Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweekje ooit met een paar white widows

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: Eerste kweekje ooit met een paar white widows

    Korting op 420shop
    Al jaren zat ik er over na te denken om zelf eens iets te laten groeien. Er was altijd wel een reden om het niet te doen, maar nu toch eindelijk eens de beslissing genomen om een tentje en toebehoren te kopen en zelf eens aan de slag te gaan. Dit ondanks de energie crisis, maar was het gewoon zo zat om steeds naar de shop te moeten en daar mijn zuur verdiende centjes achter te laten (die liggen nu bij verschillende growshops en ***** maar dat ter zijde).

    Helaas vond ik deze site pas wat laat, waardoor ik nu al in week 11 ben en klaar zit om te knippen. Het is daarom wat lastig dit allemaal met terug werkende kracht hier nog even neer te plempen. Ik hou ergens anders een growlog bij, het linkje daarvan zou ik makkelijk kunnen delen, maar van wat ik op deze site heb gezien wordt dat mogelijk niet gewaardeerd. Dus ik hoor het wel mocht je het linkje willen. In ieder geval ga ik toch even een poging doen om hier een leuk kweek verslag van te maken en een soort halve review ofzo terwijl ik mijzelf ook nog eens probeer voor te stellen aan jullie. Geen idee hoe dit gaat uitpakken ik zie wel waar het schip strandt. Maar als ik in de toekomst hier op dit forum wat vragen wil stellen en serieuze antwoorden wil krijgen dan moet ik nu even door de zure appel heen bijten.

    Om te beginnen, het is mijn aller eerste keer ooit. Het voelt als een heuse ontmaagding (gelukkig is er niets bevrucht geraakt deze run). Het was daarom een hoop wikken en wegen tussen verschillende tentjes, lichten en alle toebehoren maar uiteindelijk ben ik op het volgende uit gekomen;
    1. Twee vrienden die ervaren en zeer ervaren zijn met plantjes. En die ik altijd even kon appen of vragen langs te komen als ik weer zat te stressen wanneer ik een vlekje, vlokje, streepje, puntje of wat dan ook zag.
    2. Een zeer begripvolle vriendin die niet al te veel geklaagd heeft terwijl mijn plantjes meer aandacht kregen dan haar.
    3. Een 80x80x180 tentje. Ik ben erg teleurgesteld in deze tent overigens, licht schijnt er aan alle kanten uit (en dus ook in) en de algehele kwaliteit laat wat mij betreft te wensen over gezien het merk. Gaat zeker snel een andere/nieuwe tent van een ander merk komen. Deze is eigenlijk alleen geschikt om in te drogen wat mij betreft.
    4. Een 120W LED lamp van Greenception (GCx4). Ik ben er erg tevreden over (zeggende zonder enige ervaring met andere lampen). voor het geld is het zeker de moeite waard met apart dimbaar groei (uv/blauw) en bloei (rood/ir) spectrum. Ten alle tijde is het full-spectrum. Maar je kan dus op 60w met UV/blauw groeien, en gedurende de bloei draai je geleidelijk het bloei Rood/IR spectrum erbij. Uiteraard kan je ook gewoon gelijk vol op 100% beginnen maar heb de instructies van de fabrikant maar geprobeerd. Wetende wat ik nu weet had ik misschien een iets sterkere lamp gekocht maar achteraf is het makkelijk lullen. Het is erg jammer dat ze geen PAR/PPFD map aanleveren erover. Vooral vanwege deze dimbaarheid heb ik uiteindelijk voor deze lamp gekozen. Een Mars Hydro (goedkoper) of Lumatek (duurder en geen uv/ir zonder bij te moeten lappen) ofzo had waarschijnlijk de veiligere keuze geweest maar ik zag goede reviews over de oude serie lampen van Greenception (helpt als je Duits spreekt, want anders is er weinig te vinden) en zag zoveel ophef over UV/IR dat ik het wel moest proberen. En om maar even duidelijk te zijn dit is geen oordeel over andere lampen, of een mening dat deze lamp beter is dan andere. Slechts een onderbouwing van waarom ik hiervoor heb gekozen.
    5. Afzuiger + koolstoffilter en een ventilatortje.
    6. Omdat ik in een kelder/souterrain mijn tentje heb staan, en het hier nogal koud werd afgelopen winter heb ik ook een verwarmingsmat gekocht + een switch waar ik ook mijn lamp op kon zetten. scheelt weer een stopcontactje. Die ik al gauw weer gevuld had;
    7. met een elektrisch heatertje, want ondanks de verwarmingsmat zakte de temperatuur in de avond vaak onder de 15 graden in de tent. Misschien heb ik hier wel iets te lang mee gewacht want heb deze pas op het einde van de rit erbij gezet in de kamer. Gelukkig zijn er geen sterfgevallen te melden door dit foutje maar wel flink wat paarse stelen en stammen.
    8. bij het setje wat ik heb gekocht zaten ook wat potten, maar heb daarnaast nog een aantal 14 liter potten gekocht.
    9. 2 zakken plagron batmix.
    10. Royal queen seeds starter kit. voeding, en andere snuisterijen zoals de propagator. van die voeding had ik al snel spijt en die propagator ook (lampje ging steeds aan uit en toen ik wilde kijken wat er aan de hand was heb ik m gesloopt).
    11. Dus ergens halverwege ook de starter set plagron voeding gekocht. Het verschil was gelijk merkbaar naar mijn mening.
    12. de nodige dingen in de categorie “meten is weten”. uiteraard PH en EC pen, maar in een dolle bui ook nog een NPK aarde test set (voordat mijn nieuwe ronde van start gaat ga ik daarmee de aarde eens meten, het heeft niet echt zin daar halverwege een run mee te beginnen). Een metertje die je in je aarde duwt en die dan de EC, PH en temperatuur meet. paar keer gebruikt maar omdat je hem er steeds opnieuw in moet steken en niet kan laten zitten was dit geen succes. je prikt natuurlijk steeds wortels stuk en dat vinden planten meestal niet zo leuk.
    13. De xiaomi plant sensor is wel een geinig ding, geen idee of het nauwkeurig is maar je krijgt wel een leuk inzicht in het water en voedingsverbruik van je plantje, de temperatuur in de ruimte/pot, en er zit zelfs een heuse PAR sensor op. Dit staat dus nergens omschreven in de verkoopinformatie maar ergens diep verstopt in de setting kan je m dus van LUX naar PAR zetten . dat las ik ergens hier op jointjedraaien als ik het mij goed herinner. Ook staat cannabis er gewoon in. Toen ik zat te zoeken of ik dit wilde/moest kopen zag ik veel berichten dat die er niet in zouden staan. Maar ik kan dus gewoon kiezen tussen Indica, Sativa of Ruderalis en dan krijg je alle waarden voor gekauwd. Je kan ook zelf minimale en maximale waarden instellen. Voor de volgende run koop ik 4 stuks van die lange versie hiervan. Die gaat een stuk dieper de pot in en zou dus ook beter/nauwkeuriger moeten kunnen meten. Maak je geen zorgen ik heb ook de "potten optillen", en de “je vinger in de aarde steken” methode gebruikt tijdens mijn eerste kweekje om ook daar ervaring mee op te doen wat betreft water geven.
    14. Photone app is ook echt super handig. en verdient daarom ook een aparte vernoeming. Zeker omdat ik geen PAR/PPFD map had van mijn lamp en dit in de eerste week bijna een plantje gekost heeft. Het was een beetje hannesen tussen de instructies van de lamp fabrikant en wat ik mijn planten zag doen. Maar nadat ik dit met de Photone app een beetje had afgesteld gingen mijn planten als een speer. Helaas moet je voor de LED PAR meter functie wel betalen maar die 7 euro is het zeker waard (ik zat natuurlijk alweer naar een apogee PAR meter van 500 eutjes te staren en waarvoor ik net geen budget meer had).
    15. een growlog app. De growlog waar ik het over had gewoon om mijn dagelijkse dingen in bij te houden. foto’s, notities, etc. zo’n beetje alles wat je zou willen opschrijven en bij houden kan erg gemakkelijk via die app. Volgens mij het enige wat gratis is geweest tot op heden tijdens deze kweek. Oh en mijn registratie hier niet te vergeten uiteraard.

