Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stekken in de tropen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

stekken in de tropen

Korting op 420shop
    De eerste stek genomen Critical+ van een 5 weken oude moederplant die nog onder LED staat. Gisteren was de stek wat treurig maar nu staat ze rechtop in ieder geval, in steenwol.
    Plastic fles erboven om vochtigheid hoog te houden, we gaan het zien. IMG_20260410_071722.jpg
    Attached Files

Nice, zuur je water af is wel van belang bij steenwol. En heb je iets van stekken poeder gebruikt?
    MGC 65W - Purple Lemonade
    MGC 65W - Blueberry Auto
    ​

Comment

Ja als je het zo kan doen das wel heel interessant, moedertje onder de lamp binnen en moet je maar iets afknippen, wortelen en buiten zetten om af te bloeien en dat kan zo goed als het hele jaar door.
      Enkel mss vermijden dat je in September een hoop dikke bloeiende toppen hebt. Zien dat het geoogst is voor regenseizoen maar dan kan je gelijk al weer verder met groeien, mmm Tropenweer.
      Ma wacht maar wij hebben binnenkort ook enkele dagen tropenweer voor de Zon zich weer voor 15 uur verstopt.

Comment

De stek heeft haar tweede nacht overleefd, het ziet er normaal uit en ik denk dankzij Pokon stekpoeder uit Nederland, dat het gaat slagen.
        Nu gaat het om timing, wanneer moederplant naar buiten en stekkie onder de lamp.
        Ik vind de stek de prioriteit hebben, daar draait het eigenlijk om.

Als de moederplant buiten staat, dan kan het ook nog alle kanten uitgaan, vroegtijdige bloei.
        Zo niet, dan kan je alsnog stekken nemen indien gewenst.

Ik zou de moederplant nog het liefst even onder de lamp houden, zie veel levendigheid en nieuwe toppen. Het wortelgestel ontwikkeld zich nu toch echt, jammer dat je het niet kan zien

Maar goed, voorlopig geen Stress. IMG_20260411_085853.jpg
        Attached Files

Comment

• Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Mooi man

Het is zo te zien niet nodig om de blaadjes te knippen met stekken
          Ik heb ooit geleerd dat men dat doet om verdamping tegen te gaan, dat het stekje niet meer verdampt dan ze zonder wortels op kan nemen

Zo'n bekertje houd het goed blijkbaar

Succes!

Bedankt, al ben ik nog steeds sceptisch. Ik heb als Hovenier altijd geleerd om stekken van het tweede hout te nemen.
        In dit geval dus niet, eigenlijk is de stengel nog te jong.
        Maar ik probeer maar wat, en misschien lukt het.

De plant groeit wel, maar maakt niet snel sterke takken aan, wellicht buiten in de volle grond ...BETER!

Anders uitkijken naar zaad wat wel als een raket gaat, dat heb ik hier ook gehad, landraces of een heel sterk hybride soort uit het midden Oosten.

Ik ga het nog eens op de tekentafel leggen.

Comment

• Takketoelli
          Takketoelli commented
          Editing a comment
          Ik deed de getopte toppen weleens opnieuw opkweken

Schuin afsnijden, blaadjes halveren en onder een benevelde beker gewoon in de lightmix
          Zodra de blaadjes omhoog gi gen staan bekeetje weg
          Ik schat een 90 procent geslaagd

Dat is knap werk, en verbaasd me ook. Dat haalt mijn stelling onderuit en dat het mogelijk is om jong hout te stekken.
        Ik doe eigenlijk precies hetzelfde, alleen de lightmix ontbreekt, hiervoor steenwol.

Er is dus hoop.

Comment

Zo doen ze dat daar, stekken maar en zo gemakkelijk.

Comment

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Gebruik je ook stekpoeder?
            Ik kreeg op de agrische school ooit opdracht 200 stekjes te maken van een plant in de schooltuin. 100 met en 100 zonder stekpoeder
            GROOT verschil
            Met poeder sloegen ze sneller aan, en lukten er sowieso meer. Jaar lang verzorgd in de kas, en de poeserstekken werden groter en sterker vooral door een veel betere wortelstelsel

Als ik ooit ga stekken is het altijd met poeder

• Minigrowcase
            Minigrowcase commented
            Editing a comment
            Heb die vraag ook al gesteld maar helaas geen antwoord haha

Moederplant met the kid, ze lijken op elkaar. Maar als dit lukt, en zo moeilijk kan het niet zijn, dan is het kweken in de tropen toch een voordeeltje.

Heb een Haze soort besteld, 80% Sativa..om te zien of deze beter met de licht uren alhier uit de voeten kan.
          De landraces van hier zijn puur sativa, en die geven geen krimp en worden bomen, maar dat willen we nu juist niet. Dus... IMG_20260412_093256.jpg
          Attached Files

Comment

• Fenderbender
            Fenderbender commented
            Editing a comment
            Kvrees ervoor hoor, t'is een hybride, de Sativa gaat merkbaar zijn in de vorm en chemisch profiel van de plant maar ze gaat ook gewoon gaan bloeien ginder moet je ook voor groeien onder de lamp. Gaat wss wel iets groter worden dan zo'n critical maar enkel zo'n echt landras uit jouw zone gaat er echt mee om kunnen met dat licht schema door iets langer te blijven groeien voor ze maturiteit bereikt en dan heel lang te bloeien en groeien.

