Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste kweek

    Korting op 420shop
    Hallo mensen,
    Ik ben bezig met mijn eerste kweek. Nu loop ik tegen wat dingetjes aan en zijn er een aantal dingen waar ik wat over wil vragen...

    Maar ik zal het eerst even inleiden:

    Ongeveer een week geleden ben ik begonnen met mijn kast te verbouwen. Ik heb bij de lokale growshop om wat voorlichting gevraagd, heb wat spulletjes aangeschaft en ben aan het klussen geslagen.
    IMAG0223.jpgIMAG0235.jpg

    Op ongeveer 40 cm boven de grond heb ik in de deur een luchtinlaat gecreeerd die d.m.v een propellor in een houten behuizing wel lucht blaast maar geen licht doorlaat van buiten naar binnen.
    IMAG0236.jpgIMAG0237.jpg
    Ik heb in mijn kast een kap gehangen met een 400w son-t pia plus lamp van phillips erin.
    5 Dagen geleden ben ik begonnen met de kweek en heb ik 3 potten met 4 plantjes in mijn kast gezet (1-tje voor als ik er 1 zou verprutsen)en ben ik begonnen met de lamp op 60cm zodat ik ze niet gelijk zou verbranden en rustig kon bekijken wat mijn temperatuur doet enzo. Wat mij brengt bij mijn eerste vraag:

    Ik meet verschillende waardes met mijn min max meter afhankelijk van waar ik hem plaats. Zet ik hem op de grond (half in de schaduw van de pot) zijn mijn temperaturen max 28 en min 20, mooi dus. Maar plaats ik mijn meter bijvoorbeeld in een pot, of hang ik hem op top hoogte dan meet ik temperaturen van soms wel 35 graden. Hang ik mijn meter onder een afdakje van karton (dus uit het licht) maar op hoogte van de toppen is mijn temp ook max 28, mooi dus. Wel merk ik dat de thermostaat die aan de afzuiger gekoppeld zit vaak pas uitspringt als ik hem tot de 32 draai, wat weer duidt op een te warme omgeving aangezien deze thermostaat ter hoogte van de toppen van de planten hangt.
    Mijn vraag is dus, waar kan ik het beste mijn temp meten en moet ik er nu vanuit gaan dat mijn kast te warm is of niet? Ik heb namenlijk een 250 watt bulb klaar liggen om erin te draaien, ik weet alleen niet of ik er goed aan doe...
    Gister(dag 5) heb ik in ieder geval mijn lamp laten zakken naar ongeveer 40 cm. de meter onder het afdakje geeft nog steeds max rond de 28 aan, maar de thermostaat van de afzuiger slaat pas uit bij 33/34 en dus staat de afzuiger als de lamp aanstaat altijd vollop te werken. Hieronder nog een aantal fotos van hoe het er nu bij staat en van mijn min max meter onder t afdakje.
    IMAG0227.jpgIMAG0234.jpgIMAG0238.jpgIMAG0228.jpgIMAG0229.jpgIMAG0231.jpgIMAG0232.jpgIMAG0233.jpg
    Mijn grootste vraag voor dit moment is dus, waar kan ik de min max meter t best vertrouwen en zou ik er goed aan doen er een 250w bulb in te draaien en plaats van de huidige 400w?
    En zijn er mensen met handige tips om de luchtvochtigheid te verhogen in zo'n kleine ruimte? Deze is nu zo tussen de 30 en de 55%. Zelf denk ik dat deze mede zo laag is doordat de lucht zo hard word afgezogen. Als de lamp brand moet de afzuiger continu loeien op de temp op pijl te houden.

    Alvast bedankt voor het meedenken, en ik houd jullie op de hoogte.
    Groet,
    Zwammervener

    #2
    Re: Eerste kweek

    zet die afzuiging wat hoger om de temp te doen zakken of heb je geen klimaat regelaar? voor de lv omhoog te krijgen wat potjes met water of natte doeken inleggen en mss zou je kun kijken voor een cooltube dat is een glazen buis waar je lamp dan inzit en die word dan aangesloten op je afzuiging waardoor je de lamp dichter kunt hangen en alle warmte word dan direct weg gezogen en voor je min max temp die hang je best ter hoogte van de top van de plant en mss tegen de zijkant
    Last edited by peuker; 7 February 2013, 16:13.

    Comment


      #3
      Re: Eerste kweek

      Op de fan controller van de afzuiger zit een draaiknop, deze is volgens mij alleen bedoeld om de snelheid van het draaien van de afzuiger te bepalen op het moment dat de thermostaat niet aanslaat. op het moment dat de temp dus eigenlijk al de gewenste is. Verbeter me als ik dit mis heb, maar als ik aan de knop draai terwijl de thermostaat aan is geslagen (dus als de temp te hoog is) heb ik niet het idee dat dit van invloed is op de stekrte waarmee word afgezogen.
      Je kunt de fan controller op deze foto zien zitten IMAG0235.jpgIMAG0238.jpg

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: Eerste kweek

          Oke, ik ga proberen hem iets hoger te zetten... Dit heeft alleen tot gevolg dat hij ook harder afzuigt als het ligt uit staat en de thermostaat uit is gesprongen. Ik hoop niet dat mn nacht temp dan dus te ver zakt.

