Afzuiging en lucht

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • hobbyist
    Banned
    • Oct 2008
    • 605

    #31
    8.448

    maar is dat dat ook 8.448m3??? dus dan is de kleinste ventilator bij alien (160m3) ruim voldoende???

    of kan ik er beter 1 met een paar maatjes meer in hangen??

    groet

    Comment

    • Jona
      Retired
      • Jun 2008
      • 2797

      #32
      Dat is gewoon de inhoud van je hok dat hij daar berekent. De afzuiging moet zwaarder zijn en bepaal je naar je lamp als ik me niet vergis. Er wordt aangeraden 2/3 in m³ van je totaal wattage te nemen als afzuiging. Dus een 400watter gaat met een 225kub, 600watt met wat zwaarder etc...

      Comment

      • hobbyist
        Banned
        • Oct 2008
        • 605

        #33
        en hoeveel adviseer jij me jona?? in de ruimte van de bovenstaande post icm een 600 watter?? welke ventilator zou jij qua hoeveelheid minimaal pakken?

        groet

        Comment

        • Jona
          Retired
          • Jun 2008
          • 2797

          #34
          425m³ moet okee zijn, ze hebben die bij GSA dus je weet direct waar te halen .
          Maar die van mij, 225kub is ruim voldoende voor een 400watter, zet hem maar op 75% van z'n capaciteit en daarmee haal ik makkelijk de 21°C als de lamp aanstaat. Dus ik kan me voorstellen dat het met een 225 op volle kracht ook wel kan lukken al zou ik het veilig stellen en voor die 425gaan . Met een controller erop kan je hem wat dimmen en draai je op een mindere capaciteit . De grote ruimte die je hebt zou me toch eerder richting 425 doen gaan, dus neem die maar .

          Greetzzz

          Comment

          • hobbyist
            Banned
            • Oct 2008
            • 605

            #35
            thnx man, pakken we die grote

            kan ik weer verder met puzzelen

            groet
            Last edited by hobbyist; 27 December 2008, 11:22.

            Comment

            • J.B
              Retired
              • Sep 2009
              • 9

              #36
              Re: Afzuiging en lucht

              Even een vraagje van een beginnerling

              Een relais doet toch precies hetzelfde als een timer? zo nee, wat doet hij dan nog meer?
              en ik ben van plan om een klein hokje te maken van 1 bij 1 en 1,5 hoog, is het hierbij voldoende om alleen 2 pc vans te gebruiken?
              Wat me nu duidelijk is is dat ik de aanzuiger ergens hang waar hij makkelijk lucht aan kan zuigen en dit in het hok kan blazen. voor de afzuiger is het dak de geschikte plaats? ergens naast de lamp? of kan ik hem ook gewoon ergens hoog tegen een zijplaat aanmaken?

              Gr,
              J.B

              Comment

              • DuHu!
                Wicked Stoner
                MemberLucky Member
                • Sep 2009
                • 260

                #37
                Re: Afzuiging en lucht

                Oorspronkelijk geplaatst door J.B
                Even een vraagje van een beginnerling

                Een relais doet toch precies hetzelfde als een timer? zo nee, wat doet hij dan nog meer?
                en ik ben van plan om een klein hokje te maken van 1 bij 1 en 1,5 hoog, is het hierbij voldoende om alleen 2 pc vans te gebruiken?
                Wat me nu duidelijk is is dat ik de aanzuiger ergens hang waar hij makkelijk lucht aan kan zuigen en dit in het hok kan blazen. voor de afzuiger is het dak de geschikte plaats? ergens naast de lamp? of kan ik hem ook gewoon ergens hoog tegen een zijplaat aanmaken?

                Gr,
                J.B
                Ik heb een klein kastje en gebruik 4 Fan's.
                2 zuigen
                2 blazen
                pic:


                En zo je ziet is het geen eens zo'n groot kastje!
                pic:


                succses!
                sigpic

                Comment

                • J.B
                  Retired
                  • Sep 2009
                  • 9

                  #38
                  Re: Afzuiging en lucht

                  Even een vraagje van een beginnerling

                  Een relais doet toch precies hetzelfde als een timer? zo nee, wat doet hij dan nog meer?
                  en ik ben van plan om een klein hokje te maken van 1 bij 1 en 1,5 hoog, is het hierbij voldoende om alleen 2 pc vans te gebruiken?
                  Wat me nu duidelijk is is dat ik de aanzuiger ergens hang waar hij makkelijk lucht aan kan zuigen en dit in het hok kan blazen. voor de afzuiger is het dak de geschikte plaats? ergens naast de lamp? of kan ik hem ook gewoon ergens hoog tegen een zijplaat aanmaken?

                  Gr,
                  J.B

                  Comment

                  • DuHu!
                    Wicked Stoner
                    MemberLucky Member
                    • Sep 2009
                    • 260

                    #39
                    Re: Afzuiging en lucht

                    Oorspronkelijk geplaatst door J.B
                    Even een vraagje van een beginnerling

                    Een relais doet toch precies hetzelfde als een timer? zo nee, wat doet hij dan nog meer?
                    en ik ben van plan om een klein hokje te maken van 1 bij 1 en 1,5 hoog, is het hierbij voldoende om alleen 2 pc vans te gebruiken?
                    Wat me nu duidelijk is is dat ik de aanzuiger ergens hang waar hij makkelijk lucht aan kan zuigen en dit in het hok kan blazen. voor de afzuiger is het dak de geschikte plaats? ergens naast de lamp? of kan ik hem ook gewoon ergens hoog tegen een zijplaat aanmaken?

