Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

••• QNQ's Qweekbelevenissen •••

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    QNQ201803.275.JPG
    Aloha collega-kwekers

    16 maart, tijd voor weer een mini-update.
    Voor veel buitenkwekers is de spanning ondragelijk, en zo gauw de zon twee dagen schijnt wordt er alweer gezaaid.

    Spinnen zijn ook zo ongeduldig.
    Deze "Jumping Jill" zat op de muur in de gang, die is haar schuilplaats uitgekomen omdat het vorige week wat warmer was.







    Het probleem is niet zozeer de temperatuur als het rond de 14-15 graden is. (de plantjes zullen wel wat langzaam groeien)
    Het grootste punt is dat de lamp in de lucht nog niet lang genoeg en sterk genoeg schijnt.


    16 maart vandaag ;
    Zon op : 06:52
    Zon onder : 18:47
    Er is nog net geen 12 uur licht.


    Toch ben ik ook lekker buiten bezig geweest.
    Tuinbonen zijn gezaaid, omdat die wel kunnen in februari/maart.
    De knoflook die vorig jaar september in de koude bak geplant is komt ook al mooi boven de grond uit.

    Binnen staan er al een handjevol pepers, tomaten en prei onder de spaarlampen.
    De biet wil niet opkomen, misschien was het zaad niet goed meer ? Idunno..
    Ik kijk het nog een weekje aan, of eerder als er haar op de aarde gaat groeien ofzo.
    Fotootjes van dat alles volgt een andere keer.

    QNQ201803.276.JPG






    In de schuur hebben de muizen een hongerwinter achter de rug denk ik ...
    Alles wat knaagbaar is dat hebben ze geprobeerd.
    Deze was lucky, die vond een oud (leeg) potje pindakaas wat ik voor de vallen gebruikte.






    Check het plantje dat hier op zolder achter het raam staat.
    In bloei, ja natuurlijk, het is 12/12 buiten eh ......
    0.5L potje zonder bijverlichting en 'bijna' zonder voeding.

    Dat klauwende blad dat ze vanaf kiemplantje al kreeg is nooit echt gestopt.
    Goed dat ik niet met deze verder gegaan ben dus.


    QNQ201803.282.JPGQNQ201803.283.JPG




    Maarre...dit ziet er gewoon dampbaar uit, dus hopelijk gaat ze het redden voor het licht weer teveel toeneemt.


    Allrite, we gingen dat andere belachelijk gele ding even verder mishandelen ...

    QNQ201803.278.JPG QNQ201803.277.JPG
    15cm potje volgeworteld

    Hopelijk ga ik haar niet vermoorden eh.. ?

    QNQ201803.279.JPG
    Wortelmassa geupdate.

    QNQ201803.280.JPGQNQ201803.281.JPG

    Past weer goed in haar potje. Blad snoeien. Potje bijvullen en klaar, terug onder de homemade COB powerrrrrrrr

    And now we wait


    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      Ruim een maand verder, nog maar eens een update doen voor het buitenseizoen begint.

      25 april vandaag ;
      Zon op : 06:21
      Zon onder : 20:56
      Er is 14.5 uur licht.


      Als het niet meer gaat vriezen zou je al kunnen zaaien buiten.
      Niet meer binnen voorgroeien nu, daar kweek je zwakkere plantjes mee.
      Geduld kan lonen. De komende drie weken kan het zeker nog heel koud worden.
      Of dat gebeurt ? Idunno, ik heb geen xtallen bol.

      QNQ201804.287.JPG
      De knoflook die voor de winter geplant is doet het lekker.
      Deze foto is van een paar weken geleden.


      QNQ201804.286.JPGQNQ201804.288.JPGQNQ201804.292.JPG

      Binnen staat elke ruimte met licht vol met zaaigoed, zelfs de oude kast van mdf doet weer dienst.
      Volgende keer misschien wat plaatjes van het grut dat buiten staat.


      QNQ201804.284.JPG







      Alle tuincentra zijn al weken met de zomer bezig.
      De plantjes zijn niet aan te slepen, hoe goedkoper hoe beter. Moet je er wel 4 of 5 tegen elkaar planten anders zie je ze niet.


      De Flamingo's die vorig jaar niet verkochten zijn afgestoft en staan te wachten.
      Eens moeten de klanten zo gebrainwashed zijn dat iedereen een flamingo in z'n tuin wil, en dan hebben wij ze.
      .
      .
      .
      .





      QNQ201804.296.JPG

      Kleur in je tuin is leuk, maar zet dan wat plantjes ofzo, daar hebben de nuttige beestjes ook wat aan.


      QNQ201804.289.JPG
      De mishandelde mamaplant van de vorige update is alweer wat bijgekomen, alhoewel de kleur nog niet helemaal wil.
      Misschien moet ik er toch iets meer aandacht aan schenken.


      In de tuin is het natuurlijk erg druk deze tijd.
      Overal zitten nesten. Ik hou het niet precies bij, maar vorig jaar waren ze al iets vroeger als normaal, en ook dit jaar zijn ze een week of 2-3 vroeger.
      Toen ik in de buurt van een lage conifeer kwam vloog er een merel schreeuwend op.


