Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4x Bubblegummer op aarde onder 400W HPS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    4x Bubblegummer op aarde onder 400W HPS

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik ben 2 weken ver met mijn eerste kweek en dacht hier even een verslagje te maken. Dit vooral omdat ik een leek ben en het leek me interessant om wat extra feedback te krijgen via deze weg.

    Zoals in de titel staat ben ik van plan de hele kweek onder een 400W HPS lamp te doen. De afmetingen van m'n growtent bedragen 1x1x2m. Bovenaan hangt een buisventilator met koolstoffilter.
    Graag zou ik de plantjes scroggen van zodra dit kan. Als ik moet kiezen tussen toppen of buigen kies ik voor dat laatste, tenzij iemand me kan overtuigen het anders te doen.

    Ik ben gestart vanaf zaadjes die ik ontkiemd heb tussen wat vochtig toiletpapier in een afgedekt bordje. Na enkele dagen heb ik ze in Plagron batmix geplaatst.
    Vanuit de growshop had ik plagron terra voedingsstoffen meegekregen (https://www.plagron.com/nl-BE/produc...ek-op-1m2.html) maar ondertussen heb ik gelezen dat dit icm. batmix compleet overbodig zou zijn, en zelfs schadelijk. Daarom ben ik gestopt met het geven van de terra grow. Ik heb sporadisch wel nog wat van dat power roots middel en pure zym meegegeven aan het water (al bij al niet meer dan 1ml per plant per week van beide).

    2 van mn planten doen het vrij goed, naar mijn indruk, en 2 hinken iets achterop. Ik vermoed dat deze last hebben van het mozaiekvirus maar ben dat niet zeker.

    De setup binnenin de tent (de donkere strepen op de foto komen door de camera):

    IMG_20171201_154435.jpg

    De 4 plantjes samen.

    IMG_20171201_154321.jpg

    Het plantje links vooraan, tevens de beste groeier, maar ik merk dat de bladrandjes soms opkrullen, wat ik probeer tegen te gaan door de lamp wat hoger te hangen (+5cm):

    IMG_20171201_154408.jpg

    Het plantje links achteraan, groeit ook vrij goed, niets op aan te merken.

    IMG_20171201_154359.jpg

    Het plantje rechts achteraan, op 1 na de traagste groeier. Sporen van verkleuring/oneffenheid op enkele bladeren.

    IMG_20171201_154350.jpg

    Rechts vooraan: de traagste groeier van allemaal, heeft ook wat verkleurde blaadjes.

    IMG_20171201_154330.jpg

    Alle tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom!

    Groeten,
    Nanook
    Last edited by Nanook; 1 December 2017, 21:06.

    #2
    O ja, ze krijgen momenteel om de 3-tal dagen 1,5 liter water. Ik geef pas opnieuw water als de bovenste 2cm aarde volledig droog aanvoelt.
    De temperatuur schommelt tussen de 18 en 26 graden en de luchtvochtigheid tussen de 30% en de 90% (na water te geven uiteraard).
    Last edited by Nanook; 1 December 2017, 17:35.

    Comment


      #3
      Als je wil gaan scroggen , dan zou ik de plantjes ook toppen. Toppen zorgt ervoor dat je plant alvast meer in de breedte gaat groeien, en dat wil je toch?
      Hier vond ik alle info die ik nodig had http://www.growweedeasy.com/scrog-tutorial

      Succes!

      Comment


        #4
        Dat klopt, maar op dezelfde website las ik ook dat ik gewoon de main stem kan omplooien en dat dat het zelfde resultaat zou moeten opleveren.

        Geen idee of dit de apische dominantie even goed breekt als toppen.

        Comment


          #5
          Ik heb persoonlijk liever 2 stammen dan 1
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

          Comment


            #6
            De bovenste 2cm zitten nog nauwelijks wortels
            Beter til je potten elke keer even een stukje op (1cm van de grond is genoeg) zodat je de feeling krijgt wanneer de pot licht/zwaar is.
            Zo beschadig je ook geen wortels in later stadium.

            Tmv inderdaad, dat heb je goed gezien, dat komt niet veel voor bij plantjes uit zaad. (of dat nieuwkomers dat weten
            Heb je de zaadjes met tabakvingers aangeraakt of zou het er al in gezeten hebben ?
            Van welke zaadmaker zijn ze ?

            Krullende blaadjes lijkt me door de fan te komen die midden op de plantjes gericht staat.
            Plantjes houden niet van wind of tocht in ons klimaat. Je kunt de fan omdraaien en via de wand laten blazen als die noodzakelijk is.
            400W mag je tussen de 40 en 50cm van de top van de plantjes houden.

            Yep, ziet er goed uit. Over ruim een week een keer toppen denk ik, dan nog 7-10 dagen groei, gaas erboven en op 12/12
            Recht zo die gaat (zo zou ik het plannen he, gaandeweg kom je toch altijd voor verrassingen te staan)

            Check wat kweekverslagen met batmix eventueel.
            Het gaat nog weleens mis met die aarde.
            Het moment waarop je met voeding moet starten is niet altijd even duidelijk.