    Met uitzondering van de PH pen zijn punt 12 t/m 14 allemaal wat later gedurende de kweek pas aangeschaft omdat ik er achter kwam dat het toch wel handig was en/of omdat ik gewoon eens wat verschillende gadgets wilde uitproberen. En ja dan ontbreekt er in deze lijst nog 1 ding. Zaadjes.

    Omdat ik een totale noob ben heb ik bewust gekozen voor een makkelijk soortje. Na enig wikken en wegen kwam ik bij Royal Queen Seeds uit en heb ik een aantal White Widow zaadjes bij hun besteld. Deze, samen met wat gratis royal bluematic auto’s, zitten tot op heden nog veilig in hun verpakking omdat ik ook 3 white widows had gekregen bij hun starter set. Ook was er nog 1 zaadje triple G in de doos beland waar ik zeker weten niet voor betaald heb.

    Dus in mijn ongeduldigheid heb ik deze 3 "gratis” white widows gelijk in de spongepots geduwd toen ik ze binnen had. In mijn gedachte kon ik beter met de gratis zaadjes beginnen want gratis en als het dus mis gaat dan doet het niet zo’n zeer in de portemonnee, kan ik het ook gewoon op de kwaliteit van de zaadjes gooien mocht het niets geworden zijn, het ligt uiteraard nooit aan Bassie. Pas toen de eerste uitkwam bedacht ik mij dat ik de batmix nog moest spoelen. En dat ik voor de eerste week misschien ook nog wel wat stekaarde kon gebruiken voor in het midden van de pot zodat ze niet gelijk de volle laag batmix kregen. Dus toch nog maar even snel naar het lokale tuincentrum en hun kas ook weer even gespekt. De economie moet toch door blijven draaien uiteindelijk.

    Ik kan het uiteindelijk toch niet laten om een klein beetje te experimenteren. De eerste die uitkwam, plant 1, heb ik eigenlijk zo direct in de batmix gedaan met enkel het kluitje van de spongepot eraan. Het arme ding. De tweede, plant 2 heb ik een klein kuipje stek aarde mee gegeven. Een verstandige beslissing. Plant 3 wilde helaas niet uitkomen. Geen idee wat daar mis is gegaan. lag aan het zaadje uiteraard en niet aan mij. Het schilletje heb ik terug gevonden maar geen wortel of iets dat op een plantje leek. Aan de eene kant was ik wel blij dat het een gratis zaadje was, maar aan de andere kant zag mijn tentje er toch wel wat leeg uit. Dus toch maar even de stoute schoenen aangetrokken en dat verdwaalde Triple G zaadje in de pot gemikt. beetje hetzelfde recept als bij plant 2, maar dan direct in de pot ontkiemen, uiteraard wel even wat stekaarde in het midden gedaan en daar het zaadje in met een beetje water erover heen, meer niet. Het waren 5 lange dagen maar uiteindelijk is ze boven gekomen. Ik heb haar voor het gemak maar plant 4 genoemd. Van P3 kan ik nog steeds niet echt afscheid nemen. Het is toch je eerste waar je doei tegen moet zeggen.

