Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

WelQe HPS lamp in je EVSA ?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    WelQe HPS lamp in je EVSA ?

    Korting op 420shop
    24-3
    Bij mijn laatste kweek heb ik wat problemen gehad met een EVSA.
    Hierbij kreeg ik het advies van QnQ om de Philips Son T Pia + lampen te vervangen door Gavita Enhanced lampen.
    De growshop waar ik de EVSA kocht verzekerde mij dat de Philips lamp voor geen probleem zou zorgen, een beetje kromtrekken deden ze allemaal.
    Nadat de Philips 1 x niet opstartte, ws door de kromgetrokken draad, en omdat ik voor de boost naar 440W deze Philips niet meer vertrouwde,
    ben ik naar de plaatselijke growshop gereden waar de Gavita lamp niet op voorraad was, maar hij garandeerde mij dat de Lucalox net zo functioneerde als de Gavita. Dus niet, dan maar naar de "grote stad" gereden en een Gavita gekocht.
    Verder geen problemen meer gehad, bedankt QnQ !

    Op de foto zie je hoe en hoelang de HPS lampen gebruikt zijn en welke gevolgen dit heeft gehad om de lamp.

    P1020566-5.jpg
    Last edited by Stemma; 24 March 2015, 20:01.
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    #2
    Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

    Kan ik alleen maar mee instemmen , Stemma Philips trekt bij mij ook krom, en het is al eens getest op 3 verschillende evsa's... Gavita lampen blijven de beste op dit gebied al heeft Philips ook een EL versie maar die kost wel erg veel meer dan Gavita....

    Comment


      #3
      Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

      Leuk en duidelijk vergelijk foto. de max
      Ik gebruik de Gavita lijn. gelukkig heb ik nog een reserve bloeilamp.
      Maar dacht voor de groei een philips te kopen.
      Maar nu twijfel ik al.
      gr

      Comment


        #4
        Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

        Lumatek heeft ook bulbs maar die zijn de helft duurder ofzo dan Gavita. Heb die van Lumatek nog niet getest want heb er nog genoeg van Gavita in voorraad.

        Comment


          #5
          Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

          P1100818.jpg
          gehele run op 110% 600 wat

          Comment


            #6
            Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

            Sloeg de davin dv12 ook uit doordat kromtrekken of slaat wat ik nu zeg, nergens op?

            Comment


              #7
              Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

              Nee bij mij sloeg de Davin dv 12 niet uit. Ik heb overigens maar 1 hps 400w lamp branden.
              Stemma doet het forum, stout 2017

              Stemma doet stout (2016)
              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

              Comment


                #8
                Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                Okay, nou, dan heb ik gewoon pech ofzo lol

                Comment


                  #9
                  Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                  Sloeg de davin dv12 ook uit doordat kromtrekken of slaat wat ik nu zeg, nergens op?
                  Als de zekering van je davin uitslaat heb je ergens een loopstroompje of kabelbreuk. Zie het als de aardlekschakelaar in je huis. Alle aansluitingen goed nalopen en eventueel (kabelbreuk) de bedrading vervangen. Kijk ook je E40 fitting eens goed na Je kunt zoon E40 fitting opendraaien en binnenin lopen er dan nog twee draden van kroonsteen naar de plus en min pool van de fitting. Deze kabels of aansluiting vergeet men vaak.

                  Comment


                    #10
                    Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                    Jup, ik heb de kabels nagelopen. Geen breuk kunnen constateren. De kabel heb ik rechtstreeks in de fitting gedaan om zo weinig mogelijk schakels te hebben. 1 fitting een schroef is wel doorgedraaid. Ik ga nu de lampen, kabels en fitting vervangen. Ik kom terugzodra ik meer weet! Thanks iedereen vh meedenken! Btw wat is een loopstroom? Akle aarding is aangesloten

                    Comment


                      #11
                      Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                      Loopstroompje zal niet de juiste benaming zijn das meer dialect voor een kortsluiting.

                      Geen kabels gebruiken met een vast koper kern maar met een kern van vele kleine draadjes die gedraaid zijn. Een vaste kern draad zal vroeg of laat een kabelbreuk gaan vertonen als die kabel vaak beweegt (op en neer met de lamp).

                      Vele weten niet dat er in je E40 fitting ook nog twee korte kabeltjes lopen. Om deze te controleren moet je de fitting uit elkaar halen. Als je in de fitting kijkt zie je daar twee of 4 kleine schroefjes zitten. Deze moet je dan losdraaien om de fitting in twee delen uit elkaar te halen en deze bedrading te controleren. De lip in het midden ken je dan meteen iets naar voren buigen zodat je zeker bent dat er geen vonken worden getrokken als de bulp niet heel erg strak aangedraaid is.

                      Comment


                        #12
                        Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                        Ik heb bijna alles al vervangen. De davin als laatste en tot vandaag ging het prima. Vandaag tikte de nieuwe davin uit. Ik ga nu de evsa vervangen. Deze zijn 5 maanden oud. Maar ik heb de pc snoer vervangen voor een waterdichte stekker. Dus de garantie zal wel niet meer van toepassing zijn...

                        Davin is super maar echt kut als alles al is nagekeken en probleem blijft aanhouden.

                        Comment


                          #13
                          Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                          Wat een kloteprobleem pino27!
                          Stemma doet het forum, stout 2017

                          Stemma doet stout (2016)
                          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                          Comment


                            #14
                            Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                            Nog manieren om (op tijd) te merken dat je lamp aan vervanging toe is?
                            Ben nu aan m'n 3e kweek bezig met een Lumii 400w op een normale VSA, en tot nu toe ziet de lamp er uiterlijk nog helemaal nieuw uit.
                            Stap voor stap geraken we er wel.

                            Comment


                              #15
                              Re: WelQe HPS lamp in je EVSA ?

                              Een hps lamp gaat minimaal 10.000 uur mee, sommige merken kunnen wel 30.000 uur mee gaan zonder dat je echt verlies merkt.
                              Je kunt dit wel vinden met google, als je de site van de fabrikant opzoekt en daar op zoek gaat naar de datasheet van de lamp.

                              bijvoorbeeld: 6 weken 18/6 (=756 uur) + 12 weken 12/12 (=1008 uur) = totaal per kweek 1764 uur.
                              Een HPS lamp kan dus makkelijk 5 kweken mee gaan voor je echt verlies gaat merken.
                              De betere lampen kunnen best 10 en zelfs meer complete kweken mee gaan.

                              Bijna iedereen gooit z'n lamp te snel weg.
                              Wat ik me afvroeg daarover ... gooien jullie je oude lamp ook gewoon in de glascontainer bij de supermarkt, of brengen jullie 'm naar het chemisch afval ?

                              (apart .. ik had dit topic nog niet eerder gezien )
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X