Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rookie kweek!

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Rookie kweek!

    Korting op 420shop
    Beste mensen,

    Vanaf hier start mijn verslag genaamd Rookie Kweek!

    En dit zegt genoeg.

    Ofgelopen twee jaar heb ik me bezig gehouden met het kweken (kleinschalig/hobby) van de Washingtonia Robusta (palm) en de Anigozanthos rufus (exoot). Dit met succes alleen nu komt het. Haha moet er zelf al om lachen. De palm is na 20 maanden pas 30CM hoog met een stam van 4 cm omtrek (stam pas 10 cm hoog). De Anigozanthos gaat pas echt groeien en bloeien na ongeveer 3 jaar (nu bijna 14 maanden jong). Vandaar dat ik even als afwisseling iets anders ga proberen.

    Met Extreme heb ik al gesproken over led verlichting. Helaas heb ik deze al besteld voordat ik dit forum had doorgespit en is mijn budget beprekter geworden.

    Verder heb ik een 60x60x140 tent aangeschacht wat voedingen een LV en temp meter en ben ik nog op zoek naar goede ventilatie.

    Ik zit toch nog te denken om een andere lamp aan te schaffen. Graag tips hiervoor. Het lieft ben ik wel milieu bewust bezig (lees klappen van vriendin bij te hoge stroomrekening )

    De WW zaden zijn ontkiemd en geplant. Ze staan nu in een propagator met een gemiddelde temperatuur van 23 graden. LV weet ik nog niet. deze meter komt morgen binnen.

    Ik hoop snel wat lampen tips te krijgen zodat ik in iedergeval een goede start kan maken. Is bijvoorbeeld een 50W spaarlamp genoeg voor deze ruimte?
    Wanneer ik nog andere zaken nodig heb om te beginnen dan zijn ook deze tips van harte welkom.

    Ik zal dit weekend een foto maken van de opstelling.
    Alvast bedankt allemaal!!!
    16
    25 g
    6,25%
    1
    50 g
    6,25%
    1
    75 g
    25,00%
    4
    100 g
    18,75%
    3
    125 g
    18,75%
    3
    150 g
    12,50%
    2
    175 g
    0,00%
    0
    200 g
    12,50%
    2

    The poll is expired.


    #2
    Re: Rookie kweek!

    Als je van uitdaging houdt is Orchis maculata een betere keus.

    Van exoten naar WW (white widow neem ik aan, geen Wonder Woman??) is niet echt spannend.

    Maar wat................geniet van de opbrengst.

    (WW vind een beetje waterglas en fulvine/humine zuur lekker. Net als een bespuiting -met de lamp uit- met wat appelstroop. Dit geeft gratis suikers en ijzer aan de plant. Maar blijf met ww altijd vrij laag met de EC !!! )

    Grtz, HJM
    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

    Comment


      #3
      Re: Rookie kweek!

      Bedankt HJM,

      Dus EC dan rond de 5,8 of nog lager? Ik heb geen meter maar zat gisteren aan een fels spa blauw en deze heeft exaxt een EC waarde van 6.0. (ik lees op het forum dat die tussen de 5.8 en 6.0 moet zijn) Hahaha, nu komt het, heeft iemand hier ervaring mee. Kijk dan zou ik Spa blauw kunnen gebruiken tot ik een EC meter heb.

      Inderdaad White Widow, maar zet ook een Roystonea Regia ernaast (palm). Aangezien ik deze palm al een heb getracht te kweken maar me niet is gelukt. Nu ik een beter beheersbaar klimaat heb ga ik het toch weer proberen. En betreft de WW, de kopjes net vanacht doorgekomen!!!!!

      Grtz,

      Comment


        #4
        Re: Rookie kweek!

        Hoi Quattro,

        Met een vloer oppervlakte van 0.36m2 zou ik persoonlijk gaan voor een 250 wat hps lamp, aangezien je ook meerdere zaden ontkiemd.

        Succes met je kweek.
        Alles begint bij jezelf...........

        Comment


          #5
          Re: Rookie kweek!

          Ik zie dat ik de EC waarde en PH waarden door elkaar heb gehaald in mijn bovengenoemde reactie. Na e.a. verder onderzocht te hebben moet deze rond de 1.2 zijn en wekelijks met 0.1 verhoofd worden. Klopt dat of heeft iemand een beter advies.

          Comment


            #6
            Re: Rookie kweek!

            Hoi Quattro,

            Hangt er van af wat voor voeding/grond e.d je gebruikt.
            Iedere voedings leverancier heeft zijn eigen kweekschema, Je kunt dit schema aanhouden (doe ik op het moment ook) maar veel belangrijker is om je planten goed in de gaten te houden. (i.v.m. over voeding e.d.)

            Ik zou in de eerste 2 / 3 weken hier heel voorzichtig mee zijn, hoogstens wat wortelstimulator, maar zoals je e.e.a. zult tegenkomen op dit forum, heeft iedere (hobby)kweker zijn eigen kweekmethode.
            Als je planten het goed blijven doen met een verhoging van 0.1 p/week is hier niks mis mee.

            Vermeld anders je voedingslijn even.

            Succes verder...
            Alles begint bij jezelf...........

            Comment


              #7
              Re: Rookie kweek!

