Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #46
    Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

    Nu zit ge aan 400 watt spaarlampen. Das eigenlijk zonde. Heb je wel de kosten van 400 watt maar lang niet het juiste licht en diepgang van een hps.

    Comment


      #47
      Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

      Voor je PH is het aangeraden 5.8 aan te houden , tussen 5.6 en 6.0 is optimaal . Bij volle grond kan dit een stuk variableler zijn en voor aarde een beetje en is ook afhankelijk van de soort dus veel factoren eigenlijk .
      Als je ze breed genoeg krijgt met niet teveel diepte dan kun je daar wel wat van afhalen want inderdaad de lumenstralingsdiepte is tegen de 10.000 voor een 400WHPS met veel te veel warmte voor je maar dit moet ook perfect kunnen .
      We zullen wel zien waar je naartoe gaat , volk genoeg hier op het forum .
      en geleidelijk aan opbouwen met voeding , dat is steeds zo .
      een goede tuinder verstaat zijn planten en ziet wat ze nodig hebben
      en dit zijn C4-planten d ie echt onbeperkt kunnen groeien in goede omstandigheden

      veel leerplezier toegewenst

      (extra verdiepen in WW-kweekverslagen is een aanrader en die zijn er massaal)
      Last edited by member10463; 23 December 2010, 22:02.

      Comment


        #48
        Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

        Heb in mijn oude Hesi-voeding (+2j) aardig w at kristallen gekregen

        goed systeem van die kleikorrels
        zouten verplaatsen zich naar de oppervlakte bij een goed wortelstelsel
        dus is het aangeraden van onder water te geven
        en jij kan dat perfect als je een waterdichte bak bouwt
        capillariteit doet de rest

        Comment


          #49
          Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

          Oorspronkelijk geplaatst door Purple Haze View Post
          Voor je PH is het aangeraden 5.8 aan te houden , tussen 5.6 en 6.0 is optimaal . Bij volle grond kan dit een stuk variableler zijn en voor aarde een beetje en is ook afhankelijk van de soort dus veel factoren eigenlijk .
          Als je ze breed genoeg krijgt met niet teveel diepte dan kun je daar wel wat van afhalen want inderdaad de lumenstralingsdiepte is tegen de 10.000 voor een 400WHPS met veel te veel warmte voor je maar dit moet ook perfect kunnen .
          We zullen wel zien waar je naartoe gaat , volk genoeg hier op het forum .
          en geleidelijk aan opbouwen met voeding , dat is steeds zo .
          een goede tuinder verstaat zijn planten en ziet wat ze nodig hebben
          en dit zijn C4-planten d ie echt onbeperkt kunnen groeien in goede omstandigheden

          veel leerplezier toegewenst

          (extra verdiepen in WW-kweekverslagen is een aanrader en die zijn er massaal)


          Omdat ik met de scrog methode ga werken ga ik proberen alles op de zelfde hoogte te houden.

          Al vanaf het begin wou ik met spaarlampen werken om verschillende redenen maar ook omdat ik hier nog niet veel kweekjes van had gevonden. Misschien word het een tegenvaller, maar misshien doet het straks ook iedereen verbazen.
          Ik ga er in iedergeval een zeer leerzame ervaring aan over houden

          Kan de volgende keer altijd nog met HPS gaan werken.(En wat koeling )

          Betreffende de Lumen output van de 125watt spaarlampen, die is per stuk 8100 Lumens.
          Ik weet niet of dit veel op weinig is, maar stond op de doos.


          bedankt voor je reactie. We worden elke dag wat wijzer
          "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

          Comment


            #50
            Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

            ik deel eigenlijk beowulf zen mening, 450 watt, hang je idd ms beter een hps voor in de plaats, anyhow, ben benieuwd naar het resultaat van deze, je lijkt me wel feeling met het plantje te hebben, en als je dan alsnog op hps overschakelt in een volgende kweek is mijn nieuwsgierigheid ook bevredigd, of zijn hier al nog kweken gedaan met 400+watt aan tl/spaarlamp?

            Comment


              #51
              Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

              Oorspronkelijk geplaatst door Cornolio View Post
              ik deel eigenlijk beowulf zen mening, 450 watt, hang je idd ms beter een hps voor in de plaats, anyhow, ben benieuwd naar het resultaat van deze, je lijkt me wel feeling met het plantje te hebben, en als je dan alsnog op hps overschakelt in een volgende kweek is mijn nieuwsgierigheid ook bevredigd, of zijn hier al nog kweken gedaan met 400+watt aan tl/spaarlamp?
              Heey cornolio,

              bedankt voor je reactie.

              Ik heb voor ik begon een paar weekjes dit forum even doorgespit en ik had vrijwel alle info die ik nodig had voor mijn kweekje.
              antwoorden voor mijn vragen die ik niet heb kunnen vinden zijn hier alsnog beantwoord door het simpelweg gewoon even te vragen

              Mede omdat ik op het forum weinig verslagen kon vinden die vergeleikbaar zijn met de mijne, pak ik het op deze manier aan.
              Ik breek graag het ijs

              Gelijk maar even een kleine update.

