Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hok bouwen welk materiaal is het best?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hok bouwen welk materiaal is het best?

    Korting op 420shop
    Ik wil een hok maken van 300x120, ga een dubbelwandig hok maken 2bij3 met steenwol alleen welk plaatwerk kan ik het best gebruiken. binnenkant komt over het plaatwerk folie, wil het meteen een mooi en vooral goed hokkie maken.

    Hoor graag meer van jullie en eventuele tips waar ik op moet letten.

    mvg


    Kweker01

    #2
    Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

    gips?
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #3
      Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

      Het allerbeste materiaal vraag je, dus geen beperking qua budget ?
      Of vraag je wat er allemaal mogelijk is ?
      Want dat is zo'n beetje alles, tot koeienhuiden aan toe.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

        pffff ....

        moetr zelf ook aan beginnen aan men hokske .

        uuuhm ik zou voor mdf van 18 dik gaan met milamine erop , gekund eventueel vragen of ze het me water of brand-bestendige mdf doen .

        gaat je wel wa kosten wa ik hier nu zeg .

        Comment


          #5
          Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

          steundheufd ja ik heb ergens gelezen dat ze mdf niet gebruiken i.v.m. eventuele gifgassen die in het mdf zouden zitten?

          QnQ ja budget is in zoverre geen probleem dat ik alles gewoon goed en netjes wil doen, mdf wilde ik gebruiken tot ik las van eventuele gifgassen!

          Comment


            #6
            Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

            Zever in pakjes. Heb jaren gekweekt in een hokje van mdf.

            Comment


              #7
              Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

              Mijn eerste hokje was een frame van 3x4 latjes en daar 4mm mdf tegenaan.
              MDF aan beide zijden afwerken met latex voor vochtige ruimtes.
              Aan de binnenkant 3cm piepschuim platen tussen het frame en alles netjes luchtdicht afgekit.
              Daarna aan de binnenkant een rol zwart-wit-folie er tegenaan en die vastgezet met latjes.
              Ik heb later wel het dak verstevigd door er een 10x10 balk op te leggen, anders kwam het plafond naar beneden door de filter (30Kg)

              Bijna elk plaatmateriaal is verlijmd, en lijm zitten oplosmiddelen in die schadelijk voor plantjes zijn.
              Die komen alleen vrij door de invloed van licht, of door extreme warmte.
              Daar tegen kun(moet) je elk plaatmateriaal verven, zodat licht, warmte en vocht minder effect hebben.
              Groene gipsplaten zijn speciaal voor badkamers enzo, maar die moet je heel goed afsluiten voor vocht anders stort alles in.
              Je kunt er wel mooi over tegelen, dus als je nog wat dozen witte tegeltjes hebt staan ... een andere optie is om spiegeltegels tegen die groene gipsplaat te verlijmen
              Er bestaan ook nog kant-en-klare isolatie platen die je tegen een frame kunt bevestigen, maar dan hebben we het al snel over meer dan 200 euro.
              Betonplex is ook mooi stevig spul. Wel zwaar, maar da's 12mm MDF ook
              Als je de kast later wil verplaatsen kun je er evt. wieltjes onder maken.

              Isolatie is niet zo belangrijk voor de temperatuur, die hou je toch niet binnen als de lamp uit gaat.
              Het is wel handig als je alles in de kast zet, dan houdt het flink wat geluid tegen.

              Er zijn zoveel mogelijkheden, eigenlijk kan alles wel, zolang je het maar netjes doet.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

                Hokken van gipsplaat en houtenbalken doen het goed,en werkt snel.maak het hok minimaal 220cm hoog,het liefts nog hoger.Een 600 watter beschijnt 120 bij 1 meter,maak je hok iets dieper en je kan een paar vierkante fannetjes ophangen,zonder schaduwwerking.hierdoor kan je je lampen iets lager hangen.De wanden bekleden met zwartwitfolie,en vastzetten met hardhoutenlatjes,dan heeft je gipsplaat geen last van vocht.Dik vijverzijl met opstaande rand van 20 cm op de bodem en je kan van onderen watergeven,
                verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

                Comment


                  #9
                  Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

                  Mijn hokje is gemaakt van OSB met daarop reflecterend materiaal (radiator folie).
                  Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                  Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                  Comment


                    #10
                    Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

                    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                    Mijn eerste hokje was een frame van 3x4 latjes en daar 4mm mdf tegenaan.
                    MDF aan beide zijden afwerken met latex voor vochtige ruimtes.
                    Aan de binnenkant 3cm piepschuim platen tussen het frame en alles netjes luchtdicht afgekit.
                    Daarna aan de binnenkant een rol zwart-wit-folie er tegenaan en die vastgezet met latjes.
                    Ik heb later wel het dak verstevigd door er een 10x10 balk op te leggen, anders kwam het plafond naar beneden door de filter (30Kg)

                    Bijna elk plaatmateriaal is verlijmd, en lijm zitten oplosmiddelen in die schadelijk voor plantjes zijn.
                    Die komen alleen vrij door de invloed van licht, of door extreme warmte.
                    Daar tegen kun(moet) je elk plaatmateriaal verven, zodat licht, warmte en vocht minder effect hebben.
                    Groene gipsplaten zijn speciaal voor badkamers enzo, maar die moet je heel goed afsluiten voor vocht anders stort alles in.
                    Je kunt er wel mooi over tegelen, dus als je nog wat dozen witte tegeltjes hebt staan ... een andere optie is om spiegeltegels tegen die groene gipsplaat te verlijmen
                    Er bestaan ook nog kant-en-klare isolatie platen die je tegen een frame kunt bevestigen, maar dan hebben we het al snel over meer dan 200 euro.
                    Betonplex is ook mooi stevig spul. Wel zwaar, maar da's 12mm MDF ook
                    Als je de kast later wil verplaatsen kun je er evt. wieltjes onder maken.

                    Isolatie is niet zo belangrijk voor de temperatuur, die hou je toch niet binnen als de lamp uit gaat.
                    Het is wel handig als je alles in de kast zet, dan houdt het flink wat geluid tegen.

                    Er zijn zoveel mogelijkheden, eigenlijk kan alles wel, zolang je het maar netjes doet.
                    meeste afwerkingen op platen (milamine,laminaat,fineer etc) in atelier of menig doehetzelf zaak word toch bevestigd met 2componente lijm ?
                    en dacht dat die nie echt giftig dampen ofso afgeven ?..
                    correct me if i'm wrong

                    Comment


                      #11
                      Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

                      Ja, de afwerking wel. Maar de harsen waarmee diverse platen gemaakt worden gaan wel reageren als het warm wordt, of als ze een tijdje in het licht staan.
                      En in hoeverre dat giftig voor planten is, of dat die planten giftige stoffen opslaan, dat is vast al eens uitgezocht.
                      Ik zit niet in de hout- of verfhandel dus heb er verder geen belang bij.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

                        MDF en dat wit schilderen of bekleden met iets zilvers
                        sigpic
                        LED there be light

                        Comment


                          #13
                          Re: Hok bouwen welk materiaal is het best?

                          zilver is best duur zal wel latex worden dan

                          Comment

                          Bezig...
                          X