          En vind jij dat ik t kartonnetje weg moet halen bij mn min max meter? Dat gaat namelijk flink schelen in gemeten waarde

          Comment


            #6
            Re: Eerste kweek

            dat zul je in de gaten moeten houden je kan nog altijd achter warmtekabel of warmtemat gaan om die temp tijdens de nacht juist te houden
            en van dat kartonnetj ik gebruik dat ook niet dusja
            als je wil weten hoe warm het is leg je lamp aan voor paar uurtjes en draai aan die knop van de regelaar tot dat hij aanspringt e zo kan je ongeveer weten hoe warm het komt

            Comment


              #7
              Re: Eerste kweek

              Op die manier meet ik wel eens pieken van 34 graden, veel te warm dus. Wat en hoe groot zijn de nadelen van de bulb vervangen voor een 250 w? Die heb ik liggen en heb me laten vertellen dat die gewoon zal werken met mijn 400 watt transformator (dat ding wat bij me lamp hoort, zo heet dat toch?). Aangezien in maar op 0,36 m2 kweek, zou 250w op een kleinere afstand toch ook moeten volstaan?

              Comment


                #8
                Re: Eerste kweek

                ik gebruik ook wel kartonnetje hoor !!

                geeft het iets nauwkeuriger aan

                anders gaat hele tyd je afzuiger opspringen

                groetjes
                Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

                Comment


                  #9
                  Re: Eerste kweek

                  ja dat zou wel beter zijn denk ik maar ofdat je hem kan aansluiten op die transfo van die 400watter denk ik niet hoor en ik zou dat niet proberen gewoon kijken voor een transfo voor een 250watter en dan komt dat wel inorde

                  Comment


                    #10
                    Re: Eerste kweek

                    jullie hebben dus een kartonnetje boven de meter........
                    ik zie het zo, de plantjes staan tog ook in het zonnetje ?????
                    waarom je thermometer dan niet ?


                    Greets CA
                    sigpic

                    Life Is A way Of Growing - Growing Is A Way Of Life!
                    May Jah Bless The Herbs

                    Comment


                      #11
                      Re: Eerste kweek

                      Oke, dit alles bevestigd dat mn temperatuur gewoon te hoog is... als ik t aan de thermostat meet, slaat hij pas aan bij 33/34 graden. dit geeft de min max meter ook aan als ik hem uit de schaduw haal.
                      Ik ga straks als de lamp aangaat zorgen dat er een 250 watt in hangt. Hopelijk zakt mn temp dan iets en schieten mn plantjes de lucht in

                      Heeft er iemand ervaring met het gebruik van mistmakertjes om de luchtvochtigheid te verogen?

                      Groet,
                      Zwammervener

                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                      De theorie achter het meten van de temp in de schaduw is dat wanneer de meter pal onder de lamp staat, deze met zijn plastice behuizing ook opwarmt en een hoop warmte vasthoudt, die vervolgens word gemeten.

                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                      Nou, een half urtje geleden de 250 watt lamp erin gedaan en het kartonnetje boven de min max meter weggehaald.
                      Ik zag gelijk al een verschil in de metingen, ondanks dat de min max meter al 31,5 graden aangaf sloeg de afzuiger (ingesteld op 28) nog niet op volle toeren. Oftewel, de thermostaat van de afzuiger (die ik het meest vertrouw) meet een mindere temperatuur dan de min max meter... Heeft dus toch te maken met de plaatsing van de meter. Iemand tips?? foto's van huidige plaatsing en meting volgen.... even wachten tot de lamp volledig is opgestart...

                      Laat iedereen trouwens s'nachts zijn afzuiger aanstaan?? of kan ik om luchtvochtigheid te behouden de afzuiger ook meeschakelen met de lamp?

                      Groet,
                      Zwammervener

                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                      HELP!!! 250 watt lamp staat nu 2 uurtjes aan en heb een temp van 33 graden, ook met de thermostaat van de afzuiger gemeten . lamp hangt op 25 cm
                      Wie heeft er Tips??IMAG0239.jpgIMAG0240.jpg

                      Comment


                        #12
                        Re: Eerste kweek

                        Hey kerel

                        zat net ff je topic door te kijken maar hoe jij je lamp heb aangesloten is niet helemaal safe volgens mij.
                        Als ik het zie heb jij hem op een gewone tijdschakelaar zitten. Heb je hier ook een relais bij want anders is het een grote kns op brand en een 250w bol in een 400w vsa? ook niet echt goed volgens mij

                        En ja over de temperatuur hoef je naar mijn id nie zo heel druk over te maken zolang je dames er gwn goed uitzien
                        Bij mijn afgelopen kweek liep het soms ook op naar 32/33 grade en heb gwn een leuke oogst gehad
                        Last edited by psychedelic1988; 7 February 2013, 21:12.

                        Comment


                          #13
                          Re: Eerste kweek

                          De schakelaar zegt 3500w te kunnen hebben... Wat voor relais heb ik volgens jou nodig? Op brand zit ik immers niet te wachten... ook enig idee waarom ik t niet koeler krijg???

                          Comment


                            #14
                            Re: Eerste kweek

                            Dat je het niet kouder krijgt komt puur door de grote van je hokje mischien kan je een koude luchtinvoer maken?
                            Die gewone tijdschakelaars zijn niet geschikt voor hps lampen als je bij een growshop kijkt moet je zoeken naar een schakelkast en als je zelf handig bent met electra zou je een gewone relais kunnen pakken voor meterkasten zegmaar

                            Comment


                              #15
                              Re: Eerste kweek

                              oke, ga ik achteraan.... zou t kunnen dat de lamp de eerste keer dat hij aanstaat heter word als de volgende keer? of word de lamp altijd t eerste uur heter als daarna?

                              Comment

                              Bezig...
                              X