              Morgen ga ik mijn srognet maken. Elke plant heeft nu gemiddeld 4 uitlopers na het fimmen.
              Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat.
              Foto'tjes volgen!

              Ciao TJ
              Last edited by tomjonko; 27 December 2010, 23:47.
              "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

              Comment


                #52
                Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                Vandaag het scrognet gemaakt.
                Met dank aan de buurman. Dit mooie stukkie gaas heb ik van hem gekregen.

                De plantjes gaan volgends mij gewoon goed, de een is wat kleiner als de ander maar dit was na een week groei eigenlijk al. ik maak me daar eigenlijk niet druk om omdat ik er inmiddels wel achter ben dat mijn netje zoiezo wel vol komt.

                Ze staan nu zo'n 3 dagen op 12/12. Aan het eind van de week ga ik stoppen met de TNT complex en rustig de bloeivoeding opbouwen.


                Bijgaand nog 2 foto'tjes.

                Ik hoor graag reacties

                Ciao TJ
                "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

                Comment


                  #53
                  Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                  weer te snel. hierbij de foto's
                  Attached Files
                  "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

                  Comment


                    #54
                    Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                    mooie gedaan met het gaas moet ik ook nog doen

                    leuke planten man

                    groetjes pokon

                    Comment


                      #55
                      Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                      ze staan er mooi bij! enne mooi netje heb je gefixed

                      Comment


                        #56
                        Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                        Bedankt heren,

                        Ik ben ook wel blij met het resultaat van mijn scrognet.

                        Volgende week weer een update'tje met foto's.

                        Ciao TJ
                        "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

                        Comment


                          #57
                          Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                          Een gelukkig nieuwjaar iedereen!

                          Weer een klein updatje.
                          Vandaag keek ik even naar de foto van 5 dagen terug (kijk zelf maar eens ) en wat een verschil met nu. Ik had de achterste 2 plantjes wat te veel water gegeven. Na 4 dagen geen water zien ze er weer mooi groen uit Ze zijn lekker opgedroogd.

                          Ik ben er wel achter gekomen ik bij mijn volgende kweekje de planten wat meer ruimte gaan geven en ik per plant een appart scrognetje ga maken.
                          Dit is gewoon wat handiger met watergeven en je kunt de plantjes nog eens verplaatsen naar een andere spot als je wilt. Maargoed. voor de volgende keer dus.

                          Vandaag 9 dagen bloei, dus een dikke week bloei nu. Als alles een beetje goed gaat moet er nog een dikke groeispurt achteraan komen. Ik weet nu al dat mijn scrognet straks over vol gaat zitten. Knippen aan de plantjes zoals bladeren verwijderen of dieven etc. doe ik niet. Dit gaat gewoon tegen mijn gevoel in om het even kort te houden. (Vandaar ook dat ik de volgende keer met een grotere kast ga werken.) Deze ben ik al aan het bouwen trouwens. Grond vlak hiervan word 2,5m2. Maar hier een andere keer meer over.

                          Vandaag ga ik beginnen met het opbouwen van de bloei voeding.

                          Bijgaand nog ff un foto'tje natuurlijk

                          reacties altijd welkom he

                          Ciao
                          Attached Files
                          Last edited by tomjonko; 1 January 2011, 19:21.
                          "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

                          Comment


                            #58
                            Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                            Mijn reactie is gewoon snoeien man.
                            Bladeren verwijder je normaal niet, tenzij ze onderaan, een paar bladeren, in de weg zitten met water geven vind ik. Deze keer heb ik ze laten zitten, en ik vind het maar lastig met gieten. Ik heb twee bamboe stokken per pot, maakt het al lastiger, hou hier ook rekening mee als je per pot een een scrog stellage gaat maken, zul je wel al gedaan hebben, grotere potten waarschijnlijk.

                            Wat ik wilde zeggen over dat dieven, het is net zo als toppen ( FIMmen is eigenlijk gewoon missen met toppen, en wordt volgens mij normaal niet vaak toegepast in tuinbouw ), snoeien van de planten, je stuurt dus de noden die je wilt hebben. Later de kleine beetjes wegsnoeien (dieven) is ook gewoon snoeien, dit kun je in een redelijk vroeg stadium al doen.
                            Ik heb deze keer ook weinig onderaan weggesnoeid maar het kan makkelijk, die energie gaat gewoon bovenin zitten, wanneer je dit op tijd doet. Het is ook goed voor ventilatie en tegen ongedierte.

                            Ik heb gisteren, bij kleine plantjes (16-18 dagen oud), die 3 noden lang waren, getopt bij de derde node en node 1 + kiemblaadjes weggehaald. Ook nog 2 keer overgepot binnen 18 dagen (mag wel wat langer wortelen).
                            Bladeren haal je normaal niet weg tenzij je snoeit, dan gaat hele tak(je) + support blad (fan leaf) weg.
                            Mensen die bladeren weghalen om ondergelegen toppen meer licht te geven, moet ook kunnen zolang je het maar niet op het einde doet, plant maakt ergens anders de bladeren groter (verlengt bladvingers) of maakt ergens anders meer nieuwe bladeren aan.

