Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mamma's!

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Mamma's!

REPORTAGE!
    Zo, allemaal even op tafel en meten, beetje bekijken of er gekke dingen te zien zijn voordat er de topjes uitgehaald gaan worden. Gelukkig hebben we de foto's nog!

Am1. De uitblinker van het stel meet een hoogte van 36cm, groeit nu gemiddeld met 2 centimeter per dag! Met 9 vingerige blaadjes en forse ontwikkeling wordt het voor mij toch flink duimen draaien met stek op 12.

Am3. Niet de kartrekker, hij is immers 10cm kleiner. Misschien ongelukkig aangeslagen maar strekt ook wel 1,5 cm per dag nu! 7 vingers, eigenlijk helemaal niets mis mee.

B2. Oftewel 1 van de 2 overgebleven uit de lichting van 5. Niet wetende wat ik er eigenlijk mee aan moet, maar zolang er plek is zou het zonde zijn om hem weg te gooien. Is ook maar een magere 22cm, legt ook 1,5cm per dag af. 7 vingers, tja. Misschien maar afbloeien, maar dan denk ik dat hij dan sowieso nog wel even in de groei blijft staan. Mocht ik plaatsgebrek krijgen sta ik dr beschikbaar ter adoptie haha.

Aha! Am2 is weer van een heel nieuw kaliber. Niet zo volgegroeid als Am1, daarom misschien toch een betere keus. 32cm groot, legt nu ook 2cm af per dag. Tevens net als zijn zus 9 vingerig bladeren aan het werpen.

Am4. Tja, ik zal toch nog heeeeel even geduld moeten hebben met deze. Met een schamele 22cm behoort ze tot de laagste van de groep, hoewel de qua strekken nu opeens bij de koplopers van 2cm per dag hoort. 7 vingers, zie eigenlijk geen problemen verder.

B1. De andere van het duo Bubblegum! Toch qua grootte een gedeelde 3e plek. Mooi struikje hoor! 26 centimeters en klapt ook nu met 2cm opwaarts. 7 vingers, not bad at all!

Maar ze zullen nog even blijven strekken, zal op dit tempo zeker geen week meer duren, halfje misschien.
    Iedereen kreeg de laatste ronde een Ec van 1.5 en pH 5,9. Nu gaan we weer een tandje bij.
    Heb nog steeds geen nieuwe hygrometer gehaald, maar ik denk ook niet dat dat nu zozeer nodig is. Gaat lekker, toch? [emoji4]

Deze beginnen ook mooi te gaan. Emmertje wortelranja is leeg. Vanaf nu alleen afgezuurd water, daarna pas gaan ze ook langzaam wat groeisap krijgen.

Ben benieuwd wat deze gaan doen! Een gedeelte ervan heb ik al beloofd aan iemand anders, want dit gaat nooit in één tent passen. En zoveel moeders is ook een beetje té. Het moet geen fabriek worden!

Op of aanmerkingen? [emoji16]

Comment

Ziet er heel gezond uit
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

Comment

Hmm, ik krijg last van hier en daar wat gekartelde bladpuntjes.

Het kan schijnbaar meerdere oorzaken hebben. Terwijl ze groeiende waren heb ik de lamp niet meer laten zakken, op het hoogste punt is de afstand minder dan 50cm dus ik denk dat ik de lamp maar eens 10cm omhoog doe, daar ik ook al een max temperatuur van 31° gehad heb. Tevens de luchtbevochtiger eens hoger gezet. De voeding gaat nu niet meer omhoog, maar hou de EC nog even op 1,5. Gemiddeld kregen ze zo rond een 350ml per dag. Hoewel ik gelezen heb dat het ook een kalium tekort kan zijn, dat zou inhouden dat ik misschien meer voeding moet geven? (Terra vega npk=3-1-4)
        Ik houdt de voeding hetzelfde en probeer de watergift een beetje te verhogen.
        Hopen dat het zich snel oplost!
        Last edited by LeJann; 16 January 2016, 22:47.

Comment

Probleem gefixt. Kartelblaadjes hebben zich eigenlijk goed hersteld en is niets meer van te zien!
          Nouja, op eentje na dan, dat was ook net die waar ik de minste verwachtingen van had dus zijn lot is al bepaald.

De twee Amnees toppertjes vertonen al wat gele blaadjes aan de onderkant dus hier maar even snel de EC met 2 puntjes omhoog klappen. Dat zou uitkomen op 1.7, nu snel opbouwen naar 2!

