Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandgevaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Brandgevaar

    Korting op 420shop
    Beste lezer,

    Ik vroeg me af hoe het zit met brandgevaar bij een 250 watt HPS lamp, gewoon aangesloten met ballast. Wat zou er gebeuren als er water of iets dergelijks over de apparatuur gaat?

    Wat zijn de risico's / mogelijkheden dat er brand ontstaat?

    Hierover zou ik graag wat meer informatie willen.

    Alvast bedankt!

    Mvg
    Last edited by Greenfinger; 24 January 2010, 20:31.
    The grow must go on!

    #2
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    Comment


      #3
      Re: Brandgevaar

      ik zou er voor zorgen dat er bij voorkeur GEEN water op of bij kan...moet men zich ook geen zorgen maken over zoiets..........
      dus zet je ballast HOOG en DROOG...........kan er niets meer gebeuren.
      tenzij er een gigantische tornado over je woning tekeer gaat en vervolgens het dak er van af rukt waardoor er uiteindelijk regenwater op die 10x6 cm oppervlakte terecht komt waardoor er inderdaad een kortsluiting intstaat........maar dan zou je er eventueel nog een paraplu over kunnen hangen maar ook weer niet te laag want anders heb je de kans dat deze smelt door de warmte en vervolgens als deze smelt zou er natuurlijk ook weer een fikkie kunnen ontstaan.....dus zou mijn voorkeur gewoon zijn...........een ballast op metalen rek plaatsen......dan niet op de bovenste etage maar 1 er onder......dan heb je dat verhaal over die tornado....is een windje die alle kanten opwaait dus ook links en recht zeg maar dus de kans dat er dan regenwater op terecht komt is aanzienlijk kleiner dan op de bovenste plank.......
      maar om een lang verhaal kort te maken.....
      zet deze lekker hoog want tornados en drastische natuurrampen hebben we hier niet echt...........
      anders een sproei element in je plafond instaleren mocht er brand uitbreken of zo dat alles automatisch start met beregenen....maja....zit je weer met hetzelfde verhaal.........
      kortom een klein ongelukje zit altijd wel ergens verscholen.....zo kan ik wel doorgaan tot het uiterste maar daar heb je toch niets aan............
      dus zet em lekker hoog en droog.....alsook de stekkerdozen eventueel..........
      Greets kweker
      sigpicDoe wat je wilt....kletsen doen ze toch!!!

      Comment


        #4
        Re: Brandgevaar

        hoi

        Ik denk ook voordurend wat zo er gebeuren bij brand.
        Dus heb ik lumatec ballasten gekocht deze worden niet warm en je moet zelf niet aan de bedrading knoeien, ook hangt er een rookmelder en infraroodcamera.
        Je kan ook andere bedrading gebruiken iets zwaarder en in silliconedraad.

        groetjes

        de groene wolk

        Comment


          #5
          Re: Brandgevaar

          Zo'n 150wattertje is natuurlijk niet heel erg schokkend > 'n standaard elektrisch verwarminkje zit al op minimaal 650watt, je tosti-ijzer zal ook wel zoiets zijn, boormachine is al snel 750watt of (veel) meer..
          Er zijn wat basiszaken die je gewoon goed in de gaten moet houden :

          1 : niet prutsen met dingen die je niet begrijpt : heb je geen verstand van elektriciteit : laat het iemand anders doen
          2 : Alles moet gezekerd zijn, bij voorkeur verdeeld over meerdere groepen. Nu is dat ene lampje van jou niet heel erg spannend, maar ga je met meerdere 600/1000w knotsen aan de gang is dat een must (denk dan eens aan de aankoop van een prefab schakelbord). Het is zowiezo niet gek om te checken wat voor capaciteit je zekeringen hebben. Heb je er ruimte voor in je groepenkast prik er dan een nieuwe bij speciaal voor je kweekprojectje (of laat dit doen "ivm de nieuwe zonnebank" bijvoorbeeld)
          3 : Alles moet geaard zijn, je lamp/ballast is er voor uitgerust > gebruik het! en dan natuurlijk ook een geaard stopcontact gebruiken, anders helpt het nog geen fluit!
          4 : houd rekening met de dikte van je kabels : dunnere kabels geven meer weerstand en dus meer warmte-ontwikkeling. Op de verpakking staat aangegeven wat de belastbaarheid is van een bepaalde doorsnedemaat kabel > RTFM en hou een zekere marge in de gaten ivm piekstroom bij het opstarten van je lamp(en).
          5 : ballast moet -zoals al aangegeven- bij voorkeur spatwaterdicht verpakt zijn, of zo geplaatst dat er geen kans is op nattigheid. Hoog neerzetten dus > ik zie ze altijd het liefst buiten de kweekruimte (vanwege veiligheid en de extra warmte-ontwikkeling van die dingen).
          6 : Gebruik geen troep of aangetaste 2ehands rommel. Vooral timers kunnen een pain-in-the-ass zijn > check goed of ze bestand zijn tegen de stroom die je erdoor heen jaagt (en hanteer weer een ruime marge ivm piekstroom)
          7 : gebruik je logische verstand en hanteer de regel : "vertrouwen is goed, controle is beter". Da's uiteindelijk het beste voor je nachtrust en je kweekprojectje !

