Mededeling

Collapse
No announcement yet.

first time inside growing

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

first time inside growing

Korting op 420shop
    kweekruimte ( darkroom): 160 cm x 80 cm x80 cm
    Lampen: 1 lamp van 400 watt hps.
    Afzuiging: diameter 125, 225 m³.
    Temperaturen: Deze varieren tussen 22°C en 28°C.
    Luchtvochtigheid: Deze varieert tussen 40 % a 60 %.
    Aantal verluchtingsgaten: 3x
    Last edited by Gasten; 21 July 2009, 14:43.

Re: first time inside growing

yeet

ik ben Joins en ik begin mijn eerste kweek. Hopelijk kunnen jullie me wat meer uitleg geven en beoordelingen.

De wietsoort is the church, wie hier meer ervaring mee heeft alle hulp is welkom. Hier alvast wat fotos over de twee plantjes

Last edited by Gasten; 29 July 2009, 18:19.

Comment

Iemand ervaring met deze soort?

Comment

nee...sorry heb geen ervaring met die soort....

maar zou je wat extra foto's kunnen maken van het complete plaatje ( plantje in de kweekruimte ) zodat we de kweekruimte ook zoude kunnen bekijken

Comment

ja dit zal ik doen
          Foto's komen er zo aan.

Grtz

Comment

Vandaag weer wat fotos gemaakt over kweekruimte en plantjes.
            De temperatuur blijft schommelen rond de 30 graden met een luchtvochtigheid van 65 à 75 %.

Mijn exuses voor de slechte beeldkwaliteit van de foto's.
            Deze zijn vlug met de gsm genomen.

Grtz
            Last edited by Gasten; 29 July 2009, 18:22.

Comment

Hallo, ziet er leuk uit ben benieuwd wat het word en zal het gaan volgen, maar een opmerking hang je lamp wat lager je kindje is aan het strekken.
              maar ga zo door veel plezier
              Groet,Ruud

Comment

Thx voor de tip
                zal ze zeker wat lager hangen.
                k'dacht al dat er iets niet klopte met mun tweede plantje.

Grtz

Comment

hoi je kan ze makkelijk tussen 40 en 50 cm van de plant afhangen hoor maar is maar een tip goede ventilatie zal alles goed gaan

Comment

@ Ruud13: Kan dit kwaad dat mijn plantje zicht strekt of komt dit terug goed?

Comment

hé nee kan geen kwaad maar de plant word wel hoger en de steel zal dunner blijven en de kans op breken zal worden verhoogd naar mate je toppen zwaarder worden.
                      ps waar ga je op kweken? aarde of coccus ?

Ps hier wat info over lampen denk dat mensen hier wel wat aan hebben?

Ik vind dat het wel eens tijd is voor een duidelijk overzicht van hoe of wat je moet doen bij het mini-growen. Want feit is dat het goed mogelijk is om goed te growen en dat er veel mensen zijn die weinig gebruiken maar toch hun eigen rokertje willen groeien. Nou, laat het zo zijn dat ik deze mensen, mijzelf incluus wil helpen met dit topic. Ik eis alvast heel vriendelijk een sticky want dat is wat makkelijker. Ik ga hier zoveel mogelijk aspecten van het microgrowen behandelen. Ik hoop dat iedereen die begint met microgrowen hier wat van leert want ik zie veel goede kweekjes, maar af en toe zie ik er één tussen zitten waarbij ik dan toch denk, dat had met een klein beetje inspanning veel beter gekund.

Licht

Wellicht het belangrijkste van het growen, en ook een veel bediscussieerd onderwerp. Licht is niets anders dan golven van deeltjes, de wetenschap is er nog niet uit of licht golven zijn of dat het deeltjes zijn, dus ik maak het even makkelijk voor ze. Licht heeft een bepaalde golflengte dat bepaald de kleur er van. Van alle golflengtes kunnen wij maar een zéér klein deel zien. Straling zoals van kernafval is ook licht, met een hele korte golf, deze korte golven zijn niet goed voor levende wezens. Aan de korte kant van het zichbare spectrum zit UV, dat is net niet zichtbaar voor het menselijk oog en ----EDIT----verwekkend. Ook is het niet goed voor planten. Een klein beetje maakt niet uit, maar wat meer en ze gaan dood.

Bij micro kweken zijn enkele lichtbronnen populair: TL; CFL (spaarlamp); Laag(W) hps en sinds kort zijn er ook wat LED kweekjes. Ik ga van iedere vorm van licht even de voor en nadelen kort en bonding op een rijtje zetten.

