Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezichtsbruiner ombouwen tot groeilamp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gezichtsbruiner ombouwen tot groeilamp

    Korting op 420shop
    Ik kwam op zolder een gezichtsbruiner tegen die nu eigenlijk de kliko in moest. Nu ziet het apparaat er best wel geschikt uit om om te bouwen, al weet ik niet zeker in hoeverre hij daar ook geschikt voor is. Ik was eigenlijk van plan om een T-Neon te kopen. Initieel een 2x55W maar omdat deze misschien net iets te groot is (ik wil een koelkast kweek gaan doen in de winter) neig ik naar de T-neon 2x36W.

    Maar nu ik dit ding ben tegengekomen wil ik eens kijken wat ik hier mee kan doen. Qua afmetingen lijkt hij mij ideaal.

    Dit is wat ik heb:
    stolni-mini-solarij-philips-hb-170-a-slika-86926547.jpgz7N2zeRl.jpg?1.jpg

    En dit is wat erin zit:
    VSA: Helvar L30A 230V
    Starter: Philips S2
    Buizen: Philips TL29D16/09N (15W 29cm)

    Hieronder wat foto's ervan. Een beetje veel foto's van de starter, volgens mij boeit het verder niet echt wat erop staat, maar voor de volledigheid heb ik ze toch toegevoegd

    VSA.jpg

    8yR8R0Ll.jpg

    LUhXxqYl.jpg?1.jpgaaBkdM5l.jpg?1.jpgLrZ7px5l.jpg?1.jpgmN1Osz8l.jpg?1.jpgghJncwAl.jpg?1.jpg

    EJYJIosl.jpg

    Maar zoals je kunt zien zijn de UV TL buizen 15W per stuk, en in dit formaat zijn normale buizen enkel in 8W beschikbaar (waarom eigenlijk? Lengte bepaald wattage lees ik overal maar waarom is die van UV zoveel hoger dan bij dezelfde lengte??). En als ik het goed begrijp levert de VSA ongeacht wat er gevraagd wordt 30W. Kan ik deze gezichtsbruiner dan nog steeds gebruiken/ombouwen tot gewone tl buizen?
    Na wat googelen heb ik volgens mij 2 opties:
    1. Sluit 4x 8W aan op de 1x VSA (kom je wel uit op 32W maar dat zou geen probleem moeten zijn?) Alleen staat er op de VSA enkel 1x30W en 2x15W.
    2. Sluit 2x 13W 52CM aan (maarja dan wordt hij dus groter)

    #2
    Volgens mij vraag je dan om problemen en fikt je TL buis kapot...
    Dat UV een hoger vermogen heeft.... hmmm... mijn enigszins stonede hersenen zeggen dat dit formaat een theoretisch maximaal aantal fotonen per tijdseenheid kan produceren, onafhankelijk van de golflengte. Echter, de fotonen in UV licht hebben een kortere golflengte en kunnen derhalve meer energie meenemen, kortom, meer vermogen.

    Comment


      #3
      Je kunt 'm ook gewoon zo bovenin je hok hangen en als UV bijverlichting gebruiken.
      Dan moet je er nog wel een HPS (of andere) bij hangen.

      Of je sloopt de ingewanden eruit en maakt er leds in.

      Twee buizen op 1 evsa kan wel, maar 4 weet ik eigenlijk niet.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment

      Bezig...
      X