Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stengel sommige blaadjes licht paars??? :-(

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

stengel sommige blaadjes licht paars??? :-(

Korting op 420shop
    hallo mede growers,

Ik vraag me iets af omdat ik sympthomen op mijn plantjes zie van begin van paarse steeltjes. is nog licht maar liever op voorhand bij dan te laat
    nu de ruimte waar mijn hok in staat is maar 17°C maar binnen in het kweekhok zijn de temperaturen goed.lamp uit 20°C, lamp aan 26°C.
    zou dit kunnen omdat de lucht die binnen getrokken wordt in mijn hok de koud is vanwege de ruimte zelf maar 17°C is en ze daardoor de paarse steeltjes krijgen ? of zou het aan iets anders kunnen liggen.
    En kan dit veel kwaad voor mijn plantjes? krijgen ze daardoor meer kans om herma's te worden door de stress mss????
    Dus mensen met info, laat maar komen !!!

hier wat foto's.

iced grape fruit 2.jpg
    family picture.jpg
    zij aanzicht.jpg

Re: stengel sommige blaadjes licht paars???

geef je voeding???????
    sigpicDoe wat je wilt....kletsen doen ze toch!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kweker View Post
      geef je voeding???????
      Neen geef ze nog geen voeding omdat de Bio grow mix mij verteld was drie weken voorbemest te zijn. en dit nu na dag 12 dus volgens mij nog niet nodig was.denk je meer voeding te moeten geven mss??

grtzz

Comment

OI!Newgrower
        Aan de foto te zien is het de iced grapefruit dat paars uitslaagd,ik denk dat het een normaal verschijnsel is,ik heb ook 4 gefem.ice's en die slagen ook paars uit t.o.v. mijn bubblegums,en mijn amn.haze toch krijgen allemaal dezelfde voeding,deze vraag ga ik ook opvolgen
        Veel succes nog,
        Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjille View Post
          OI!Newgrower
          Aan de foto te zien is het de iced grapefruit dat paars uitslaagd,ik denk dat het een normaal verschijnsel is,ik heb ook 4 gefem.ice's en die slagen ook paars uit t.o.v. mijn bubblegums,en mijn amn.haze toch krijgen allemaal dezelfde voeding,deze vraag ga ik ook opvolgen
          Veel succes nog,
          Groeten
          hello hello,

ja maar van alle soortjes hebben het er wel een paar, zelf de plantjes die achteraan staan hebben het.Niet erg (licht paars) maar toch, en ook niet allemaal... , enkel de onderste blaadjes. de nieuwe hebben het dan niet...
          dus alle info welkom !!!!

Comment

Paarse stelen

Comment

als je stengels paars zien is dat een teken dat je plantje gezond is!!!!

Comment

Hoe kom je daar nu bij, onzin! tenzij het genetisch bepaald is.

Grtz

Comment

heb altijd al stekjes gehad die een paarse stengel hadden. is de gezondheid van de plant

Comment

Ieder zijn mening maar daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.
                    Paarse stelen
                    Leg eens uit waarom een paarse stek gezond is¿

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motion View Post
                      heb altijd al stekjes gehad die een paarse stengel hadden. is de gezondheid van de plant
                      nee man,die paarse stekjes zijn eerder tekorten die zich voordoen bij t wortelen denk aan bv zwavel.zegt niet dat je plant gezond is
                      grtz

Comment

a oke dan leg ik me erbij neer 2 tegen 1 is overduidelijk dank jullie voor het ff verduidelijke van mijn situatie.dus je zegt een te kort aan zwavel.

Comment

Das is één mogelijke oorzaak maar zoals gezegd er is een legio aan oorzaken.

Paarse stelen en stengels zijn een normaal, genetische eigenschap voor vele cannabis rassen. Ze vertonen hun paarse kleur echter meestal pas op latere leeftijd. Paarse verkleuring bij jonge zaailingen is daarom meestal niet het gevold van genetica.

Stress:
                          Over het algemeen kun je stellen dat de plant paarse stelen vertoond als ze gestrest is. De stress kan voortkomen uit verschillende oorzaken.

Temperatuur:
                          Paarse verkleuring kan betekenen dat je plantjes het te koud hebben of dat de temperatuur te veel schommelt. Meer dan 8 graden temperatuurwisseling zijn te vermijden. Onder de 18 graden kan de plant fosfor maar moeilijk opnemen en krijgt paarse stelen. Er word ook geopperd dat het door te loud gietwater zou kunnen komen.

Te korten:
                          Paars worden; accumulatie van anthocyaankleurige pigmenten; veroorzaakt een algehele donkergroene kleur met een paarse, rode of blauwe tint
                          Het kan een teken van stikstof (N) gebrek, kalium (k) gebrek, magnesium (Mg) gebrek of fosfor (P) gebrek zijn.
                          Fosfor gebreken vertonen, langzaam groeiende, zwak en onvolgroeide planten met donker groen of paars pigmentatie in oudere bladeren en stengels.Echter Paarse stengels is dus niet een onfeilbaar teken van fosfor gebrek. Te veel fosfor kan leiden tot een ijzer tekort.Sommige planten reageren op fosfor gebrek door geel in plaats van paars te worden.

