Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm inlaat en afzuiging.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Vraag ivm inlaat en afzuiging.

    Korting op 420shop
    Hallo!Ik zit met een vraag over mijn kweekhokje....
    De afzuiging is 425 cuub en de inlaat is 225 cuub, het hok is 1.8m. op 1.50m. en 2.5 meter hoog, ik laat beiden op hun maximum capaciteit draaien, maar ik lees nogal veel over het belang van een juiste CO2 waarde in de kweekruimte, maar ik heb daar geen verstand van, dus weet ik niet of ik de inlaat zou moeten dimmen of gewoon op volle kracht verder laat draaien.
    Misschien komt er nu te veel verse zuurstof in mijn hok of zo?
    -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

    #2
    Re: Vraag ivm inlaat en afzuiging.

    Zolang je verse lucht aanzuigt komt er genoeg co2 je hok binnen. De dimmer er tussen plaatsen dient eerder om temperatuur constant te houden.

    Co2

    Bijna alle levende wezens zijn afhankelijk van lucht die van voldoende kwaliteit is. Voor mensen betekent dat, dat er voldoende zuurstof in de lucht zit en dat de lucht niet al te verontreinigd is. Voor planten, en dus ook voor de cannabis, betekent goede lucht voldoende koolstofdioxide (CO2) en niet (teveel) verontreiniging. Verder speelt bij de plantengroei de relatieve luchtvochtigheid (RV) en de temperatuur een grote rol.

    De buitenlucht bevat ongeveer 0,03 tot 0,04% CO2. De hoeveelheid koolstofdioxide wordt ook wel uitgedrukt in 'deeltjes per miljoen (parts per million, ppm). 0,03% komt overeen met 300ppm. Er zijn verschillen in CO2-behoefte tussen planten. Door het verhogen van het CO2-gehalte kan de groei versneld worden. Hier geldt echter wel de wet van de verminderde meeropbrengst. Het zorgen voor een hoger CO2-gehalte kent daarom zijn grenzen. Het ophogen tot ongeveer 1400 ppm (0,14%) levert in het algemeen goede resultaten (een snellere groei) op. Boven de 1400 ppm neemt het effect van het toedienen van CO2 snel af. Zelfs voor planten wordt CO2 bij hoge concentratie giftig. Voor de meeste planten is een CO2-concentratie van 1800 ppm of meer zelfs dodelijk. Een simpele methode om het aanbod van koolstofdioxide te garanderen is het ventileren van de ruimte. Er moet voor voldoende ventilatie worden gezorgd, zodat de planten steeds verse aanvoer van CO2 krijgen.

    Temperatuur

    Een tweede, net zo belangrijke reden voor ventilatie, is het afvoeren van warmte. Wanneer de temperatuur te hoog oploopt, wordt de groei van de planten belemmerd. Het gaat daarbij niet alleen om de temperatuur in de kweekruimte, maar ook om de temperatuur in de plant zelf. Wanneer de temperatuur van de plant te hoog is (wij mensen hebben dan koorts..), dan wordt de sapstroom in de plant minder, waardoor groeistoornissen optreden. Er is geen standaardoplossing voor luchtverversing. De behoefte aan frisse lucht is voor een groot gedeelte afhankelijk van de inhoud van de kweekruimte in kubieke meters. In principe moet elke 2-3 minuten de complete inhoud van de kweekruimte ververst worden. Uitgaande van een kweekruimte van 3 meter lang, 2 meter breed en 2 meter hoog (12m3) betekent dat de ventilatiecapaciteit 30 x 12 = 360 m3 per uur moet bedragen.

    Grtz

    Comment


      #3
      Re: Vraag ivm inlaat en afzuiging.

      Weer een wijze les van Bobo, waar ik ook weer wat van heb geleerd haha


      Misschien nog even handig om dit er bij te noemen (Jaa, ook gister weer van bobo geleerd):
      Zorg het liefste ervoor dat de aan- & afvoer van lucht naar buiten gaat, en niet in het huis of in de ruimte blijft hangen.. <In ieder geval niet in een volledig gesloten ruimte houden>.


      Greetz,,

      Comment


        #4
        Re: Vraag ivm inlaat en afzuiging.

        Dan zit ik goed wat betreft mijn afzuig en inlaat ventilatie.
        De gebruikte/warme lucht word overigens ook naar buiten geleid.

        Vriendelijk bedankt mensen!
        Last edited by DaZeD; 6 May 2009, 22:14.
        -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

        Comment


          #5
          Re: Vraag ivm inlaat en afzuiging.

          Dat is mooi!


          Graag gedaan!


          Greetz,,

          Comment

          Bezig...
          X