TL:
                      TL buizen zijn goedkoop in de aanschaf en hebben een rendament qua lichtopbrengst dat iets onder een HPS zit, een hoog wattage hps zit er ver boven (130lm/W) maar een hps van 100W scheelt niet veel met een TL qua lichtopbrengst per watt. Tot dusver zijn veel discussies geweest over "dieptestraling" wat zou missen bij TL. Dieptestraling bestaat niet. TL's verdelen het licht heel goed, je hebt dus niet één lichtbron, waar je dus voor moet zorgen is dat de wanden van je hokje goed reflecteren, anders verlies je zeer veel licht en dat is zonde. TL's hebben wel een BETER spectrum (betere golflengtes licht, wat de plant beter kan gebruiken) dan hps lampen maar hierover zal ik mijn persoonlijke mening een beetje aan de kant laten want die discussies zijn eerder gevoerd.

Bij TL moet je goed opletten dat je genoeg licht op de vierkante meter neer hangt, net zoals bij alle andere lichtvormen natuurlijk, dit is een veelgemaakte beginnersfout. Ik kweek zelf met zo'n 430W/m2, dat is redelijk doorsnee. Dit houdt in dat mijn hokje een redelijke standaard maat heeft, 60x40 waar ik 6 TL buizen in heb gestopt. Dit hokje is precies 0,25m2.

TL's zijn er in verschillende standaardlengten maar de meest gebruikten zijn 18W(+/- 60cm) en 36W(+/- 120cm) De hokjes bij micro worden hier meestal op aangepast. In werkelijkheid zijn ze dus vaak 65 of 125 cm breed en een x aantal cm's diep. Ik raad aan om per m2 toch wel 400W op te hangen, dit kun je simpel uitrekenen door de oppervlakte van je hokje te berekenen en dan te kijken hoeveel lampen je er in wilt plaatsen.

De lampen zelf: Ik koop altijd Philips of Osram lampen omdat deze 20% meer licht geven dan de B-merk lampen, en toch dezelfde hoeveelheid stroom gebruiken. Je bent dief van je eigen portomonnee als je die buizen niet koopt, ze verdienen zichzelf zo terug. Mijn oude "mastec" buizen van de gamma waren voor 50% kapot na SLECHTS 3 maanden, terwijl philips buizen het prima blijven doen voor jaren.

Er zijn bij TL's verschillende lichtkleuren welke allemaal een ander doel hebben. Ik gebruik zelf kleur 33 en 827. Ik zal het even kort toelichten:

* 29 - warm wit
                      * 33 - neutraal wit
                      * 36 - kleur vergelijkbaar met flame gloeilamp
                      * 827 - extra warm wit
                      * 830 - warm wit
                      * 840 - koel wit
                      * 865 - daglicht
                      * 930 - warm wit
                      * 940 - koel wit
                      * 950 - daglicht
                      * 965 - daglicht
                      (*thx wiki)

Hier zie je dus al de kleurtemperaturen voor stana. 29=2900K (kelvin) 827=2700K 965=6500K, de notatie is een beetje vreemd maar zo moet je het maar bekijken.

Voor in de groei heeft een plant voornamelijk veel aan blauw licht, als je de plant lekker klein wilt houden en dus lekker compact kweken, écht micro, dit zegt niets over de opbrengst, dus denk niet, ik wil ze groot hebben, blauw licht zorgt ook voor vertakkingen, met alleen rood licht krijg je stengels zonder takken.

In de bloei is rood licht voornamelijk handig. De 827 buis geeft het meeste hiervan en ik raad dan ook aan om 827 buizen te gebruiken bij het bloeien. Je hoeft niet alleen 827 buizen te gebruiken maar een mengsel van een aantal buizen blijkt vaak beter te zijn. Ik gebruik zelf een verhouding van 1:2 33:827, en dat werkt prima.

Speciaal aan TL buizen is dat de VSA (het apparaat dat warm wordt) buiten het hok geplaatst kan worden om er voor te zorgen dat je hok niet te heet wordt. Dit is wel handig. Ook zijn er speciale TL buizen, reflex buizen genaamd welke een ingebouwde reflector hebben waardoor het licht ipv 360 graden weg gaat maar 160 graden weg gaat, dit spaart licht uit, waardoor de planten beter groeien.

CFL (spaarlampen):
                      Eigenlijk hetzelfde als TL's, alleen zit hier de VSA ingebouwd en is de TL opgevouwen. Spaarlampen zijn enkel verkrijgbaar in kleur 827 over het algemeen en zullen dus een erg geel licht geven, dit kan geen kwaad.

Bij spaarlampen gelden eigenlijk alle regels die ook gelden bij TL's, je moet ze goed reflecteren. Spaarlampen zijn er van 4-25W ongeveer, het beste haal je gewoon 15W spaarlampen, deze zijn goed verkrijgbaar. Let wel goed op de lumenwaarde die er op staat. Weer zijn Philips en Osram lampen het beste.

