Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

    Korting op 420shop
    .
    Continukweek
    5 plantjes in 2 tentjes + Co2.

    - Verklaring van de kweekmethode en techniek.
    - Details, updates en vervolg kweekverslag.

    - Wietzaadjes: Candy; Red Hat, Blond Bud, White Haze , Amnesia, Emporium Cheese en Diesel Skull

    mijn setup.jpg

    - 4x HPS, 2xTl, Co2, met 10A stroomafname maximaal.
    - Onderdelenlijst, bouwwijze, luchtschema, werking.
    - Stroomkosten, rendement en rekenvoorbeelden.
    - Voorbeelden kleinere systemen.
    - Plantschuifschema, potmaten, waterhuishouding

    Foto Kweektenten in schuurtje.
    Schuurtje 3 x 4 met tentjes.jpg
    Zie je hier geen foto wordt dan lid van het forum om die wel te zien!
    Leeftijd invullen, naampje, mailtje, klikken, klaar: Lid worden

    Op de foto’s zie je voor, achter en tussen de wietplantjes nog veel meer planten, zoals komkommer.
    Die zijn om ruimte op te vullen en te zorgen voor een prettig klimaat.
    De vochtigheid en temperatuur blijven zo beter, en de natuurlijke vijanden tegen trips en spint wonen erin.
    Daarbij vind ik groenten en kruiden kweken ook leuk, lekker en leerzaam.
    Groente gaat zo’n 4 maanden mee, dan vervang ik de plant voor een verse of andere. Kruiden tot een jaar.
    Komkommer, tomaat, wortel, paprika, peper, aardbeien, mais en verschillende zomerbloemen.
    Ik kies soorten die ik langs de zijwand kan zetten, in kleine potjes. De wietjes in het midden onder de lamp.
    De groente zijn allemaal prima te eten, en de bloemen zijn voor mijn vrouw.

    Totaal in de twee kweektentjes dus tussen de 15 en 30 plantjes, maximaal 5 daarvan wiet.

    Elke drie tot vijf weken kan ik een wietplantje oogsten, afhankelijk van de soort.
    Maar ik ga niet altijd “vol gas”.
    Het is hobby en voor mijn eigen rokertje. Bijna Bio. Als ik genoeg te roken heb stop ik even.
    Ik sla dan een zaadje planten over, soms zelfs twee of drie. Zomer's leeg of bijna leeg.

    Ik kweek voor twee doorrokers, meer niet. Hij de plek, ik de tent, samen delen en water geven.
    De coffeeshop vinden we te duur, en de wiet van daar vaak vol met plantvoedingen. Niet fris.
    Daarbij willen we ook graag zeker zijn dat onze rookwaar vrij is van bestrijdingsmiddelen of verzwarende middelen.

    Kweekritme:

    Met een 8 wekenbloeier is een sluitend ritme mogelijk, de tent draait dan maximaal rendement.
    Als het niet goed uitkomt dan kan ik lampen uitzetten en pauze's inlassen, dat maakt voor het systeem niet veel uit.
    Zo kan ik ook stroom besparen of hete zomers overbruggen.

    De Tentjes:

    De kweektenten staan in een schuurtje. 300 x 400 x 210 cm
    Het schuurtje staat in een grote gesloten caravan-opslag-kas.
    Ik blaas vanuit het schuurtje tussen de caravan's. Lucht komt het schuurtje binnen door gaten rondom.
    Er is maximaal 10A stroom.


    Groeitentje 60 x60 x 140.jpg

    Hierboven het Groeitentje:
    Hierin GROEIEN 2 plantjes bij 18 uur licht en 6 uur donker.
    Formaat tent: 60cm breed x 60cm diep x 140cm hoog

    Bloeitentje 120x 240x 200.jpg

    Hierboven het Bloeitentje:
    Hierin BLOEIEN 3 planten bij 12 uur licht en 12 uur donker.
    Formaat tent: 120cm diep x 240cm breed x 200cm hoog.
    .

    In de volgende berichten meer over het systeem, de techniek, en de stroomkosten.


