Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sansi LED + SP3000 LED kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Sansi LED + SP3000 LED kweek

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal!

    Na 15+ jaar niets meer gekweekt te hebben ga ik het weer proberen met deze 3 dames. (Uitsluitend voor eigen gebruik.)

    Kleine introductie voor de genetica:

    - Super Silver Haze van Amsterdam Genetics
    - L.A Amnesia van Paradise Seeds
    - Blue Kush Berry van Paradise Seeds

    Ik heb deze soorten gekozen omdat ik planten wil leren trainen en dit zijn een lage (Blue) , middelhoge (L.A.) en hoge plant (Silver).
    Ook zijn de genetica erg verschillend met Blue dominant indica naar dominant Sativa Silver.

    IMG_20200526_211511.jpg


















    Ik heb van de packs elk het kleinste zaadje gepakt en die in een kopje met 26c water gedaan voor 18uur.
    Het water dat ik het gebruikt komt uit de kraan en heb ik eerst gekookt en af laten koelen voor gebruik. (In een goed schone pan)

    Na 18 uur weken heb ik ze op een vochtige keukenrol gelegd in een schaaltje, net onder de rand. (het water uit het kopje gebruikt)
    Daaroverheen een flink bord een beetje schuin zodat er wel lucht doorheen kan maar de zaadjes geen direct licht krijgen.
    Elke paar uur checken en al snel kwam er een wortel uit.

    Ik heb Super silver een week eerder geplant dan de andere 2 en omdat ik toen geen materiaal had maar een zakje in een fles gebruikt:


    IMG_20200527_152116.jpg

    Deze heeft meegenoten van het mooie weer en deed het erg goed.

    De andere 2 van Paradise seeds heb ik in en Rootit! propagator gedaan en kwamen snel op, maar hadden veel problemen met de opening. De catyledons zaten vast geklemt in de opening voor beide zaailingen.

    IMG_20200528_220013.jpg



















    Na wat opereren kreeg ik ze vrij en stegen ze al snel de hoogte in.

    Veel te veel de hoogte in, want ik had nog geen goed licht en ze stonden bij gebrek aan zon dus onder een 9 watt led lamp.
    IMG_20200531_232412.jpg


















    Alle vertraagde bestellingen begonnen nu wel lastig te worden want ik was blind aan het groeien.
    Ik vond een goedkoop en snel leverbaar lampje van Sansi van 35Watt met mooie specs voor 35 euro dus meteen besteld en plantjes stopten vrijwel meteen met strekken. (model:CL21GL met 200umol/s)

    Heb ze even hierna ook in een grotere pot gedaan.



    #2
    Growbox in elkaar geknutselt

    Ik vond de keuze voor een licht heel erg moeilijk dus wou eerst een goedkoper lichtje testen, ook word er heel weinig geleverd op het moment en deze was snel leverbaar.
    Dit 35watt lichtje geeft 200umol/s op 50 cm en heeft cri van 95 en heeft ook UV en Far red. (Sansi C21GL)

    IMG-20200609-WA0009.jpeg






























    Dit is Silver en je kan zien dat de nodes nu een stuk dichter op elkaar liggen.
    Ook zie je het onderste blad al verkleuren omdat ik tot dit moment nog helemaal geen voeding had gegeven.

    IMG-20200611-WA0002.jpeg































    Last edited by S410520; 5 July 2020, 12:18.

    Comment


      #3
      Je bent er wel snel bij met die lamp. Die is nog maar net uit. Tenminste, gaat om de mars hydro sp3000?
      Wat is je oppervlakte?

      Ik volg in ieder geval!
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • S410520
        S410520 commented
        Editing a comment
        Ja, klopt de Mars Hydro SP3000. Ik had de TS2000 en SP250 op het oog toen ik las dat er nieuwe uit zouden komen dus daarop gewacht en toen ik de SP3000 release zag heb ik die meteen besteld
        Ik wacht nog op de Secret Jardin en de dames zijn nog niet helemaal ready, maar de lamp is iig binnen zodat ik hopelijk alles klaar heb voor de switch naar bloei.

