Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaadjes vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Zaadjes vraagje

Korting op 420shop
    Vrienden

Ik kweek voor de eerste keer en heb een klein vraagje

Ik ben mijn zaadjes aan het ontkiemen nou zijn er een paar al aan het openbarsten dan zie ik een stukje groen en een stukje wit..

Is het witte de wortel en het groene begin van het plantje???

Misschien domme vraag
    Push it to the limit

Re: Zaadjes vraagje

Geen enkele vraag is dom, en je hebt inderdaad gelijk.

Normaal gesproken als ze zijn opengebarste dan groeit dat worteltje behoorlijk snel. (Hier was 1 worteltje al 1 CM lang, terwijl ik +/- 10 uur daarvoor het gecheckt en toen was hij net los gegaan., een andere groeide wel minder snel).
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

Oke bedankt man, dan gaan de gene die opengebarste zijn morgen de grond in
      Push it to the limit

Comment

Waarschijnlijk wel ja

Weet je al hoe diep? 0,5 - 1 cm in de grond, de grond die er boven ligt niet al te hard aanduwen.
        [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

Comment

Ja dat wist ik al,

Maak gewoon een klein gaatje en daar wat zand bovenop zachtjes aangedrukt
          Push it to the limit

Comment

Beter geen zand leon.
            Zaai- en stekgrond is in elk degelijk tuincentrum rond deze tijd van het jaar zeker al te koop en geeft je plantjes een ideale start. Eventueel kun je ze planten in cocosvezelpotjes (vb Jiffy pots) omdat je op termijn deze gewoon in grond kunt zetten en niet zo heel veel kosten. Deze potjes zijn biologisch afbreekbaar, de worteltjes groeien er gewoon door en geven dus minder stress bij overpotten.

Grtz $iR
            sigpic

Comment

Ja ik heb gewoon potgrond van de winkel, ziet er perfect uit

Moet lukken toch?

Het is ook beetje een buiten plant en schijnt makkelijk te kweken te zijn dus daar ben ik niet zo bang voor
              Push it to the limit

Comment

Een zaadje recht in potgrond Leon? Ik hoop maar dat dat goed afloopt want normaal is potgrond veel te sterk qua voeding voor een kiempje.
                Dan zou ik idd de potgrond waar het zaadje direct mee in contact komt mengen met zand. De verhouding, daar ben ik echter niet helemaal zeker van, zou 2 delen zand op 1 deel aarde zijn. Tblijft uiteraard een beetje gokken.

grtz $iR
                Last edited by SirSmokeAllot; 4 March 2010, 13:28.
                sigpic

Comment

Jaaa heb even verder gelezen en ben gelijk zaaigrond gaan halen...

Zaaigrond doe ik in kleine potjes van 2 liter ofzo, als ze dan 2 weken oud zijn overpotten naar 7 liter, is dat goed??
                  Push it to the limit

Comment

Persoonlijk neem ik max 1 liter om dan over te potten in een growmix speciaal om te groeien (hogere N, Ca en Mg gehaltes). Voor het overschakelen op 12/12 zet ik ze nog eens in een bloeimix zoals batmix bvb (hogere P en K gehaltes). Dit om tijdens elke fase van de plant haar leven optimaal te voldoen in haar behoeftes.
                    De growmix sloeg ik vroeger steevast over maar werd dan keer op keer geconfronteerd met stikstof, Ca en Mg tekorten bij het begin van de bloemvorming. Het kan dus, maar ik zou het niet aanraden.
                    Ook zijn er nu al merken die een mengsel aanbieden die voor de gehele cyclus gebruikt kan worden (plagron royalty mix bvb).
                    Dit hoeft allemaal niet als je gewoon wat wil experimenteren maar voor een optimaal resultaat...

Grtz $iR
                    sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot View Post
                      Beter geen zand leon.
                      Zaai- en stekgrond is in elk degelijk tuincentrum rond deze tijd van het jaar zeker al te koop en geeft je plantjes een ideale start.
                      Helemaal mee Oneens. Ik heb de afgelopen weken sommige zaadjes gekweekt op zaaigrond van een tuincentrum. In het begin heb ik sproud pads gebruikt, want je net ontplooide zaadje heeft de juiste omstandigheden nodig en slaat direct dicht in de grond. De grond is simpelweg te grof, dat is idem voor potgrond. Neem gewoon de moeite om naar een growshop te gaan voor je grond. Deze methode heeft al aardig wat zaad verspild.