HPS (natriumlamp):
                      Deze lampen zijn makkelijk om mee te werken, 250W versies zijn nog redelijk te krijgen in NL, maar voor andere wattage's moet je goed zoeken. 250W is goed voor ongeveer 0,5m2. 150W voor 0,25m2 en daaronder heb je nog 100W en 70W.

Natriumlampen hebben ook een VSA, deze kan electronisch zijn of magnetisch. Een electronisch VSA is duur maar bespaard wel electriciteit, als je een lampsetje koopt krijg je er een VSA bij, meestal een magnetische.

HPS lampen zijn er maar in één kleur, geel. Dit geel is prima voor bloeien, voor groeien wat minder maar het kan er nog wel mee, als je écht wilt uitsloven kun je mits je de kabels onder de 2 meter houdt een HPI lamp inschroeven en dezelfde VSA gebruiken, deze zijn er in alle gangbare wattages welke ik net opgenoemd heb en zelfs 35W. Maar deze zijn behalve in 250W uiterst lastig te krijgen.

HPS lampen hebben 1 lichtpunt en ook één warmtepunt, daarom lijkt het alsof ze veel warmte afgeven, maar per Watt die ze trekken geven ze MINDER warmte af dan TL lampen of welke verlichting dan ook (ook LED). Hun voordeel is de gigantische hoeveelheid licht, ongeacht de kleur.

Je moet een HPS omdat deze niet meer handwarm is een ruime afstand van je planten af houden, daar moet je dus rekening mee houden in je hok.

LED:
                      Over led valt veel te vertellen, maar ik zal het niet écht behandelen. Als je met led wilt kweken is het aan te raden eerst eens veel te gaan lezen, want een beetje fatsoenlijke lamp kost 600,-. En dat is voor de gemiddelde microkweker te veel.

De ruimte
                      De ruimte zelf moet van een goed materiaal zijn en van een bevredigend formaat.

Wat je jezelf af moet vragen is eigenlijk, wat is mijn doel, hoeveel gebruik ik, geef ik nog iets weg aan vrienden, wat voor soortjes wil ik kweken etc. etc. etc.

Wat gebruik ik?
                      Opbrengst is redelijk gelijk aan opppervlak, natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen is je oppervlak daar een redelijk bepalende factor voor. Je kunt er vanuit gaan dat je nooit een kilo zult trekken van een enkellaagse teelt op 0,25m2. Ga er vanuit dat je met een 300g/m2 een redelijke schattingh hebt (mits je je aan die 400W/m2 houdt), dit haal je de eerste ronde misschien niet maar met een beetje liefde moet je dat wel kunnen halen.

Als je dan dus 50 gram gebruikt per 12 weken inclusief je vrienden enzo dan zou je kunnen zeggen, ik ga voor 0,25m2 (60x40 bijvoorbeeld). Hier moet je dat wel vanaf kunnen halen. Dit is een erge doorsnee maat.

Wat voor soortjes wil ik growen en hoe?
                      Als je alleen lowryders wilt groeien dan hoeft je hokje niet zo hoog te zijn, maar als je sativa's af wilt bloeien zonder dat je gaat scroggen dan kun je maar beter een hok van boven de meter hebben. Een redelijk gangbare maat voor een microhokje is 1m. Je kunt hier vrijwel ieder soortje in kwijt, als je sativa's een beetje opbind dan blijven ze wat lager, indica's kun je waarschijnlijk gewoon afbloeien. Bij de bouw moet je er ook van uit gaan dat je wortels (de pot) een ruimte innemen en dat je een ruimte nodig hebt tussen de lamp en je planten, bij TL is het mogelijk dat de planten tussen de buizen doorgroeien, mits er goed geventileerd wordt. Bij CFL niet, deze worden te warm.

Denk over dingen na als, waar gaat de verse lucht in, en waar gaat de oude lucht uit. Ventilatie is érg belangrijk en het moet niet te heet worden.

Enkele materialen die je kunt gebruiken voor het bouwen van een hok:
                      MDF (mits HEEL goed afgelakt).
                      Andere houtsoorten mits niet verlijmd en anders goed aflakken.
                      Gipsplaat.

Isolatie:
                      Isolatie is ook een ding, dus je hok goed isoleren met steenwol of radiatorfolie is een aanrader. Planten groeien namelijk niet alleen van licht, temperatuur is de factor die de groei bepaald, alleen temperatuur is ook niet goed, maar zonder warmte geen groei.

