Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1ste kweekverslag

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1ste kweekverslag

    Korting op 420shop
    Bij deze wil ik een kweekverslag beginnen, ik ben van plan op zeer kleinschalig niveau te gaan kweken, iig binnen de legale limieten.

    Ik heb mij vandaag voor het eerst in dit onderwerp verdiept en weet dan ook alleen wat ik in een aantal topics op dit forum gelezen heb.

    Wat ik tot nu toe heb:

    - 10 x White Widow zaad (gekregen van een kennis, die ze gekocht heeft bij de Laddrak bloemenhandel in Amsterdam voor 14 euro Is dat wat? Waarschijnlijk niet he.. )

    Wat mijn plannen zijn:

    Ik wil zelf een hok gaan maken om op zeer kleinschalig niveau te gaan kweken.

    Ik wil het vervolgens heel erg simpel (en vooral goedkoop) houden.

    Ik dacht aan zoiets:

    - hok ter grootte van 70*70*100, amateuristisch getimmerd uit hout
    - aan weerszijden een gat met een pcfan , een zuigend een blazend.
    - Compleet afkitten, en vervolgens geheel afdekken met aluminium folie.
    - Een tl buis ophangen en enkele spaarlampen aan de wanden bevestigen
    - 1, 2 of 3 zaden planten in een kleine pot en deze verhoogd dicht onder de tl lamp

    is dat een plan met kans van slagen? Waar moet ik verder nog rekening mee houden?

    #2
    Als je de mogelijkheid hebt om je hok groter te maken 1 m2 1.80 hoog is dat beter,denkend aan de toekomst als je toch een 250 of 400 wattlamp wil gaan gebruiken.
    Je pakt 1 fan onder als inblaas en de andere fan als afzuig boven of allebei boven,deze fans zullen waarschijnlijk voldoen bij gebruik van tl,s maar met een zwaardere lamp zal et te weing zijn.
    Je pakt et best 1 zaadje per pot.

    of et gaat slagen weet ik niet dat horen we wel van jouw,kijk ook nog effe onder microkweken daar kun je eigenlijk alles wel vinden.

    Comment


      #3
      ik zal gaan voor 70*70*100, dan kan ik me tenminste bedwingen om het niet groter uit te pakken

      Verder zaken als een koolstoffilter / nevelingssysteem of whatever zijn dus nog niet echt nodig?

      Verder, als ik pc fans ophang zal ik dus 2 gaten hebben waar licht doorheen komt, kan dat geen kwaad, of is er een fatsoenlijke manier om dit af te dekken?

      Wat is verder een goed houtsoort om dit uit te maken of maakt dit niet zo veel uit?

      En voor de vloer, kan ik daar ook gewoon aluminium folie in leggen of kan ik daar beter ander materiaal voor gebruiken?

      Kan ik ergens vinden welke TL lamp ik specifiek moet gebruiken, en wat voor spaarlampen ( en eventueel hoeveel )?

      Sorry voor de vele vragen maar ik wil het echt goed aanpakken!

      EDIT:

      Even een ruwe schets gemaakt, komtie:

      Legenda:

      LT = Lucht Toevoer
      LA = Lucht Afvoer
      TL = Moge voor zich spreken
      X = Spaarlamp

      Last edited by nilsk123; 6 January 2009, 22:50.

      Comment


        #4
        zoals alien. zegt ge timmert hem zelf.

        dan zou ik hem nu toch min 1.50m hoog maken; dit is voor uw eigen bestwil; en voor de gemakkelijkheid;
        anders gaat ge in de problemen zitten.


        - plooien in de bloei bloei
        - vroeg in de bloei zetten
        - minder opbrengst

        anders kunt ge ze vrije loop laten . (mijn hok is nu 1.60 hoog en ook zelf getimmert)


        Greetz
        Wat jezelf doet , Doe je meestal beter!!! xD
        Why drink and drive when you can Blow And Fly!!!!!

        sigpic

        Comment


          #5
          Verder zaken als een koolstoffilter / nevelingssysteem of whatever zijn dus nog niet echt nodig?
          Neen, tenzij je iets tegen de geur hebt. Dan zou ik toch een koolstoffilter aanraden .