Zwaveltekort

Algemeen

Zwavel komt in de plant in de zaden en het celvocht voor. In de vorm van sulfaat vervult het een belangrijke rol in de waterhuishouding van de plant, maar ook in de grond.
                          Bij verbranding van steenkool en andere fossiele brandstoffen komt zwavel in de lucht terecht. Dit kan in de vorm van zure regen in de grond terecht komen. Buiten zal er dus nooit een zwaveltekort zijn.

Symptomen

Zwavel ligt in de plant in eiwitten en organische structuren ingebouwd. Het is bij een gebrek dus moeilijk te verplaatsen naar jongere weefsels. Theoretisch zou een gebrek dus het eerst te zien moeten zijn bij de jonge bladen door lichtgroene verkleuring. In de praktijk is het vaak het duidelijkst te zien in de oudere bladeren.

Ontwikkeling

In chronologische volgorde Lichtgroene verkleuring in 1 of meer oudere bladeren.
                          Sterke paarsverkleuring in stengels en bladstelen.
                          Meerdere bladeren verkleuren en de lichtgroene kleur veranderd in diep geel.
                          Bij een groot gebrek heeft de plant meerdere diepgele bladeren, met paarse stengels en bladstelen, groei en bloei zijn geremd.
                          Oorzaken Buiten kan zwavelgebrek niet voorkomen
                          Binnen zal een te hoge PH en veel kalk een gebrek veroorzaken
                          Verkeerde samenstelling voeding.
                          Oplossingen Controleer de PH van het medium en verlaag deze zonodig
                          Toedienen van anorganische meststoffen als epsomzout (Hydro) en kieseriet (aarde).
                          Organische mest als afgewerkte champignonmest en dierlijke mest is een oplossing die tijd kost.

Fosfor (P) Mobiel Element en Macro Element

Fosfor(P) is een bestanddeel van de verbinding die binnen de plant energievoverdragen,en van moleculaire complexen zoals de genen.De energiedragers zijn noodzakelijk voor de fotosynthese,voor de ademhaling en voor de synthese van biomoleculen.Cannbis neemt tijdens het kiemen en in het zaailingen stadium grote hoeveelheden fosfor op.Ook tijdens de bloei en de vorming van het zaad is de behoefte aan fosfor hoog.wanneer er gewerkt wordt met mycorrhiza schimmels en aanverwat bodemleven dient men op te passen met grotere hoeveelheden fosfor.Bodemleven is namelijk in staat grote hoeveelheden fosfor vrij te maken voor de plant wleke zonder dit leven niet mogelijk was.Bij toediening van direct opneembare (P) kan er gemakkelijk een overschot onststaan.

Fosfor speelt een belangrijke rol bij de celverbranding en de totale energieoverdracht in de plant. Het is een bouwsteen van de celwanden, het DNA, allerlei eiwitten en enzymen. Ook is het noodzakelijk voor de fotosynthese en voor de ademhaling. Voor jonge planten is fosfor onontbeerlijk: ongeveer driekwart van de totale fosforopname gebeurd voordat de plant een kwart van haar levenscyclus heeft doorlopen! Ook tijdens de bloei en de vorming van het zaad is de behoefte aan fosfor hoog. De grootste concentraties fosfor vind je dan ook in de groeiende plantendelen zoals wortels, groeischeuten en het vasculair weefsel.

Fosfor is een chemisch element wat in zuivere vorm niet in de natuur wordt aangetroffen. De mens is het gaan gebruiken als meststof in de vorm van gemalen beenderen, guano en fosfaatrijke ertsen.
                          Tekort aan Fosfor

Kenmerken Een fosforgebrek uit zich bij cannabis door een kleine plant met paars/zwarte necrotische (afstervende) bladdelen die het blad vervormen en doen opkrullen.

In chronologische volgorde zie je de volgende verschijnselen:

* in het begin zijn de fan-leaves van de plant donker groen met een blauwe, paarse of rode gloed (dus niet zoals bij K-tekort donkergroen)
                          * lengtegroei en zijscheut-ontwikkeling is geremd.
                          * Na 2 à 3 weken ontstaan donker paars/zwarte necrotische vlekken op de middeljonge en oudere bladeren, waardoor het blad vervormt.
                          * De randen van de bladeren worden bruin en dit breidt zich uit naar binnen toe waarbij de randen en de punt van het blad omhoog krullen.
                          * Het afsterven breidt zich daarna verder uit tot in de bladstengel. Het blad draait, krult en sterft af.
                          * Dood blad is gekruld, verschrompeld en oker tot paars van kleur en valt af.
                          * De plant bloeit uit maar de toppen blijven klein en iel.