    Het lange wachten was begonnen. Het enige wat ik kon doen was staren, aanmoedigen snel te groeien, en een beetje water geven. Helaas had ik rond deze week nog geen photone app of enig idee van waar ik mee bezig was (nog steeds niet hoor maak je maar geen zorgen), dus P1 heeft toen wel een tik gekregen. Ik vermoed de lamp te dichtbij en te sterk. Want anders had die batmix haar allang afgemaakt gok ik zomaar. Oh en ehhh de eerste dagen hield ik een 16/8 schema aan, en toen alles boven was ben ik naar een 20/4 overgeschakeld door gedurende de week de timer steeds een beetje te verzetten vooral omdat het 20/4 schema zo aangeraden werd door RQS voor autoflowers. Volgende run maar eens op 18/6 proberen, scheelt weer een beetje stroom ook.

    Van die Batmix wordt dus gezegd dat je de eerste zes weken niet hoeft te voeden, en dat is zeker weten waar. In deze 14 liter potten tot ruim in week 7 geen voeding gegeven, en ik denk dat ik prima nog een week had kunnen wachten misschien wel meer (volgende ronde maar eens uitproberen). En toen ik eenmaal wel aan voeding begon, die van RQS, had ik gelijk een probleem met plant 4. Na een paar dagen bruine stippen op het blad (P1 en P2 vonden het wel prima en hadden geen klachten). Ik heb toen een paar dagen enkel water aan P4 gegeven maar dat leek niet te helpen. Dus in blinde paniek toch maar een starter set plagron voeding gekocht. En dat wierp zeker zijn vruchten af want de plant stabiliseerde en begon daarna gelijk een enorme top aan te maken. Groeien wil ze niet meer, maar bloeien wel en daar gaat het uiteindelijk om denk ik dan maar.

    Nadat week 10 was aangebroken ben ik weer terug gegaan naar normaal afgezuurd water (ph tussen 6.5 en 6.8 afhankelijk van hoe lui/precies ik ben). Uiteindelijk heb ik maar ongeveer twee weken voeding aan die krengen gegeven. Gezien de prijzen van plagron voeding wel zo lekker dat ik nog wat voeding over heb voor de tweede en misschien wel 3e ronde. Valt het toch nog een beetje mee. RQS geeft op hun site aan 10/12 weken vanaf het zaadje en de trichomen begonnen inderdaad al een beetje melkachtig te worden aan het begin van week 10. Dus een dezer dagen is het bijltjesdag voor de dames. Ze drinken wel flink, ongeveer een liter per dag per plant. De luchtvochtigheid was daarom afgelopen week dan ook niet best in huis. Ik moet echt even 2 ramen open zetten s ochtends om de LV in huis weer ergens terug naar de 40-50% te krijgen.

    En zojuist (eerste dag van week 11, dag 70) zag ik dus dat het merendeel van de trichomen melkachtig waren met hier en daar een amber puntje. Dus vandaag gaat de schaar erin. Het plan is om ze per tak op te hangen in de tent en ook gelijk al helemaal te trimmen. Dan te drogen tot de tak(jes) breekbaar worden en dan over te hevelen naar de weckpotten. Het liefste had ik eigenlijk gelijk alles helemaal geknipt naar topjes en die dan drogen maar ik was te laat met het bestellen van een droogrek/netje. Ook gelijk maar even wat groepsfoto’s gemaakt van de dames. Het is de laatste keer dat ze levend samen zullen zijn.

    Nou goed dat was m dan voor nu. Bedankt voor het lezen in in ieder geval.

    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    Last edited by Silas; 2 April 2023, 10:23. Reden: link verwijderd

    #2
    Leuk geschreven en snel weer wat zaden in de grond.
    Ben benieuwd wat de opbrengst zal worden.
    Leuk als je dit ook kan laten weten.
    Succes!!

    Comment


    • Wiewatwaarhoezo
      Wiewatwaarhoezo commented
      Editing a comment
      Hi bedankt! Ga zeker nog wel even wegen. Ben zelf erg benieuwd ook

    #3
    Mooi verslag, en mooie foto's! Zo herkenbaar om klein kapitaal uit te geven aan alles, en dan het liefst de goedkoopste zaden te gebruiken uit een soort van angst dat het toch zal mislukken, wat dan ook prompt gebeurde toen ik deze keer iets duurdere zaadjes gebruikte😄

    Comment


    • Wiewatwaarhoezo
      Wiewatwaarhoezo commented
      Editing a comment
      Haha thanks! Ja een klein kapitaal is het wel geweest ondertussen. Maar het resultaat mag er ook wel zijn vind ik zelf. Maar goed ik zou op dit punt ook blij zijn geweest als ze levend de eindstreep gehaald hebben en dan maar 1 gram opbrengen. Dan was het alsnog missie geslaagd.

      Om het maar even in 1 bericht te houden;

      Ja prijs per watt had ik niet over na gedacht. Denk dat de lumatek dan inderdaad goedkoper is (geen zin om het na te gaan zitten rekenen ook) Heb er erg over getwijfeld om voor de set met de 200w ATS pro te gaan, maar mijn uiteindelijke keuze was 100 euro goedkoper en bleef daarmee ongeveer binnen het budget wat ik mijzelf gesteld had. Ik heb eerlijk gezegd gedurende de kweek best wel een paar keer ernstig getwijfeld of ik niet gewoon die lumatek moest halen 😅😂. Maar toen ging ik met die Photone app meten en zag ik dat het goed zat.

    #4
    Dacht wel dat de greenception lamp duurder is dan lumatek (ats pro serie), per watt dan. Maar is ook uit m'n hoofd, en verder niet erg belangrijk. Lamp heeft het uitstekend gedaan zo te zien.