Reflectie:
                      Licht raak je kwijt in een muur als deze niet reflecteerd, reflecteren kan op verschillende manieren, je kunt een wit geverfde muur hebben, niet ideaal maar reflecteerd redelijk. Zwartwitfolie, ook niet ideaal maar wel een extra barriëre tussen je hok en de (vochtige) kweek. Reflectiefolie is waarschijnlijk ideaal, het zorgt er voor dat je 95% van je licht op de planten krijgt, de radiatorfolie heeft ook deze eigenschap dus kan hier goed voor gebruikt worden als dubbelrol.

Lichtdichtheid:
                      Planten worden gek (stressen) als ze licht in hun nacht krijgen, ze kunnen dan herma worden en je kweek verzieken, zorg er dus voor dat het allemaal goed lichtdicht is.

Waterbestendig/werend:
                      In je hokje kan wel eens iets lekken dus zorg er voor dat je geen problemen met je electronica krijgt in zo'n geval.

Afzuiging

Afzuiging is erg belangrijk voor de planten omdat deze leven van lucht en het koelen van je hok is ook nodig. Je kunt afzuigen met PC ventilatoren, maar voor een ruimte van meer dan 0,25m2 is dit écht niet meer aan te raden, dan kunnen ze het gewoon niet aan. Zorg er altijd voor dat de afzuiging aan de andere kant van het hok zit als de afzuiging (onder, boven). Voor de grotere installatie's zijn er buis/slak ventilatoren, deze kosten misschien wat maar zijn wel een stuk beter dan PC-fans.

Een filter is ook wel aan te raden, deze zijn te koop bij de growshop en voor kleine filters zelfs nog bij de bouwmarkt. Je moet een koolstoffilter hebben, deze zorgt er voor dat je dames niet verstoord worden door bezoek van de man met de blauwe pet. Er zijn genoeg manieren te vinden om deze in te bouwen en te gebruiken.

Electra
                      Het is ALTIJD verstandig als je met kweken bezig bent om met een relais te kweken, een paar spaarlampen kan nog goed op een tijdklok maar zodra het boven een paar uit komt en je in de buurt van de 100W gaat zitten dan is de mogelijkheid dat de tijdklok vast loopt en doorbrand, dit kan je feestje ruineren en zelfs je huis in de as leggen, niet doen dus, relais er tussen, deze kosten vrijwel niets en kun je bij de growshop halen, ze leggen je ook uit hoe je het aan moet sluiten, doen ze dat niet ga je naar een andere growshop.

Zorg er altijd voor dat geaard is wat geaard moet zijn en je geen open draden hebt liggen. Geen draad met vaste kern zonder pijpjes, etc. Over dat verhaal kan whazzup waarschijnlijk een stuk meer vertellen want ik doe ook nog wel eens fout, maar wees nooit beschamend om te vragen, want beter vragen dan een afgebrand huis.

Ik hou het hier even bij, mocht er nog iets vergeten zijn dan komt het er binnenkort wel bij,

Vragen en opmerkingen mogen altijd!
                      Grz,Ruud
                      Last edited by Ruud13; 24 July 2009, 11:57. Reden: opmerking erbij gezet

Comment

ik kweek momenteel op aarde.
                        gewone potgrond voor alle gewassen.
                        Als afzuiging heb ik maar 1 met een afzuigcapaciteit van 225 m³. De temperaturen schommelen rond de 30 a 31 graden.
                        en luchtvochtigheid tussen de 65 a 75 %. Alleen zou de temperatuur ng een graad of twee moeten zakken. Weet u hier een oplossing voor om zonder bijkomende ventilator dit te regelen?

Grtz
                        Last edited by Gasten; 24 July 2009, 12:09.

Comment

hoi de luchtvochtigheid en de temperatuur zal je moeten regelen door afzuiging, als je afzuiger nu op het snelst draait kan dat ook het probleem zijn? of toevoer van lucht dat is de enige mogelijkheid maar je zou ook kunnen denken aan een 250 watt lamp voor die kast? of een cooltube zal ook een uitkomst zijn wand als je straks verder bent met kweken en de planten zijn al een stuk groter krijg je de temp niet meer onder controle en zal je daar wat aan moeten doen ik denk dat je afzuiger iets te klein is of niet snel genoeg draait?
                          Grz Ruud

Comment

de afzuiger draait op volle toeren. Alleen moet ik nog een passieve inlaat voorzien voor de rest heb ik temperaturen rond de 30 a 31 graden. Ik denk dat dit ietsje teveel is aangezien ik al veel gelezen heb op forum.

Grtz

Comment

ja de beste temperatuur is rond de 27 graden, Maar zorg er voor dat je inlaat van lucht goed is desnoods zet er een pc fan in aan de onderkant van je hok zodat er meer lucht in komt zal aanzienlijke schelen zowel in temperatuur als luchtfotgheid.
                              Grz,Ruud

Comment

Bezig...
                              X