      QNQ201804.285.JPGOp een meter hoog het nestje. (sry, wazige foto)

      QNQ201804.293.JPG
      Toen ze net uit waren. Ik had 3 eitjes gezien, maar hoeveel er hier nou liggen, idunno ...

      Maarja, iedere vogelouder is op zoek naar voedsel voor z'n kids.
      Dus na een kort maar hevig gevecht tussen pa en ma merel en een ekster was er geen houden meer aan.


      QNQ201804.294.JPGQNQ201804.295.JPG
      's Middags was er nog maar eentje over, en even later is ook die verdwenen.
      Zo is natoer he...mja, 't is wel klote natuurlijk.


      QNQ201804.290.JPG











      QNQ201804.291.JPG

      Dikke toppu...
      Niet echt eh, het is vooral blad.
      Na drogen is het wel prima geschikt voor de verdamper natuurlijk.


      Allrite, tot de volgende.
      Komende maand allemaal zaadjes strooien buiten eh ...

      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        je bent al terug goed bezig geweest !!!!!
        tomaten sla aardbeien en uien ( uien van vorig jaar ) staan al buiten bij mij en iets nieuws japanse appelsien zijn maar 7 cm groot en al rijp lekker is een kruising zouw terug moeten vragen aan vrouke met wat terug dat het gekruisd is
        nog paprika paarse bloemkool zitten nog in de propegator erna dan de klim bonen en suiker bonen

        kan ook bijna niet wachten om mijn buiten planten te laten ontkiemen het kriebelt serieus om er aan te beginnen zal eerste buiten kweek zijn buiten de 2 plantjes vorige jaar nu heb ik een serre met groene folie klaar staan er voor ... maar dat zal je later kunnen volgen is verslag als ik er mee begin
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...b-led-440-watt
        KEEP ON GROWING AND SMOKING

        Comment


          Om nog even terug te komen op dat laatste youtube-filmpje in m'n vorige post .....

          QNQ201804.302.JPG

          ~ Zaadbommen maken ~

          Klei heb ik hier niet, maar ik zag dat het ook met papier gedaan werd, dus enthousiast wat kranten door de papierversnipperaar gehaald.
          Alles in een teil, water erbij en een uurtje laten staan.
          Toen met de staafmixer de hele handel tot soep gemalen en er 2 handjes grond aan toegevoegd.
          Alles in een theedoek, en het vocht eruit knijpen.


          Gelukkig loopt hier geen vrouw rond die vraagt of ik gek geworden ben, daarom doe ik dit gewoon in de keuken, met wat ik daar voorhanden heb

          QNQ201804.297.JPG

          Ik heb geprobeerd om balletjes te maken, maar dat werkt niet als je papier gebruikt, dat valt uit elkaar.
          Daarom een stapel rubber vormpjes opgezocht.


          QNQ201804.298.JPG

          Bakje zaad met inheemse 1 jarige en 2 jarige planten opgezocht. (en wat restjes)

          QNQ201804.299.JPG

          De vormpjes half vullen met papiermix, stevig aandrukken.
          Zaadjes erbij strooien, niet teveel, want ze groeien dicht op elkaar.


          QNQ201804.300.JPG
          En nog wat 'medium' er bovenop en aandrukken. (niet te hard)
          Dus, that's it. Ik laat ze tot morgen staan, dan hoop ik dat ik ze heel uit die vormen krijg en ga ik een stukje fietsen door de omgeving


          Zou zoiets ook met wietzaadjes werken ?

          QNQ201804.301.JPG

          Laters..


          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


          • BackYardPlant
            BackYardPlant commented
            Editing a comment
            super gaaf, ook erg leuk, inheemse soorten terug brengen.

            Tenzij het brandnetel of ander hardnekkig onkruid is..

          • Stemma
            Stemma commented
            Editing a comment
            Ben je gek geworden

          Je hebt je vak misgelopen !!
          Je kennis had je je in een boek moeten zetten!!

          Comment


            QNQ201804.004.JPG
            Uit het nieuwe topic van LR2

            Dusse....meteen beginnen dus.

            QNQ201804.305.JPGQNQ201804.306.JPGQNQ201804.304.JPG

            Zaadjes van HJM , pot van de schuurzolder, en grond van het tuincentrum.

            Wat een bagger is dat.
            Was het maar bagger, dat is een stuk vruchtbaarder dan deze zandgrond.
            Het is nieteens echt zwart, meer een beetje grijsachtig.

            Goed, die heb ik dus opgewaardeerd met een heel klein beetje kippemestkorrels en 40% van de composthoop.

            QNQ201804.307.JPG
            Het ziet er nog niet helemaal happy uit, maar hier moeten we het maar mee doen.

            Hopelijk komt die hittegolf na volgend weekend, zoals veel Engelse meteorologen voorspellen.

            QNQ201804.308.JPG
            Die stam is niet van de zaadjes, zo snel gaan ze niet eh....

