emmers of wat je ook op de grond zet zijn dan beter verlicht in een ruimte met spiegelende wanden. Het plafond en de wanden worden dan inderdaad minder belicht.

          Als je nou op de grond van de tent gaat liggen dan zou je het licht zien wat de planten ontvangen

          Als je diffuus licht wil dan moet je dat inderdaad bij de lamp regelen. Dat is doorgaans dus ook al zo, want daarom zit er een hamerslag kap op. In kassen doen ze ook wel diffuse folie op het glas om het zonlicht wat te verspreiden. Dat gaf bij een test van Wageningen met tomaten marginale verbeteringen in de ontwikkeling van de tomaten onderaan de plant. Voldoende om de kosten eruit te halen, maar echt spectaulair was het ook niet. Zonlicht geeft namelijk hele strake schaduwen. Het heeft dan dus wel nut om dat nog wat diffuser ter verdelen.

          Met "light movers" de lamp op een rails zetten en die dan wat heen en weer te bewegen wordt ook wel gebruikt om het licht beter te verdelen, maar dat is voor hobbykwekers ook niet echt te doen. Zou daar ook niet al teveel van verwachten.

          Het is overigens niet alleen maar 1 iemand die het gemeten heeft en ook niet alleen maar met die testopstelling. Pothead Sativa heeft het ook gemeten met zijn alu folie wanden, in die WF thread zijn er twee kwekers die het gemeten hebben en ik heb het zelf ook gemeten. Ook in hokjes bekleed met reflectiemateriaal.

          Vergeet ook zeker niet dat het sowieso allemaal maar weinig uitmaakt als je een 120x120 tent hebt. Het grootste deel van het licht komt toch direct vanaf de lamp op de planten of via de lamp reflector. Stel dat 25% van het licht via de wanden komt. Of je daar dan 80% of 50% van op de planten krijgt scheelt op het totaal maar 7,5%. Dat zou bij een hobbykweek ruim binnen de standaard variatie zitten van wat je kweek op kweek aan oogst hebt. Jij hebt bijvoorbeeld een variatie van 15% tussen je laatste 2 kweken (0,94g/W en 1,08g/W).

          Dus inderdaad gewoon niet al te druk om maken, maar ik vind wel dat mensen de feiten gewoon moeten kennen en gemiddeld genomen kost latex of witte folie je dus wel gewoon elke kweek weer een paar grammen.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #65
            Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

            Als je met je rug naar de zon toe staat, en je gezicht naar een muur.

            Weet ik zeker dat je meer verblind wordt door een spiegelmuur dan door een witte muur.
            Lichtbundels vanaf de zon zijn nagenoeg parallel aan elkaar. Licht vanuit een puntlichtbron is divergent. Dat maakt nogal een verschil.

            Comment


              #66
              Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

              Zoals ik al zei, daarom dus op kassen wel diffuus glas inderdaad. Al snap ik niet wat je punt met deze opmerking is behalve wederom afleiding van waar het daadwerkelijk om draait.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #67
                Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

                Ik reageerde eigenlijk op de quote en niet op jou.

                Comment


                  #68
                  Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

                  lol, ik merk lichte onderlinge irritaties/frustraties.


                  Maar bedenk dat jullie allebei in het zelfde schuitje zitten.

                  Allebei vol overtuigd van je gelijk, en krijgt het maar niet aan die andere idioot zijn verstand

                  En waarschijnlijk hebben jullie sowieso allebei (een beetje) gelijk.



                  Zoals ik zelf al tot de conclusie ben gekomen, is niet dat je inees 10 of 20% meer licht in je hele tent hebt, door specifieke wanden.

                  En zijn andere invloeden van veel groter belang. En dat ik voorlopig sowieso geen andere tent (specifiek hiervoor) ga kopen.


                  Laten we inderdaad kappen met deze discussie

                  Comment


                    #69
                    Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

                    Ik ga morgen om mijn ALMECO Flex Wing ,die ook gaat zorgen voor een betere verdeling van het licht. Terwijl ik daar toch ben ga ik eens deftige informatie bevragen over de witte folie en de dikke zilver achtige folie EN de kans zit erin dat ik 1 van de 2 meebreng om mijn growroom mee te doen dan. We zien nog ,...en jullie lezen het op JD.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                      #70
                      Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door Faach Viechuur View Post
                      Zoals ik zelf al tot de conclusie ben gekomen, is niet dat je inees 10 of 20% meer licht in je hele tent hebt, door specifieke wanden.
                      Dat kan toch wel hoor. Latex reflecteert dus al vrij slecht richting planten, maar zwarte wanden of helemaal geen wanden reflecteert nog veel minder (richting de 0%). Als dan 25% van het licht op de wanden valt dan ben je dat dus bijna allemaal kwijt.


                      In die reflectiemetingen thread staat op de eerste pagina ook een test met een hok dat bekleed is met zwart papier. Dat geeft gemiddeld over het hele oppervlak maar half zoveel licht. 50% verlies dus zelfs. Bij die test was dan wel de afstand tot de lamp onnatuurlijk groot en daarmee zijn de wandverliezen dan ook veel groter dan normaal, maar als je je best doet kun je dus een hoop licht verliezen door slecht reflecterende wanden.

                      Jammer dat er nog steeds mensen twijfelen over iets wat toch eigenlijk zo evident zou moeten zijn, maar als we met deze discussie moeten kappen dan kan ik er wel een nieuwe een kweek mythe in gooien Iets wat je namelijk uit die test met de zwarte wanden ook kunt opmaken is dat als je goed reflecterende wanden hebt, dat dan een grotere afstand van de lamp tot de planten dus ook veel minder een probleem is. In een goed reflecterend hok gaat die omgekeerde kwadraat wet (dubbel de afstand van de lamp geeft een kwart zoveel licht) dan dus niet meer op. Als je 100% reflecterende wanden zou hebben dan zou de afstand zelfs bijna niet meer uitmaken. Ook weer vergelijkbaar met een glasvezelkabel.

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #71
                        Vraagje retro-reflectie materiaal

                        In dit filmpje doen ze een PARtest tussen folie en wit.
                        Na 6 min. Is de conclusie te zien.
                        http://youtu.be/IMBaPNAlAIg

                        Comment


                          #72
                          Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

                          Jammer dat ze in dat geval nou juist 2 diffuse materialen met elkaar vergelijken. Waarbij de mylarfolie de meest diffuse variant is en de glanzende witte folie meer het spiegelende effect geeft.

                          Je ziet wel dat je van onder de waardes moet meten

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #73
                            Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

                            Duidelijk lijkt mij ...
                            Je zou denken dat aluminium achtige types beter zouden zijn maar tegendeel is bewezen denk ik bij deze.

                            Wit doet het veel beter ,hogere PAR ,veel betere verdeling.

                            Bij deze : volgende rond = WHITE


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                            Comment


                              #74
                              Re: Vraagje retro-reflectie materiaal

                              Het valt wel op in die test dat het wit haast glanzend is. Dus geen matte, diffuse, latex achtige structuur. Maar echt hoogglans.
                              Ik denk dat dat qua reflectie ook best belangrijk is.

                              Comment

                              Bezig...
                              X