          Verder, als ik pc fans ophang zal ik dus 2 gaten hebben waar licht doorheen komt, kan dat geen kwaad, of is er een fatsoenlijke manier om dit af te dekken?
          Wat is verder een goed houtsoort om dit uit te maken of maakt dit niet zo veel uit?
          Maakt niet veel uit zolang er geen spul op is dat giftige stoffen afscheidt als het wat warmer wordt. Iets wat stevig is geniet de voorkeur natuurlijk. Kwestie dat het tegen een stootje kan.

          En voor de vloer, kan ik daar ook gewoon aluminium folie in leggen of kan ik daar beter ander materiaal voor gebruiken?
          Beste is van gewoon een zwart zeil te nemen of gewoon je houten planken zijn ook voldoende. Maar met een zeil heb je het voordeel dat, indien er wat water doorsijpelt, je water kan opvangen als het ware. Ik begrijp je opmerking mbt de aluminiumfolie (als lichtweerkaatsing hoor ik je al denken). Dit moet je niet doen, de plant koelt af langs de onderkant, je wil er dus geen oven van maken waar ze moet afkoelen.
          Alle andere wanden bekleed je best met iets zoals dit:
          http://www.growshopalien.com/onlineshop/ (zoek naar Wit-zwart folie). Om de lichtweerkaatsing te optimaliseren

          Kan ik ergens vinden welke TL lamp ik specifiek moet gebruiken, en wat voor spaarlampen ( en eventueel hoeveel )?
          Kan je kweken onder tl ?

          Ja, kan wel maar dan met name voor de groei, beter niet voor bloei. Lichtkleuren 11 (daylight), 21 (coowhite), 31, 33 (coolwhite), 82 (warmwit, bloei) zijn de meest gebruikte.

          Nog enkele codes en quotering.

          33 - neutraal - matig
          82(7) - extra warm wit - goed
          83(0) - warm wit - goed
          84(0) - koelwit - goed
          865 - daglicht - zeer goed
          93(0) - warm wit - zeer goed
          94(0) - koelwit - zeer goed
          95(0) - daglicht - zeer goed
          96(5) - daglicht - zeer goed

          Je hebt in TL-buizen verschillende lengtes:
          - 59cm => 18W
          - 90cm => 30W
          - 120cm => 36W
          - 150cm => 58W (circa 5200 lumen)
          (combinaties 1:2 warm/koelwit schijnen beter te werken)

          Bij tl raadzaam om afstand lamp-plant 5, max 10 cm te houden. (van Bobo z'n thread gehaald)

          Maak dat je de lampen kan verhogen/verlagen want vergeet niet dat je plantjes klein beginnen (dus de tl moet ver van het dak) en ze groeien nogal wat (dus moetend de lampen mee omhoog kunnen) .

          Hopelijk je van dienst te zijn geweest,

          Greetzzz

          Jona

          Comment


            #6
            Hey Jona, jij hebt je best gedaan zeg Perfect! Heel veel aan gehad!

            Zojuist eerste inkopen gedaan, ik hoop dat het wat is:

            4 x Philips Spaarlamp 14 w 827 ( voor aan de zijkanten te bevestigen )

            Verder wil ik hier 3 tl buizen van 18 w bij ophangen, 2 maal 827, 1 maal 33

            Is dat een goed idee? Waarschijnlijk aan de weinige kant, of niet? Ik wil dan ook maar 1 of 2 planten gaan kweken.

            Ik heb de tl buizen nog niet gekocht ( wel gezien ) omdat er geen armatuur bij zat en ze die blijkbaar ook niet los hebben! Hoe kan ik daar makkelijk aankomen?

            Verder heb ik een adapter met tijdschakelaar voor in het stopcontact gekocht.

            Allemaal heel low budget ik weet t maar dat is ook de bedoeling, wat denken jullie hiervan?