    Daaronder begint het kweekverslag
    en zie je hoe ik water geef, verpot, en nieuwe zaadjes plant.

    Zaad ontkiemen
    : pagina 2 bericht #23

    Co2 ; Techniek hieronder bericht #10 . Metingen; pagina 3 bericht #41
    .
    __________________________________________________ __________________________________________________ _
    --> 24 joints a day keeps bugs away !
    Last edited by 123harry; 6 October 2012, 11:57.
    No-nonsens kweker

    #2
    Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

    eb ook net look en pepers geplant hehe

    Comment


      #3
      Plant, plek en LAMPEN

      .
      PLANT, PLEK en LAMPEN

      Eerst het plant-schuif-schema,
      daaronder alles over de lampen en tijden.


      mijn setup.jpg

      De plant gaat van plek 1 gaat naar plek 2, dan naar 3 . door naar 4, door naar 5 en dan oproken.
      Als plant 5 wordt geoogst, kan meteen op plek 1 weer een zaadje in de grond.
      -Plek 1 en 2 in de groeitent.
      -Plek 3 , 4 en 5 in de bloeitent.

      Groeitentje:

      Plek 1
      plant 1.jpg
      1.
      van zaadje naar plantje onder 150wtt + tl
      potje 10x10cm
      - daar staat ze 1 tot 2 weken, nu een weekje geloof ik.

      Plek 2.
      plant 2.jpg
      2.
      Doorgroeien, onder 150wtt + tl
      pot 4 liter
      - Hier staat ze 2 tot 3 weken. Soms top ik de plant hier, soms niet. Ligt aan de soort.
      En dan naar de bloeitent bij ongeveer 35 cm



      De bloeitent:

      Overzicht met plek 3, 4 en 5 erop.
      Overzicht bloei.jpg


      ---- Per plek:


      Plek 3

      plant 3.jpg
      3.
      Voorbloei onder de 400 watt
      Pot 50 liter. 1/3 coco's, 2/3 grond.
      -staat ze 3 tot 4 weken. Ze groeit naar ongeveer 70cm

      Plek 4
      plant 4.jpg
      4.
      Hoofdbloei onder 600 watt
      -staat ze 2 tot 3 weken, groeit soms door tot 80 /85 cm

      Plek 5
      plant 5.jpg
      5.
      Eindbloei onder 600 watt
      -staat ze 2 tot 3 weken, dan gaat ze om.
      Droog gemiddeld 250/350 gram, (soort en voedings afhankelijk)

      NOTE
      Het schema hierboven zijn gemiddelden bij een plant die 8 weken bloeit.
      In werkelijkheid duurt het soms een weekje langer of korter, dat ligt eraan welk zaadje ik in de grond stop.
      Ik kweek van alles door elkaar, indica, sativa en alle tussenvormen. Lekker.

      __________________________________________________ _____________


      VERLICHTING & LAMPEN


      Groeitent 18 uur:


      Tl groei.jpg
      - TL cool white
      Aan: 18 uur van 24
      Doel: wakker maken en houden en voor het groeien wat extra blauwlicht.

      HPS 150watt Groeitent.jpg
      - 150Watt natrium
      Aan: 14 uur van 24
      Doel: lekker doorgroeien.

      In de Bloeitent 12 uur:

      TL bloeitent.jpg
      - TL kleur 33
      Aan: 11,45 uur van 24
      Doel: wakker maken en houden planten hoofdbloei en eindbloei.

      400watt HPS Bloeitent.jpg
      - 400watt natrium
      Aan: 11,45 uur van 24
      Doel: zo dicht mogelijk boven de voorbloeiende plant hangen.

      2x 600watt HPS bloeitent.jpg
      - 2x 600 watt natrium
      Aan: 10 uur van 24
      Doel: zo dicht mogelijk boven de hoofd en eindbloei planten hangen.
      Op de foto is er 1 uit, anders lukt foto niet.