                            Het gaat gewoon om herstel bij een plant, in de groeifase kun je best veel doen, en ver in de bloei ook nog zelfs.
                            Last edited by heaven; 1 January 2011, 20:59.

                            Comment


                              #59
                              Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                              Grond vlak hiervan word 2,5m2
                              Wooo, 5 meter lang, 50cm breed ? Nou ben ik benieuwd hoor.

                              Plantjes gaan goed.
                              Bladeren kun je laten zitten, zolang ze niet boven je "toppen" zitten. Als er eens eentje in de weg zit, kan je er best een of twee weghalen.
                              Bladeren kosten geen energie, ze leveren energie, en zijn een opslagplaatsje met reserve-voedingsstoffen.
                              Sommige voedingstekorten of problemen laten zich ook het eerst zien in ondergelegen bladeren.

                              De ventilatie onder je bladerdek is natuurlijk wel beter als het niet zo vol zit.
                              Dus als je met een hoge LV zit zou je hier en daar wat weg kunnen halen.
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment


                                #60
                                Re: Tomjonko's Spaarlamp kweekverslag

                                Oorspronkelijk geplaatst door heaven View Post
                                Mijn reactie is gewoon snoeien man.
                                Bladeren verwijder je normaal niet, tenzij ze onderaan, een paar bladeren, in de weg zitten met water geven vind ik. Deze keer heb ik ze laten zitten, en ik vind het maar lastig met gieten. Ik heb twee bamboe stokken per pot, maakt het al lastiger, hou hier ook rekening mee als je per pot een een scrog stellage gaat maken, zul je wel al gedaan hebben, grotere potten waarschijnlijk.

                                Wat ik wilde zeggen over dat dieven, het is net zo als toppen ( FIMmen is eigenlijk gewoon missen met toppen, en wordt volgens mij normaal niet vaak toegepast in tuinbouw ), snoeien van de planten, je stuurt dus de noden die je wilt hebben. Later de kleine beetjes wegsnoeien (dieven) is ook gewoon snoeien, dit kun je in een redelijk vroeg stadium al doen.
                                Ik heb deze keer ook weinig onderaan weggesnoeid maar het kan makkelijk, die energie gaat gewoon bovenin zitten, wanneer je dit op tijd doet. Het is ook goed voor ventilatie en tegen ongedierte.

                                Ik heb gisteren, bij kleine plantjes (16-18 dagen oud), die 3 noden lang waren, getopt bij de derde node en node 1 + kiemblaadjes weggehaald. Ook nog 2 keer overgepot binnen 18 dagen (mag wel wat langer wortelen).
                                Bladeren haal je normaal niet weg tenzij je snoeit, dan gaat hele tak(je) + support blad (fan leaf) weg.
                                Mensen die bladeren weghalen om ondergelegen toppen meer licht te geven, moet ook kunnen zolang je het maar niet op het einde doet, plant maakt ergens anders de bladeren groter (verlengt bladvingers) of maakt ergens anders meer nieuwe bladeren aan.

                                Het gaat gewoon om herstel bij een plant, in de groeifase kun je best veel doen, en ver in de bloei ook nog zelfs.
                                Heey,

                                Ik ben er blij met je nuttige reactie. Bedankt hiervoor.
                                Wat betreft de onderste bladeren, deze zitten bij mij ook in de weg met water geven. In mijn andere kast komen de bakken gewoon los te staan zodat ik ze naar voren kan schuiven, eventueel kan draaien en water kan geven en ik de plant weer terug kan schuiven. Mij lijkt dit veel gemakkelijker omdat je dan helemaal om de plant heen kan komen. Dit is ook wel makkelijk bij de inspectie ( dit doe ik elke dag even, gewoon plantje even opserveren, checken op ongedierte, voedingsproblemen, herma's etc)

                                De bladeren die nu in de weg zitten, laat ik voorlopig gewoon zitten. Dan maar wat klungelen met water geven Mochten andere bladeren echt een mooi topje uit het licht houden zal ik deze wel verwijderen. het is aan mij om nu gewoon heel goed te scroggen. Toch zegt mijn gevoel dat als bladeren geen functie meer hebben dat de plant zelf daar zijn energie uit haalt. Ik denk dat knippen een soort van wondjes veroorzaakt, of anders gezegt, ik denk dat dit een lichte vorm van stress aan de plant geeft.

                                Maargoed, ik zal eerst maar eens moeten kijken wat de dames gaan doen. Wie weet knallen ze als gekken dadelijk, of misschien wel andersom.

                                nogmaals bedankt voor de info.

                                Ciao TJ
                                "Vier uur Jointjedraaien. Dat zouden meer mensen moeten doen!"

                                Comment

                                Bezig...
                                X