Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aansluiten fancontroller op buisventilator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Aansluiten fancontroller op buisventilator

    Korting op 420shop
    Heb al gezocht op internet en dit forum maar kom er helaas zelf niet uit, wellicht dat iemand helpen kan ;

    Ik wil een buisventilator aansluiten op een fancontroller met externe thermometer. Ik dacht dat het een kwestie was van de draden aansluiten, in de fancontroller steken en gaan met die banaan echter de fan blijft op volle toeren draaien en de thermometer werkt niet. Bij mijn boxventilator werkt het wel zo, is echter met een andere fancontroller. Wellicht is de controller stuk ?

    Het betreft een Can-Fan RK125 http://canfan.nl/cfrk125.html

    De fancontroller :

    cli-mate_1000watt_climate_control.png
    Het aansluitschema dat ik heb gebruikt ;


    schema.jpg

    Kan het zijn dat ik de draad nu aangesloten op "N" 1 vakje naar rechts moet opschuiven om het te laten werken ?

    Alvast bedankt !
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    #2
    Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

    Zonder fancontroller ertussen doet de fan het dus ook niet ?

    geel/groen op het kerstboompje, bruin op de L en blauw op de N
    Zoek daarna de manual van de controller en lees die, misschien doe je iets verkeerd.
    Last edited by QnQ; 29 June 2016, 23:04.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

      die heb ik ook onlangs gekocht, werkte wel op mijn buisvent. maar maakte een vies geluid vanaf ik het ertussen stak, zemf op 100%.. in de shop zeiden ze me dat die maar op de helft van de buisafzuigers werkt.. waarom weet ik niet meer

      Comment


        #4
        Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

        Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
        Zonder fancontroller ertussen doet de fan het dus ook niet ?.
        Zowel zonder als met controller werkt de fan kan deze echter niet dimmen. Draait continue op volle toeren.

        Enig idee wat de aansluiting rechts van de "N" inhoudt ?

        Als het inderdaad zo is dat de controller niet op alle fans werkt ga ik ermee terug. Zal eens een andere proberen, wellicht dat die het wel doet.
        Een dag zonder wiet kent Flip niet.

        Comment


          #5
          Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

          jha denk dat het aan die controller ligt, goeikope brol >< toevallig ook in herb shop gekocht? als je een andere koopt, kan je dan even laten weten of die het wel naar behoren doet en welke?

          Comment


            #6
            Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

            Wat ik dus zei, als de fan het gewoon doet, dan zit die goed aangesloten en doe je iets fout met de fancontroller.

            Je stelt met die draaiknop de minimale afzuiging af. Die zet je op 80% ofzo.
            Dan stel je op de thermostaat de temperatuur in op 30 graden.
            Komt de temperatuur nu boven die ingestelde waarde, dan gaat de fan voluit (100%) draaien.
            Is de temperatuur weer oke, dan gaat die terug naar de ingestelde waarde. (die 80%)

            /*
            Zo'n controller heb ik jaaaaaaren geleden ook eens gekocht, en die werkte hier wel gewoon met iedere fan.
            Probleem met dit soort controllers is alleen dat je het toerental niet zo laag kunt instellen, want de fan gaat erg snel brommen.
            Dat ligt aan de (eigenlijk verkeerde) wijze waarop de controller z'n werk doet, daardoor kun je eigenlijk maar 10-20% terug regelen zonder brom.

            Elke "goedkope" controller heeft dit, doordat ze werken als een soort dimmer.
            Met een Variac (trafo) of frequentieregelaar heb je daar geen last van.
            Een variac kost 6-7 tientjes, maar regelt niet automatisch, kun je alleen instellen.
            Voor een frequentieregelaar (Cli-mate) zit je al snel aan de 250 eurootjes.
            */
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

              Klopt, ik heb thuis ook een fancontroller + boxafzuiger, daar werkt het goed. Alleen bij een kameraad krijg ik het niet geregeld, draaien aan de knop maakt geen verschil in toerental, als ik de temperatuur instel springt de fan ook niet uit, blijft vol toerental lopen.

              Ik ga die van mij eens proberen bij hem en die van hem bij mij, dan weet ik of het aan de controller ligt.
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

              Comment


                #8
                Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

                Ok ik heb de oorzaak gevonden ; de thermostaat is d.m.v. draad aangesloten aan de fancontroller, deze draad is van een andere controller, bij de nieuwe was geen meegeleverd. Nadat ik de draad er tussenuit heb gehaald kon ik het toerental regelen.

                ligt dus of aan de draad of aan de thermostaat ; voorlopig zonder thermostaat draaien dan maar.

                Allen bedankt voor het meedenken !
                Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                Comment


                  #9
                  Re: Aansluiten fancontroller op buisventilator

                  ik heb 1 gekocht in urban garden shop gisteren een muur fan controller en een koolstof filter was in 1 pakket en heb 142 euro betaald
                  alles kan je regelen en geen problemen er mee draait perfect en bijna geen geluid ( enkel als hij opstart maakt hij beetje geluid na 30 sec bijna stil
                  400 kub fan controler en 450 kub koolstof filter ( heb maar de helft nodig )
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
                  KEEP ON GROWING AND SMOKING

                  Comment

                  Bezig...
                  X