            Dat is om een hoedje bovenop te zetten als het regent.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              Hoe gaat het met Jill?
              Stemma doet het forum, stout 2017

              Stemma doet stout (2016)
              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

              Comment


                Who the fuk is Jill? Q ?
                Ja je kan ook wiet zaad bommen maken en in het bos rond strooien doe maar
                God was never on your side..

                Comment


                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    Hollymolly ik had er vermoord ze is megaaaaaaaaaaaa
                    God was never on your side..

                    Comment


                      Tadaaaaa....

                      QNQ201805.313.JPG
                      09 mei

                      Het heeft een hele week geduurd, maar er stonden vanmorgen twee dingetjes boven de grond.


                      QNQ201805.312.JPG

                      Vanwege het mooie weer en andere werkzaamheden heb ik weinig naar de potten gekeken.

                      De tuin wordt er wel een stuk mooier op, halverwege het jaar.
                      Wel veel werk. Onkruid, slakken, mieren, luizen, wespen, duiven ..poeheej

                      QNQ201805.311.JPG
                      Complete wildernis achter in de tuin, ghehe ....
                      Verder niks te vertellen eigenlijk. Ik moest alleen even de geboorte melden.

                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        Hey QnQ,

                        leuk topic! Ook zeer interessant

                        ik heb een vraagje over de stam die je in je pot stak om er later een dakje op te zetten wanneer het regent. Wat gebruik je als afdakje?
                        Want het moet iets zijn dat je gemakkelijk heel stevig aan de top van de stam moet kunnen vast maken en ook snel kunnen afnemen, als ik het goed begrijp?

                        Ik plan om binnen een paar dagen buiten te zaaien en ben nog op zoek naar iets wat als sterk afdakje kan dienen, tot nu toe heb ik enkel een transparant dekzeil dat ik over al mijn plantjes in 1x kan spannen, wel redelijk stevig materiaal denk ik maar helemaal niet dik dus weet niet hoe dat zou aflopen...

                        Comment


                        • belladonna
                          belladonna commented
                          Editing a comment
                          Waarom een afdakje zie je in de natuur planten staan met een paraplu

                        • Appleton
                          Appleton commented
                          Editing a comment
                          in de natuur in volle grond niet nee, maar ik ga in potten van 10l zaaien en had begrepen dat als je zelf eens teveel water geeft je de groei enz al kan belemmeren, dus wat dan met een zware regenbui (of regen-week) bv in de eerste weken voor een af?
                          Zonder afdakje zou natuurlijk wel veel eenvoudiger zijn..

                        Het is inderdaad alleen zolang ze nog erg klein zijn en een flinke regenbui ervoor zou zorgen dat de pot langer dan een dag nat blijft.
                        Een klein buitje kan best, maar een hele dag regen is teveel.
                        Daar kun je alles voor gebruiken. Ik zet er gewoon een doorzichtige pot overheen.
                        En als ik niks heb zet ik ze onder een boom.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          20-05-2018

                          QNQ201805.323.JPG
                          Bieslook van vorig jaar heeft de winter overleeft buiten.

                          De kikkers ook trouwens

                          QNQ201805.321.JPG

                          Het plantje wat ik
                          18 maart mishandeld heb staat er inmiddels weer lekker bij.

                          QNQ201805.325.JPG QNQ201805.324.JPG
                          Heb er twee weken geleden zelfs 8 mooie stekken van geknipt.


                          Tokaj Ruderalis

                          QNQ201805.326.JPG
                          De plantjes buiten gaan nog niet erg hard.
                          Erg gebeurt wel iets, maar het duurt lang voor er wat meer bladoppervlak is.
                          Hopelijk gaan ze er komende week wat vaart achter zetten.

                          QNQ201805.327.JPG
                          Ik was natuurlijk ongeduldig toen er na een week nog niks boven was, en heb er toen een autoflowertje bij gezaaid buiten.
                          Die gaat met hetzelfde tempo, dus gewoon wachten Q, dan komt 't vanzelf goed. Het ligt niet aan de grond.

                          ---(voor de oplettende kijkers, de Tokaj staan in gewone grond aangevuld met compost van de hoop, de BC staat in lightmix)

                          De rest van de tuin gaat hard, vooral het onkruid.
                          Ik zit er over na te denken om de jeneverbes te gaan verwijderen.
                          Is een lekkere plant, lekker stekelig vooral, maar hij veroorzaakt ook wat problemen verderop in de tuin.
                          De perenboom heeft vorig jaar nauwelijks peren gedragen, en ik zie nu ook nog weinig/niks

                          De appelboom daarentegen doet het wel weer goed.
                          Vorig jaar en dat jaar ervoor ook al.

                          QNQ201805.328.JPG

                          Hier laat ik het weer even bij.
                          Niet zoveel groeinieuws, maar eigenlijk begint mijn buitenseizoen pas in juni.

                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            Bieslook verrast me elk jaar weer; zo staat er letterlijk niets en een paar weken later kun je al oogsten. Laten bloeien gaat wel ten koste van de smaak, maar goed, ziet er wel mooi uit getuige die vette foto.

                            Comment

                            Bezig...
                            X