Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwarming

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verwarming

    Korting op 420shop
    Hallo medekwekers!

    Eerst even kort de situatie schetsen...
    Ik heb een hokje van 130x130 gebouwd in een oude schuur, dit is compleet geisoleerd (dak,vloer en muren) en afgewerkt met brandwerende gipsplaten.
    De afzuiging (diameter 125mm) en de passieve aanzuig (2x125 mm) komen buiten het schuurtje (=buitenlucht) uit. Ik heb een vuurtje van 1500 Watt met ingebouwde ventilator om bij te warmen. Maar met deze temperaturen moet het vuurtje ongeloofelijk werken en de temperatuur in de schuur is bijna even koud als de buitenlucht dus aanzuigen uit de schuur brengt weinig op...
    Iemand ideeen om dit op te lossen?...

    #2
    Re: Verwarming

    wachten tot en op beter weer?
    sigpic
    LED there be light

    Comment


      #3
      Re: Verwarming

      Je vindt vast wel iets in de zoekfunctie, hier zijn al 1000 topics over ondertussen.

      Comment


        #4
        Re: Verwarming

        Aanzuigen + uitblazen in de schuur.
        Nadeel is dat het wel 'n stuk vochtiger wordt dus de kachel moet sowieso aanblijven.
        Voila, en wat Beowulf zei natuurlijk, dan ga je meer oplossingen zien.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Verwarming

          andere kachel nemen?

          Comment


            #6
            Re: Verwarming

            koop een lazerkachel een zibro kost een hoop,maar daar heb je goede garantie op en gebruikt pertroleum als brandstof,een klein model vergelijkbaar met 3000 watt sleurpt 4 liter per 12 uur.In belgien kost dat 68 cent de liter,en je mag max 240 liter per keer invoeren.heb zelf ook een tectro lazerkachel gehad ook vergelijkbaar met 3000 watt,en geloof het of niet maar die is 20% zuiniger,die kost rond de 190.heb er een hoop plezier van gehad,maar hij heeft het net geen 2 jaar volgehouden.kan ook pech zijn.de kleine lazerkachels hebben een dagtimer,dus je hoeft hem niet aan te zetten,maar wel uit.de grotere zibro laserkachels hebben wel een weektimer,en een grotere tankinhoud,vanaf 350 heb je ze soms in de aanbieding.je inlaat moet natuurlijk in de ruimte uitkomen waar je kachel brand.zorg dat je een goede afzuiger heb met een slakkenhuis erin,en vraag aan de verkoper welke temperatuur gestuurde dimmer er het beste oppast,hierdoor gaat de afzuiger langzamer draaien als de temperatuur daalt.is bij mekaar een dure investering maar die gaat er wel voor zorgen dat je dan nu met deze temperaturen een goede oogst kan krijgen.
            verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

            Comment


              #7
              Re: Verwarming

              Bedankt allemaal, ik ben er nog niet echt uit hoe ik het net ga doen maar met de zoekfunctie en jullie tips kom ik er wel uit.

              Comment


                #8
                Re: Verwarming

                Even een updateje:
                Het zal vermoedelijk een combinatie worden van een warmtewisselaar die op het tegenstroomprincipe werkt en dit icm een bak water die met een verwarmingselement op temperatuur wordt gehouden.
                De lucht zou eerst via de wisselaar passeren en daarna uitkomen in een bak die verwarmd wordt met een 300W element van een aquarium (koperen buizen IN het water) en zo het hok binnen waar een 750W vuurtje staat. Dit in combinatie met een afzuiging die elk uur, of 2 uur maar een kwartiertje opslaat (enkel donker,licht is altijd aan) zou dit vermoedelijk een significante warmte/stroombesparing moeten opleveren.
                Ik had er ook aan gedacht om het water een deel op te warmen met de restwarmte om zo het rendement nog te verhogen maar dit lijkt me contraproductief van zodra de lichten aanstaan. Dit systeem zou ik enkel toepassen onder een temperatuur van 13-14 graden buiten.
                Ook zou ik nog de nachttemperatuur op 18-19 graden houden en de lichten in de nachturen aansteken ipv overdag.

                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                Even een snelsnel illustratie, laat jullie kritiek maar los!
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Attached Files
                  Last edited by BeGrow; 11 March 2016, 12:02.

                  Comment


                    #10
                    Re: Verwarming

                    Cool zeg, mooi gemaakt!
                    2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
                    2016 - Greyvol's buitenkweek
                    2017 - Santa Maria van Space Cees

                    Comment


                      #11
                      Re: Verwarming

                      Bedankt!
                      De volgende stap waarmee ik momenteel bezig ben is het rechtstreeks aanzuigen van buiten van zodra de ventilator op vol vermogen draait. Dit wordt verwezenlijkt door de stroom van de thermostaat die de ventilator 100% laat draaien mede te gebruiken om een klep te bedienen van een rechtstreekse (van buiten naar binnen, niet langs de warmtewisselaar) inlaat om zo de effectiviteit te verhogen indien een hoge mate van afzuiging gewenst is (=hoge temperaturen in het hok).
                      Gelieve jullie niet van kritiek te onthouden!

                      Comment


                        #12
                        Re: Verwarming

                        Leuk systeem ik kijk graag even mee

                        Ik ben er al een tijdje uit maar in sommige huizen word ook zo een soort systeem toegepast de ingenomen lucht word verwarmd door de uitgaande lucht dmv een wisselaar
                        Je kan de wisselaar ook aansluiten op je verwarming met een thermostaatknop met afstandsvoeler zo blijft de wisselaar gevoed van warm water


                        Mooi project


                        Succes

                        Comment


                          #13
                          Re: Verwarming

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nonsense View Post
                          Leuk systeem ik kijk graag even mee

                          Ik ben er al een tijdje uit maar in sommige huizen word ook zo een soort systeem toegepast de ingenomen lucht word verwarmd door de uitgaande lucht dmv een wisselaar
                          Je kan de wisselaar ook aansluiten op je verwarming met een thermostaatknop met afstandsvoeler zo blijft de wisselaar gevoed van warm water


                          Mooi project


                          Succes
                          Daar heb ik mijn mosterd inderdaad ook gehaald!
                          En de mogelijkheden van warmtewisselaar zijn inderdaad schitterend. Interessante materie!

                          Comment

                          Bezig...
                          X