Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Blumat ervaringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Blumat ervaringen

    Korting op 420shop
    Hey kwekers,
    Ik ben aan het denken om dat blumat druppelsetje aan te schaffen, en heb uiteraard al wat opgezocht enzo voor aansluiten en afstellen enzo.

    Maar ik vroeg mij af of mensen hier toch problemen mee hebben gehad.

    Ik ben namelijk bang dat mn grond te nat komt te staan want ik wil de volgende ronde op aarde gaan kweken.

    Ervaringen? Of moet ik mij daar niet druk om maken?
    grts
    Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

    #2
    Je hoeft met dit systeem juist niet bang te zijn dat ze te nat of te droog komen te staan, daar is het hele systeem voor ontwikkeld dat alles de gewenste hoeveelheid krijgt.

    Het vergt alleen wat afstelwerk, ik ga er van de week ook mee aan de gang.
    haf gisteravond ook al een topic gestart met wat vragen.


    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...vat-hoe-anders


    Comment


    • Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      Ah ok thanks

    #3
    Goedenmiddag!


    Blumats is een erg fijn systeem, makkelijk af te stellen, ook zonder tensiometer. Gewoon de aanwijzingen van blumat zelf volgen en het moet lukken

    Je mag GEEN biologische voeding gebruiken! Dus ook geen Green Sensation!!

    In een andere post vertelde ik dat ik 2x een overstroming heb gehad maar dat kwam dus door het gebruik van GS. Hier ben ik een tijdje terug pas achter gekomen, er zitten ook biologische bestanddelen in.

    Als de grond te nat wordt sluit de blumat het aanvoerslangetje af door drukverschil. Door biologische aanslag in het slangetje kan de blumat deze niet geheel afsluiten waardoor het water blijft stromen. Hetzelfde kan gebeuren als je het voedingsvat niet schoonhoudt, en vuil de blumat tegenhoudt

    De pH loopt langzaam op in het vat, houdt daar rekening mee. Bijv wat lager beginnen

    Het is mij eens gelukt om een ziekenhuisopname van 11 dagen te overbruggen met de blumats!!


    Grote Groeten

    "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
    "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
    "Ajeto" - Buurman en Buurman

    Comment


    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Oh ja, als je besteld, haal direct een aantal afsluitdopjes, erg handig als je een plant ff wil verplaatsen of verschillende oogsttijden hebt. Aan het eind van de aanvoerslang kun je een kraantje plaatsen, hierdoor is het systeem snel leeg te maken

    • Budhead
      Budhead commented
      Editing a comment
      Takketoelli, hoe heb jij dat gedaan qua hoogte enz.? Ik lees vaak dat mensen het met succes gebruiken maar zelden de opstelling ervan.
      Top dat je het meldt over die GS ik zou het anders straks gaan gebruiken als ze eraan toe zijn, maar dan houd ik de hele lijn van dutch pro aan dat schijnt ook een van de schoonste te zijn.

      Hier zat ik mee te klote:
      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...vat-hoe-anders

    • Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Ik zou het vat niet te hoog zetten, nergens voor nodig. Het werkt op zwaartekracht dus als het maar hoger staat dan je potten. Ik schat zo dat ik mijn vat zo'n 30 40 cm hoger had staan.

      Ik maak ook een S vorm met de aanvoerslang langs de potten, en op het eind een kraan. Zo is onluchten en leeglaten van het systeem makkelijker. Als ik deze kraan openzet spuit het water er echt uit, dus druk genoeg

    #4
    Dankjewel voor de reacties,
    er zijn ook verschillende meningen over het gebruik van blumat op cocos..

    Ik wil de volgende ronde op aarde kweken maar zijn er ook mensen wat dit op cocos hebben gebruikt?
    Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

    Comment


      #5
      Weet een van jullie hoe nat je de aarde moet zetten voordat je de sensor erin steekt? is dat echt zeippesnat of gewoon na een waterbeurt voor 2 dagen want dat zijn ze ook vrij nat ?
      (Mijn planten gaan goed op meestal een liter water per 2 dagen in 25L potten)

      Comment


      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Geloof dat ik ergens hier op t forum heb gelezen een kopje 250ml water waar je de sensor plaatst

      • Budhead
        Budhead commented
        Editing a comment
        Ketelhuis oke, zat net al wat youtube filmpjes te kijken, moet lukken.
        Ik moet er gewoon mee aan de gang gaan en als er zich problemen voordoen daar mee aan de gang

      #6
      Goede zonnige middag samen!


      Ik plaats de blumat bij verpotten in de eindpot, in mijn geval 11 liter. De grond kun je het beste van tevoren bewateren, dus voor de grond de pot in gaat

      In een kuip of op een zeil de grond zo vochtig maken (pH!) dat er bij hard knijpen een klein beetje vocht uitkomt. Hou wat droge grond achter om teveel water te corrigeren.

      Blumat laten weken, onder water sluiten (geen luchtbellen), en in de grond zetten. Aansluiten op de aanvoerslang, dun slangetje ontluchten en blumat dichtdraaien. Vervolgens langzaam opendraaien totdat ie langzaam begint te druppelen. Langzaam, 1 druppel per sec, zoiets. Geen drupdrupdrupdrup maar drup
      drup drup drup enfin, je snapt het wel. Dan de blumat 1,5 streepje dicht draaien

      Je zult zien dat na een aantal dagen (!) de blumat begint te druppelen. Laten gaan zo, ff goed in de gaten houden of de grond niet te nat wordt. Je zult per plant een beetje bij moeten stellen, veel zal dat nooit zijn

      Je kunt inderdaad een klein beetje water bij de blumat schenken als je die in de grond zet, ik vindt dat niet nodig


      Grote Groeten!
      "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
      "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
      "Ajeto" - Buurman en Buurman

      Comment


      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Toppie dankjewel voor de uitleg

      • Budhead
        Budhead commented
        Editing a comment
        Top inderdaad! Hier hebben we wat aan:

        "Langzaam, 1 druppel per sec, zoiets. Geen drupdrupdrupdrup maar drup
        drup drup drup enfin, je snapt het wel. Dan de blumat 1,5 streepje dicht draaien"

        Dat zijn de kennerskneepjes van het blumat vak, thanks!!

      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Graag gedaan jullie beide!
        Daar is dit forum voor he

        Grote groeten!
    Bezig...
    X