      De regeling:

      Spullen regeling ( ook nodig voor ventilatie + co2 ):

      -1 analoge klok/ tijdschakelaar type goedkoop.
      -1x relaiskast 2 x 600
      -1 x relaiskastje 4 x 600 + kachelcontact over het relais !
      (een klokcontact kan stukgaan of blijven kleven waardoor de 150 watt niet uitgaat)

      Dit steek je zo in elkaar:


      -TL groeitent in de simpele klok.
      Klok aan: 03.00 tot 21.00
      .
      -Tl bloeitent + 400watt bloeitent in 2x600 relaiskast zonder kachelcontact.
      Klok aan: 17.15 tot 05.00
      .
      -2 x 600watt bloeitent in het 4x600 relaiskastje met kachelcontact.
      Klok aan: 18.00 tot 04.00
      .
      -De 150watt van de groeitent steek je in het kachelcontact van het 4x600 relaiskastje

      Zet de klokken gelijk, stroom erop en klaar.
      De lampen branden zo in een stroombesparend ritme wat bij de planten past.
      De bloeitent draait dan volop in de avond en nacht, de groeitent voornamelijk overdag en in de vooravond.
      Je gebruikt nu nooit meer als 1700watt aan lampen tegelijk.Ook met startpieken blijf je zo net onder de 10A.
      Water geven tussen 17.30 en 20.30.

      Je hebt nu nog 2 lampcontacten over op je lampkastje 4x600. Die zijn nodig voor je ventilator, aanzuigregeling en co2 regeling.

      Ik sla vaak een zaadje zetten over. Genoeg te roken.
      Ik zet dan gewoon de bijbehorende lampen uit. Stekker eruit, klaar. De rest draait door.
      Stroom besparen of extreme zomer hitte kan ook een reden zijn om een lamp tijdelijk uit te zetten.
      Ook met maar 2 lampen en 2 planten werkt het systeem prima, ook qua temperatuur

      De groente past zich wel aan, niet zo'n last van "licht-dipjes".

      Ik kan hier niet genoeg foto's meer kwijt, ik ga verder met de ventilatie en co2 in mijn volgende berichten hieronder.


      Last edited by 123harry; 22 December 2011, 11:50.
      No-nonsens kweker

      Comment


        #4
        Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

        wel, dit is nu is een verslag en een duidelijk overzicht van je setup
        ga zo snel mogelijk tijd zoeke om het helemaal door te nemen, spijtig genoeg lijkt zoiets al vrij hard op een prokweek als je al dat materiaal gaat aankopen, jij geeft er gwn een draai aan dat je wat spulletjes wou testdraaien
        Ben nu wel met een voorgroeihokje bezig, twijfel wel nog aan een moeder erin danwel voorgroeihok
        (zal post gwn editten na het lezen van de volledige setup, ben benieuwd of de groentjes ook meedraaien)

        Comment


          #5
          Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

          Wow,

          zeer knappe setup en goed geregeld, succes ermee.

          Comment


            #6
            Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

            mooi systeem

            Comment


              #7
              Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

              kijk eens aan, een veilig en doordacht co2-opzetje! ik ga je volgen
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #8
                Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

                dit is een aangenaam volcontinu systeem
                op en top verse groenten en rookwaar
                wat kan kweken leuk zijn

                errug mooie post
                you got rep

                de groeten

                Comment


                  #9
                  Luchtbehandeling continukweek

                  .
                  Dank u dames heren,

                  Hier het vervolg van het technisch systeem :


                  AFZUIGING
                  en VENTILATIE ( en Co2 )

                  Hardware:
                  Regelaar: Climate controller Easy 7A
                  Afzuiger: MDF box 1500 m3/h
                  Filter: Can 1400 m3/h
                  Aanzuiger: MDF box 500 m3/h
                  Ventilatortje 20cm :

                  Meer heb je niet nodig, genoeg voor beide tenten.

                  De Co2 installatie die ik gebruik is leuk en nuttig,maar meestal niet nodig.
                  Ik bespreek de co2 later, eerst het normale systeem

                  MDF afzuiger.jpg
                  Het aanzuiggat van de afzuiger heb ik aan de achterkant dichtgemaakt en een nieuw gat gemaakt bovenop.
                  Het filter staat muurvast zo, valt echt niet om.