    Comment


      #5
      Of ik mijn eigen eerste post herlees
      Welke tent heb je precies? Wil er zelf binnenkort een bijkopen omdat mijn huidige tent ook niet lichtdicht is.
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

      Comment


      • Wiewatwaarhoezo
        Wiewatwaarhoezo commented
        Editing a comment
        Ik heb het merk tent eigenlijk bewust even niet genoemd omdat ik niet weet of het aan het merk/tentjesmaker ligt. Of aan de growshop die mij gewoon een knock off heeft verkocht. Ik heb er vervolgens zelf ook niets aan gedaan richting de verkoper. En heb dus ook geen tweede tentje gekregen om te kunnen concluderen of het aan het merk tent lag of niet. Daarnaast was het een relatief goedkoop setje die ik kocht en in de aanbieding ook nog eens. Ik ben dan sowieso altijd al gelijk een beetje huiverig. Het was mij de moeite niet waard om dat ding terug op te sturen in ieder geval. Voor autoflowers volstaat het. En dan heb ik in ieder geval alvast maar een tentje waarin ik kan drogen 😇

      • JimBean
        JimBean commented
        Editing a comment
        Ja precies zo'n tentje heb ik nu dus (Garden Highpro Basic).

      #6
      Proficiat met de opbrengst van uw eerste kweek. Ik had het niet zo goed voor elkaar destijds, petje af!

      Geniet ervan. En leuk verslag ook.
      Mijn kweekverslagen:
      https://tinyurl.com/yxmrfs8w
      https://tinyurl.com/y69gjs6g

      Comment


        #7
        Nog een paar weken, dan zijn ze goed compact geworden. Nog even op je handjes zitten. Ziet er niet verkeerd uit de eerste keer.

        Comment


        • Wiewatwaarhoezo
          Wiewatwaarhoezo commented
          Editing a comment
          Thanks! Bedoeld dit niet sarcastisch, maar vind het knap dat je dat ziet vanaf een paar foto’s. De white widow was inderdaad nog wel een beetje fluffy en zou misschien iets langer gemoeten hebben. De triple G was echter wel klaar. De toppen daaraan waren allemaal wel goed hard.

        #8
        Niks sarcastisch aan, maar als je alleen nog maar witte haartjes ziet kan de top wel al hard zijn maar nog lang niet hard genoeg. Neem dat nu maar van me aan. Hier zijn meerdere cowboys doe hun weed veel te vroeg oogsten. En dan zeggen ik word niet stoned van de weed of dat soort zaken. Wellicht moet je de vrienden van je maar eens vragen, als ze jou hebben geadviseerd om ze al om te doen, tja. De toppen die bij jou zichtbaar zijn hebben nog geen volgroeide bloemetjes, die van jou lijken zeg maar op een ouwe glam-rocker uit de jaren 80. Ik heb even een foto gepikt van DerpiE daar zie je een top die klaar is op het oog. Niet op micro niveau. Screenshot_20230331-150716.png
        Last edited by Kunichika; 31 March 2023, 14:14. Reden: Cowboy

        Comment


        • Wiewatwaarhoezo
          Wiewatwaarhoezo commented
          Editing a comment
          haha ik bedoelde mijn eigen opmerking, ik was bang dat deze nogal sarcastisch over zou kunnen komen. Terwijl ik juist een compliment bedoelde te geven. Maar goed thanks in ieder geval, het voorbeeld wat je geeft is erg duidelijk wat een beetje extra geduld mij nog had opgeleverd. Ik heb uiteindelijk wel ervoor gekozen om mijn cowboy laarzen aan te trekken en te gaan knippen. Ik zal maar alvast eerlijk toegeven dat ongeduld gewoon de hoofdoorzaak is daarvan, zoals je je wel kan voorstellen loop ik al 11 weken te stuiteren over wanneer ik kan oogsten. Maar ik wilde het ook maar gewoon eens meemaken het oogsten, knippen, drogen, curen. In ieder geval ga ik de volgende run zeker wat langer mijn geduld proberen te bewaren. In ieder geval heeft het oogsten en knippen weer wat nieuwe inzichten opgeleverd, maar daarover meer in mijn update waaraan ik zit te werken.

        #9

        Omdat het ondertussen alweer even geleden is sinds mijn laatste update is het een lang verhaal geworden. Ik ben begonnen met schrijven zodra ik klaar was met knippen maar door de chaos van het leven heeft het even geduurd.

        Wat dus eigenlijk een rustig avondje knippen had moeten worden werd al snel een stressvol gedoe. Ik had er redelijk goed over na gedacht. Maar niet goed genoeg. Het tentje is niet groot genoeg voor mij om in te staan/zitten en te knippen zeker niet met de 3 planten er ook nog eens in. En op het moment dat ik die flap open doet ontsnapt de lucht hoe ik het ook wend of keer. Ik wist natuurlijk hoe mijn plantjes roken in de tent maar niet dat het zo erg ging ruiken tijdens het knippen. Vanwege de geur wilde ik in de badkamer gaan knippen en niet een andere kamer. De kamer waar de tent in staat viel af omdat deze aan een redelijke drukke straat ligt waar toch wel wat mensen langs lopen en ik niet durf te vertrouwen op de luchtdichtheid van het ventilatie roostertje in het raam. Daarnaast trekt de lucht vanuit die kamer direct het trappenhuis in wat ik met de bovenburen deel. En in woonkamer/keuken wist ik zeker dat ik tegen geur problemen ging aanlopen met mijn bovenburen of in het geval van mijn slaapkamer dat ik na het knippen al mijn kleding zou moeten wassen. Heb ook nog een redelijk ruim washok, maar dat ligt direct onder het trappenhuis en is verre van luchtdicht. Misschien is de badkamer niet de meest relaxte locatie maar wel een die ik redelijk goed kon afsluiten, ruim genoeg voor 2 stoelen en alle toebehoren voor het knippen en waarin ook 2 (sterke?) ventilatoren zitten. Normaal voor de douche maar nu leken ze mij wel handig om de lucht af te voeren. Deze ventilatoren gooien het ook nog eens achter het huis eruit en niet voor op straat wat toch een redelijk drukke straat is. Dus lekker muziekje aangezet, mijn vriendin een schaar gegeven en knippen maar. Eerst nog even wat foto's uiteraard om over een paar weken te kunnen herdenken terwijl ik op de bank aan de vape lig te lurken.

