Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf/installatie Ventilatie: Simpele checks om verassingen te voorkomen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Aanschaf/installatie Ventilatie: Simpele checks om verassingen te voorkomen

Korting op 420shop
    Hoi en alvast bedankt,

Laat ik maar beginnen met een korte feitelijke opsomming:

Ruimte = 1.08m3 (120x60x157) (Zeer dikke houten kast)
    Lampen = 2x led cob 100watt/passief gekoeld (Niet de goedkoopste ruimtevulling maar wel onder mijn target van 40db)
    Ventilator = GT 125mm regelbare ventilator 400m3 p/u
    Koolstoffilter = Prima klima eco filter 125mm | Optimaal: 260 Maximaal: 360 (ben van plan de lucht 4 keer per uur te verversen, 1.08x4x60= 259.2)
    Afzuigslang = Sonoconnect geluidsisolerend
    Demper = Hier zou ik graag advies over willen
    Inlaat = Passief (Een gat 2x of 3x zo groot als een 125mm rond gat)
    Noodzaak stealth = Max (alle ventilatoren zouden volgens specificatie max 40db produceren)

In eerste instantie zit ik te denken aan een flexibele demper (100cm lang/50 euro). Er zullen toch 1 of 2 bochten in het systeem moeten komen neem ik aan en de bochten zouden extra geluid kunnen produceren. Of kan ik toch beter voor een normale demper gaan? Graag ontvang ik hier zoveel mogelijk informatie over. Het bovenste gedeelte waar de ventilatie komt is afgesloten van de plantruimte en heeft het volgende formaat (l120xb60xh45).

Vraag: Stel dat de temperatuur zo laag is dat ik de ventilator 3x per uur wil laten verversen (1.08x3x60= 194.4mh), kom ik dan in de problemen met mijn koolstoffilter? De ventilator kan ook op temperatuur ingesteld worden en dan zou ik deze graag 26 graden laten reguleren, maar of dat met de bovenstaande koolstoffilter kan wanneer de ventilator te hard of te zacht moet draaien? Hoe kan ik dit het best aanpakken?

Vraag: De afzuigslang word per 5 meter geleverd, kan je deze in stukken snijden zodat je dit gewoon op maat kan maken?

Vraag: Gaat de houten kast problemen krijgen door de luchtvochtigheid die in de kast zal komen? Zou de binnenkant opzich kunnen voorzien van een laklaag.

Vraag: Hoe laag/hoog is perfect voor de inlaat? Echt onderin bij de potten, bij de onderkant van de planten/bovenkant potten, halverwege de plant hoogte of misschien zelfs bovenin ergens?

Installatie:

Het begint met een stuk slang die 30 cm(meer?) in de kweekkast komt te hangen en naar boven gaat. Deze slang gaat naar het ventilatie gedeelte en met een hoek van 90 richting de breedte van de ruimte. Moet je dan eerst de ventilator of eerst de filter aansluiten? Maakt dat nog uit? En kunnen de filter en ventilator direct aan elkaar vast gemaakt worden zonder slang? Na de filter/ventilator komt dan de demper. Kan de demper ook weer direct zonder slang aangesloten worden? En is het beter om de demper direct naar buiten te laten gaan of is het beter om nog een stuk slang aan het einde te doen?

Stealth:

Door noodzaak zal ik dit helaas op een studentenkamer(ik weet het...) moeten installeren. De noodzaak zal ik niet verder beschrijven maar het is één van de laatste dingen die ik nog kan doen in mijn situatie.
    Vraag: Valt er te gokken of de installatie hoorbaar zal zijn door de gipsmuur voor mijn buren/huisgenoten? De gipsmuur is niet heel dun maar ook zeker niet breed. Normaal pratende mensen zijn engsinds hoorbaar maar niet hard. Ik snap dat dit mogelijk een vraag is die niet beantwoord kan worden op afstand.

Vraag: Moet ik oppassen bij het kopen van de ventilator en koolstoffilter aangezien ik die nergens af kan halen? Hetzelfde geld voor de sonoconnect slangen. Is het nodig dat ik die bij door en bij vrienden laat bestellen? Dat is nog wel iets waar ik geen verstand van heb maar wel zorgen over baar.

Mocht ik iets onduidelijk hebben opgeschreven dan verbeter ik dat graag.

Ik zie jullie reacties met smart tegemoed. Elk advies is welkom.

E. Cartman

eerst en vooral kan je een flexibele slang van 5 meter in honderd stukjes doen als je dat wil geen probleem
    je inhoud kast is ong 1 m3 dus als je uw afzuiger op 250 m3 zet dan ververst je lucht wel 4 maal per minuut he
    en filter kan je direct op afzuiger aansluiten en afzuiger direct op opening naar buiten toe op flexibele slang als je natuurlijk zelfde flensmaat van slang en afzuiger en filter hebt
    ik gebruik buisafzuiger VK 125 G 365m3 regelbaar en met thermostaat en Wilco carbonfilter 500m3 flens 125 voor een tent van 120x120x215
    en heb ronde passieve inlaat van 250 mm onderaan in de tent (passieve inlaat liefst 4 maal flensmaat van afzuiger)
    buisafzuiger draait op 50% en temp op afzuiger staat op 25° dus buisafzuiger begint 100% te draaien als het 25° of hoger word
    en mijn temp in kast blijft mooi onder 28° bij hps 600 aan en bij lamp uit 19° met centrale verwarming aan op 20°
    ik heb alles on line besteld en alles werd discreet verpakt geleverd (ik weet nu niet of die leverancier of shop uw of mijn gegevens beschermt en dat die intern blijven)
    en voor het lawaai daar zul je es moeten proefdraaien maar bij mij staat tent op slaapkamer en als de deur dicht is hoor je niks op de overloop
    hierbij fotoke hoe ik alles heb aangesloten (hoop dat het wat duidelijk is)
    succes
    Attached Files

Comment

Bezig...
    X