Wanneer ga je die moeder buiten zetten? bij dat soortje moet je rekenen dat ze ongeveer 1,5 tot 2x stretcht vanaf dat je ze in bloei zet.. dus hoe groot ze is op het moment dat je ze buiten zet x1,5 tot 2x

En ja bewerk de grond wat voor waar je ze zet, meng er wa cocos & perliet door als je er nog hebt, of zeef mss fijn stof eruit kan mss ook al wa helpen, denk het moet luchtig zijn en de wortels moeten er makkelijk door kunnen.

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Eens

Buiten zetten..nou dat ligt aan de stek, die moet eerst aanslaan en dan gaat moeder maar buiten spelen.
          Ja, die grond moet zeker bewerkt worden, dat doe ik dan met die Portugese grond uit de zak. Lekker humus organisch spul.

De licht uren van de dagen zijn al verlengd, zal je net zien dat dat precies genoeg is, of Ja nog net tekort. Experimenteren maar.

Ik vind het erg leuk om te doen, uiteindelijk komt de formule in zicht..en dan is het een eitje heeee..!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door komatsu300 View Post
            https://youtu.be/hgywrpOqShU?si=U-iZ5oefywAhWiwa

Zo doen ze dat daar, stekken maar en zo gemakkelijk.
            Ja, ik gebruik ook stekpoeder van Pokon, dat is best spul. Dus dat moet lukken.

Comment

Compress_20260412_173405_5493.jpg Ik zat naar Feyenoord te kijken en dacht, veel slechter kan het vandaag niet worden, ik ga Critical verpoten.
              Onwijs wat een wortelgestel, net op tijd eigenlijk op deze manier kwam heel de kluit in een keer mee, en poefff in het pootgat. Goed geflikt, al zeg ik het zelf.

De aarde was niet droog, of nat..maar homogeen vochtig, gewoon een schitterende kluit.

Nu weet ik dus al meer over de tijd, hoeveelheid water, welke grond en belichting.. en met deze gegevens kan ik dus de stek hetzelfde leven geven. Ik gok erop dat het goed gaat, ze staat nog overeind.
              Bovendien in het filmpje wat me erg aansprak, gebruikt deze teler volgens mij als medium grof zand, toch?
              Dat heb ik toevallig ook nog in de container staan, zand voor zwembad filtersysteem en dat zand komt uit België. Tja ik dacht er ineens aan
              Attached Files

Comment

• Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
                "Feyenoord-supporter zijn is als naar de tandarts gaan: je hoopt dat het meevalt'"

• komatsu300
                komatsu300 commented
                Editing a comment
                Bij de tandarts kan je nog om een verdoving vragen, anders is het zitten als een boer met kiespijn als supporter!

Nieuw stek medium gemaakt om uit te proberen, potgrond vermengd met silica/kwarts zand wat ik nog in de container had staan
              Gemend 3 op 1 en uitgevoerd zoals op het you to be filmpje. Goed ingesmeerd met stekpoeder, en ga het verschil zien...aardemix versus steenwol Ali.

Experimenteren maar, daarna komt het eindplan vanzelf voor de beste resultaten.
              Bovendien is mij opgemerkt dat het nu om 07.30 am. donker is, afhankelijk van de stand van de maan. En om 05.30 pm het alweer licht is.

Dus dat betekent volgens de wet van Bartje, dat de licht cyclus nu wel binnen de grenzen liggen.
              Zou niet slecht zijn IMG_20260413_122907.jpg

Comment

• komatsu300
                komatsu300 commented
                Editing a comment
                Ja, stekken is stik leuk. Er zijn vele mogelijkheden Ik geef de mix grond ook een goede kans, old school basic.

• Minigrowcase
                Minigrowcase commented
                Editing a comment
                Stekken mogen toch 24/0 licht hebben om aan te slaan of heb ik het mis? Sorry geen ervaring met stekken

• Takketoelli
                Takketoelli commented
                Editing a comment
                Ik deed dat niet nee, maar geen idee

De eerste stek is volgens mij gelukt, het stammetje verkleurd nu zelfs al. Dus dat lukt ook, valt niet tegen.
              Op die manier is de cirkel eigenlijk rond, moederplant doet het ook goed buiten, heb haar op het Westen gezet en een beetje beschut, waait erg hard. IMG_20260414_114950.jpg
              Attached Files

Comment

De moederplant gaat als een Jekko, lijkt wel dat ze blij is om niet meer onder die hoogtezon te liggen. Geef haar geen ongelijk!
                Ook geen bloeiharen, als dat zo blijft dan hebben we er maar geluk mee. Ik gok dat het voorlopig zo blijft, de licht uren zijn meer dan 12 uren, op zijn minst 13 of zelfs iets meer. Compress_20260414_200821_1279.jpg
                Attached Files

Comment

• Wesley pipes
                  Wesley pipes commented
                  Editing a comment
                  Mooi in de breedte groeien , genoeg zon idd. Mooi om te zien groeien onder die zon, benieuwd naar de komende weken ook

• komatsu300
                  komatsu300 commented
                  Editing a comment
                  Bedankt Wesley, buiten gaat het meestal beter en op haar natuurlijke beloop. Voorwaarden veel zon is cruciaal voor goede resultaten. NPK korrels en wat bacteriën, en het gaat zoals het gaat.
              Bezig...
              X