              Ik ga Canna gebruiken voor voeding op gewone potgrond.

              Zou ik voor die 0.36M ook 4x23Watt spaarlampen cool white voor de groeifase kunnen gebruiken? Dit zou ongeveer 500W normale verlichting moeten vervangen.

              Comment


                #8
                Re: Rookie kweek!

                Dat zou moeten lukken alhoewel het minimaal blijft. Je mag niet zomaar die vervangende wats t.o.v. een gloeilamp rekenen maar het aantal lumen wat die spaarlamp geeft bepaald hoeveel licht er uit komt. De omgerekende wats zeggen meer iets over het stroomverbruik en niet over de hoeelheid licht. Exacter gezegd zou je zelfs moeten gaan kijken naar het PAR-licht (licht waar de plant daadwerkelijk iets mee doet) 4 x 23 wat SL geven 4 x 1350 lumen wat voor groei op die oppervlakte voldoende zou moeten zijn. in de bloei moet je toch al gauw aan het dubbele denken.

                Comment


                  #9
                  Re: Rookie kweek!

                  Okay thank dan schaf ik er daar 4 van aan. Volgende week ariveerd er ook een Led grow lamp van 90 watt met 3650Lm. Ik denk dat het samen met de door jou voorgestelde lampen dan wel genoeg moet zijn, toch?

                  Gr

                  Comment


                    #10
                    Re: Rookie kweek!

                    Hier een kleine update en de eerste foto's.

                    Op advies van Monty heb ik 4 23W sl gekocht. Gisteren had ik al een rek gemaakt waar de verlichting meer opgehangen werd. Deze is naar mijn mening uitermate goed gelukt. Hij is vierkant en op elke zijde hangt nu een 23 W sp. Aan het eind van de week verwacht ik mijn Led lamp die dan precies in het midden van deze vier spaarlampen past. Dan is mijn verlichting compleet.

                    Ventilatie heb ik ingesteld als volgt; half uur aan, half uur uit tijdens licht en half uur aan, en uur uit in het donker. Dit i.v.m. de toch wel warm wordende kweek kast. 28 graden met de lampen aan en een LV van 53%. Probeer deze wel op te krikken maar is wel lastig moet ik zeggen. (heb er een beker water in staan en 3 natte washandjes)

                    Alle vijf zaden lijken het te doen aangezien ze een worteltje hebben aangemaakt en op dit moment hebben er al drie van de vijf hun hoofdje laten zien.

                    Grz

                    P1090091.jpgP1090096.jpgP1090093.jpgP1090092.jpg

                    Ps op de grond staan wat palmen en op de vensterbank een Kangaroe Pow en kruid (eigenkweek natuurlijk)

                    Comment


                      #11
                      Re: Rookie kweek!

                      Hier een kleine update.

                      LV licht uit 73% met een temperatuur van 21 graden.
                      LV licht aan 52% met een temperatuur van 26,5 graden.

                      Plantjes zijn een kleine 4 en 5 dagen jong.

                      Foto's zonder licht zal ik spoedig toevoegen.
                      Afbeelding 004.jpgAfbeelding 001.jpg

                      Ik hoop dat alles goed gaat en blijft gaan. Dit is mijn eerste kweek en ik vind het lastig je eigen pantjes met andere foto's te vergelijken.

                      GrZ

                      Comment


                        #12
                        Re: Rookie kweek!

                        Ziet er nice uit, keep up the good work!
                        sigpic

                        Comment


                          #13
                          Re: Rookie kweek!

                          zolang ze groeien en groen eruit zien doe je het goed envergelijken via foto is inderdaad moeilijk . gewoon op de kleur afgaan , ze is aan wortelontwikeling bezig en zal nu wel naar groei overgaan, kenners genoeg d ei de juiste kleur van ww kent .

                          Comment


                            #14
                            Re: Rookie kweek!

                            Beste mede Growers,

                            Hier weer een kleine update.

                            Temp 28,5 lamp aan met een LV van 38. Deze probeer ik omhoog te krikken d.m.v. natte washandjes en vochtige hydrokorrels. Het werkt maar is nog niet stabiel genoeg.

                            Temp tussen 20 en 21 met een LV van 80. Deze probeer ik wat omlaag te brengen door snachts iets meer te ventileren. Nu staat de fan op 30 min aan 30 min uit. Vanaf vanavond wordt de cyclus 60 min aan 30 min uit.

                            Planten zijn 9 en 7 dagen jong. Ben gisteren met voeding gestart. Ik zit op ongeveer 1/3 van wat het kweekschema aangeeft. Dit i.v.m. het niet in bezit hebben van een EC meter. Ik ga het deze week zo doseren dat vanaf het volgend weekend het schema wordt gehandhaaft. Dit uiteraard mist de plantjes me niets anders verteld.

                            Nou, genoeg lopen zwammen, hier de actie foto's

                            GrZ Quattro

                            Afbeelding 006.jpgAfbeelding 004.jpgAfbeelding 005.jpgAfbeelding 002.jpgAfbeelding 001.jpgAfbeelding 003.jpg

                            Comment


                              #15
                              Re: Rookie kweek!

                              Scherpe foto's al zeg ik het zelf. Haha

                              Comment

                              Bezig...
                              X