Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

    Korting op 420shop
    Ik heb een Box Silent Air 750m3 met 200mm flensen, en een Rhino Filter 750m3 met een 125mm flensmaat, en de afzuig slang is ook 125mm Hier heb ik 2 verlopen voor, van 200 naar 125 mm.

    Is dit wel te doen voor in een 120x120x200 tent met een 600 watt lamp? Het kan aan mij liggen, maar het lijkt wel of de afzuiging minder krachtig is dan met mijn oude 325m3 ruck buisventilator, kan dit kloppen, of verbeeld ik me het?

    Kan ik nu het beste de slang vervangen door een 200mm, en deze direct op de softbox aansluiten, of moet ik ook (of alleen?) de Rhino filter vervangen (daar zit ook een verloopje aan van 125 - 200)?

    De uitgang bij mijn muur naar buiten is 125mm, die moet dan ook groter neem ik aan, of zal dat niet zoveel uitmaken aan het einde van de slang?

    Het wordt nu ongeveer 31 graden in de tent met een 125mm slang. Is er een mogelijkheid om in te schatten hoeveel graden het scheelt als ik naar een 200mm slang ga, of een 160mm slang? Want als 160 de temp netjes op 25 houd, bijvoorbeeld, dan hoef ik geen 200mm gat in mijn muur te maken.

    En nog 1 vraagje: Ik krijg ook een ontzettende brom in mijn softbox met een standaard dimmer, dit had ik kunnen verwachten natuurlijk. Hebben jullie een tip voor een (budgetvriendelijke) dimmer die niet bromt?

    #2
    Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

    Ik gebruik een variac, die is bij mij absoluut bromvrij, enige nadeel is dat je handmatig moet instellen.

    GHF

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

        Hij staat in een apart kamertje met een afzuiging naar buiten, aanzuiging komt door de rest van het huis (de deur staat op een kiertje).

        Comment


          #5
          Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

          Een 750 kuub filter met 125 flensmaat ?
          Volgens mij klopt dat niet, die bestaan niet toch ?

          Een Rhino 800m3 heeft 160mm en een 975m3 heeft 200mm.
          Ik denk dat je een verkeerd filter hebt.

          Voor een goeie ventilatie gebruik je zo kort mogelijk slang, trek de slang ook goed strak.
          Vermijd 90 graden bochten, 2x 45 is beter, maar liever zo min mogelijk bochten in de slang.
          En verlopen zijn uit den boze natuurlijk.
          Dus, koop het juiste filter, met 200mm flens en een slang van 200mm.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

            Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
            Een 750 kuub filter met 125 flensmaat ?
            Volgens mij klopt dat niet, die bestaan niet toch ?

            Een Rhino 800m3 heeft 160mm en een 975m3 heeft 200mm.
            Ik denk dat je een verkeerd filter hebt.

            Voor een goeie ventilatie gebruik je zo kort mogelijk slang, trek de slang ook goed strak.
            Vermijd 90 graden bochten, 2x 45 is beter, maar liever zo min mogelijk bochten in de slang.
            En verlopen zijn uit den boze natuurlijk.
            Dus, koop het juiste filter, met 200mm flens en een slang van 200mm.
            Hier zie je de Rhino filter met 125 mm flensmaat: http://www.growcenter-noord.nl/rhino...m3-p-2449.html

            En hier een foto van de uitstroom van de softbox. De flensmaat is 200mm maar het gat in het hout duidelijk kleiner, dan zou een 160mm ook wel moeten kunnen toch?

            screenshot2.jpg

            De slang gaat van boven mijn tent naar beneden, dat is bocht 1, dan de hoek om, bocht 2, en vervolgens naar buiten, bocht 3, allemaal 90 graden, hier kan ik niet echt iets aan doen. Met strak trekken bedoel je dat de slang helemaal uitgetrokken is en nergens op elkaar zit?
            Last edited by mrblonde01; 30 May 2016, 22:35.

            Comment


              #7
              Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

              Je zou de filter verticaal kunnen hangen, en de slang aan de onderkant en door de onderkant van de tent naar buiten.
              Dat scheelt wat bochtwerk. Eventueel heh, als je anders de temp. niet goed krijgt, is het 't proberen waard misschien.

              Tja, ik zie het, ik vind 125 erg klein voor 'n 765m3 filter. (ik heb 250mm met een 1000m3 afzuiger en 750m3 filter)
              Mgoed, tja, wat wil je aanpassen, de capaciteit is niet voldoende denk je, de temperatuur te hoog.
              Dus dan vergroot je de diameter van de slang en haalt zoveel mogelijk hindernissen weg.
              Wat ook zeker gaat helpen is de inlaat vergroten. Zet bijv. een 'raampje' open van de tent.
              Zolang je die filter hebt blijf je wel met een 'wegversmalling' zitten.

              Ja, slang zoveel mogelijk glad trekken, de ribbels zorgen voor extra geluid en wervelingen die de doorstroming vertragen.
              Pas op dat-ie niet scheurt.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

                Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                Je zou de filter verticaal kunnen hangen, en de slang aan de onderkant en door de onderkant van de tent naar buiten.
                Dat scheelt wat bochtwerk. Eventueel heh, als je anders de temp. niet goed krijgt, is het 't proberen waard misschien.

                Tja, ik zie het, ik vind 125 erg klein voor 'n 765m3 filter. (ik heb 250mm met een 1000m3 afzuiger en 750m3 filter)
                Mgoed, tja, wat wil je aanpassen, de capaciteit is niet voldoende denk je, de temperatuur te hoog.
                Dus dan vergroot je de diameter van de slang en haalt zoveel mogelijk hindernissen weg.
                Wat ook zeker gaat helpen is de inlaat vergroten. Zet bijv. een 'raampje' open van de tent.
                Zolang je die filter hebt blijf je wel met een 'wegversmalling' zitten.

                Ja, slang zoveel mogelijk glad trekken, de ribbels zorgen voor extra geluid en wervelingen die de doorstroming vertragen.
                Pas op dat-ie niet scheurt.
                Ik kan misschien mijn tent een kwart slag draaien, dat scheelt in ieder geval 1 bocht. Als ik mijn filter verticaal zou hangen heb ik er wel een bocht bij, namelijk vanuit de softbox, dus dat blijft hetzelfde qua aantal bochten. De raampjes aan de onderkant van de tent staan allebei ook open.

                Comment


                  #9
                  Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

                  debiet, als j vernauwd krijg je drukval
                  , das eigenlijk best logisch

                  Comment


                    #10
                    Re: Softbox - verlies in luchtdruk door te groot verloop?

                    Yep, logisch, dus ook bij wietforum dezelfde antwoorden op deze vraag.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment

                    Bezig...
                    X