                  Ik heb de ventilatie hardware in elkaar geknutseld met deze spullen erbij:
                  Aluconnect 125mm
                  Combiconnect 200mm
                  Broekstuk 200mm
                  Steekverbinding 250mm randje binnen
                  Verloop 200-250
                  Verloop 125-200
                  2 x steekverbinding 200mm randje binnen
                  2 x flens 250mm
                  2 x flens 125
                  1x flens 200
                  10 x slangklem 070-250
                  1 x t stuk 125mm

                  Nu wordt het lastig, goed lezen.

                  Ventilatie Bloeitent:

                  Afzuiging
                  broekstuk naar groeitent.jpg

                  -De afzuiger draait altijd, geregeld op temperatuur door de climate control (Min.stand 25%.)
                  De afzuiger blaast uit door een broekstuk. Vanaf dat broekstuk gaat 80% direct naar buiten en 20% naar het groeitentje.
                  (Verloop 125-200 vanaf broekstuk naar groeitent. 200 vanaf broekstuk naar buiten. Dat kan bij jou anders uitvallen, gewoon uitproberen.)

                  Aanzuiging:
                  MDF aanzuiger.jpg

                  -De aanzuiger werkt alleen als de 2x600 watt licht in de bloeitent aan is, geregeld door de climate control.
                  Een eigenmaak ding, de stekker daarvan komt in het relaiskastje bij de 2 x 600.
                  De aanzuiger blaast recht omhoog, met het losse broekstuk kan ik een beetje richten op de bollen.



                  Ventilatie Groeitent:

                  De ventilatie loopt geheel vanzelf met de bloeitent mee door het vacuum.

                  Groeitent t-stuk.jpg

                  -Bovenin het groeitentje zit een slang, verbonden met de bloeitent, geen afzuiger, alleen slang.
                  Er zit een t-stuk in de groeitent aan vast tegen licht doorslag naar de bloeitent.


                  verse lucht groei.jpg

                  -Onderin het groeitentje staat een gat open van 125mm, daar trekt door het vacuum verse koele lucht naar binnen.
                  Deze lucht kan koud zijn. Ik laat het niet over de planten trekken.
                  De lucht komt langs de zijkanten omhoog, koelt de lamp en gaat vervolgens het t-stuk in naar de bloeitent.

                  125 mm vanaf bloeitent.jpg

                  -Op plantniveau:
                  20% van de lucht die uit de afzuiger van de bloeitent komt blaast naar onderin het groeitentje.
                  Die lucht is altijd aangenaam, die richt ik dus op de planten, ook voor een beetje beweging.


                  Hier het luchtstroomschema,
                  en lamp setup

                  ventilatieschema.jpg en mijn setup.jpg

                  Werking:

                  -Mijn thermostaat hangt in de bloeitent, die staat op 28 graden, max stand 80%, min stand 30%. Voor de rest doe ik niks..

                  -De afzuiger trekt de bloeitent en de groeitent vacuum. Daardoor zuigt er lucht door het hele systeem en dus beide tenten naar binnen.
                  De afzuiger blaast naar buiten, maar ook door een broekstuk warme lucht naar het groeitentje waardoor dat warm blijft.

                  -Door het gat onderin de groeitent wordt koele lucht van buiten meegezogen door het vacuum.
                  Dat koelt het groeitentje net voldoende als de bloeitent donker is.
                  Doordat de aanzuiger van de bloeitent zonder de 600watters niet werkt loopt het vacuum op en trekt de bloeitent meer lucht door de groeitent aan .
                  Daardoor koelt het tentje als de 150watt aan is.

                  -De lamp in de groeitent geeft warmte die in de bloeitent terechtkomt.
                  Dat is meestal voldoende om 'm in het donker "warm" te houden.

                  -De afzuiger gaat harder draaien als de 600 watters gaan meedraaien, de aanzuiger gaat dan ook meedoen.
                  Daardoor komt er meer warme lucht in het groeitentje, en het vacuum daalt er waardoor er minder lucht door het gat onderin wordt aangezogen.

