Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Santanesia op DWC met GPLeds/Hy-Pro Led voeding onder 367W Cree COBs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Santanesia op DWC met GPLeds/Hy-Pro Led voeding onder 367W Cree COBs

    Korting op 420shop
    Had de boel een tijdje stil liggen, maar er begint weer wat beweging in te komen.

    Mijn verouderde 400W Cree armatuur met 8 COBs is vervangen door een 367W Cree armatuur met 24 COBs:

    24X_CXB3590_Bottom.jpg

    24X_CXB3590_Top.jpg

    De COBs zijn van een veel lagere efficientie (2,0umol/s op 50W) dan wat er tegenwoordig gangbaar is, maar door er zoveel te gebruiken verwerkt iedere COB veel minder stroom en daardoor werken ze weer net zo zuinig als een COB van deze tijd.

    Elke halvering in stroom geeft je ongeveer 10% verbetering in efficientie. De oudste COBs heb ik zelfs twee keer gehalveerd voor 20% extra efficientie.

    Ik haal nu uit 367W meer licht dan voorheen uit 400W:
    24X_CXB3590_Watts.jpg

    Van GPLeds heb ik samples van hun nieuwe lijn Led voeding gekregen die ze samen met Hy-Pro ontwikkeld hebben. Bij deze voeding zou je niet meer het probleem hebben dat je calcium tekorten krijgt.

    Plus nog een hoop andere mooie voordelen: https://www.gpleds.com/nl/hydro-led-a-b.html
    20180414_Voeding_DSC4020.jpg

    Het schema van de voeding geeft niet veel details, maar je gebruikt toch de hele kweek de A+B in dezelfde verhouding. De EC loopt volgens het schema op van 1.4 naar 2.2 oid.

    In de praktijk moet ik zeggen dat dat verloop bij mij nooit werk. Welicht ook omdat ik wat langer voorgroei en ook onder de bloeilamp, maar tijdens de groei heb ik de EC doorgaans een stuk hoger dan volgens de schema's en in de bloei juist lager.

    Volgens het schema zou je tijdens de groei een EC van 1.4 moeten aanhouden en mijn planten zaten te springen om meer. Uiteindelijk kwam ik zelfs op 2.0 uit en nog bleef de EC dalen.

    De planten krijgen tijdens het voorgroeien 18 uur licht en verbruiken dan dus ook meer voeding dan als de lamp maar 12 uur aan staat. Bij overschakeling naar bloei verlaag ik de EC dan weer, omdat ze dan dus minder licht krijgen. Wellicht dat ik de lamp moet gaan dimmen in de groei om die schok te verkleinen.

    Anyway, ik heb de EC nu verlaagd naar 1.5 en daar lijken ze voorlopig wel mee tevreden. Al kan het waarschijnlijk nog wel iets hoger. De EC daalt nu in ieder geval elke dag heel lichtjes.

    De pH stijgt wel vrij snel elke dag. Dat is wel wat lastig om steeds weer te corrigeren. Misschien dat dat in de bloei wat stabiliseert.

    Voorgegroeid onder 3000K TCI led strips:
    TCI_LedStrips_Onder.jpg

    Vier keer 25W 3000K ter vervanging van een 4x55W T-Neon 6500K armatuur.

    Kan eventueel de strips individueel aan of uit zetten:
    TCI_LedStrips_Stroom.jpg


    Dan de dames zelf. Ze zijn eerst uit regulier zaad opgewkeekt onder de leds strips. Tot het geslacht overal bekend was. De mannetjes zijn eruit verwijderd en de laatste twee weken stonden ze onder de Cree COBs.

    Vijf dagen geleden zijn ze op 12/12 gezet en toen zagen ze er zo uit:
    20180409_Voor_DSC4000.jpg

    20180411_Overzicht_DSC4004.jpg

    Het kantelgevaarlijke touwtje voor de ophanging is inmiddels vervangen door een vier-punts staalkabel ophanging. Helaas waren die wat kort voor de plaats waar ik de oogjes bevestigd had op het frame. Die oogjes zal ik dus wat verplaatsen na deze kweek. Vooralsnog zit er even een stukje ketting tussen.

    Inmiddels staan ze er zo bij (10cm hoger en een stuk voller):
    20180414_Voor_DSC4037.jpg

    Overzichtsfoto met led licht (met de led aan lijkt altijd wat ondervoed doordat er wat minder groen/blauw in het led licht zit):
    20180414_Overzicht_DSC4035.jpg

    Er staan in totaal 7 planten verdeeld over de twee bakken. Van de voorste rij had ik de plant links met die twee rechts omgewisseld. Nu staan de hogere planten allemaal rechts en de lagere links zodat ik het armatuur wat scheef kan hangen om voor de lengte verschillen de compenseren. Het zijn zaadplanten, dus uiteraard zal er wel wat verschil in gaan zitten.

    Ze zijn wel wat geknakt het hoogteverschil er wat uit te halen, maar dat is doorgaans dweielen met de kraan open. Zeker als ze in de bloei gaan.

    Rechts zit het de hoogte nu op 60cm. Links zal het 5cm tot 10cm minder zijn.

    Ik denk dat ze wel lekker gaan en kan alniet wachten tot de dames gaan bloeien



    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    #2
    Nice, deze ga ik volgen. Ben benieuwd naar jouw ervaring met die voeding.

    Mooi bouwwerk die lamp, wat een machine ! Ziet er zeer netjes uit allemaal, mooie setup.

