Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ventilator aansluiten op timer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Ventilator aansluiten op timer?

    Korting op 420shop
    Ik heb mijn afzuiging nu 24u per dag aanstaan, maar het wordt veel te koud 's nachts. Ik zou hem graag willen instellen op een timer, zodat hij (deels) uit kan en ik zo de warmte wat langer in de ruimte houd. Ik heb een timer van g-tools die vergelijkbaar is met deze (ook van g-tools):
    http://www.g-tools.nl/product/tijdsc...ools-timerbox/

    Helaas zijn de stopcontacten die op de timer zijn ingesteld al bezet door de lampen. Kan ik een simpele (vochtbestendige) timer in een van de andere stopcontacten pluggen, zodat ik toch de afzuiger kan regelen? Of is dit niet veilig?
    Lacy LaPlante (Voorheen VapingMMJ): Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen! 2x CBD Yummy + 1x Choco haze + 1x Chocolope.

    #2
    Re: Ventilator aansluiten op timer?

    Waarom koop je geen fancontroller. 's Nachts heb je ook luchtcirculatie nodig en vooral in bloei dan.
    Maar antwoord op u vraag. Dat kan want voor het inschakelen van je afzuiging heb je geen relais nodig.

    Comment


      #3
      Re: Ventilator aansluiten op timer?

      Bedankt voor je reactie.
      Je hebt ergens wel gelijk, ik wil later misschien ook de afzuiger vervanger voor een softbox met inderdaad een fancontroller. Heb daar ook een topic over geopend op dit forum.

      Ik wil het nu eerst even simpel oplossen op deze manier, omdat ik een kast van g-tools heb aangeschaft, en ik deze nu nog even niet wil 'verbouwen'. Eerst maar eens goed alles uittesten. Dit is eigenlijk het enige probleem waar ik tegen aanloop met de kast, vandaar.

      Fijn dat het kan, dat scheelt weer.
      Ik weet dat hij in de bloeifase aan moet, ik ga even kijken hoe ik dat ga aanpakken. Misschien om het half uur draaien ofzo. Dat zal een beetje gaan liggen aan de temperatuur in de kast.
      Lacy LaPlante (Voorheen VapingMMJ): Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen! 2x CBD Yummy + 1x Choco haze + 1x Chocolope.

      Comment


        #4
        Re: Ventilator aansluiten op timer?

        Ik heb dat voorheen ook zo gedaan, een tijdschakelaar ingesteld op een kwartier aan en dan een kwartier uit.
        Ideaal is het niet, ook is het handig om de luchtvochtigheid in de gaten te houden, als die te hoog word, dan zal je de afzuiging langer aan moeten zetten.

        Nu heb ik sinds kort zelf wat ervoor gemaakt, een Arduino die regelt dat de afzuiging aan gaat bij een bepaalde temperatuur of luchtvochtigheid, als na 10 minuten geen van beide waardes te hoog zijn geweest, gaat de afzuiging automatisch aan voor 1 minuut, en dat herhaalt steeds weer.

        Comment


          #5
          Re: Ventilator aansluiten op timer?

          Vraag me af wat nou slechter is voor een fan, dimmen of heel veel aan-en-uit schakelen ?
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Ventilator aansluiten op timer?

            Dimmen, sowieso. En veel zal dan wel afhangen van de kwaliteit. Ik heb altijd badkamerafzuigingen gebruikt, omdat ik toch niet zwaar moest afzuigen. Heb die nooit gedimd, wel tijdens de donkere periodes vaak om het kwartier aan en uit. Ging perfect.

            Comment


              #7
              Re: Ventilator aansluiten op timer?

              Ik heb daar m'n twijfels bij.
              Ik heb de afzuiger hier 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar aan op 50%.
              De vorige is 7 jaar meegegaan, toen heb ik 'm vervangen omdat er nogal wat vuil ingekomen is in die jaren, hij deed het nog wel prima.
              Maar als je zo'n ding nou 100x per dag gaat schakelen is dat veel slechter volgens mij. Dat zijn zo'n 250.000 schakelmomenten in 7 jaar.

              Maar ik heb dat nooit onderzocht eigenlijk, dus ik denk maar wat hardop he..
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Ventilator aansluiten op timer?

                Zit gene starter op. Eigenlijk denk ik niet dat het veel uitmaakt, die dingen kunnen tegen veel tegen. Stof kuis je er zo uit met een compressor. Extra vet eraan en hoppa.

                Comment


                  #9
                  Re: Ventilator aansluiten op timer?

                  Ik heb geen idee wat beter is. Ik heb m'n afzuiger nu in ieder geval aangesloten op een timer. Ik heb de timer wel buiten de kast op een stopcontact gemaakt i.p.v. in de kast, omdat ik niet helemaal zeker was over het vocht en met name over de warmte.

                  @Bosrand:
                  Ik heb die Arduino eens even gegoogeld. Dat klinkt behoorlijk fancy, lijkt me een mooi systeem! Maar ik denk dat het wel een beetje te technisch is voor een technokneus zoals ik.
                  Dus ik hou het maar even bij m'n timer, in ieder geval voorlopig.
                  Lacy LaPlante (Voorheen VapingMMJ): Nieuwe Ronde, Nieuwe Kansen! 2x CBD Yummy + 1x Choco haze + 1x Chocolope.

                  Comment


                    #10
                    Re: Ventilator aansluiten op timer?

                    Denk ook niet dat het aantal schakelmomenten echt uitmaak. Het is niet zo dat er vonken trekken ofzo. Gewoon een spoel onder stroom, magnetisch veld wordt opgewekt en draaien.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment

                    Bezig...
                    X