        Al snel sneuvelde de eerste tak en toppen. De onervarenheid bij het knippen bleek wel. Maar het duurde niet lang voordat we een beetje doorhadden hoe het moest en toen beetje de vaart er een beetje in kwam en begonnen de takken op een redelijk tempo van de plant te verdwijnen. Net toen we lekker in ons ritme kwamen kreeg ik een appje van de bovenbuurman. Zijn huis rook naar wiet. Ik had per ongeluk de tent open laten staan nadat ik de plant eruit had gehaald. Maar ongetwijfeld zal ook de afzuiging van de badkamer niet geholpen hebben, er zit natuurlijk geen koolstof filter op bedacht ik mij pas veelste laat. Leuk zo'n oud huis maar het tocht en het trekt als een gek. Toen ik er net woonde stond ik in de voordeur een sigaret te roken en zag het zo de andere deur in gezogen worden bij mijn boven buren het trappenhuis in. Ook als ik achter mijn huis sta (en binnen een meter van de gevel op een redelijk windstille dag) dan trekt de rook zo omhoog bij hun het huis in. Ik had dus misschien beter moeten weten voordat ik aan dit avontuur begon.

        In ieder geval besefte ik mij dat ik met nog 2,5 planten te gaan toch best wel even een probleem had. Want het ging sowieso niet lukken om alles op dezelfde avond te knippen. Gelukkig rook ik als een stoomboot en heeft hij al vaak zat geklaagd over mijn blowen (waarop ik hem vaak vertel dat hij allang blij moet zijn dat ik niet binnen rook/blow want dat zou pas echt stinken) dus heb maar verteld dat ik beneden zat te werken met een grote zak wiet en als een gek aan die vaporiser had zitten lurken, en dat hij dat dus waarschijnlijk rook en dat ik er even een extra luchtverfrisser bij ging zetten. En dat hij er dan hopelijk geen last meer van zou hebben. Hoe dan ook was het ook wel een mooi moment om de plant even terug in de tent te zetten en een stuk taart erbij te pakken. De kat was jarig en mijn vriendin had taart besteld die ik op moest gaan halen terwijl ik dacht lekker vroeg aan het knippen te kunnen beginnen. Wel sneu, want ze had verder geen cadeau voor die kat gekocht, alleen taart voor ons.

        Daarna was er even een typisch "ikea" momentje toen mijn vriendin achtereenvolgens 2 takken doormidden knipte en een paar toppen molde. Gelukkig liep het niet uit de hand en kon ik daarna rustig in mijn eentje verder. De plant had ik ook weer terug gezet in de tent om de geur zo veel mogelijk te beperken en heb het ik tak voor tak het uit de tent gehaald, geknipt en opgehangen. Omdat er nog een beetje tijd over was en de vriendin nog niet aan zeuren was dat ze wilde slapen (wat ook voor het eerst is, normaal klaagt ze altijd dat ik zo vroeg ga slapen om 23.00 uur) heb ik toen ook gelijk maar werk gemaakt van plant 2. Ik wist een paar takken nog te knippen en heb daarna alle takken eraf geknipt en op gehangen toen de vriendin begon te klagen dat ze moe was.

        De volgende dag was erg chaotisch want ik moest het werk in etappes uitvoeren en omdat er ook nog allemaal werk dingen opeens tussendoor kwamen was het niet zo handig om overdag te gaan knippen. Eerst plant 4 ook maar afgeknipt en opgehangen. en toen later op de dag kreeg ik nog wat extra luchtverfrissers binnen en besloot ik maar snel het werk af te maken. Ondanks 4 luchtverfrissers en het feit dat ik slechts 1 tak per keer uit de tent haalde om te knippen begon de bovenbuurman weer te zeiken. Heb maar niet meer gereageerd en ben lekker naast de tent gaan zitten met een makkelijke tafel naast mij. Gelukkig heeft hij zijn huis verkocht, maar nu komt er een arts te wonen dus de situatie zal in dat opzicht wel niet gaan verbeteren. Dit keer moet ik ze gelijk maar even goed opvoeden en ergens in mei even een paar zaadjes in de tuin planten en zorgen dat ze goed in bloei staan wanneer de nieuwe bovenburen komen. Dan is het maar gelijk duidelijk. Waar ik later ook nog eens achter kwam, is dat er die dag ook nog eens bezichtigingen gepland stonden in verband met verkoop door de bovenburen. Dus dat zal die dag wel, voor zover ze biedingen nog kregen, voor een prijsdrukkend effect gezorgd hebben. Ook kwam afgelopen weekend de nieuwe koper nog langs "om een laatste keer te kijken" en belde per ongeluk bij mij aan. En ik stond net klaar om de deur uit te gaan met een lekker jointje (pineapple kush van de shop) om te roken tijdens mijn loopje naar de supermarkt. Dus die heb ik ook gelijk maar even aangestoken terwijl ik de deur uitkwam en ze gedag zei. In ieder geval had een buurman (maatje mag ik hem ondertussen wel noemen) vorig jaar en jaar daarvoor een paar plantjes buiten staan terwijl de wijkagent elke week even een bakje bij hem komt doen, en de buurman tussen ons in gaat er ook een buiten zetten was de roddel, dus als ik dadelijk een plantje buiten zet zal het waarschijnlijk niemand opvallen. Ik denk dat ik meer vrees moet hebben dat ik dan dadelijk de volledige oogst moet delen met al die stoners hier in de straat.