            Voila, ik ben uitgepraat.
            Succes!
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Bedankt QNQ, zeer interessante reply! De zaden zijn van femaleseeds.nl, voor zover ik weet heb ik ze niet met tabakvingers aangeraakt, daar ik ongeveer 2 maanden geleden gestopt ben met roken (van tabak dan toch). Maar ik wil het niet zomaar op de zaden steken, mogelijk heb ik oude tabak aan mijn handen gekregen bij het opruimen (hoewel het me zou verwonderen).

              ​​​Even gekeken op de site (https://femaleseeds.nl/en/p/bubblegummer-295) en daar vermelden ze echt wel dat de strain minder geschikt is voor scrog. De keuze van de zaden was hoofdzakelijk omwille van de lage moeilijkheidsgraad van de strain.

              Misschien moet ik het dan toch gewoon bij 'gewone' LST of een andere manier van trainen houden en scrog voor een andere keer inplannen.

              Wat die batmix betreft zal het inderdaad opletten geblazen worden, ik ga mijn huiswerk mogen doen

              Comment


                #8
                Anderhalve liter per plant? Dat is nl veel te veel. Die eerste twee cm droogt ook gewoon uit door de stralingswarmte, dat is geen indicatie voor water te geven. Scroggen gaat altijd, met elke plant. Je hebt er maar 4, je zal sowieso moeten toppen om de ruimte vol te krijgen.

                Comment


                  #9
                  Dinsdag (18e dag veg) heb ik de planten de eerste keer getopt. In bijlage de fotos die ik onmiddelijk daarna genomen heb.
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Update van vandaag (dag 22 veg): Ik heb Beowulf's raad opgevolgd en geef nu om de 2-3 dagen iets minder dan een halve liter water. Alles lijkt me vrij goed gegroeid, zelfs de planten met tmv. Ik twijfel of ik ze nog een tweede keer zou toppen of niet.

                    Verder lukt het me niet zo goed om de luchtvochtigheid op peil te houden. Met de lamp aan daalt deze tot 50%, maar in de 6 uur dat deze uit ligt stijgt ze tot 75%. Ik zoek hier nog een oplossing voor wanneer ik ze in bloei zet. Ik dacht aan de verwarming wat hoger zetten, het raam open laten in de donkere periode, de afvoer iets sterker laten draaien of - als het echt niet anders kan - een luchtontvochtiger aanschaffen (en dan liefst eentje dat niet al te veel kost in aanschaf en verbruik).

                    Ik zit te denken om (als ik niet verder top) over een dikke week naar 12/12 te gaan. Maar tegen dan moet ik wel nog een screen zien te maken. Ben al even in een doe-het-zelf zaak gaan rondneuzen maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat ga aanpakken.
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Deze ga ik even volgen! ​​​​​​

                      Ivm het scrog net, heb je enkele opties lijkt me.

                      1. Een kader bouwen met daartussen touw gespannen. Of een net. Bij de betere doe het zelf zaak hebben ze volgens mij veel verschillende mogelijkheden.

                      2. Per pot een net voorzien. Dit doen sommige kwekers zodat je de potten nog individueel kan manipuleren.
                      Om water te geven of iets dergelijks.

                      Dat is mijn noob visie

                      Meer expertise welkom, ga dit is toekomst ook doen!
                      Grtz Holy C.

                      Comment


                        #12
                        Ik gebruik gaas in m'n kweekverslagen. Dat buigt niet.
                        Alles is mogelijk, een paar ouwe jarretels van oma kan ook.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Scrog is gemaakt en hangt er boven (20cm boven de aarde)! Ik denk er aan om alles nog een weekje te laten groeien en dan 12/12 in te zetten. Had wat last van gele bladeren en drooping (iets te onregelmatig water gegeven vrees ik) maar daar lijken ze nu stilaan van te herstellen. Ik heb gekozen voor pvc buizen voor het screen, ben er eigenlijk heel blij mee!

                          Sorry voor de erbarmelijke fotokwaliteit trouwens...
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Kleine update: ik heb het net iets lager gehangen (nu hangt het op 17 a 18cm). Dit omdat de takken mooi horizontaal zijn beginnen groeien en ik wat speling kreeg. Ze staan nu 31 dagen onder 18/6 en ik overweeg om ze heel binnenkort (morgen of overmorgen) op 12/12 te zetten. Suggesties zijn zoals gewoonlijk meer dan welkom, voor mezelf is het altijd wat gokken.

                            Ik ben tevens begonnen met wat extra voeding te geven en de planten reageren hier super goed op.
                            De planten met tmv lijken daar nu ook heel wat minder last van te ondervinden. Nieuwe bladeren zijn veelal egaal van kleur en vertonen zelden nog sporen.
                            Attached Files
                            Last edited by Nanook; 19 December 2017, 21:18.

                            Comment


                              #15
                              Zaterdag na 35 dagen groeien naar 12/12 omgeschakeld. Vandaag een foto genomen voor het licht aan ging. Of het een echte scrog is valt te betwisten, maar ik ben tevreden tot dusver
                              You do not have permission to view this gallery.
                              This gallery has 1 photos.

                              Comment


                              • Jack Spliff
                                Jack Spliff commented
                                Editing a comment
                                Je bent goed op weg. Reken nog een tweetal weken sterke groei tijdens de 12/12 fase. Je kan dus nog wel ff door scroggen en dan komt je net vast wel vol.
                            Bezig...
                            X