                    Gr,
                    J.B
                    ?
                    sigpic

                    Comment

                    • J.B
                      Retired
                      • Sep 2009
                      • 9

                      #40
                      Re: Afzuiging en lucht

                      Even een vraagje van een beginnerling

                      Een relais doet toch precies hetzelfde als een timer? zo nee, wat doet hij dan nog meer?
                      en ik ben van plan om een klein hokje te maken van 1 bij 1 en 1,5 hoog, is het hierbij voldoende om alleen 2 pc vans te gebruiken?
                      Wat me nu duidelijk is is dat ik de aanzuiger ergens hang waar hij makkelijk lucht aan kan zuigen en dit in het hok kan blazen. voor de afzuiger is het dak de geschikte plaats? ergens naast de lamp? of kan ik hem ook gewoon ergens hoog tegen een zijplaat aanmaken?

                      Gr,
                      J.B

                      Comment

                      • J.B
                        Retired
                        • Sep 2009
                        • 9

                        #41
                        Re: Afzuiging en lucht

                        Wat zijn de afmetingen van je hokkie?
                        Wat gebruik je voor een lampen?, gloeilampen tog? want ik wilde een Hps natrium lamp 250W gebruiken en heb ik dan wel voldoende aan 4 vans??
                        Regel jij je licht ook met een timer of doe je dit anders?

                        p.s: sorry voor het dubbel plaatsen van hetzlefde bericht

                        gr.

                        Comment

                        • marv.b2b
                          Retired
                          • Sep 2009
                          • 3

                          #42
                          Re: Afzuiging en lucht

                          Beste mensen/kwekers,

                          Ik ben een beginner in 't kweken van wiet, mijn vraag is wat ik allemaal nodig hebt voor de beluchting (luchtaanvoer, luchtafvoer, koolstoffilter, demper?) en hoe sluit ik deze op elkaar aan / op welke volgorde. Zou iemand die hier ervaring mee heeft voor mij een schets kunnen maken met paint of iets dergelijks. Alvast bedankt.

                          Marv.

                          Comment

                          • DuHu!
                            Wicked Stoner
                            MemberLucky Member
                            • Sep 2009
                            • 260

                            #43
                            Re: Afzuiging en lucht

                            ik zal vammidag wel de specs opschrijven hoe en wat,
                            wil je niet meer 4 x het zelfde bericht posten?
                            is alleen maar irritant..

                            pz!
                            sigpic

                            Comment

                            • lekkerkweken
                              Stoner
                              Member
                              • Aug 2009
                              • 23

                              #44
                              Re: Afzuiging en lucht

                              Hallo allen,

                              Bestaat er ook een soort formule om je ideaale capaciteit te bereken, bijv middels een formule met;

                              afzuiger van aantal meter per m3

                              liters per seconde

                              eventueele verlies correcties i.v.m. slangen en inzuig

                              Iemand een idee ??

                              Comment

                              • lekkerkweken
                                Stoner
                                Member
                                • Aug 2009
                                • 23

                                #45
                                Re: Afzuiging en lucht

                                Hoi hoi,

                                is er iemand die dit kan bevestigen

                                heb in een magazine een artikel gevonden waarin verteld wordt wat de ideale verhouding van luchtverversen is. Ze berekenen het volgens dit concept...

                                Eerst bereken je de volumen van je kweekruimte.
                                Dus hoogte X breedte X hoogte laten we 1x2x3 doen
                                Kom je uit dus op 6m3

                                En hier kom ik dus niet verder...

                                Ze vragen dus 'Afzuigcapaciteit in Liters per seconde' ?? Hoe bereken ik dat, ik weet alleen dat de afzuigers 400m3 is

                                Naja als je dus wel weet wat je Afzuigcapaciteit is in L/sec, dan trekken ze daar dus eerst mooi 35% van af i.v.m. de filter

                                Vervolgens wordt er respectievelijk 20% afgetrokken indien je geen adecuate luchtinvoer hebt,

                                5% per ieder 5 meter slang

                                10% voor eventuele bochten die je met de slangen maakt.

                                Nu heb je dus de reële debiet(opbrengst) te pakken, oftewel het aantal liters per seconde.


                                Dan maken ze met deze formule

                                1000 L/s(1m3) gedeeld door je reële debiet = 1m3 iedere X seconde

                                60 (aantal sec/min) gedeeld door X = Opbrengst per minuut per m3



                                Om tot het eindantwoord te komen...

                                Volumen van je kweekruimte gedeeld door Opbrengst per minuut per m3,
                                dit is dan de verhouding van luchtverversen per minuut in je kweekruimte

                                Ideaal is dan een verhouding met een waarde lager dan 2.


                                Iemand die mij kan vertellen hoe ik de 'Afzuigcapaciteit in Liters per seconde' van mijn afzuiger van 400m3 kan berekenen ??

                                alvast bedankt

                                Kristel

                                Comment

                                Bezig...