        Gelukkig zijn er dus ook leuke buren. De aarde waarin ik heb gekweekt gaat door door de twee buren hergebruikt worden voor hun levende schutting. Nu moet deze schutting zo'n 50cm breed, 150 cm hoog en 200cm lang worden, dus heel veel zullen ze niet opschieten met die 50 liter van mij, maar alle beetje helpen denk ik dan maar. Het leek mij in ieder geval beter om mij nog maar even niet te wagen aan mijn gebruikte aarde zelf weer op te waarderen met composteren, wormentuinen en weet ik het wat niet allemaal. In ieder geval liggen de kluiten aarde met wortels nu bij de buren zodat het dadelijk in de compostbak kan. Het belang van eindelijk eens met mijn tuin aan de slag te gaan wordt mij wel steeds meer duidelijk, zou wel mooi zijn als ik dadelijk redelijk zelfvoorzienend ben en niet steeds bij een winkel aan hoef te kloppen of ik niet alsjeblieft een zakje aarde van ze mag kopen.

        Maar goed, uiteindelijk is het gelukt om alle wiet te knippen. Plant 1 is het beste gelukt qua knippen. Plant 2 en 4 zien er echt niet uit omdat ik heel gehaast gewerkt heb dus dat is wel jammer. Ik heb ze zo veel mogelijk per hele tak aan een kledinghanger gedaan. Het drogen is ook nog weer een verhaal apart. Ik was vergeten om de kleine clipfans uit te zetten en plant 1 hing precies met de bovenste toppen in de luchtstroom. Vervolgens zag ik dat de luchtvochtigheid na slechts 2 dagen tot 29% gedaald was. Ik heb mijn afzuiger daarop lager gezet (stand 1 van 2) maar het blijft de afgelopen tijd slechts 29% LV. Van wat ik heb gelezen is dat verre van ideaal voor een goed droog proces. Ik durf verder de isolatie roosters in het souterrain niet goed dicht te zetten het is van belang dat dit ten alle tijden goed blijft ventileren. Heb geen zin in schimmels in huis. Omdat na een dag of 4/5 de eerste kleine topjes/takjes van plant1 al begonnen te knakken heb ik deze een dag later maar in de pot gedaan met een boveda pack van 62%. Uiteraard heb ik deze dus ook gelijk al gewogen en kwam ik uit op 31 gram voor plant 1. waar ikzelf dus gewoon heel erg tevreden mee ben. Het doel van deze run was om ze levend de eindstreep te laten halen, dus dit is al 31 gram meer dan ik verwacht had te hebben van deze gratis zaadjes. In ieder geval moet ik de volgende keer even wat meer de geur tijdens het groeien, knippen, drogen en curen noteren voor mijzelf. Ik vond het tijdens het knippen erg interessant dat ieder van de 3 planten haar echt haar eigen geur had. In de bloei zat ik zo af en toe ook even te ruiken aan de planten maar omdat ze in zo'n kleine tent staan krijg je niet echt duidelijk de geuren mee van de individuele plant. Tijdens het knippen was dit veel meer merkbaar dat iedere plant echt haar eigen geurprofiel had. Tijdens het drogen merkte ik daar weer veranderingen in, en nu plant 1 in de pot zit merk ik daar ook weer veranderingen. Helaas rook deze wat naar hooi toen het de pot in ging maar nu na een dag begint er al een andere geur te ontstaan, ik hoop dat dat door gaat zetten. Ondanks de boveda pack ben ik nog steeds van plan elke dag de pot even 5 minuten open te doen. Gezien het droogproces tot op heden moet ik daar maar niet al te veel verwachtingen van hebben. Lijkt mij in ieder geval wel grappig om dat wat beter bij te gaan houden. Plant 2 en 4 lijken op dit moment van schrijven in ieder geval nog niet klaar om in de pot te gaan. Al kan dat met 29% luchtvochtigheid snel gaan.​

        Had ik wat meer geduld moeten hebben? Ja met die White Widows misschien wel maar ik mag niet ontevreden zijn over het resultaat. Plant 4 is eigenlijk de enige plant waar ik mij tijdens de kweek echt zorgen om heb gemaakt, deze had in week 4 opeens een serieus calcium(?) tekort, met rood/bruine stippen op het jongere/nieuwere blad, en duurde even voordat het ontstaan van nieuwe stippen stopte. Deze was daardoor erg klein gebleven en ik had er dan ook weinig verwachtingen van. Gelukkig bleek ik ongelijk te hebben en had deze plant mooie dikke toppen en was ze echt super plakkerig tijdens het knippen. Al vraag ik mij af hoe ze het gedaan zou hebben zonder dat tekort. Helaas moest het knippen snel en verloopt het droogproces ook niet helemaal zoals ik gedacht had. Ik heb van met name plant 1 de afgelopen tijd al steeds wat geproefd. uiteraard smaakte het niet geweldig/nergens naar (nog?). Maar ik hoop dat nu de plant in de pot zit daar de komende dagen nog een beetje verandering in gaat komen. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik dadelijk een tijdje vooruit kan met mijn zelf gekweekte wiet. Heb het nog niet als eerste joint van de dag opgestoken dus over de potentie kan ik nog niet goed oordelen, maar heb ook al een vapeje ermee gedaan en dat was prima (zo slecht is het droogproces dus gegaan naar mijn idee haha zou het nog lang niet in de vape moeten kunnen doen).