        Edit: De geknutselde "growbox" is 45cm x 110cm en heeft nu 3*35 watt Sansi leds. Voor de bloei wil ik een 90*150 secret jardin gebruiken met de SP3000 erin. (totaal 3 plantjes eronder)
        Last edited by S410520; 4 July 2020, 03:01.

      #4
      Silver laat node op node zien en dit is ondanks de genen die aangeven dat dit een erg hoge plant is.
      Ik ben maar meteen begonnen met de eerste LST sessie, a la bonsai

      IMG-20200616-WA0015.jpeg





























































      2 Sansi led lampen in een niet gebruikte lamp houder geplaatst

      IMG-20200610-WA0005.jpeg

      Dit moet genoeg PPFD zijn voor de jonge plantjes? Ik heb geen ervaring hiermee en geen PAR meter dus heb het moeten doen met informatie van hier en elders op internet.
      Gemeten met de LUX app op mijn smartphone kwam ik op vergelijkbare waarden als de fabrikant opgegeven waarden. De lampjes worden niet heet zolang er enigzins airflow langs gaat.
      Voor airflow dus een (pc-) fan die ik erboven en naast de plantjes heb gemonteerd voor afzuiging van de warme lucht. Cheap en effectief


      IMG-20200612-WA0049.jpeg





























































      Dit leek me magnesium tekort dus ik ben snel begonnen met voeding geven toen ik dit zag.
      De voeding die ik geef is powder feeding 18+12+18. (NPK) van greenhouse seed co.


      IMG-20200612-WA0044.jpeg​​




























































      Bij het overpotten heb ik een groot deel van de wortels gebroken van L.A.
      De oorzaak was veel te vroeg overpotten en er waren gewoon heel weinig wortels.
      Ze zaten in een pot zonder afvoer en aangezien ik geen ervaring had in water geven wou ik ze te graag in een pot met afvoer plaatsen. Niet zo handig...

      Les numero duo.


      Week verder:
      IMG-20200621-WA0002.jpeg


















      Blue begint al een aardige bonsai vorm te krijgen ​​

      Ik train alle 3 de plantjes op dezelfde manier al moet ik toegeven dat ik het wel beter doe nu ik eerst geoefend heb op Silver.
      Super Silver Haze Bonsai ​​

      IMG_20200625_022544.jpg


      Fast forward om iedereen up to date te brengen:

      L.A is nu 35 dagen oud staat er vandaag weer mooi bij ondanks het rampzalige overpotten

      IMG_20200702_191713.jpg





























































      Zo zien ze er nu uit: rechts Silver (40 dagen), midden Blue (35 dagen) en links paprika's
      IMG-20200703-WA0000.jpeg
      Ik heb inmiddels 3 van de Sansi led lampen voor het opgroeien van de dames voor totaal 105 watt. Misschien een beetje overkill voor de groeifase maar ervaren kwekers van hier kunnen daar misschien meer over zeggen.

      Ze doen het er erg goed onder en omdat ik eindelijk na 3 weken (en bedankt Online top garden) een ph meter heb ontvangen weet ik wat de ph mijn kraanwater is!

      Ik zit in Amsterdam en het kraanwater geeft een PH van 7.7. Voor zover ik heb begrepen wil je met bio aarde rond de ph van 6 - 6.5 zitten.

      Dus nu krijgen ze voeding met ph gecorrigeerd water op 6.0. Ik zal dit later verhogen naar 6.5 denk ik.

      Omdat ik ook geen aarde binnekreeg zitten de planten in verschillende aarde met verschillende ph waarden wat niet heeft geholpen.

      Veel verkeerd gedaan maar gelukkig zijn de plantjes erg sterk en zien ze er nu (imo) goed uit.




      Attached Files
      Last edited by S410520; 5 July 2020, 12:17.

      Comment


        #5
        Ja misschien kun je alles in 1 post doen voortaan ?

