Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat doet de verzekering bij brand?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Wat doet de verzekering bij brand?

Bah, Beowulf, ik slaap met die oplader van mijn GSM nu net toevallig naast mijn bed, en dan nog in een contactdoos met 4 ingangen ook.

Goed dat je het zegt, ik snap niet hoe dat zomaar in de fik vliegt, ik ga die in't vervolg wel gewoon in een rechtstreeks stopcontact in de muur opladen dan.

Heb je eventueel inderdaad wat tips of zo ook?
    Zou wel handig zijn.

Begin al langs om minder zin te krijgen om door te kweken eerlijk gezegd.

Yo Pedro, had nog een vraag, is een relaiskast absoluut nodig?
    Wij wonen in een moderne woning waar de electriciteit normaal is beveiligd tegen overspanning.
    Misschien een simpele vraag, maar ik weet het echt niet.

EDIT: ik ben net op deze thread uitgekomen;
    Wat is de ideale opstelling voor het kweken van wiet, lees hier over de ervaring van andere gebruikers of stel je vraag!

Dat ik die niet eerder gelzezen heb is echt onvoorstelbaar, ik mag al lang blij zijn dat ik nog geen problemen heb gehad belijkbaar, hiervoor deed ik de stekker van mijn 600watt (!!!) lamp gewoon rechtstreeks via een tijdsklok in het stopcontact.

Zal maar beter eens investeren in een relais.
    Last edited by DaZeD; 9 March 2010, 10:32.
    -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

Comment

Een relais is een magneetschakeling. Op schakelmomenten heb je (bijna) geen vonkvorming. Een timer heeft een gewone schakeling: door vonkvorming kunnen de contactpunten vast gaan zitten, waardoor de lamp blijft branden. Een vastgesmolten timer is echter niet gevaarlijk: immers, het vsa bepaalt het maximaal op te nemen vermogen. De groepszekering knalt er alleen uit bij een kortgesloten circuit of bij overbelasting, omdat door het ontbreken van een weerstand of door het teveel aan opgenomen vermogen meer ampères worden getrokken dan de zekering aan kan. Een eventuele aardlekschakelaar werkt dan niet: die werkt alleen bij een lekstroomverlies van een gering aantal milli ampères.
      Last edited by Xtreme; 9 March 2010, 11:26.

Comment

Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg.

Echter nog een klein noob vraagje, een transformator is eigenlijk een voorschakelapparaat (vsa) toch hé?
        -"We learn more by looking for the answer to a question and not finding it, then we do from learning the answer itself."

Comment

Een trafo is een omvormer: het output voltage is niet gelijk aan het input voltage. Een vsa trekt 230 volt input en geeft 230 volt output en is dus eigenlijk geen trafo. Een vsa heeft een tweeledig doel: hij levert de vermogenspiek in watts bij het opstarten van de lamp en begrenst tevens het maximum aantal watts van de lamp. Vandaar dat het aantal watts van een vsa altijd gelijk moet zijn aan het aantal watts van de lamp. Als je een 400 watter aansluit op een 600 watt vsa dan gaat de lamp 600 watt trekken en daar is de lamp niet op berekend.
          Last edited by Xtreme; 9 March 2010, 11:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pedro View Post
            @Beowulf,

ben me er ten volle bewust van dat elektriciteit gevaarlijk kan zijn, anders zou ik geen advies vragen over veiligheid.
            Ik schreef toch dat ik twee AUTOMATISCHE poederblussers zou COMBINEREN met een rookalarm (enkel de laatste post gelezen?). Mijn vraag is net of twee AUTOMATISCHE poederblussers van elk 1 kg zouden volstaan (één in mijn tent en één op mijn VSA).

Grtjs
            Nee, kheb alles gelezen. Twas niet specifiek tegen u dat ik dat zei, maar gewoon voor iedereen die dit topic leest en vooral de microkwekers die in zeer kleine ruimtes willen werken.

Oorspronkelijk geplaatst door DaZeD View Post
            Bah, Beowulf, ik slaap met die oplader van mijn GSM nu net toevallig naast mijn bed, en dan nog in een contactdoos met 4 ingangen ook.