De verleiding is immens om ze nu af te bloeien heel eerlijk gezegd. Maar morgen gaan de toppen eruit van alles wat de 30cm gepasseerd is. De 2 amnesias klappen er nu 6cm bij, per DAG(!!) Dus dat is wel nodig. Nu hopen dat de uitdijing even hard gaat.

Stammetje hè?! [emoji83]

Na de geslachtscheck komt er langzaam een eind aan mijn eerste verslag. De jonge spruitjes gaan ook hard omhoog!

Comment

Joremkrank en Mway trouwens heel erg bedankt voor de voorzetjes, heb er veel aan gehad! Zou anders veel te voorzichtig zijn geweest en had het niet zo opgeschoten als het nu doet.
            Een echt goede kweek heb ik echter nog nooit gedraaid, maar heb hier heel véél van geleerd!

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Comment

Ik ik dit zo zie moet het deze keer helemaal goedkomen de diefjes die ik in potjes met lightmix had gezet zijn door een verward persoon met schoenmaat 47 finaal door de kamer geschopten hij was nog geeneens 1 minuut binnenwel heb ik 2 amnees stekjes tot mamma,s gekroond.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joremkrank View Post
                Ik ik dit zo zie moet het deze keer helemaal goedkomen de diefjes die ik in potjes met lightmix had gezet zijn door een verward persoon met schoenmaat 47 finaal door de kamer geschopten hij was nog geeneens 1 minuut binnenwel heb ik 2 amnees stekjes tot mamma,s gekroond.
                Zonde! Hoe kan zoiets nu gebeuren? Als er iemand aan mijn baby's komt gaat deze via de kortste route naar buiten, en ik woon op de derde verdieping duss... Haha [emoji16]

Ik heb gelezen dat de kroon het moeilijkst is om te stekken, maar omdat ik daar juist het geslacht uit wil bepalen zou ik deze toch niet net onder de kroon kunnen snijden? Heb ik nauwelijks iets om uit te wortelen, zal ik daar nog een internode onder snijden? Wil ze niet verzieken.. [emoji21]

Comment

mway heeft er ervaring mee,als ie hier niet reageert kan je hem ook een pm sturen.heb met de diefjes schopper al zoveel gekke dingen meegemaakt,dat dit er ook wel bijkon,na het schoppen heeft ie ook me grote spuittank die ik gebruik om te vernevelen kapot gemaakt ze bijnaam is ook blindpaard

Comment

Ik heb het gewoon gedaan!
                    Met alles wat ik heb gelezen gewoon even keihard praktijkexamen.

Inclusief bijbehorende zenuwen, goed voorbereid.
                    Afgezuurd water, jiffy's, scherpe schaar, stekpoeder, sateprikker.
                    Jiffy eens goed laten voltrekken, met sateprikker voorprikken. Schone schaar gepakt en met bibberende handjes de kroon eruit geknipt, net boven de volgende vertakking.

In bakje warer gelegd, even in de stekpoeder, overschot wegstrijken en plop. Jiffy in de propagator en 24 uur clear white.

Had eigenlijk best kunnen oefenen met een afvaller, maar met zo'n heldere ingevingen kom ik wel eens vaker als het kalf al verzopen is.

Hopelijk tot morgen...

Comment

sterkte met de couveuze kinderen

Comment

Ik hoor geruchten dat een kroon niet wortelt..? *snif*

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Comment

Da's onzin.

Als je stekken niet wortelen komt dat door het gebrek aan hygiëne bijvoorbeeld.
                          Te lang te vochtig laten staan kan ook een oorzaak van slecht wortelen zijn.
                          Dan is er nog het verschil in soort: De ene soort stekt gewoon makkelijker dan de ander, sommige wortelen in een week, anderen kunnen er wel 3 weken over doen.

Die ene op de foto heb je wel erg hoog geknipt.
                          Ik had er nog een node bij gepakt.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                            Da's onzin.

Als je stekken niet wortelen komt dat door het gebrek aan hygiëne bij je.
                            De kroon, niet de zijscheuten. Of is daar in wezen geen verschil in?

Comment

Een topstek wortelt net zo goed.
                              De onderste nodes van een plant wortelen minder snel.
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Idd wat QnQ zegt.
                                Je moet ook zorgen dat de stek die je knip niet is verhout zeg maar.
                                Dan wortel de stek het makkelijkst al doen ze het verhout ook wel maar dan duuuuuuur het zo lang en zijn ze niet echt groen meer

Comment

Bezig...
                                X