                  -Cirkel rond.
                  Even prutsen met verloopjes en een nacht-relais voor de aanzuig ventilatie, maar dan werkt het echt uitstekend.

                  Dit systeem werkt natuurlijk alleen echt goed als je ook de lampen schakelt zoals eerder beschreven.
                  Je krijgt problemen met warmte tijdens overlappingstijden van lampen als je dat niet doet.

                  Verderop in het kweekverslag een rondje temperatuur meten.
                  Stap voor stap, misschien duidelijker....

                  NOTE:
                  Er staat een 1000watt kachel in het schuurtje waar de tentjes staan.
                  Die reken ik in dit verhaal niet mee met het stroomverbruik .Staat bijna niet aan.
                  Het schuurtje wordt minimaal 10 graden. Dan gaat alles nog net goed.
                  Het wordt in het groeitentje zonuendan wel iets te warm bij overlappen lamptijden in de zomer.
                  Het varieert wat, maar daar ondervind ik geen voor of nadeel aan. Het werkt allemaal prima zo.
                  Belangrijk is dat je de aanzuiger NIET laat draaien als het donker is in de bloeitent.
                  Draait die wel in het donker dan wil je groeitent niet goed koelen.

                  Last edited by 123harry; 13 December 2011, 15:59.
                  No-nonsens kweker

                  Comment


                    #10
                    Co;2 systeem em veiligheid

                    En dan:

                    Co2 toevoegen


                    Het schuurtje waar de tenten instaan staat zelf ook weer in een ruimte. Dichte afgekeurde kas.
                    Er is dus eigenlijk geen verse lucht. De plantjes verbruiken co2. Het co2 gehalte daalt daardoor.
                    Normaal buiten: 400ppm.Toen binnen met tenten: 360ppm. Dat is te laag.
                    Het gehalte daalde zover dat co2 toevoegen echt nodig bleek.

                    2.5 kw co2 kachel.jpg

                    Spullen:

                    Kacheltje: 2,5kw, propaan.
                    Thermostaat: Oranje van fancontroller, het dimmer kastje wat erbij hoort is niet nodig.
                    Aluconnect 125
                    Verloop 125-250

                    ---------------------------------------------------
                    Co2 ! VEILIGHEID !

                    -Ik heb dit systeem getest. Ook doorgaan met gasbranden met uitgevallen afzuiger enzo.
                    Alle denkbare storingen heb ik uitgeprobeerd. Het vliegt niet in de fik. Het is veilig bij mij.

                    -Op de foto’s zie je meerder brandblussers hangen. Dat moet van mijn “huurbaas” en meeroker. Hij spaart die.
                    Het schuurtje staat tussen een zooitje dure opslag caravan’s in een kas. Dat mag niet misgaan.


                    -Bij juist gebruik is het co2 toevoegen niet gevaarlijk.
                    De normale buitenwaarde is 400- 425ppm. Ik kweek bij max700ppm.
                    Een gesloten huiskamer met 4 personen loopt in een paar uur op naar 850ppm.
                    Een klaslokaal moet volgens de wet geventileerd worden bij 1500ppm.
                    Een huiskamer met open keuken loopt tijdens het koken ongeventileerd op naar 2500ppm.
                    -ppm= parts per milion.

                    P1080296.JPG
                    Uit gebruiksaanwijzing Sense Life co2 meter.

                    -Als je bij je tent bezig bent dan krijgen de planten al 100ppm extra door jou.
                    Tegen je planten praten helpt ook echt. Je adem.Co2.
                    -Gebruik een co2 bewaak sensor uit de bouwmarkt als je zeker wilt zijn. Die gaat niet af bij kweekwaardes
                    .
                    -------------------------------------------------------------------

                    Co2 dus.

                    co2 kachel brander.jpg

                    Op de foto hierboven de brander onderin de kachel.