        Ik heb net 7 posts bij elkaar gedaan, maar zoals je ziet is de volgorde veranderd helaas.
        Beter post je zelf gewoon alles in 1 post dat scheelt mij ook weer tijd.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


        • S410520
          S410520 commented
          Editing a comment
          Sorry, ik dacht dat meerdere posts juist beter was. Ik zal het voortaan in 1 doen.

        #6
        En dit is waar ik nu ben, Blue is het grootst ondanks dat Silver een week ouder is. Dit komt denk ik omdat ik Silver veel te veel water heb gegeven van kennelijk veel te hoog ph.

        Blue was eerder droog en staat ook in aarde met lagere ph en deed het dus een stuk beter.

        Veel geleerd laatste weken maar denk dat ik het groeien nu wel onder de knie heb, nu wachten op de tent voor de bloei. (En de dames uiteraard)

        Ik heb gekozen voor een Secret Jardin DR150W tent zodat ik nog ruimte over heb voor andere planten. (geen idee of dat wel een goed idee is maar we gaan het meemaken)

        De Mars Hydro Sp3000 gaat de dames van straling voorzien

        IMG_20200703_230658 (1).jpg


































        Stickers gaan in de tent


        IMG_20200703_230418.jpg


        IMG_20200703_231114 (1).jpg








        Comment


          #7
          Silver is eindelijk weer zichtbaar aan het groeien. Voeding op volledige sterkte en lagere PH lijkt te hebben geholpen.

          IMG-20200702-WA0008 - Copy.jpeg

          Wat ik nog niet begrijp is dat alleen Super Silver hier last van had, ik geef ze alledrie dezelfde voeding oplossing die notabene meer op sativa gericht is dan indica. (aldus fabrikant, kan dit uberhaupt?)
          Silver heeft de meest Sativa dominante genetica....

          Gisterenavond nog wat LST gedaan

          L.A Amnesie

          IMG-20200704-L.A.-LST - Copy.jpeg

          Super Silver

          IMG-20200704-silver-LST - Copy.jpeg

          Blue Kush Berry
          IMG-20200704-Blue-LST - Copy.jpeg

          En zo staan ze er vandaag bij:

          IMG-20200705-status-total - Copy.jpeg

          Ik wil proberen ongeveer 25 toppen te vormen op een plant voordat ik er 1 omzet naar bloei.

          Tent is wederom vertraagd, dit keer door DHL...

          Comment


          • Rreppellsteeltjam
            Rreppellsteeltjam commented
            Editing a comment
            Ach kijk, weer de aquamaster!!!

            Uitkijken met dat ding, de pH meter geeft na een paar keer geen juiste meting meer.

            Combimeter is sowieso geen goed idee, want de ph sensor gaat het snelste stuk.

          #8
          Bedankt voor de tip, ik heb hem voor gebruik gechecked met de ijk oplossingen en die gaf die (nog) goed aan. Ding is ook net nieuw dus hoop dat de sensor het wel een paar jaar volhoud. Die moet je zowiezo vervangen om de zoveel tijd heb ik begrepen.

          Belangrijkste was dat ik wist hoeveel PH- er bij een liter kraanwater moest om in de juiste ph range te komen. Ik heb de meter nu eigenlijk niet meer nodig. (dacht ik?)

          Comment


          • Waldpiek
            Waldpiek commented
            Editing a comment
            Iedere keer bij het aanmaken van voeding moet je meten. Je voeding heeft ook invloed op de PH. Dus als je er meer voeding bij doet, verandert ook je PH

          #9
          Waldpiek thanks, dat had ik dus niet in de gaten

          Ik had ook het idee met citroensap af te gaan zuren, maar heb al snel gezocht op het forum en gezien dat dit niet zo een goed idee is als het lijkt.
          Ook gezien dat je eerst voeding moet oplossen en dan pas moet afzuren, wist ik ook niet....

          Ik leer ontzettend veel dankzij alles wat de members hier delen, super bedankt allemaal voor het delen van de kennis! ​​​​

          Nu maar even zoeken wat voor beestje ik steeds tegen kom, het lijkt een mini rupsje, bruin, 0.8 - 1 mm in lengte, geen vleugels. niet te fotograferen met mijn phone helaas...


