Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlichting en terminologie

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verlichting en terminologie

    Korting op 420shop
    VERLICHTING EN TERMINOLOGIE

    Op me zoektocht naar het juiste licht voor me plantjes kwam ik heel wat eenheden, maten en termen tegen die licht beschrijven en categoriseren. De verschillende termen maken het er allemaal niet eenvoudiger en duidelijker op. vandaar dit overzicht van de belangrijkste termen uit de wereld van het licht.

    Interesssant om te weten is, dat dit een van de gebieden van de fysica is waar het het langst heeft geduurd voordat er ondubbelzinnige definities vastgesteld zijn. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het gegeven dat het menselijk oog slechts een zeer beperkt gebied van het gehele spectrum van elektromagetische straling kan waarnemen en dan ook nog volgens een specifieke grafiek, met de hoogste gevoeligheid in het gele gebied. Daarnaast zijn er verschillen in waarneming door het voorkomen van diverse vormen van kleurgestoordheid.

    ADDITIEF / SUBTRACTIEF


    Bij het mengen van lichtkleuren komt er steeds licht bij, en wordt de kleur lichter (additief: rood+groen=geel), bij het mengen van verf wordt er steeds meer licht geabsorbeerd: de kleur wordt donkerder (subtractief: rood +groen=bruin).

    CANDELA

    KELVIN

    KLEURTEMPERATUUR


    Eenheid: K
    Voor het bepalen hiervan wordt vergeleken met een zwart lichaam (platina) met een zekere temperatuur. Licht van een gewone gloeilamp is ongeveer 2700 K, op een lichtbewolkte dag is de kleurtemperatuur buiten ongeveer 6000 K.
    Hoe hoger de temperatuur hoe blauwer het licht. (Dit in tegenstelling tot de terminologie: 2700 K heet warm licht, meer dan 3500 K noemen we koel...)

    KLEURWEERGAVEINDEX


    Eenheid: Ra (in %, dimensieloos)
    Een lichtbron die het volledige spectrum weergeeft heeft een kleurweergave van 100 (gloeilicht, zon).
    Standaard fluorescentiebalken voor kantoren en winkels en spaarlampen zitten rond de 85.

    LICHT


    Het deel van de elektromagnetische straling dat het menselijke oog waar kan nemen, het zichtbare gedeelte van het spectrum. De golflengte is tussen de 360 en 830 nm.

    LICHTSTERKTE = CANDELA


    De zichtbare straling in een bepaalde richting.

    LICHTSTROOM = LUMEN


    De totale hoeveelheid licht uitgezonden door een bron per seconde.
    De specifieke lichtstroom van een lichtbron wordt uitgedrukt in lumen per watt (lm/W)

    LICHTRENDEMENT


    Eenheid: lumen/Watt
    De hoeveelheid lichtstroom per gebruikt vermogen.

    LUMEN (lichtstroom)


    Eenheid: lm
    1 lm = 1 cd.sr
    Een lichtbron met een lichtsterkte van 1 candela zendt in een ruimtehoek van 1 hoekradiant 1 LUMEN uit. De lumen is dus de eenheid van lichtstroom en is gelijk aan 1 candela/steradiaal.

    LUMINANTIE (oppervlaktehelderheid)

    LUX (verlichtingssterkte)

    METAMERIE
    Last edited by Jointjedraaien; 13 May 2010, 01:43.

    #2
    Re: Verlichting en terminologie

    zoals altijd interressant wou dat ik soms een beetje beter opgelet had in de klas :p anyway een +je voor je
    Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

    Comment


      #3
      Re: Verlichting en terminologie

      Een heel fijn overzichtje! Dit kan ik ook goed gebruiken voor mijn studie, scheelt weer een samenvatting maken.
      Een *Thanks* vond ik daarom wel op zijn plaats

      Comment


        #4
        Re: Verlichting en terminologie

        heel intressant scheelt me ook een heleboel opzoekwerk thx monty

        Comment


          #5
          Re: Verlichting en terminologie

          Nice monty.
          Bewerk een dezer nog eens mn lichtdraadje. zal heel wat linken naar je draadjes man, zeer leerrijke basisinfo!

          Grtz $iR
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Verlichting en terminologie

            Erg leuk stukje, ben zelf een man van de fysica en van tl buizen kom ik ook geen kennis te kort.
            maar wat ik wel moet zeggen is dat fluorisentie makkelijker te verklaren is.

            fluorisentie (ps ik heb dyslectie)
            er 'botsen' geladen electronen met het gas in de tl buis, daardoor zenden ze een foton uit (licht).
            maar dit licht kunnen wij niet waarnemen met de ogen. (valt buiten het zichtbare licht)
            dus hebben ze fosforen aangebracht, aan de rand van de lamp (beetje wit stof achtige).
            deze fotonen 'botsen' ook weer de fosforen en de fosforen zenden ook weer een foton uit die wel in ons spectrum licht dat wij kunnen waarnemen.

            hoewel ik fosforen zegt kan het uit veel stoffen bestaan behalve fosfor

            Comment


              #7
              Re: Verlichting en terminologie

              bestaan er ook ongeladen elektronen ?
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #8
                Re: Verlichting en terminologie

                er bestaan geen ongeladen elektronen, elektronen zijn altijd negatief geladen, positronen altijd positief net als protonen. ongeladen deeltjes zijn neutronen, deze bevinden zich in de kern van het atoom.

                Comment


                  #9
                  Re: Verlichting en terminologie

                  kijk zo leer je nog eens wat

                  Comment


                    #10
                    Mooie post zeg.

                    Comment


                      #11
                      Wat mij altijd opvalt wanneer er over licht voor onze plantjes wordt gesproken is dat het vaak over Lux/Lumen gaat. Dit is voor planten totaal niet relevant, Lux/Lumen is een meeteenheid voor licht wat door het menselijk oog kan worden waargenomen. Licht dat door planten "gezien"/"opgevangen" kan worden, wordt uitgedrukt in umol/s, ofwel micromole. Dit heeft dan weer te maken met het spectrum van de lichtbron. er kan nog zoveel licht uitkomen, echter als het niet in het spectrum valt wat door de plant kan worden opgenomen, dan heeft je plant er alsnog niets aan.

                      Wees sceptisch wanneer bedrijven hun producten adverteren met Lux/Lumen, eigenlijk zou je kunnen stellen dat bedrijven die belichting aanbieden voor het kweken van planten deze fout niet zouden moeten mogen maken. Ik blijf maar daar keer op keer weer over verbazen.

                      Comment

                      Bezig...
                      X