                    Bij mij werkt het zo:

                    Ik voeg tijdens de 600watt lichttijd co2 toe tot ongeveer 600 / 700 ppm in de tent, dat is net mooi.
                    Ik voeg een kwatier co2 toe, ongeveer 850ppm. Daarna laat ik het een kwartier uit.
                    Ga ik hoger dan verbruik ik veel meer gas en/of schiet de voorbloeiende plant door.
                    600/700 ppm is prima, doet alles het goed.

                    De Co2 regeling gaat pas meedoen als de 2 x 600 watt in de bloeitent aangaat.

                    co2 kachel aanzuigslang.jpg

                    De aanzuiger zuigt de helft van zijn lucht aan boven het co2 kacheltje, via het verloop 125-250 wat erboven hangt.
                    Dat gaat vervolgens via de slang met thermostaat erin naar de bloeitent.

                    Bouwen:
                    In het relaiskastje van de 2x 600watt steek je een analoge klok , kwartier aan, kwartier uit, kwartier aan, kwartier uit. 24uur rond.
                    De kwartier aan, kwartier uit klok is er om het gasverbruik te halveren. Ik gebruik 1 fles in de maand.
                    Je kunt die klok ook weglaten, je gebruikt dan 2 x zoveel gas maar hebt ook 2 x zoveel tijd co2.

                    co2 regelthermostaat.jpg

                    In die klok gaat een stekker naar de oranje thermostaat in de aanzuigslang, 1,50 m boven de kachel.
                    Ik heb de spiraal van de thermostaat voorzichtig in de slang gewurmt, pas op voor breken.
                    Deze thermostaat zet vervolgens de brander van de kachel aan en uit.

                    Werking:
                    De thermostaat zet de kachel aan als het kouder is als ingesteld. de warme lucht van de kachel wordt de slang ingezogen.
                    Daardoor zet de thermostaat de kachel weer uit na enkele seconden.
                    De lucht koelt dan af en de thermostaat zet de brander vervolgens weer aan. Dat gaat zo door.

                    Co2 meter. Senselife Co2 meter € 224,-

                    co2 meter Senslife.jpg


                    HIER EEN RONDJE CO2 METEN: Testmeting co2; adem; co2; adem+co2

                    We gaan verder in het volgende bericht...... Kweken en de stroomkosten bereken.
                    .

                    ( search; geconditioneerd, met, co2, sensor, kachel, kweken, kweek, senselife, opticlimate, waterairco, shiva co2000 )
                    Last edited by 123harry; 21 December 2011, 00:42.
                    No-nonsens kweker

                    Comment


                      #11
                      Stroomkosten en berekening.

                      .
                      . .
                      . . .

                      STROOMKOSTEN
                      en voorbeeld kleiner systeem.

                      Met dit systeem bij 100% gebruik per maand:

                      Per dag of 24 uur:
                      Aantal watt x branduren = verbruikte watt. Uitkomst delen door 1000 = verbruikte kw

                      TL 33 watt cool white aan: 18 uur van 24 = 0,594 kw
                      150Watt natrium aan: 14 uur van 24 = 2,1 kw
                      Tl bloei 66 watt aan: 11,45 van 24 = 1,188 kw
                      400watt natrium aan: 11,45 uur van 24 = 4,58 kw
                      2x 600 watt natrium aan: 10 uur van 24 = 12 kw

                      Tezamen: 20,462 kw
                      Stroom en kweek kosten per maand:
                      per maand.

                      Opbrengst: Ergens eerder in het verslag,... gemist?

                      Conclusie:
                      Zelf plantjes kweken voor eigen gebruik is goedkoper dan het in de coffeeshop kopen.
                      Vijf planten en dit systeem geeft ruim voldoende voor twee doorrokers.

                      ------------------------------------------------------

                      KLEINER SYSTEEM:
                      Je kunt dit continu kweeksysteem ook bouwen met minder lampen en een kleinere tent.

                      Groeitentje 60x60, daarin een tl buis + een 70 watt hps
                      Bloeitent 120x120, daarin een tl buis + 150 + een 400(of 600)
                      Afzuiger 500, filter 700, Aanzuiger 250.
                      Bloeipot 15-25 liter.