        Andere overwegingen op dit moment? ja genoeg. Voor de volgende run sowieso gewoon maar direct in de pot zaaien. En ook 1 of 2 in de spongepots zodat ik zeker weet dat ik volgende keer wel 4 plantjes heb. Misschien probeer ik met 1 zaadje ook nog de koffie filter methode. Maar aangezien het weer autoflowers zullen zijn is direct in de pot denk ik het beste. Verder weer batmix met een kuipje stekaarde in het midden. Uiteraard proberen de planten wat beter te trainen zodat ik alle toppen zo veel mogelijk een gelijke hoogte krijgen. Deze run heb ik zoveel mogelijk het advies van Bruce Bugbee gevolgd qua lichtintensiteit/DLI en dat is mij prima bevallen dus dat ga ik weer doen. Qua temperatuur en LV ga ik het wel meemaken wat het gaat doen in de komende twee/drie maanden.

        Echter gezien de geur tijdens het knippen vooral moet ik toch eerder een flinke investering in mijn kweekruimte/tent doen als dat ik wil(de) en het geur probleem tijdens het knippen hopelijk nog voor de tweede oogst opgelost hebben. Nog voordat week 1 was afgelopen moest ik mijzelf al beloven dat ik eerst gewoon een volledig jaar gedaan wilde hebben. Dit zodat ik alle seizoenen meegemaakt heb en eens goed kan inschatten wat ik wel en niet nodig heb. En of ik het de moeite waard vindt om weer geld te investeren in spullen voor de upgrade(s) die ik in mijn enthousiasme al na week 1 bedacht had. En daarnaast ben ik gaande weg tot de realisatie gekomen deze 80x80cm qua formaat meer dan groot genoeg is voor mij om 4 planten in te doen. En aangezien ik niet van plan ben meer planten dan dit te doen heb ik eigenlijk niet meer ruimte nodig. Als ik realistisch ben kan ik met 4 plantjes denk ik prima in mijn eigen behoefte voldoen. De huidige tent is niet licht dicht dus durf er eigenlijk geen fotoperiode planten in te doen. En wilde m om die reden alleen al een upgrade geven, want altijd alleen autoflowers is ook zo iets. En het lijkt mij mooi om dadelijk ook wat flexibiliteit te hebben qua soortjes of om een achterblijver nog even een weekje te kunnen laten door bloeien. En dus had ik voor mijzelf bedacht dat een tweede tent erbij wel een goed idee zou zijn.

        En als ik dan toch een tweede tent neer zet, waarom dan geen 120x120x200 en dan die 80x80 er naast om in te drogen ofzo, scheelt weer een week of 2 voordat ik aan een volgende run zou kunnen beginnen. Of in ieder geval, dat was het nog relatief simpele plan in week 1. Gelijk een nieuwe lamp natuurlijk en zieke ventilatoren en alles dr op en dr aan. Vervolgens kwam ik gedurende de bloei al zachtjes aan er achter dat het wel handig zou zijn als ik in de tent kon werken. Als ik nu aan de achterste plant water wilde geven dan moest ik de hele flap omhoog rollen zodat ik overal goed bij kon, hierdoor kon gedurende de tijd dat ik met de planten bezig was alle lucht uit de tent ontsnappen en dat het koolstof filter dus feitelijk niets meer deed. En om een van de achterste planten even goed te kunnen inspecteren moet er dadelijk altijd 1 plant uit zodat ik de ander even naar voren kan halen, nu had ik er maar 3 en kon ik gewoon even schuiven voor het grootste gedeelte. Maar dadelijk met 4 planten is dat geen optie meer in de 80x80 en deze 14 liter potten.

        Maar met mijn ervaringen nu na het knippen zou ik zeggen dat ik dit plan moet bijstellen. Er moet nog steeds een nieuwe tent bij komen maar nog voor ik de volgende run start en niet volgend jaar pas. En zeker weten een 120x120x200, gaat makkelijk passen in de kamer in ieder geval en zou zelfs nog een maatje groter kunnen als ik gek wil doen. En dan gewoon daarin mijn huidige lamp in de hoek hangen en kweken alsof het een 80x80 is. Ik heb dan in principe genoeg ruimte om in de tent te kunnen en deze achter mijzelf dicht te doen terwijl ik met de planten bezig ben. En tegen de tijd dat ik moet gaan knippen dan schuif ik de planten gewoon langs de achterste wand waarmee ik denk ik genoeg ruimte heb voor een stoel en alle toebehoren die ik nodig heb tijdens het knippen. Of ik knip ze in hun geheel om en hang ze op aan de tent, dan kunnen de potten gelijk eruit scheelt ook weer ruimte. Ik zou misschien zelfs niet eens direct mijn huidige afzuiger hoeven te vervangen. Ik voeg immers geen extra warmte of vocht toe anders dan wat ik in de 80x80 al deed. Maar in verband met de geur is het misschien wel beter om een sterkere afzuiger te kopen en dan hierop twee koolstoffilters te plaatsen, 1tje in de tent op de aanzuig, en 1tje buiten de tent op de uitblaas. Ik ga ook wel wat efficiëntie verliezen van de lamp, deze is immers absoluut niet geschikt voor een 120x120. Ik kan dan nog steeds de 80x80 ernaast houden om in te drogen nadat ik klaar ben met knippen.