          Veel plezier !
          Last edited by moreweed; 6 January 2010, 21:32. Reden: iets vergeten!
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6
            Re: Brandgevaar

            Kijk hierboven staat mooi geschreven hoe het moet en eigenlijk snap ik niet waarom mensen zo bang zijn van brand.Je hele huis ligt vol draden en lampjes en wat weet ik nog allemaal,zolang alles mooi aangesloten en gemonteerd is kan er niks gebeuren(kan altijd eens iets foutgaan natuurlijk)
            Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

            Comment


              #7
              Re: Brandgevaar

              Oorspronkelijk geplaatst door furocious View Post
              Je hele huis ligt vol draden en lampjes en wat weet ik nog allemaal,zolang alles mooi aangesloten en gemonteerd is kan er niks gebeuren
              Ja laten we allemaal de rookmelders uit ons huis halen dan Wat mij betreft kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Persoonlijk had ik problemen met elektra; kwam na 1 week erachter dat als ik de achterkant van mijn kastje aanraakte dat ik onder stroom kwam te staan . Bleek een ijzerdraadje voor de bevestiging van de lamp te zijn die de lampfitting raakte. Dingen kunnen altijd onverwacht gebeuren ook al denk je het allemaal goed te hebben gedaan. Dus als het fout gaat, zorg dat je een blusdeken en een brandblusser hebt. Rookmelders kunnen prima in je hok(je) als je het rood knipperende ledlampje erop maar afplakt.. Bij een late fase van de bloei kan een brandje wel een heerlijke aroma opleveren dus het heeft ook voordelen
              Last edited by bassassin; 7 January 2010, 10:08.
              node voor node van klein naar groot
              LST LEMON SKUNK VERSLAG

              Comment


                #8
                Re: Brandgevaar

                Gelijk heb je furocious > als je ziet hoe mensen aan het knutselen zijn soms, brrr om eng van te worden joh. Of dat alles wel prima in orde is qua aansluitingen enzo maar dat dan blijkt dat het hele bedradingssysteem van het huis zowat aan het verkruimelen is.
                Heb ooit ergens een hokje gesloopt van iemand op speciaal verzoek van zn vrouw > die gast sloot lampen aan mbv ouwe netwerkkabels. Had je moeten zien joh, zowat alle isolatie was gewoon weggesmolten..."ja het ruikt hier best apart inderdaad maar ik zou niet weten waar het van komt" lol
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: Brandgevaar

                  Oorspronkelijk geplaatst door furocious View Post
                  (kan altijd eens iets foutgaan natuurlijk)
                  Je moest de haakjes ook mee lezen he bass kan altijd eens iets gebeuren
                  En de meeste elektrische branden ontstaan door slecht aangesloten draden die dan liggen te vonken (of te smalle draden die dan smelten)
                  Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit.

                  Comment


                    #10
                    Re: Brandgevaar

                    Harstikke bedankt allemaal, hiermee kan ik zeker wat! Ik ga de kweekruimte zo veilig mogelijk maken want zit niet zo uit te kijken naar een brand oid. Het is trouwens een 250 watt electrische sonnlight geworden (plug en play).

                    Groeten
                    Last edited by Greenfinger; 24 January 2010, 20:36.
                    The grow must go on!

                    Comment

                    Bezig...
                    X