            Comment


              #7
              Je zal dadelijk aan het bouwen moetn (pics please)

              Laat me duidelijk zijn dat 'Low-budget' heus niet erg is zoals je het laat klinken. Laat mij toe van te zeggen dat er evenveel wat-jij-noemt 'low-budget' kweekjes zijn als andere. En dat het zeker een volwaardige categorie is die men 'microkweken' noemt. Er kunnen mooie resultaten gehaald worden maar het is uiteraard voor eigen gebruik en overschotten zul je meestal wel niet hebben zoals je bij een HPS wel snel hebt. Het is dan ook de uitdaging om voor kwaliteit te gaan (zoals wij hier allemaal garant voor staan) en daarna opbrengst te gaan maximaliseren.
              Qua wattage ziet het er wel goed uit dacht ik. Alles opgeteld kom je ergens uit op een plus minus 90Watt.

              Is dat een goed idee? Waarschijnlijk aan de weinige kant, of niet? Ik wil dan ook maar 1 of 2 planten gaan kweken.
              Ja, dat volstaat zeker en vast. Al zou ik goed kijken hoe je de schikking van je hok gaat doen want het lijkt me dat je misschien wel -in the end- beter zal af zijn met 4 planten (naargelang je de tl's gaat schikken). Kwestie van zoveel mogelijk licht op planten te laten vallen en niet op de grond (optimalisering van je opgevangen lichtstralen).

              Ik heb de tl buizen nog niet gekocht ( wel gezien ) omdat er geen armatuur bij zat en ze die blijkbaar ook niet los hebben! Hoe kan ik daar makkelijk aankomen?
              Gamma lijkt me een degelijke zaak voor doe-het-zelvers. Zo ook een GROTE Brico kan je dergelijk materiaal gaan zoeken . Gewoon es telefoneren kan wel wat beloping voorkomen (duurt al snel een voormiddag eer je de winkel uit bent met al je benodigdheden).

              Hey Jona, jij hebt je best gedaan zeg Perfect! Heel veel aan gehad!
              Als je bepaalde posts wil gaan bedanken of je appreciatie uiten dan kan dat ook via een soort 'beloningsysteem' waarbij je punten aan een ander geeft als bedanking. Dat kan je doen door op het weegschaaltje te klikken naast de persoon z'n naam (heeeeeelemaal rechts ) bij de desbetreffende post.

              Laat maar horen mocht je nog vragen hebben,
              Ik volg je!

              Greetzzz

              Jona

              Comment


                #8
                wederom bedankt jona, ik was al aan het zoeken geweest naar het thanks systeem maar ik zie alleen weegschaaltjes bij mijn ogen posts? hoe werkt dit?

                back on subject, ik ga morgen de tl buizen hale, je hebt me er vertrouwen in gegeven

                in hoeverre moet het aluminium reflecterend zijn? heb een mooi rolletje gevonden maar als spiegel kun je het niet gebruiken. goed genoeg?

                de spaarlampen wil ik rond de midden hangen, dus rond de 55 cm, is dat praktisch? 2 aan weerszijden. de tl wil ik vervolgens alle 3 langs elkaar hangen met een kap er boven die ik nog ergens vandaan moet toveren.

                laatse wat ik dan nog nodig heb is de grond om het in te zetten en voeding, heb je daar nog advies voor?

                ik vroeg me verder af hoe belangrijk de 2 pc fans zijn, het is een hoop werk e ik vroeg me af of dat het wel waard is!

                alvast bedankt!

                Comment


                  #9
                  wederom bedankt jona, ik was al aan het zoeken geweest naar het thanks systeem maar ik zie alleen weegschaaltjes bij mijn ogen posts? hoe werkt dit?
                  Je moet waarschijnlijk nog wat posts halen om iemand te bedanken (schrijf gewoon op wie je moet bedanken tot wanneer je het kunt LOL)

                  in hoeverre moet het aluminium reflecterend zijn? heb een mooi rolletje gevonden maar als spiegel kun je het niet gebruiken. goed genoeg?
                  Kijk eens op de volgende site of op google:
                  www.growshopalien.com/onlineshop en zoek naar folie
                  Die zijn vrij okee qua prijs en zijn een must have. Direct wat je nodig hebt en wat goed is voor je plantjes.