Silas
                      Veel gestelde vragen over het forum
                      JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                      420Shop.NL
                      "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

Comment

Hoy Silas,

We spreken hier over iemand die zn zaden rechtstreeks in voorbemeste potgrond wou stoppen. Zaai- en stekgrond is al een veel betere start, dat kun je niet ontkennen.
                        uiteraard zijn sproud pads nog beter, ook cocos of steenwol bvb, omdat deze nog armer zijn. Echter ken ik wel heel wat mensen die van sproud pads niets moeten weten. Er werd mij verteld dat het mogelijk is dat als je het zaadje er te diep instopt ofzo, het worteltje kiemt maar het zaadhoesje met het plantje eronder niet uit de pad geraakt. Na wat prutsen maak je meestal het kiempje stuk.
                        Persoonlijk gebruik ik steenwol maar begrijp dat niet iedereen dit voor handen heeft. Vroeger gebruikte ik altijd zaai en stekgrond uit een tuincentrum, merk doet er niet echt toe, en had nu en dan eens 1 afvallertje dat geef ik gerust toe. Of het de aarde is dat betwijfel ik want er zit soms ook wel eens een minder zaadje tussen bvb op gebied van kiemkracht. We zijn toch ook niet allemaal bodybuilders he?
                        Ik vind ook dat als je zoiets oppert je erbij moet zeggen dat grond altijd wat buffert. Dit wil dus zeggen dat als je in sproud pads of steenwol wilt werken het belangrijk is dat je enige vorm van pH meting kunt doen terwijl op bodem dat wat kan verwaarloosd worden. Zou dit niet het probleem kunnen zijn? Als ik bvb de volle dosis rhizotonic (4ml per liter) oplos in regenwater dan stijgt mn pH uit boven de 10... Niet ideaal om te kiemen dus!
                        Na wat vergelijken kan ik enkel zeggen dat de zaai en stekgrond uit growshops niet veel verschilt van de mijne (zit zelf 20% perliet in). Sommige growshops hebben dit product zelf niet in hun assortiment blijkbaar omdat het zo courant voor handen is. Niet voor de goeikoopste gaan en wat rondkijken maar ik vind een bezoek aan de growshop hiervoor niet nodig. Sproud pads kun je ook in het tuincentrum kopen bvb van Jiffy.
                        Vorige ronde kiemde ik, zoals gewoonlijk wegens gebrek aan steenwolblokjes, terug in zaai en stekgrond wat me 15/15 gaf.
                        Ook de temperatuur is bij het kiemen uiteraard zeer belangrijk.

Grtz $iR
                        Last edited by SirSmokeAllot; 4 March 2010, 21:10.
                        sigpic

Comment

Om nog even op je vraagje te beantwoorden -na alle info onderweg door S!r die je ontvangen hebt- is het best van als je een zaadje ontkiemd is (dus als je zo'n wit dingetje ziet tevoorschijn komen) van die in je medium te plaatsen (de raad die Sir geeft is prima dus hou je daar indien mogelijk aan). Als er al groen komt dan zou hij eigenlijk al in z'n medium moeten zitten.
                          Persoonlijk steek ik mijn zaadje rechtstreeks in de grond, puur natuur noem ik het en daar vertrouw ik nog altijd het meeste op. Al is het een test dat ik doe van deze keer om ze direct in de coco's te zetten (redelijke vochtig/natte coco's is dat wel, helpt bij de ontkieming).

Greetzzz

Jona

Comment

hok 003..jpg

De eerste 3 zaadjes zitten erin links achterste potjes...

Nou heb ik 1 vraag klopt het da het beste is om alleen bij het zaadje wat water te geven?? omdat anders het zaadje zijn water verder gaat zoeken?

Grrrrrrrr
                            Push it to the limit

Comment

Je bodem is het best goed vochtig in combinatie met een hoge LV (overtrekken met verhoudfolie met enkele gaatjes desnoods). Dit zorgt ervoor dat het kiempje sneller haar jasje (zaadhoesje) kan afwerpen. Te lage LV of te weinig vocht zou er voor kunnen zorgen dat uiteraard je kiempje uitdroogt maar ook dat het zaadhoesje terug verhard enhet zaadje er niet uit raakt.
                              Eenmaal de bodem goed vochtig (niet doornat, testen met je vinger) zit je normaal goed voor een tijdje. Dan is het idd aangeraden je aarde goed in het oog te houden en ze niet te laten uitdrogen of verzadigen. Iets te weinig is altijd beter vind ik om de reden die je zelf opsomt maar ook gebruiken we bvb arme aarde zodat het plantje worteltjes aanmaakt om op zoek te gaan naar haar voeding.

Grtz $iR
                              sigpic

Comment

Bezig...
                              X