        Ik zou echter mijzelf niet zijn als ik dit niet onmiddellijk zonde vindt om er dan niet gewoon gelijk een goede lamp in te hangen. Want als ik ga upgraden dan wil ik het ook maar gelijk goed doen. Een andere reden waarom ik nog een jaar wil wachten met in ieder geval het kopen van een lamp voor de 120x120, is dat ik erg benieuwd ben naar de nieuwe samsung LM301H EVO diodes. Helaas is het aanbod hiervan nog erg beperkt. Er is wat DIY zooi en op ali kom ik Kingbrite tegen (wat op zich goede reviews krijgt) maar durf er niet op te vertrouwen dat daar dus ook echt de LM301h EVO's in zitten. Dusja ik weet niet of ik een gokje moet wagen met die kingbrites maar het voelt een beetje alsof ik gewoon beter kan wachten tot volgend jaar, dan is wat nu nieuw is alweer achterhaald. Een ander "probleem" is ventilatie. Na flink wat onderzoek heb ik mijn oog laten vallen op de AC infinity spulletjes. Die controller 69pro lijkt mij wel wat vanwege de enorme functionaliteit die erin zit. De echte kweker maakt dit natuurlijk gewoon zelf of ruikt aan of voelt aan de lucht wanneer de LV te hoog of te laag is in de ruimte. Maar ik ben niet handig, en weet ook niet echt wat ik aan het doen ben, dus dan is goede uitrusting denk ik wel het minste wat ik kan gebruiken. Helaas is die AC infinity slecht verkrijgbaar hier in Europa en zitten er geen EU stekkers bij/op dus moet je of je stekkers afknippen en vervangen (en geen garantie meer) of met van die conversiestekkerdoos dingen werken (wat gewoon kut is). Ik verbaas mij erover dat het zo slecht verkrijgbaar is in ieder geval. Zag bij de growshops nog wel spullen van Cli-mate bijvoorbeeld maar dit lijkt mij dan bot gezegd nogal ouderwets en achterhaald als ik naar de AC infinity kijk. Uiteraard is er nog weer geavanceerder spull zoals de trollmaster maar dat is dan weer totale overkill voor wat ik nodig heb. Ik hoef geen 100 secties met even even zoveel lampen aan te kunnen sturen natuurlijk. Ik zag ook van Mars Hydro een vergelijkbare controller voor fans/lichten maar over het algemeen wordt AC infinity beter beoordeeld. Ik vroeg mij daarom af of er hier iemand is die ervaring heeft met de Mars Hydro controller/afzuigers en/of de AC infinity spulletjes?

        Ik zou natuurlijk ook gewoon een grote afzuiger op een bord/plank kunnen schroeven en 2 filters direct erop zetten en deze gewoon in de kamer laten draaien waarin ik aan het knippen ben en dan hopen dat de lucht niet weglekt ofzo. En dan misschien maar alvast de fan + controller die ik wil, dan heb ik die maar vast voor wanneer ik wel die 120x120 + lamp ga kopen. Het is mij in ieder geval duidelijk dat met een ona pot, een paar airwick luchtverfrissers en een handdoek onder deur ik er niet ga komen. de "neutraliser" heb ik deze ronde niet kunnen gebruiken want te laat binnen, maar durf niet enkel daarop te vertrouwen. Ik kan natuurlijk ook een dikke middelvinger opsteken naar mijn bovenburen maar heb liever gewoon niet dat ze er weet van hebben. De overige buren zijn allemaal ook stoners dus dat zit wel goed. Ik woon verder aan een redelijk drukke straat, dus het is gewoon beter om geurtjes zoveel mogelijk te gaan voorkomen. En dan hoop ik dit ook nog eens snel te kunnen regelen want het zou mooi zijn als ik de nieuwe setup kan testen op mijn huidige bovenburen. Dus nog voordat de nieuwe buren erin trekken.

        In ieder geval bedankt voor het lezen en een fijne dag verder!
        Attached Files

        Comment


          #10
          De laatste update dan maar.

          Plant 4 zit in de pot na 2 weken drogen. En ondanks het gedrongen statuur bracht deze toch mooi 32 gram op. Qua geur vind ik het niet zo veel spannends, ze ruikt zoet, kan er helaas niets anders over zeggen. Qua smaak ben ik er ook nog niet echt wild van. Moet haar nog even in de vape doen maar vrees een beetje dat ik tot dezelfde conclusie ga komen op dit moment. Misschien dat een poosje curen haar goed zal doen.

          Ehm ja en dan het eind resultaat.

          Plant 1; 31 gram
          Plant 2; 42 gram
          Plant 4; 32 gram.
          Totaal is het dus 105 gram aan rookbare wiet.
          Er is ook nog een onbekende bonus hoeveelheid. Dit zijn de kleine knipfouten die ik/we gemaakt hebben. toen ik het probeerde te wegen gaf de weegschaal een 0 aan, maar eenmaal gegrind heb ik er toch nog mooi 4x mijn vape mee kunnen vullen. wie het kleine niet eert. Ook heb ik nog een hoop suikerblaadjes over. Alle blaadjes waar kristallen op zaten heb ik apart gehouden en gedroogd. Het plan is hiermee een wietbotertje te gaan maken. Heb de vriendin een cake beloofd tenslotte.

          Plant 1 had ik eigenlijk al heel snel in de pot zitten met maar 5 dagen. Plant 2 na 10 dagen, en plant 4 na 14 dagen drogen. Volgende keer mijn hygrometer even hoger in de tent hangen ter hoogte van de toppen en even bakje met water neer zetten ofzo, het was boven in de tent 40% dus heb niet veel nodig.

          Plant 2 is wel echt mijn favoriet. Behalve dat deze in de groei/bloei het het beste heeft gedaan, ruikt en smaakt ze ook nog eens het beste van de 3 met een sterke citrus geur en sinds een dag of twee ook een vleugje munt. Eigenlijk is ze het lekkerste in de vape omdat de geur en smaak daarin het beste is tot nu toe.

          Plant 1 heeft wel flink wat geur en smaak terug gekregen nadat ze in eerste instantie wat naar hooi rook. Van plant 1 ga ik een paar gram bewaren voor de wietboter. Ben toch wel positief verrast met het resultaat van plant 4 qua opbrengst omdat ze zo klein bleef had ik er weinig verwachtingen van.

          Dusja dat was het dan voor deze ronde denk ik. Zal verder niet veel meer toe te voegen zijn. Nu maar snel aan de slag met de voorbereidingen voor de volgende ronde.

          Attached Files

          Comment


            #11
            Vertel eens hoelang heb je ze laten groeien en bloeien?

            Comment

            Bezig...
            X