                  de spaarlampen wil ik rond de midden hangen, dus rond de 55 cm, is dat praktisch? 2 aan weerszijden. de tl wil ik vervolgens alle 3 langs elkaar hangen met een kap er boven die ik nog ergens vandaan moet toveren.
                  Wat je eventueel kan doen is gewoon zonder spaarlampen en gelijk allemaal tl's nemen. Meestal zie ik dat het lastig sleuren wordt als je met verschillende groottes en types van lampen werkt, maar het kan zeer zeker en het wordt ook frequent gedaan dus. Anders zou ik opteren voo TL SL TL SL TL
                  (TL = Tl lamp / SL = Spaarlamp). Om het wat evenwichtig te houden dus

                  laatse wat ik dan nog nodig heb is de grond om het in te zetten en voeding, heb je daar nog advies voor?
                  Jazeker: Als je uit zaadjes begint altijd een heel lichte grond nemen. Zaai/stekgrond. Als je zware grond neemt met veel voeding in vb Batmix dan ga je je kleintjes snel overvoeden en dat is uiteraard niet de bedoeling. Eenmaal ze wat ouder zijn en je moet overpotten geef je gewoon voedingsaarde bij in de nieuwe potten, dus daarmee aanvullen. Licht beginne en opbouwen naar een zwaarder medium .

                  ik vroeg me verder af hoe belangrijk de 2 pc fans zijn, het is een hoop werk e ik vroeg me af of dat het wel waard is!
                  Je gaat jou (toekomstige) vrouw toch ook geen kinderen laten krijgen in een sauna? Dus jawel het is nodig en het is het werk waard . Je moet absoluut verse lucht aanbrengen. Zuurstof, temperatuur, vochtigheid... Het moet allemaal vernieuwd worden en verse lucht is hier de cruciale factor!

                  Greetzzz

                  Jona

                  Comment


                    #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                    Je moet waarschijnlijk nog wat posts halen om iemand te bedanken (schrijf gewoon op wie je moet bedanken tot wanneer je het kunt LOL)
                    zal ik zeker doen!


                    Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                    Kijk eens op de volgende site of op google:
                    www.growshopalien.com/onlineshop en zoek naar folie
                    Die zijn vrij okee qua prijs en zijn een must have. Direct wat je nodig hebt en wat goed is voor je plantjes.
                    Bedankt, ik zal er eens naar kijken!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                    Wat je eventueel kan doen is gewoon zonder spaarlampen en gelijk allemaal tl's nemen. Meestal zie ik dat het lastig sleuren wordt als je met verschillende groottes en types van lampen werkt, maar het kan zeer zeker en het wordt ook frequent gedaan dus. Anders zou ik opteren voo TL SL TL SL TL
                    (TL = Tl lamp / SL = Spaarlamp). Om het wat evenwichtig te houden dus
                    Hoe bedoel je dat precies? Ik was van plan de spaarlampen aan de zijkanten te bevestigen en de TL aan het dak, mix wordt dus lastig denk ik?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                    Jazeker: Als je uit zaadjes begint altijd een heel lichte grond nemen. Zaai/stekgrond. Als je zware grond neemt met veel voeding in vb Batmix dan ga je je kleintjes snel overvoeden en dat is uiteraard niet de bedoeling. Eenmaal ze wat ouder zijn en je moet overpotten geef je gewoon voedingsaarde bij in de nieuwe potten, dus daarmee aanvullen. Licht beginne en opbouwen naar een zwaarder medium .
                    Maar waar moet ik specifiek naar zoeken? Kan dit gewoon bij de lokale bloemenboer?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jona View Post
                    Je gaat jou (toekomstige) vrouw toch ook geen kinderen laten krijgen in een sauna? Dus jawel het is nodig en het is het werk waard . Je moet absoluut verse lucht aanbrengen. Zuurstof, temperatuur, vochtigheid... Het moet allemaal vernieuwd worden en verse lucht is hier de cruciale factor!

                    Greetzzz

                    Jona
                    Ok dan! PC fans worden het, maar hoe krijg ik die in godsnaam aangesloten op het lichtnet...


                    Heb zojuist bij de gamma geshopt en wat armaturen kunnen vinden, perfect. Morgen hout etc. halen.