          Comment


            #10
            Het nog-te-identificeren bruine beestje heb ik niet meer gezien, ik zal me de volgende keer inhouden en eerst een foto maken

            Super Silver heeft weer problemen: gele puntjes ineens en op 1 blad werd dat zelfs bruin in de punt wat ik niet begrijp want ik heb juist PH vorige week gecorrigeerd en daar reageerde die goed op.

            IMG_20200709_125710.jpg































            Ik heb wel iets meer voeding gegeven door de maximale concentratie te gebruiken en bij elke waterbeurt voeding gegeven in plaats van om de waterbeurt.
            Geen idee wat ik hieraan kan doen maar het probleem lijkt zich niet uit te breiden dus zoek nog even verder voordat ik iets (verkeerds) doe.

            EDIT: Dit is dus overvoeding, "nutrient burn". Ik geef voorlopig dus alleen ph gecorrigeerd water.

            Verder merkte ik op dat de luchtvochtigheid niet goed was (24c + 40%) en heb nu de VPD tabel maar aangehouden.

            Die was niet heel makkelijk te lezen vond ik dus heb ik maar een simpele versie gemaakt op basis van temperatuur.
            Ik weet dat VPD veranderd aan de hand van de temperatuur van het blad, maar is er een soort vuist-regel die men kan aanhouden?

            EDIT: te veel variabelen zie ik nu, ik hou wel de chart aan die ik nu heb.

            Dan nog dit onverklaarbare hangen NA elke waterbeurt voor de Blue Kush Berry: (of eigenlijk zodra ik de plant onder het licht weghaal)

            IMG_20200709_122100.jpg

            Dit is wat er elke keer gebeurd:

            1. Ik til de pot (op zn plaats) op en merk dat die erg licht is en maak water/voeding klaar. Dit keer alleen afgezuurd water. (PH 6.3)
            2. Haal de plant uit de groeibox en dus onder het licht vandaan en zet hem vlakbij in de kamer zodat ik er beter bij kan.
            3. Na 2 minuten beginnen de blaadjes al te hangen, zonder dat ik ook maar iets doe. (Dus alleen bij de Blue Kush Berry)
            4. Water gegeven en terug gezet, duurd weer uren voordat de blaadjes herstellen. (blij omhoog staan zoals bij silver te zien is)

            Dit heb ik al geprobeerd:

            - LV en temp testen, die zijn vrijwel exact gelijk in en buiten de groeibox omdat die deze keer helemaal open stond met fans aan voordat ik de plant verplaatste.
            - Minder water geven, meer water geven, maakt niks uit.
            - andere 2 planten vertonen dit gedrag niet.

            Het enige dat ik zeker weet is dat de plant iets niet leuk vind maar geen idee wat?

            EDIT: als ik de luchtvochtigheid verhoog herstellen de bladeren sneller. (door de fans erop uit te zetten)
            Temp is 23c en LV= 60-70%. (nu dus 70)

            Hier een foto van L.A amnesia, zo staat Blue er dus ook altijd bij. (zolang ze blijft staan op de plaats)
            L.A. had als zaailing al de sterkste groei en altijd tevreden dus ik vermoed nu genetica...

            IMG_20200709_132049.jpg

            Ik hoop dit weekend de secret jardin (90*150cm) op te zetten en alles af te stellen. Als de temp en LV dan goed zijn kan Silver Haze aan de bloei beginnen!

            De dames staan nu in 11 Liter soft pots, ik wil naar 25 liter plastic potten gaan voor ik switch naar bloei. (minder verdamping = lagere LV, hoop ik)
            Last edited by S410520; 10 July 2020, 17:32.

            Comment


              #11
              update: Mars SP3000 doet het prima! ruim 4 weken in bloei: Super Silver Haze:

              IMG-20200822-WA0002.jpg

              L.A Amnesia ruim 2 weken in bloei:
              IMG-20200822-WA0003.jpg

              Ben inmiddels verhuist naar ander forum maar wou nog even laten zien hoe het gaat.grt

              Comment


                #12
                Mooi man !
                Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                Comment

                Bezig...
                X