                      Groeitentje 60x60, daarin een tl buis + een 150 watt hps
                      Bloeitent 150x150, daarin een tl buis + 250 + een 600(of 2x400)
                      Afzuiger 1000, filter 1000, Aanzuiger 250.
                      Bloeipot 25-50 liter.

                      Wat dat aan stroom verbruikt kun je met het voorbeeld hierboven zelf uitrekenen.

                      -----------------------------------------------

                      In mijn volgende berichten ga ik verder met het watersysteem en hoeveel ik aan de plantjes geef.


                      (search; kweekkosten, continu, kweek, stroom, kosten, maand, stroomkosten, rendement, opbrengst, nuon, continukweek )
                      Last edited by 123harry; 13 December 2011, 16:01.
                      No-nonsens kweker

                      Comment


                        #12
                        Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

                        leuk systeem Harry, weet niet of ik het goed heb maar mis eigenlijk nog een droog tentje.
                        Ziet er verder zeer professioneel uit maar dat mogen we ook denk ik wel verwachten van van een prof
                        Mooi uitgewerkt en zeer gedetailleerd!!

                        Comment


                          #13
                          Water en hoeveelheden

                          Dank Borklots,

                          Een droogtentje heb ik niet.
                          Ik hak de plant om en stop d'r in een strijkzak. De rest doet mijn partner-in-crime.

                          Voor ik die plant kan omhakken moet ze wel mooi opgekweekt worden.
                          Daarvoor heb ik water en voeding nodig.

                          WATER en hoeveelheid bewatering per plek.

                          Alles begint altijd met spullen:

                          - pH meter,
                          - Ec meter,
                          - ijkvloeistoffen
                          - Maatbekers: 50ml, 250ml, 1000ml en 5000ml.
                          - Knijp pipetjes 5ml
                          - Drukspuit 1 liter.

                          WaterTank.jpg

                          Op de foto een watertank van 100 liter. Die is altijd vol / halfvol.
                          Daarin een klein circulatiepompje en bij kou een 100watt verwarmertje.
                          Ik tap water met het zwarte kraantje uit de gele slang.

                          Het groene vat met kraan is Cannaboost, dat gebruik ik vrijwel altijd.
                          De 5 liter maatkan gebruik ik voor watergeven van de bloeitent planten.

                          ph en ec meter.jpg

                          De pH in deze tank schommelt tussen de 6.0 en 6.5
                          Op de foto is de tank net bijgevuld en is de pH nog te hoog.
                          Temperatuur ca 20 graden, niet onder de 16.

                          Dat water is voor alle planten, en voor het spuiten van bladvoeding en groeiremmers.
                          Ik giet het in een maatbeker en roer per plant de benodigde voeding erbij.

                          Ik heb een ec meter en gebruik die soms om dingen na te meten of als ik geen mengverhouding heb.
                          Meestal volg ik gewoon de hoeveelheden op de etiketten van de flessen, gemiddeld iets minder dan wordt voorgeschreven.

                          FORMAAT POTTEN en hoeveelheid water geven.

                          Ik gebruik altijd dezelfde potten, ik geef ook altijd dezelfde hoeveelheden water.
                          Wat er in dat water zit verschilt.

                          potten.jpg

                          In de kleine potjes gaat aarde.
                          In de grote pot gaat 1/3 coco's en 2/3 aarde

                          PLANT-PLEK- HOEVEELHEID:

                          mijn setup.jpg

                          1.Groeitent. Ontkiemen, wortelen. potje 9x9x10cm.
                          Krijgt alleen met de spuit water, nooit gieten omdat de grond dan verhard en het daardoor moeilijk doorworteld.
                          Is het echt een plantje geworden dan geef ik met een maatbekertje zo'n 50 tot 100 ml per keer.
                          Het potje blijft gemiddeld goed vochtig .

                          2.Groeitent. Voorgroeien en doorgroeien. potje 3,6 ltr
                          Krijgt 300 ml per keer, soms 500. Niet laten uitdogen, goed laten wortelen, ook bovenin. Voor het overpotten naar plek 3 iets droog laten trekken, pot makkelijker over.