                    Waar kan ik nog kijken voor een kap voor over de lampen?

                    Ik ben van plan de 3 tl buizen in hun armatuur naast elkaar aan een houten plaat te bevestigen, die plaat bedek ik eerst met aluminium folie. Vervolgens hang ik die plaat gewoon aan het dak. Ik was er over aan het denken om vervolgens gewoon 2 flappen aan de zijkanten van die plaat te maken om zo een soort van kap te creeeren.

                    Moet ik verder nog opletten wat betreft de hitte van de lampen icm hout?

                    Alvast bedankt!

                    Comment


                      #11
                      Maar waar moet ik specifiek naar zoeken? Kan dit gewoon bij de lokale bloemenboer?
                      Gewone grond kijk op de zak (neem 50l zakken, dan ben je niet veel geld kwijt) en kies iets met NPK 15-15-15 (daarrond, de waarden mogen wel wat verschillen uiteraard). Zoek dan ook een zak (20-30L) waar 'stekgrond' of 'zaaigrond' op staat. Zeg dat het een redelijk 'arme' grond moet zijn met weinig voedingsstoffen. Zeg dat het voor aarbeien is want die mensen hebben je meestal wel door als je niet goed uit de woorden raakt. Had ik al 2x voor . Maar ben rad van tong dus kpraatte me er wel uit .

                      Hoe bedoel je dat precies? Ik was van plan de spaarlampen aan de zijkanten te bevestigen en de TL aan het dak, mix wordt dus lastig denk ik?
                      Zoek naar de afstanden van TL-Plant en SL-Plant. Weet die laatste niet van buiten maar van TL is dat tussen 2-5cm. Als die verschillen te groot zijn kan het wel eens wat extra werk zijn maar het is vast wel de moeite waard om wat verschillende dingen uit te proberen. Hoe meer dingen je geprobeerd hebt, hoe meer ervaring en dat is van goudwaarde in deze sport .

                      Waar kan ik nog kijken voor een kap voor over de lampen?
                      Red Bull blikjes of andere blikjes opensnijden werkt uitstekend hoorde ik. Is heel goedkoop (is dus vuilnis, kost je niets en werkt goed). Wel oppassen van je vingers he maat, die krengen snijden dwars door je vinger heen als je ze opengesneden hebt. Vraag maar aan Damn_nice . Ik probeer een beetje raad te geven in de lijn van je wensen, low budget zoals je het noemt dus.
                      Die flappen zou ik wel doen, lijkt me een goed idee. Want als ik mijn growbox bekijk zie ik dat die hoeken toch niet benut zijn (op mijn koolstoffilter en fan die er hangen na). Dus ik zou het wel overwegen. Zoek toch misschien eens op wat je als 'folie' kan laten dienen. Want ik denk dat er betere zaken op de markt zijn van schappelijke prijs. Gewoon zwart-witfolie of reflecterende folie intikken en je raakt er wel. Growshopalien.com/onlineshop is weeral the place 2 B .

                      De hitte tot slot zal wel geen probleem vormen, je hebt overal reflectie dus de licht (lees: energie) wordt wat teruggekaatst. Misschien dat bij je lampen zelf het warm wordt, voor je vingers dan, maar het hout zal er zeker tegen kunnen.

                      Ik volg je

                      Greetzzz

                      Jona

                      Comment


                        #12
                        Kleine status update!

                        Vandaag hout en tl buizen gekocht, tevens al begonnen aan de bouw van het hok! Ga er morgen als ik tijd heb verder aan werken!

                        Comment


                          #13
                          pc fans sluit je aan met of een nokia lader waar de het kleine stekkertje vanaf haalt en de plus en min van de fan op de plus en min van de 2 draadjes van de lader, of je moet ergens een 12 volt voeding hebben liggen, dus een omvormer van 220 naar 12 volt.

                          mvg florian

                          Comment


                            #14
                            Ben benieuwd hoe je hokje eruit gaat zien. Zo te lezen heb je al genoeg informatie verzameld. Succes met het bouwen vandaag! Ik volg dit topic

                            Peace

                            Comment

                            Bezig...
                            X