Goed dat je het zegt, ik snap niet hoe dat zomaar in de fik vliegt, ik ga die in't vervolg wel gewoon in een rechtstreeks stopcontact in de muur opladen dan.
            Ik snap dat ook nog altijd niet. Algemene tip: zorg dat alles vrij ligt. Als er niks brandbaar in de buurt ligt is het enkel die contactdoos/lader die zal smeulen. Bij mij ging het over op kleren en pluche beesten, zo naar mijn bureau. Ik ken heel veel mensen die hun gsm lader gewoon lieten insteken. Zal nu wel niet meer het geval zijn.
            Last edited by beowulf; 9 March 2010, 14:38.

Comment

@Dazed,

Een relaisschakelkast is voor één lamp eigenlijk niet nodig. Je kan ook een gewone relais tussen je VSA en het stopcontact steken, dat is veel goedkoper en even veilig (mijn broer heeft op de manier waarop jij het doet enkele timers versleten die allemaal doorgebrand zijn, die dingen springen soms gewoon uit elkaar tot hij een relais aansloot en sindsdien heeft hij geen problemen meer gehad). Er is toen de timers doorsmolten geen brand ontstaan, de lamp ging enkel niet aan (maar een echt veilig gevoel gaf dat doorsmelten toch niet). De reden waarom ik zo'n schakelkast heb gekocht en niet gewoon een relais is dat ik een nieuwsgierige kat heb en bij zo'n schakelkast zit er een veilig bakje rond de relais en een doorzichtige klep over de timer. Ik ben heel tevreden over die DV12, maar sommige mensen vinden het geldverspilling voor één lamp.

@Beowulf: Ja heb het wel een beetje te persoonlijk opgenomen als ik het nu herlees. Wou gewoon zeggen dat de mensen die op zoek gaan naar info om te beveiligen zich net heel bewust zijn van dat brandgevaar. Maar het is natuurlijk terecht dat je zegt dat een aantal mensen (vooral binnen microkweek, maar ook met HPS denk ik) met hun leven spelen. Eigenlijk kan je daar niet genoed op hameren.

Grtjs
              Last edited by pedro; 9 March 2010, 15:43.
              The more I see, the less I know, the more I like to let it go

Comment

Zo'n relais kast is ook wel interessant omdat er een timer standaard opzit, dan moet je geen extra timer meer aansluiten, kost ook niet zo heel veel.

Een VSA heb ik niet, gewoon een transformator, is dat per se nodig een VSA, of kan ik zonder even veilig werken denk je?

Comment

Zonder vsa kun in het geheel niet werken. Een hps-lamp zonder vsa brandt gewoonweg niet. Net als een auto: als er geen motor inzit kun je ook niet auto rijden

Comment

@Dazed,

Is dat bakje dat bij jou doorgesmolten is geen VSA? Zie het geheel niet goed op de foto. Misschien kan je een foto maken van het gehele bakje dan kunnen we bevestigen of het een voorschakelapparaat is of niet. Maar denk ook net als Extreme ook dat zo'n lamp anders niet brand.

Grtjs

Comment

Foto's:

Boven-aanzicht:
                      IMG_0511..jpg
                      Zij-aanzicht:
                      IMG_0512..jpg

Is dit nu een transformator, een VSA of een combinatie van beide?
                      Ben even de kluts kwijt.
                      Attached Files
                      Last edited by DaZeD; 10 March 2010, 16:57.

Comment

VSA. Gelijk de starter in een tl-lamp.

Comment

Yep, dat is inderdaad een VSA. Exact dezelfde als die van mij. En ja, persoonlijk ben ik ook enorm fan van zo'n relaisschakelkastje. Je moet ook zelf niet meer zitten prutsen met draden en zo. Gewoon de stekker van je lamp er in steken en klaar. Heb nog geen seconde spijt gehad van die aankoop.

Grtjs
                          Last edited by pedro; 10 March 2010, 17:51.

Comment

Ok thx again guys!

Ja, ik ga zeker eens om zo'n Relaiskastje gaan, maar nu even een kweekpauze nemen van 6 tot 9 maand, mijn kotje op punt zetten, en met nieuwe moed er tegenaan gaan.

Misschien nog 1 klein vraagje (sorry ze), maar kan ik mijn afzuiger ook op die relais aansluiten, het is er 1 van 425cub, ik weet niet precies hoeveel die verbruikt, maar ik vermoed toch wel genoeg om zo'n timer te doen smelten.

Comment

Afzuigers gebruiken zeer weinig , het relais is alleen nodig om de hoge startstroom van je vsa op te vangen.

Grtz.

Comment

Ah, ok, vriendelijk bedankt Robba, ik heb weer een heleboel bijgeleerd, ben blij nu!

Comment

Bezig...
                                X