OplossingBemesten met fosfaathoudende meststoffen nadat een tekort is vastgesteld geeft vaak weinig resultaat. De groeistoornissen in de jeugdfase zijn vaak nauwelijks te herstellen achteraf. Gebruik dus goede grond en een goede meststof.

Bij een hoge PH kan men het medium aanzuren met een verdunde oplossing van fosforzuur Fosfaathoudende meststoffen zijn Guano, bloedmeel, beendermeel, thomasslakkenmeel en drijfmest.
                          Teveel aan Fosfor

Kenmerken Een overdaad aan Fosfor verstoorde de opname van IJzer, Kalium en Zink, waardoor bladproblemen door gebrek aan deze elementen zichtbaar worden. Een tekort aan Zink zal als eerste zichtbaar worden.

Oplossing Hydro en andere mediums zonder aarde kunnen gespoeld worden. Op aarde is voorkomen beter dan genezen.

Zwavel (S) Micro Nutrient en Immobiel element.

Zwavel komt in de plant in de zaden en het celvocht voor. In de vorm van sulfaat vervult het een belangrijke rol in de waterhuishouding van de plant, maar ook voor de ademhaling en voor het metabolisme. Zwavel ligt in de plant in eiwitten en organische structuren ingebouwd. Het is bij een gebrek dus moeilijk te verplaatsen naar jongere weefsels. Theoretisch zou een gebrek dus het eerst te zien moeten zijn bij de jonge bladen door lichtgroene verkleuring. In de praktijk is het vaak het duidelijkst te zien in de oudere bladeren. Bij verbranding van steenkool en andere fossiele brandstoffen komt zwavel in de lucht terecht. Dit kan in de vorm van zure regen in de grond terecht komen. Buiten zal er dus nooit een zwaveltekort zijn.
                          Tekort aan Zwavel

Kenmerken

* Lichtgroene verkleuring in 1 of meer oudere bladeren.
                          * Sterke paarsverkleuring in stengels en bladstelen.
                          * Meerdere bladeren verkleuren en de lichtgroene kleur veranderd in diep geel van achter naar voren.
                          * Bladeren kunnen bros worden en afvallen en nieuw blad kan smaller blijven dan normaal
                          * Bij een groot gebrek heeft de plant meerdere diepgele bladeren, met paarse stengels en bladstelen, groei en bloei zijn geremd.
                          * Stam en stengels worden wel langer maar niet dikker

Oplossingen

* Controleer de PH van het medium en verlaag deze zonodig
                          * Toedienen van anorganische meststoffen als epsomzout (Hydro) en kieseriet (aarde).
                          * Organische mest als afgewerkte champignonmest en dierlijke mest is een oplossing die tijd kost.

Teveel aan Zwavel

Kenmerken Plant en blad blijven klein met bruine bladeren die op de punten afsterven. Het lijkt op schade door te veel zouten in het medium waarbij de groei wordt verstoord en de bladeren donker verkleuren.

Oplossingen Hydro en andere mediums zonder aarde kunnen gespoeld worden. Op aarde is voorkomen beter dan genezen.

Magnesium tekort Noemt men ook als oorzaak van paars worden van stelen.

Te lage luchtvochtigheid:
                          Door de tegenwoordig gebruikte en ook noodzakelijke zware afzuigers. Planten blijven dan achter in de groei, bladeren worden mat en steeltjes verkleuren naar paars doordat de bladeren zich afsluiten om verdamping te verminderen. De plant reageert op droogte-stress via een reeks van moleculaire signalen wat onder meer resulteert in het sluiten van de huidmondjes en leidt tot verminderde groei en fotosynthese-activiteit.

Wortel schade:
                          Ook als de plant wortelschade heeft kan er een paarse verkleuring optreden. De Plant zal minder willen verdampen en sluit zijn bladeren om de verdamping tegen te gaan. Wortelstimulator is in deze een goede oplossing.

Zoals je ziet zijn dit al een hele boel redenen waarom je plantje paarse stelen kan vertonen. en het lijstje zal zeker niet volledig zijn. Aanvullingen zijn van harte welkom. N.B. Ik heb nog nooit gehoord dat een plant kapot gaat van paarse stelen maar het is wel een teken dat de plant niet optimaal functioneert.

Door de accumulatie van anthocyanen (pigmenten die de bladeren en of de stelen een paarsrode kleur geven) in de epidermis (de bovenste cellaag) Speelt een belangrijke rol in het fysisch afschermen van het fotosynthese apparaat van het licht.

Zuurstofgebrek overbewatering.

Paarse stelen kunnen veroorzaakt worden door zuurstof gebrek rond de wortels en dan krijg je ook een verstoorde voedsel opname.

Comment

hallo, bedankt voor jullie reacties, heb mijn de temp van de lucht die hij aanzuigt laten stijgen naar 20 °C en zien er beter uit, nieuwe blaadjes en vertakkingen hebben het niet meer. en het paarse trekt weg in de eerste blaadjes waar het begonnen is ook, dus denk hierbij mijn probleem opgelost

toch bedankt allen !!!!!

Comment

Bezig...
                            X