    Succes deze rond maar aan je planten te zien komt dat wel goed
    Een dag zonder wiet kent Flip niet.

    Comment


      #3
      Bedankt. De bedrading is wat rommelig geworden omdat ik veel parallel moest aansluiten. Het zijn 2 setjes van 4 COBs parallel (11,3W per stuk), 4 keer 3 parallel (15,3W per stuk) en nog 2 keer 2 parallel (23,4W per stuk). Efficientie zou daarmee van 2,1umol/s/W naar 2,45umol/s/W gegaan moeten zijn (volgens de datasheets).




      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        ziet er weer super uit
        verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

        Comment


          #5
          Dit is interessant! Welke cobs heb nu in
          gebruik de cxb3590 CD bin? Ben ook aan het twijfelen de overstap te maken naar 9cobs 36v op 1400mA op een 120x120 (450w) om welke stroom stuur jij ze aan momenteel?

          Comment


            #6
            Stonerr Ik kweek op een vierkante meter en dan kwam de CXB3070 beter uit. Die zijn wat kleiner dan de CXB3590.

            Het zijn deels nog de AB bin van mijn eerste led armatuur uit 2015. Die heeft bijna 3 jaar trouwe dienst gedaan en is nu dus samengevoegd met de COBs die ik voor andere projecten zou gebruiken. Ik had CXB3070 AD bin gekocht voor een watergekoeld armatuur:
            SteamPunk_Leds.jpg

            Ik gebruik nu dezelfde 200W 1400mA drivers, dus de stroom wordt gedeeld door 4 (350mA), 3 (467mA) of 2 (700mA)

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


            • Stonerr
              Stonerr commented
              Editing a comment

            • ganjagast
              ganjagast commented
              Editing a comment
              dope bedacht.

            • oxinovo
              oxinovo commented
              Editing a comment
              Gebruikte je met deze opzet je voedingston als koelwater?
              Of had je daar een andere oplossing voor?
              Er van uitgaande dat je een hydrophonic systeem gebruikte.

            #7
            De CXB3590 is groter dan de CXB3070. Met de CXB3590 kun je meer stroom verwerken op dezelfde efficientie. Dus je hebt er dan minder van nodig. Uiteindelijk scheelt het qua prijs of efficientie dus niet of nauwelijks.

            Met leds is het eerder een probleem om de warmte goed te gebruiken. Het is vooral convectie warmte die opstijgt vanaf de leds (of koelers) en dan zuig je het zo de tent uit. Om wat meer opties te hebben om de boel ook onderin te verwarmen wilde ik de warmte van de leds opvangen met het water en dan brengen waar het nodig is.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


            • Wietefras
              Wietefras commented
              Editing a comment
              Ja op zich wel. Ga ik waarschijnlijk een andere keer nog wel eens opnieuw proberen.

            • Stonerr
              Stonerr commented
              Editing a comment
              Knap! Indien de koelte eeen probleem bij mij wordt hier eens aan terug denken

            • Stonerr
              Stonerr commented
              Editing a comment

            #8
            WoW, dat ziet er allemaal vet uit!
            2015 - Santa Maria binnen en buiten eerste keer
            2016 - Greyvol's buitenkweek
            2017 - Santa Maria van Space Cees

            Comment


              #9
              Watergekoelde cob's, very nice!! Vraag me af of elk leidingdeel evenveel doorstroming heeft, maar vet idee.
              Wat deed je met het water dat er doorloopt?? Of is dat zoveel niet?

              Comment


              • Wietefras
                Wietefras commented
                Editing a comment
                Deze zijn niet watergekoeld hoor. Dat watergekoelde ding zijn de COBs vanaf gehaald en die zitten nu op dit armatuur van vier staven alu met daarop ieder 6 COBs geschroefd.

              #10
              Mooie hoogwaardige technologie, vet man. Ik ben jaloers op je technische kennis. Ben benieuwd naar je ervaringen met de voeding t.o.v. wat je eerder gebruikte en naar het eindresultaat.
              http://akk.li/

              Comment


                #11
                nice deze ga ik zeker volgen
                Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                A. The cop!

                Comment


                  #12
                  lijkt me zeer intresant deze ga ik ook volgen
                  knap matriaal man
                  https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
                  KEEP ON GROWING AND SMOKING

                  Comment


                    #13
                    Bedankt allemaal

                    Update voor deze week.

                    Helaas zaten er toch nog wat mannen tussen, dus ik heb nu nog 4 planten over. Vreemd genoeg zijn dat alleen de wat sprietige planten:
                    20180422_Overzicht_DSC4053.jpg

                    Inmiddels is de bloei wel duidelijk zichtbaar:
                    20180422_Bloei_DSC4050.jpg

                    Vanwege de hoogte heb ik de overgebleven dames toch maar wel op het net gebonden:
                    20180422_Scrog_DSC4055.jpg


                    Ik heb ook het kleine grut verwijderd van de onderkant van de planten. Alle diefjes eruit geplukt.

                    Anywyay, het ziet er allemaal drastisch anders uit ineens, maar ik hoop nog steeds op een goed einde

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment


                      #14
                      Dat netje zit al mooi vol!

                      Comment


                        #15
                        Zo he, daar heb je zeker en vast wat tijd in gestoken Ik ben echt benieuwd naar het vervolg

                        Comment

                        Bezig...
                        X