                          3. Bloeitent. Voorbloei. pot 50ltr.
                          Krijgt bij het planten 10 liter.
                          Daarna 5 liter per keer, dat kan na 2 dagen zijn, maar ook na een week.
                          Ik steek mijn vinger erin. Zolang het lekker vochtig is geef ik geen water.

                          4. Bloeitent. Hoofdbloei. pot 50ltr.
                          Krijgt 5 liter per keer.
                          Bij hevige dorst 10 liter, de keer daarna weer 5. Pas op met die 10, maak er geen gewoonte van.

                          5. Bloeitent. Eindbloei. pot 50ltr.
                          Krijgt per keer 5 liter.
                          Geef nooit meer, want het wortelgestel hersteld in dit stadium niet meer na een te hoge vochtigheid in de grond.
                          Bij hevige droogte na een paar uur nog een keer 5 liter kan wel.

                          Water geef ik 1 uur tot 3 uur nadat het licht aan is.
                          ---------------------------------------------

                          Zover de waterhuishouding.

                          Met dit laatste en de voorgaande berichten heb ik nu het systeem wel gehad.

                          Nu volgt het kweken, op het juiste moment de juiste klots voeding erbij.
                          - zaad ontkiemen en voorgroeien
                          - verpotten

                          Ik ga dat in de volgende berichten een beetje proberen bij te houden.

                          Grtz,

                          123Harry
                          Last edited by 123harry; 13 December 2011, 16:02.
                          No-nonsens kweker

                          Comment


                            #14
                            Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

                            Erg mooi systeem. Leuk hoe uitgebreid je alles beschrijft en in beeld brengt. Je combinatie TL en HPS en lichtschema vind ik wel interessant. Zeker het wekken met de tl's is iets waarvan ik denk dat zeker de moeite waard is om eens me te experimenteren

                            Comment


                              #15
                              Re: Continu-kweek 5 planten in 2 tentjes.

                              mijn setup.jpg

                              Kweekverslag. DEEL 1 en verder...

                              Vandaag de plant op plek 1.

                              plek 1 overzicht.jpg

                              Dit is een Candy White.
                              Een Haze soort; 30% indica, 70% sativa. Gekocht bij 123tuintechniek.nl

                              Plek 1 zijaanzicht.jpg en plek 1 bovenaanzicht.jpg

                              Deze plant staat er nu ongeveer 10 tot 14 dagen. Ik hou dat niet echt bij.
                              Ze staat in een potje 9x9x10 gevuld met aarde. ( Biobizz Allmix )
                              In de aarde natuurlijk ook nog de Jiffy waarin het zaadje is ontkiemt.

                              Ze staat op het omgekeerde potje om haar wat meer licht te geven. Ze is lekker op gang.
                              Met een dag of twee pot ik haar over naar de pot op plek 2.

                              Ik geef haar eerst 50ml water uit de tank, daarna nog 50ml met Wortelstimulator.
                              Een grote fles, want veel goedkoper. Ik gebruik een 5ml-pipet om te doseren.
                              ( House & Garden, Roots Exelurator )

                              Plek 1 wortelstimulator.jpg

                              Ze krijgt geen plantvoeding, ik stel dat zo lang mogelijk uit. Is lastig op zo'n klein potje.
                              Meestal komt het mooi uit en ben ik precies op tijd met verpotten. Dan is er weer voeding genoeg.

                              -------------------------------------------------
                              Bonusfoto: Plek 3. Voorbloei.

                              plek 3 Candy White.jpg

                              Ook een Candy White. Geen idee hoe lang die daar staat, zo te zien een week of drie.
                              Links aan de voorkant komkommer.
                              Recht achter de Candy White een paprika, daarnaast in de hoek tomaat.

                              grtz
                              123harry


                              Hieronder nog een vraag en antwoord over Tl en HPS en stroomverbruik.

                              Je kunt ook gelijk verder naar de volgende stap in het kweekverslag: . Verpotten en ZAADJE planten
                              .
                              Last edited by 123harry; 5 December 2011, 01:23.
                              No-nonsens kweker

                              Comment

                              Bezig...
                              X